برگزیده های پرشین تولز

اطلاعات تخصصی گل شب بو

lida kushki

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2017
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
3
مشخصات گل شب بو
نام علمی : Matthiola incana

نام انگلیسی : Stock

نام خانواده : Brassicaceae

گل های شب بو دارای گونه های یکساله و چندساله است.گونه M . incana در گلکاری استفاده می شود.

زمان گلدهی : بسته به زمان و محل کاشت بذر می‌توان در هر فصلی از سال آن را به گل نشاند ولی زمان گلدهی اصلی آن اواخر اسفند تا اواسط فصل بهار است.

ازدیاد : به منظور استفاده از گل در اوایل فروردین ماه بذور را اواخر تابستان و یا اواخر پائیز می کارند. در مناطقی که دارای تابستان خنک هستند می‌توان بذر شب‌بو را اوایل بهار در خزانه کاشت که گلها اوایل تابستان تا اوایل پائیز مرتباً ظاهر می‌شوند.

فاصله کاشت : برای نوع پاکوتاه ۲۰ ـ ۱۵ سانتیمتر یعنی حدود ۴۰ بوته در هر متر مربع و برای نوع پا بلند ۳۰ ـ ۲۵ سانتیمتر یعنی حدود ۲۵ بوته در هر متر مربع مناسب است.

نیازهای زیست‌محیطی :

برای گلدهی مناسب باید در محلی که دارای آفتاب کامل، خاک حاصلخیزو مرطوب با زهکشی خوب و هوای خنک باشد کاشته شود. نسبت به سرما نیمه مقاوم بوده و تا دمای ۵ ـ درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند.

این گیاه اگر هنگام رشد، قبل از گلدهی بیش از ۶ ساعت در هر روز در دمای بالاتر از ۱۸ درجه سانتیگراد قرار گیرد گل نخواهد داد. بهترین دمای شب هنگام برای گلدهی بهتر آن ۴ ـ ۲ درجه سانتیگراد است.
دانه شب بو دارای روغنی است به مقدار زیاد که شامل اسیدهای : «اروسیک» و «لینولئیک» و «لینولنیک» می‌باشد.
9.1.2.jpg

کاشت در گلدان:
برای کاشت در گلدان پیازها را در گلدانهایی با سایز دهانه 18 تا 20 سانتی متر (و در صورت تمایل بیشتر) و با همین نسبت ارتفاع میتوان کشت کرد. عمق کاشت حدود 5 تا 10 سانتیمتر است.

جنس بستر:
خاک تازه و ضدعفونی شده بسیار مهم است. پس از 2 تا 3 سال کشت و کار باید جنس بستر عوض بشود. pHخاک مناسب 6 تا 6.5 است. بستری که خوب زهکشی بشود و خوب رطوبت اضافه را رد بکند لازم است. چرا که نگه داشتن بیش از حد رطوبت میتواند منجر به پوسیده شدن پیازها و مشکلات با بیماریهای قارچی بشود.
جنس خاک مورد استفاده در مزارع ایران اغلب ترکیب رس و ماسه است و کمتر از کود حیوانی استفاده میشود. ولی در کشت مدرن ترکیب پیتماس و کوکوپیت بهتر است. (از پرلیت به دلیل نگه داشتن رطوبت زیاد کمتر باید استفاده کرد)

آبیاری:
بهتر است آبیاری مرتب باشد. ولی به رطوبت زیاد حساس است. از طرف دیگر خشکی باعث کوتاه ماندن و کج شدن ساقه گلدهنده میشود. تنش خشکی موجب کاهش تعداد گلچه‌ها میشود.

دما:
گلایل در فصل بهار و تابستان در اغلب نقاط ایران از سردسیر تا گرمسیر رشد میکند. دمای پایه برای آن 5 درجه سانتیگراد است. بهترین رشد در 18 تا 25 درجه اتفاق می‌افتد و در دمای زیر 7 یا بالای 30 درجه رشد متوقف میشود.

نور:
نور کم باعث عقیمی میشود. هر چقدر نور کم باشد طول خوشه گل کمتر میشود. نور کم، روزهای کوتاه و دمای پایین شبانه باعث کاهش تعداد جوانه‌های گل شده. روز بلندی باعث تاخیر در گلدهی میشود اما کیفیت گل را افزایش میدهد. طول روز 12 تا 14 ساعت در روز مطلوب است.
9.3.jpg


نوع خاک
مخلوط خاک باغچه به همراه خاکبرگ و زهکشی مناسب که میتوان از گلفروشی هاخرید کنید

موارد استفاده :
از گل شب بو بیشتر در تاج گل های ترحیم, سبد گل ها در مناسبت های مختلف بسته به نیاز و سلیقه شما استفاده می شود. که میتوانید تصویر, مدل و نوع آنها را به صورتی اینترتی مشاهده و آنلاین خرید کنید.

لازم به ذکر است که گل شب بو در فصل های سرد سال در بازار و گل فروشی ها موجود نمی باشد به همین خاطر گل گلایل جایگزین گل شب بو می شود.

آبیاری
خاک خشک تا مرطوب

منشا
اروپا

ارتفاع: 50cm پهنا: 30cm



قیمت گل شب بو
قیمت این گل در فصول مختلف متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت گل شب بو اینجا کلیک کنید.
 

.Samenta

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 دسامبر 2016
نوشته‌ها
62
لایک‌ها
20
سن
29
عالی بود من از گل خیلی خوشم میاد ولی به دلیل اینکه تو اپارتمان زندگی میکنم نمیتونم نگهداری کنم همه گلهام پوسیده شدن یه گلی سراغ ندارین که تو اپارتمان بشه راحت نگهداریش کرد
 

lida kushki

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2017
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
3
عالی بود من از گل خیلی خوشم میاد ولی به دلیل اینکه تو اپارتمان زندگی میکنم نمیتونم نگهداری کنم همه گلهام پوسیده شدن یه گلی سراغ ندارین که تو اپارتمان بشه راحت نگهداریش کرد
سلام عزیزم.
برای من هم سوال بود که چرا وقتی گیاهی رو از مغازه یا گلفروشی میخرم انقدر شادابه اما تو خونه که میاد رفته رفته از شادابیش کم میشه
به نظر من اگر میخوایم از چیزی مراقبت کنیم اول باید مقدمات و شرایط نگهداریشو آماده کنیم. با دونستن چند نکته کلیدی گلخونه کوچک و زیبا از انواع گل و گیاه زینتی تو خونه پرورش بدین.
بهت توصیه میکنم حتما این مطلب رو بخونی کمکت میکنه تا هر گیاه یا گلی رو که میخری بتونی خوب ازش مراقبت کنی.


http://blog.rezvanflower.ir/?p=336
 
بالا