آژانس هواپیماییfootbal
nexpay

افت تحصيلى دانش آموزان به ۴۴ درصد رسيده است

شروع موضوع توسط mehrdad1355 ‏21 آگوست 2004 در انجمن گفتگوی آزاد

?

شما سیستم فعلی اموزش و انتقال مفاهیم و ارزشیابی در مدار

  1. بله کاملا

    0 رای
    0.0%
  2. تاحدی

    0 رای
    0.0%
  3. زیاد بد نیست

    50.0%
  4. اصلا مناسب نیست

    50.0%
  1. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏2 فوریه 2004
    نوشته ها:
    3,891
    تشکر شده:
    16
    سازمان بازرسى كل كشور اعلام كرد از مجموع ۲ ميليون و ۲۷۸ هزار و ۴۷۲ دانش آموزى كه ۱۳ سال پيش وارد چرخه آموزشى كشور شده اند وتحصيلاتشان را با ورود به پايه اول دبستان آغاز كرده اند تنها ۱ ميليون و ۲۸۵ هزار و ۹ نفر موفق شده اند تحصيلات خود را در موعد مقرر به پايان برسانند. گزارش سازمان بازرسى كل كشور حاكى است كه از ميان دانش آموزان پايه اول دبستان سال ۷۱ ـ ۷۰ تنها۵۶ درصد موفق به اتمام تحصيلات در موعد مقرر شده اند و ۴۴ درصد باقى مانده يا ترك تحصيل كرده اند و يا به علت ثبت مردودى در كارنامه آنها درسالهاى بعد موفق به اتمام تحصيلات مى شوند. نرخ گذر تحصيلى دانش آموزان اگر چه رضايت بخش به نظر نمى رسد ولى على اصغر فانى معاون آموزش و پرورش نظرى و مهارتى وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار مى گويد: اين آمار يعنى رشد چهاربرابرى به نسبت سال هاى اول انقلاب . فانى مى افزايد: در سال ۶۰ از هر يكصددانش آموزى كه درپايه اول دبستان تحصيلات را آغاز مى كرد تنها ۱۱ نفر موفق مى شد در موعد مقرر تحصيلات را به اتهام برساند. > ۱۱ سال تحصيلى يك ميليون مردودى طى سالهاى اخير نرخ فارغ تحصيلى رو به ر شد و نرخ ترك تحصيل و مردودى رو به كاهش داشته است. در حال حاضر پوشش تحصيلى ابتدايى ۹۸ درصد و راهنمايى۹۲ درصد است. براساس آمار منتشره نرخ گذر تحصيلى از ابتدايى به راهنمايى از ۸۲‎/۸ درصد در سال ۷۱ـ۷۰ به ۹۵‎/۲ درصد در سال ۸۲ ـ ۸۱ رسيده ونرخ گذر تحصيلى از راهنمايى به دبيرستان از ۷۹‎/۳ درصد به ۸۷‎/۲ درصد رسيده است. در گزارش سازمان بازرسى كل كشور آمده است از مجموع ۲ ميليون و ۲۷۸ هزار و ۴۷۲ دانش آموزى كه سال ۷۱ ـ ۷۰ وارد كلاس اول شده اند يك ميليون و ۹۳۲ هزار و ۳۷ نفر در سال ۷۷ـ۷۶ واردكلاس اول راهنمايى شده اند. همچنين آمار نشان مى دهد در سال ۷۲ ـ ۷۱ نزديك به ۲۲۷ هزار دانش آموز مقطع اول ابتدايى مردود شده اند. بر اساس اين آمار طى ۱۱ سال نزديك به ۳۷۰ هزار نفر به علت مردودى ترك تحصيل كرده اند و يك ميليون نفر هم در كارنامه شان مردودى ثبت شده است. > نرخ گذر تحصيلى در قياس با ديگر كشورها رقم ۱۱ درصدى نرخ گذر تحصيلى در سال هاى ابتدايى انقلاب در حالى رقم مى خورد كه اين رقم در دنيا ۲۵ درصد بود. سيدمختارموسوى معاون آموزش و پرورش عمومى مى گويد: تنها كشورى كه نرخ گذر تحصيلى دانش آموزان آن صددرصدى است ژاپن است. اين نرخ در آمريكا ۹۱ درصد، تايوان ۸۷درصد، آلمان ۹۷درصد، كانادا وفرانسه ۹۵درصد، نيوزلند ۹۲ و... است.«رضا رسول زاده» مديركل دفتر آموزشهاى فنى و حرفه اى نيز معتقداست با اين شيوه نمى توان نرخ گذر تحصيلى دانش آموزان را محاسبه كرد چرا كه درمقطعى چون متوسطه آموزش و پرورش اساساً مردودى ندارد. وى مى افزايد: نرخ گذر تحصيلى را درهرمقطع جداگانه بايد بررسى كرد. > نتايج يك فراتحليل اما نتايج يك فراتحليل درخصوص علل افت تحصيلى (مردودى، ترك تحصيل) كه از نتايج ۶۱ تحقيق طى سالهاى ۵۲ تا ۷۹ به دست آمده است نشان مى دهد پنج عامل هوش، تكرار پايه، وضعيت اقتصاد خانواده، ويژگى هاى معلم و محتواى كتب درسى در افت تحصيلى دانش آموزان مؤثر بوده است.موسوى با بيان اينكه هوش تنها جنبه ارزشى ندارد به عوامل محيطى اشاره مى كند و مى گويد: درحال حاضر به علت تنوع محيط پيرامون دانش آموزان نسبت به گذشته هوش افراد بيشتر شده است.لذا درمحيط هايى كه دانش آموز از اين تنوع محروم است، كماكان شاهد افت تحصيلى هستيم.دو زبانه بودن برخى مناطق كشور نيز براساس تحقيقات به عمل آمده به عنوان عاملى براى افت تحصيلى قلمداد مى شود.موسوى با اشاره به اين موضوع الزامى شدن آموزشهاى پيش دبستانى را موردتوجه قرارمى دهد و مى گويد: با آموزش پيش دبستانى به دنبال حل اين مشكل هستيم.يك كارشناس سازمان بازرسى كل كشور نيز اعتقاددارد تمامى علل افت تحصيلى دانش آموزان را درنظام آموزشى نبايد جست وجو كنيم. وى مى گويد: عوامل فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى و خانوادگى تأثير بسيارى بر افت تحصيلى دانش آموزان دارد. به هرترتيب آموزش و پرورش طى سالهاى اخير با ايجاد مدارس روستامحورى، ايجاد خوابگاههاى دانش آموزى، آموزشهاى از راه دور كه قرار است امسال راه اندازى شود درتلاش است تا مصوبه آموزش براى همه (EFA) كه يك سند بين المللى است را محقق سازد. روزنامه ايران

    با عرض پوزش متن سوال نظر سنجی این است
    شما سیستم فعلی اموزش و انتقال مفاهیم و ارزشیابی در مدارس را مناسب می دانید
     
  2. roozbeh

    roozbeh Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏25 ژانویه 2003
    نوشته ها:
    1,647
    تشکر شده:
    1
    تو اين مملكت هيچ چي مناسب و سر جاش نيست!!!! :blink: :blink:
     
  3. shankimout

    shankimout Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏17 می 2004
    نوشته ها:
    1,491
    تشکر شده:
    3
    محل سکونت:
    ساری . . . . . . . . . . . . . . Permanently Bann
    دقيقا
     
  4. shankimout

    shankimout Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏17 می 2004
    نوشته ها:
    1,491
    تشکر شده:
    3
    محل سکونت:
    ساری . . . . . . . . . . . . . . Permanently Bann
    اينم سيستم اموزشي ما

    [​IMG]
     

    فایل های ضمیمه:

    • edusys_2.JPG
      edusys_2.JPG
      اندازه فایل:
      22.6 KB
      نمایش ها:
      296
  5. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏2 فوریه 2004
    نوشته ها:
    3,891
    تشکر شده:
    16

این صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارید

خرید بک لینکreviews عسل طبیعی و گرده گل ایرانی