برگزیده های پرشین تولز

اموزش رانندگی حرفه ای توسط حامد سام

.......

  • ...

    Votes: 21 84.0%
  • ...

    Votes: 8 32.0%

  • Total voters
    25

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
حامد جان دمت گرم
تاپیک جالبیه

ممنونم.

من احساس میکنم رانندگیم خوبه ولی reaction هام در مقابل اتفاقات رانندگی عالیه
یعنی بدون اینکه بخوام فکر کنم تو مواقع خطر کاری میکنم که همه کف میکنن خودمم میمونم چطور این کارو کردم.
حالا به نظرت اگه بخوام توی رالی و این چیزا شرکت کنم چیزی میشم یا اینکه اونجا بین بقیه گنده ها سوسک حساب میشم ؟!
منظورم اینه که من تا حالا توی هر کورسی که با ماشینم گذاشتم (ماشینم 1500 سیسیه) برنده شدم حتی honda 2400 سیسی رو بردم آیا امیدی هست اگه بخوام توی مسابقات رالی شرکت کنم ؟

خب, اینی که فرمودین سرعت عمل بسیار خوبی در رانندگی دارین خیلی عالیه,

اما این قسمتش که برنده ی تمام کلهای خیابونی بودید, چیزی رو مشخص نمیکنه.

نه اینکه بخوام نا امیدتون کنم , ولی باید بیای و شرکت کنی بعدش مشخص بشه , که انشاالله راننده ی خوبی هستید.

اصلا هم به این فکر نکنید که بقیه همه خیلی واردن به کارشون , چه بسا شما از اونا بهتر باشی.

به هر حال بندده در خدمتم اگه امری باشه.
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
سلام
حامد جان فيلم خيلي عالي بود دستت درد نكنه.ولي من خواستم امتحان كنم ترسيدم.يه احساسي دارم فكر ميكنم ممكنه موقع feint drift ماشين چپ كنه.آيا اين امكان وجود داره؟يعني ممكنه ماشين موقع دريفت چپ كنه؟
راستي منظور از نيم دور فرمون چيه يعني چه قدر؟
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
1: هر ماشینی یه قدرتی داره , به فرض 110 اسب بخار (hp هورس پاور) , که در یه دور موتور خاصی به این قدرت میرسه

به فرض ماشینی, در دور موتور 7000 , کات اف (رد لاین*) میکنه

و بعضی ها فکر میکنن که باید دور موتور رو تا رد لاین بالا ببرن و بعد دنده رو عوض کنن , که این اشتباهه,

شما باید ببینید که در چه دور موتوری به اون 110 اسب میرسید , که ممکنه 6000 باشه , یعنی 1000 تا قبل از رد لاین,

پس , از 6000 به بعد قدرت , سیر نزولی پیدا میکنه .

2: هر ماشینی در یه دور موتوری بیشترین گشتاور(تورکtorque) رو داره , به فرض در ماشین خودم ماکزیمم قدرت در دور موتور 5250 به دست میاد و

تورک ماشینم رو 3500 هستش .یعنی من باید سعی کنم بعد از دنده دادن , دور موتور نزدیک تورک باشه تا بهترین استفاده رو از اون بکنم.

3: همیشه موقع استارت دور موتور رو یه کم پایینتر از تورک نگه دارین و تر جیحا نیم کلاچ باشین که بتونین بهترین استارت رو بزنین.
آقا حامد لطفا اين رو هم بيشتر توضيح بديد.از كجا ميتونيم گشتاور ماشين و ماكزيمم قدرت دور موتور رو به دست بياريم.بهترين نقطه براي عوض كردن دنده چه وقتيه كه شتاب ماشين گرفته نشه؟
ببخشيد كه اينقدر سوال ميكنم!
 

athar

Registered User
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
968
لایک‌ها
8
محل سکونت
In the waves
دریفت با ماشین استاندارد خطرناکه ها. استرس بار نصب کنین حتما.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
سلام
حامد جان فيلم خيلي عالي بود دستت درد نكنه.ولي من خواستم امتحان كنم ترسيدم.يه احساسي دارم فكر ميكنم ممكنه موقع feint drift ماشين چپ كنه.آيا اين امكان وجود داره؟يعني ممكنه ماشين موقع دريفت چپ كنه؟
راستي منظور از نيم دور فرمون چيه يعني چه قدر؟
در پستهای قبل عرض کردم که این کارها با ماشین استاندارد خیلی خطرناکه .

منظور از نیم دور فرمون , یعنی به اندازه ی تقریبا نیم ساعت , البته بستگی به پیچ هم داره گاهی اوقات90 (ربع ساعت) درجه هم کافیه.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
آقا حامد لطفا اين رو هم بيشتر توضيح بديد.از كجا ميتونيم گشتاور ماشين و ماكزيمم قدرت دور موتور رو به دست بياريم.بهترين نقطه براي عوض كردن دنده چه وقتيه كه شتاب ماشين گرفته نشه؟
ببخشيد كه اينقدر سوال ميكنم!
خب , باید ببینی موتور ماشینت چه هورس پاوری داره و در چه دور موتوری به ماکزیمم میرسه , اینا چیزاییه که در اوردن حدودیش احتیاج به ازمایش زیاد و تایم گرفتن داره ,ولی واسه دقیقش باید سرچ کنی(اسم ماشین ,حجم موتور و سوپاپ) تو اینترنت تا تورک و ماکزیمم پاور رو پیدا کنی.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
دریفت با ماشین استاندارد خطرناکه ها. استرس بار نصب کنین حتما.
البته زمانی استرس باز ببندید که قبلا ارتفاع ماشین رو کم کرده باشید(به قول دوستان ارتفاع زده باشید) , استرس بار تو feint drift خیلی بدرد میخوره چون

شما در یه لحظه جهت حرکت و جهت فشار روی کمکها رو عوض میکنین که اگه ماشین استاندارد باشه ممکنه پرواز کنین, شایدم کمک از تو گلگیر بزنه بیرون :دی.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
آقا حامد لطفا اين رو هم بيشتر توضيح بديد.از كجا ميتونيم گشتاور ماشين و ماكزيمم قدرت دور موتور رو به دست بياريم.بهترين نقطه براي عوض كردن دنده چه وقتيه كه شتاب ماشين گرفته نشه؟
ببخشيد كه اينقدر سوال ميكنم!
ماشینت چیه؟؟؟؟
 

ciamac

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,353
لایک‌ها
10
محل سکونت
تورنتو
سلام حامد خان
دستت درد نکنه عجب تاپیک مفید و کاربردی زدی!! ;)
میگم این دریفت و دستی و چیزای دیگه که گفتی رو با هاچبک و گلف هم میشه اجرا کرد؟!
اخه احساس میکنم یکم stability شون توی پیچها و تغیر مسیر ها پایینه
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
سلام حامد خان
دستت درد نکنه عجب تاپیک مفید و کاربردی زدی!!

مرسی سیامک جان.

میگم این دریفت و دستی و چیزای دیگه که گفتی رو با هاچبک و گلف هم میشه اجرا کرد؟!
اخه احساس میکنم یکم stability شون توی پیچها و تغیر مسیر ها پایینه

ببین سیامک عزیز , مهم اینه که برای دریفت , ماشین از قدرت خوبی برخوردار باشه و از نظر فنی اماده ی این کار باشه ,

من قبلا , پراید هاچ بک داشتم , که باهاش دریفت میزدم(با ماشین دف عقب یخورده فرق داره قضیه) , البته نه خیلی قوی ولی میشد.

باز هم میگم 1: ارتفاع مناسب 2:استرس بار 3:کمک اسپرت و .... برای این کار بسیار ضروریه .البته اگه بخوای حرفه ای این کار رو انجام بدی.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
Heel And Toe : خب, به معنی پاشنه و پنجه

زمانی از این تکنیک استفاده میشه که شما مجبور به تعویض دنده به همراه ترمز کردن هستید که باعث میشه دور موتور بیاد پایین,

یعنی پای چپ روی کلاچ و پای راست روی پدال ترمز.

تذکر: این تکنیک بسیار سخته و تمرکز بالایی میخواد , میدونم که اگه بگم تو خیابون این کار رو انجام ندید , اثری نداره ,

پس لطفا یه جای کاملا خلوت و از دنده های پایین شروع به تمرین کنید.


اجرای تکنیک:

فرض کنید دارید با دنده ی 3 حرکت می کنید , و ناگهان قبل از پیچ مجبور به ترمز کردن و معکوس دادن میشید ,

در این حالت تا شما ترمز کنید و مجددا گاز بدید , دور موتور میاد پایین و شتاب کم میشه, در ضمن به دلیل هماهنگ نبودن دور موتور با دور چرخها ، امکان داره بعد از معکوس کنترل ماشین رو از دست بدین .

پس به این ترتیب عمل میکنیم:





پای راست را از روی پدال گاز بلند کرده و پدال ترمز را می فشاریم(شکل زیر)


qw1.jpg



قبل از کامل شدن ترمز , پای چپ , کلاچ را فشار میده و با دست راست دنده رو عوض میکنید( فرضا از 3 به 2)

همچنان پای راست روی پدال ترمزه ,

در این هنگام(در حین تعویض دنده) , پاشنه ی پای راست میچرخه و لحظه ای , گاز رو فشار میده(همزمان گاز و ترمز ملایم , پای چپ هم روی کلاچ)

تا دور موتور بالا بمونه(شکل زیر) بالا بردن زیاد دور موتور هم مشکل ساز میشه


qw2.jpg


پا را از روی کلاچ برمیدارید , پاشنه ی پای راست برمیگرده روی ترمز و ترمز را کامل میکنید(شکل زیر)

qw3.jpg


حالا دور موتور بالا اومده و قدرت موتور با حرکت چرخها برابر شده.


در پایان پدال گاز را فشار میدید.(تقریبا تعاریف مشابه رو در جاهای دیگه دیدم ولی این اصولیترین حالت ممکن هستش)

این رو هم بگم که این تکنیک روی پلوس و ترمز اثر بد میذاره ,یعنی به پلوس فشار میاره و ترمز ها سریعتر داغ میکنن ولی باعث میشه تو اون لحظه بوستر ترمز بهتر عمل کنه.

امیدوارم موفق باشید .


qw4.jpg
 
Last edited:

nima178

Registered User
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
12
محل سکونت
همان جایی که اینجا نیست
من فقط آدم اينجا خدمت حامد خان سلام عرض كنم
اي ول غم دوري
همينطور فتو كوپي(پيمان؟) و هادي عزيزم همچنين اطهر كم پيدا
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
من فقط آدم اينجا خدمت حامد خان سلام عرض كنم
اي ول غم دوري
همينطور فتو كوپي(پيمان؟) و هادي عزيزم همچنين اطهر كم پيدا
سلام از ماست نیما جان , اقا زیارت نمیکنیم؟!!!

خیلی خوشحالم که برگشتی .
 

fotocopy

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
9 جولای 2003
نوشته‌ها
2,888
لایک‌ها
42
محل سکونت
چه عجب آقا نیما
خوش اومدی
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
من فقط آدم اينجا خدمت حامد خان سلام عرض كنم
اي ول غم دوري
همينطور فتو كوپي(پيمان؟) و هادي عزيزم همچنين اطهر كم پيدا
سلام نيما جون.اين طرفا؟:p
بيشتر سر بزن پسر خوب.بيمس درست شه اونور ميبينمت.:lol:
فعلا.
 

hadipro

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2005
نوشته‌ها
1,587
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
tehran
فکر میکنم , دور موتور ماکزیمم 6000 و تورک رو 4000 البته بعضی از دوستان هم میگن 5500 و تورک 3500
ممنون حامد جان.
حالا در مورد دنده دادن توضيح بده.يعني الان بهترين حالت اينه كه تو 4000 دنده بدم يا 6000؟
در مورد دنده معكوس چه طور؟آيا اون هم فرق ميكنه؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
44
محل سکونت
on the road
ممنون حامد جان.
حالا در مورد دنده دادن توضيح بده.يعني الان بهترين حالت اينه كه تو 4000 دنده بدم يا 6000؟
در مورد دنده معكوس چه طور؟آيا اون هم فرق ميكنه؟
باید روی 6000 دنده رو عوض کنی , تورک ماشین 3500 یا 4000 هستش که برای استارت حرکت استفاده میشه ,

حتما توضیح میدم در بحث بعدی.
 

fotocopy

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
9 جولای 2003
نوشته‌ها
2,888
لایک‌ها
42
محل سکونت
میشه یکم در مورد ترمز توضیح بدی ؟
موثر ترین ترمز
مثلا اینی که میگن بجای کوبیدن روی پدال ترمز چند بار آروم فشارش بدین تاثیرش بیشتره .. درسته ؟
 
بالا