آژانس هواپیماییdaftare shoma
nexpay

امپرسيونيسم چيست؟

شروع موضوع توسط DOOSTeKHOOB ‏4 فوریه 2006 در انجمن هنرهای ترسیمی

  1. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    گفتم تا ترم جديد دانشگاه شروع نشده سعي كنم يك كم در باره تاريخ هنر بعد از رنسانس و سبك هاي جديدي كه وجود داره صحبت كنم خوب براي شروع ميخوام يك كم درباره امپرسيونيسم و هنرمندهاي اين سبك و آثارشون بحث كنم.حتما دوستان دانشمند من هر جاي كه صلاح ديدن وارد بحث ميشن و اگه جايي برداشت اشتباه از موضوع كردم با نظر خودشون من و اصلاح ميكنند.
     
    forklift از این نوشته تشکر کرده است.
  2. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    امپرسيونيسم
    اولين بار لفظ امپرسيونيسم را منقدان فرانسوي براي تمسخر و هجو نقاشان جواني مانند مونه،رنوار،پيسارو،سيسلي،سزان،دگا،گيومن و موريزو به صورت امپرسيونيست ها به كار بردند كه اين واژه را از نام تابلوي از مونه به نام امپرسيون:طلوع آفتاب گرفتند.
    امپرسيونيسم به علت بدعتي كه در هنر نقاشي بوجود آورد،نخستين جنبش مدرن محسوب ميشود.
    هدف امپرسيونيسم ها دستيابي به نوعي طبيعت گرائي متعالي بود كه از طريق تجزيه ي شدت و ضعف رنگ و ارائه ي بازي نور بر سطح اشياء حاصل ميشد.
    استفاده از لكه هاي رنگي كوچك و روشن و فقدان خط كناري،ثبت فوري و بازنمايي دقيق جلوه هاي نوري كار در فضاي آزاد(البته اگر عمر كفاف داد در مطالب بعدي راجع به هنرمندان امپرسيونيسمي ميگم كه بودند هنرمنداني مانندادگار دگا ولوترك كه محيط هاي بسته را براي مضامين خود انتخاب ميكردند )و انتخاب مضاميني از طبيعت يا مشهودات روزمره همگي از ويژگي ها ي مشترك آثار امپرسيونيسمي است.
    تكه هاي رنگ با ضربات كوتاه قلم كنار هم گذاشته ميشدند و از طرق مجاورت و تاثير گذاري بر هم بود كه رنگ نهايي در نگاه بيننده شكل ميگرفت.
    دلمشغولي هنرمند امپرسيونيستي بيان و انتقال دريافت آني و مستقيمي بود كه از لحظه ي يگانه ي انگيزش احساساتشان حاصل ميشود.
    تابلوي امپرسيون:طلوع خورشيد مونه
    [​IMG]
     
    bl4ck3urn و ho3in(^_^) از این نوشته تشکر کرده اند.
  3. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    نئو امپرسيونيسم هم ادامه امپرسيونيسم است و هم واكنشي نسبت به آن.نئو امپرسيونيسم ها هم مانند امپرسيونيسم ها سركارشان با نور و رنگ بود ولي بر خلاف امپرسيونيسم ها كه تجربي و خودانگيخته بودند،
    نئو امپرسيونيسم ها قائل به اصول علمي و تركيب بندي به شدت فرموله شده رنگها بودند.به تفاوت دو نقاشي زير دقت كنيد
    لومون دولاگات اثر رنوار

    [​IMG]
    بعد از ظهر يكشنبه در گراند ژات اثر ژرژ سورا[​IMG]
    پيشروان نهضت نئو امپرسيونيسم سورا،كاميل پيسارو و سينياك بودند.
    اصولي كه اينان برقرار كردند،عبارت بود از:مطالعه ي علمي رنگ و تفكيك نظام مند رنگ مايه ها كه تا پيش از اين به صورت غريزي بود، سورا بر خلاف مونه و همفكرانش كه شكل و جمعيت را به تدريج و با رنگ پردازي خاص خود محو و مه آلود مي كردند قتلب صريح و روشني به فرم ها ميبخشيدند و به خط اهميت ميدادند.
     
  4. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    پست امپرسيونيسم:
    اين واژه را راجر فراي باري اولين بار در نمايشگاهي كه در لندن با عنوان (مونه و پست امپرسيونيسم ها)ابداع كرد.و از آنجا كه برجسته ترين آثار نمايشگاه به سزان،گوگن و ون گوگ تعلق داشت (البته ون گوگ را ميتوان به علت بيان احساسات دروني خود و حساسيت فراوان وي نسبت به جهان بيروني خود و نقاشي طبيعت به صورت اغراق آميز براي بيان رنج آدمي نقاشي اكسپرسيونيستي نام برد.خود من نفهميدم كه آخرش اون امپرسيونيسم بود يا اكپرسيونيسم)از آنها به عنوان شخصيت هاي محوري اين گرايش ياد ميشود.
    در دوره ماقبل امپرسيونيسم نقاشان سعي ميكردند با حجم دادن و سايه زدن شياء شكل ها را سه بعدي و تو پر نشان بدهند.مانند نقاشي سنگ شكنان گاستاو كوربه كه از نقاشان سبك رئاليسم است.

    [​IMG]
    مسيح زرد اثر پل گوگن
    [​IMG]
     
  5. IcedAngel

    IcedAngel Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 اکتبر 2005
    نوشته ها:
    1,286
    تشکر شده:
    20
    محل سکونت:
    Philadelphia
    ببین حالا که این بحث جالب رو شروع کردی بیا یه کمک هم به من بکن :)
    من برای کلاس هنرم باید یه مقاله کوچولو درباره بنویسم continuous drawing... اصلا" نمیدونم به فارسی چی بهش میگن
    اگه اطلاعاتی داری ممنون میشم ... کمک بزرگیه اگه منو از دست این معلم خبیثم نجات بدی
     
  6. hamedsullivan

    hamedsullivan مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏16 دسامبر 2005
    نوشته ها:
    6,656
    تشکر شده:
    128
    محل سکونت:
    on the road
    مرسی از توضیحت اول که عنوان رو دیدم فکر کردم حتما این یه چیزی تو مایه های امپریالیسمه.
     
  7. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    ببخشيد دوست خوب من اطلاعات من خيلي محدوده من فقط يك كم درباره ي سبك هاي نقاشي بعد از رنسانس تا مكتب سوررياليسم تو كتابها خوندم.من بين كتاباي كه در باره هنر داشتم گشتم چيزي پيدا نكردم.شما كه خوشبختانه زبانتون بايد خوب باشه ميتونين برين تو گوگل جستجو كنيد يه عالمه منبع داره.متأسفانه منابع فارسي خيلي محدوده:(
     
  8. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    :D :D :D شور بختانه اينقدر اين مكاتب ايسمي زياد شدن،كه مردم همه چيز و با هم قاطي ميكنن:lol:
     
  9. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    سعي ميكنم از پست هاي بعدي درباره هنرمندان مشهور اين سبك صحبت كنم.خوشحال ميشم اگه دوستان هم در بحث شركت كنند.ببينيد اطلاعات من فقط درباره نقاشان اين سبك است اگه كسي اطلاعاتي درباره ي مجسمه سازان و ساير هنر هاي هفتگانه از اين سبك داره ممنون ميشم اگه اين اطلاعات با بقيه دوستان هم قسمت بكنه
     
  10. IcedAngel

    IcedAngel Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 اکتبر 2005
    نوشته ها:
    1,286
    تشکر شده:
    20
    محل سکونت:
    Philadelphia
    میگردم تو گوگل هیچی نیست :( به هر حال ممنون از جوابت و معذرت از وقفه ای که تو تاپیکت به وجود آوردم ... منتظر خوندن بقیه پستهات هستم ... تاپیک جالبی شروع کردی :)
     
  11. ashena55

    ashena55 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏28 سپتامبر 2005
    نوشته ها:
    688
    تشکر شده:
    1
    این طور سبک ها ساخته و پرداخته ذهن های بی ذوق و خالی از درک انسان هاست
    مثل کوبیسم در نقاشی
    مثل رئالیسم جادویی در ادبیات
    و....

    غافل کسی که فریفته این سبک های بی محتوا بشه ....
     
  12. IcedAngel

    IcedAngel Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 اکتبر 2005
    نوشته ها:
    1,286
    تشکر شده:
    20
    محل سکونت:
    Philadelphia
    دیگه انقدر هم نمیشه کم لطفی کرد ... من خودم نقاشم و سبک رئال رو ترجیخ میدم ... از اون متعصبها هم هستم ولی دوست نداشتن سبکهای دیگه نقاشی دلیل نمیشه که راجع بهشون بد بگم ... اگه واقعا" تو بهر کارهاشون آدم بره حرفهای زیادی برای گفتن دارن ... هنر میتونه تا جایی بره که علم قابل توجیحش نباشه ... هنر مدرن که از قرن 19 به بعد خیلی رو دور اومد هتر ضعیغی نیست ... درسته ظرافتهای هنرمندان قبل توشون نیست ... ولی هنریه که هنوز بر مبنای خیلی اصول علمی استواره
    واقعا" نمیشه بهشون گفت بی محتوا ... اونها هم برای خودشون محتوای خاص خودشون رو دارم ... باز هم میگم من خودم آدمی هستم که هنر کلاسیک رو ترجیح میدم ولی ظرافات هنر مدرن رو هم انکار نمیکنم ... بهترین نمونش هستش که خیلی ساده بهش نگاه کنیم بی محتواست ولی وقتی موقع خلقش بشه به همون سختی هستش که هنر کلاسیک هستش
     
  13. avajang.com .leftjee.ir.right
  14. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    :blink: :blink: :blink: اين ديگه اوج بي انصافيه كه سبك هاي غير كلاسيك را بي محتوا بدونيم اتفاقا هنر جديد تعهد بيشتر نسبت به انسانيت و بشر نشون داده تا هنر كلاسيك.من كه نميفهمم منظور شما چيه :hmm:
     
  15. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    اين هنرمند نماينده و پيشرو مكتب امپرسيونيسم شناخته شده.طرز كار وي بسيار جالب بود و تازگي داشت:رنگها را با نوك تيز،پهلو و پهناي قلم،كنار هم قرار ميداد و چنان رنگ آميزي ميكرد كه مناظر واشياء در ميان دنيايي از رنگ ها و نورها خودنمايي ضعيفي داشتند.با استفاده از اين روش ها تابلوي معروف خود را از پل واترلو در لندن و مناظر كليساي روئن را نقاشي كرد.
    تابلوي پل واترلو اثر كلود مونه
    [​IMG]
    كليساي روئن اثر مونه
    [​IMG]
     
  16. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    مانه دنباله ي كار كوربه نقاش شهير سبك رئاليسم را به صورت تازه اي ادامه داد.طرز فكر مانه و كوربه متفاوت بود و از نظر اخلاق نيز با هم تفاوت داشتند.كوربه به موضوعات عاميانه و توده مردم توجه ميكرد و كلا تما يلات چپ داشت.ولي مانه يك بوژوا بود و موضوعاتش را موافق سنخ فكر بوژوا انتخاب مي نمود.براي او اهميتي نداشت اگر مثلا زن عرياني را در ميان جمع مردان نقاشي ميكرد.بايد گفت مانه خود را ازقيد موضوعات اخلاقي و اينكه مراعات اخلاق را در هنر بكند بركنار كرد.
    در اين دوران از تاريخ هنر از ميان برداشتن قيود اخلاقي اقدامي بود كه هر نوخواهي براي آن مي كوشيد،و مانه نيز يكي از آنان بود و سخت هم مورد اعتراض قرار گرفت.مانه دريافت كه شكل ها را با ايجاد اختلاف رنگ،بهتر ار تفاوت بين سايه روشن ها آشكار ساخت. تابلوي قايق نشينان تحولي ديگري در روش وي محسوب مي شود و بعدها توسط بسياري از نقاشان به كار گرفته شد. وي در اين تابلو صحنه اي غرق در نور آفتاب را به نمايش مي گذارد كه حتي در سايه نيز جلوه اي از نور و درخشندگي به نمايش در آمده است.

    تابلوي المپيا اثر ادوارد مانه.در اين تابلو تاثير مانه از كوبره را در سبك رئاليسم مي بينيم.
    [​IMG]
    تابلوي قايق نشينان اثر ادوارد مانه.تحول در سبك امپرسيونيستي
    [​IMG]
     
    ho3in(^_^) از این نوشته تشکر کرده است.
  17. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    پس از ادوارد مان اگوست رنوار با اتكا به همين سبك زندگي شلوغ و پر هياهو خيابان هاي پاريس را به تصوير كشيد.مثلا تابلوي لومولن دولاگات(در مطالب بالا عكس آن گذاشته شده است) كه صنحهاي از يك روزتعطيل و شادي و رقص مردم پاريس است نمونه اي از ستايش ستايش زيبايي و گيرايي پر نشاط توسط رنوار است.رنه وار براي اعتلاي نقاشي خود به ايتاليا سفر كرد و بعد از اين سفر به انگر توجه پيدا نمود.
    تابلوي چترها اثر رنوار
    [​IMG]
     
  18. DOOSTeKHOOB

    DOOSTeKHOOB Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 جولای 2005
    نوشته ها:
    319
    تشکر شده:
    6
    محل سکونت:
    شهر قصه
    يكي ديگر از استادان اين سبك است،از جنبه اي ديگر به ثبت پويايي و حركت پرداخت.وي به مطالعه ي تنوع بي پايان حركات خاص پرداخت كه حركت پيوسته را تشكيل ميدهند.تابلوهاي او از بالرين ها كه در يك لحظه صيد شده استثنايي است.دگا بر خلاف تمام نقاشا1پيرامون مانه كه به نقاشي در هواي آزاد ميپرداختند،به ندرت در فضاهاي آزاد كار ميكرد.
    در تابلوي كافه كنسرت رنگ روشن لباس ها و حالت تاثير بر انگيز نور و تضاد بين دنيايي مصنوعي صحنه و دنياي واقعي تماشاچيان را با هم آميخته و به طرز اعجاب بر انگيزي اين منظره را زنده نشان ميدهد.

    كافه كنسرت شاهكار ادگار دگا
    [​IMG]
    دو رقصنده بر روي صحنه اثر دگا
    [​IMG]
     
  19. ashena55

    ashena55 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏28 سپتامبر 2005
    نوشته ها:
    688
    تشکر شده:
    1
    خب باشه...
    بزودی منظورم رو بیشتر شرح میدم
    ان شاء الله
     
  20. ashena55

    ashena55 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏28 سپتامبر 2005
    نوشته ها:
    688
    تشکر شده:
    1
    بهتر دیدم مقاله ای رو که در همین زمینه هست بذارم اما از اونجا که این مقاله طولانیه اون رو بخش بخش میذارم تا کامل بخونیدش و در ضمن تایپش هم برای من سنگین نباشه.
    پیشنهاد می کنم حتما و با دقت بخونیدش
     
  21. ashena55

    ashena55 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏28 سپتامبر 2005
    نوشته ها:
    688
    تشکر شده:
    1

    هنر به اصطلاح پیشرو در زمانی " هیچ " نمی گوید که دنیا پر از صداست !

    ( احمد شاملو ، کیهان پنج شنبه 6 مهر 1351 ، شماره ی 8765)

    منبع : نام همه ی شعرهای تو - ج2 - ص718
    ع.پاشایی - نشر ثالث






    اشتوکهاوزن ِ قدیس و ویلسون ِ معجزه گر ، در یک کلام : نشانه های مضاعف ابتذال و سقوط هنر اروپا هستند.
    هنر قاره یی که تاخت و تازهایش را کرده است ، حرف هایش را گفته است ، شاهکار هایش را ساخته است ، به اوج ترقی هایش رسیده است ، و دست آخر - هنگامی که سقوط را ناگزیر دیده - ایده ئولوژی های یکی از یکی مضحک تر رو کرده ، و برای سرنگون نشدن هیتلرها پرورانده ، قربانی ها داده و قربانی ها گرفته ، زورها زده و عربده ها کشیده و سر انجام ، راه درویش مسلکی برگزیده . و حالا که برادر دیگرش از آن سوی اقیانوس ، اوضاع رو خراب دیده و سر پا ماندن او را به عنوان سپر بلا برای خود لازم تشخیص داده و لاجرم چوبی از دلارزیر بغل او داده و معده اش را از مرغ و بوقلمون انباشته است تا قالب مثالیش " اولولووار " سرپا بماند ، سیر و تنبل و احمق با چشم های لوچ ، آروغ های شکم سیرش را به حساب " هنر سال 2000 " تحویل شرق می دهد. آن هم با این فروتنی بزرگوارانه که " قابلی ندارد . این را از خود شما گرفته ایم. یعنی از عرفان مشرق زمین. بفرمایید لطفا فیض ببرید ! "
    این چنین به به اصطلاح " هنری " تنها در شخصیت مضحک این آقایان تجلی نکرده است و به عبارت دیگر ، حضرات نوبرش را نیاورده اند. نوابغ دیگری چون کله و کندینسکی و بکت نیز نمونه های اصیل دیگری از همین مقوله اند و هنوز باش تا صبح دولتش بدمد !
     
zarpopخرید بک لینک عسل طبیعی و گرده گل ایرانی