برگزیده های پرشین تولز

انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ۹۶

majidmeratifashi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2016
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
3
سن
30
رقابت در کنکور دکتری در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است ،معمولا ۶۰% افرادی که از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند میل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند همین موضوع باعث افزایش فضای رقابتی بین داوطلبان ورود به مقطع دکتری گشته است ،به تبع این موضوع گرایش به سمت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری با وجود شهریه نسبتا بالا نیز افزایش یافته است ،برآیند افزایش این حجم رقابت مشاوران حامی را بر آن داشت تا مقاله ای را پیرامون انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد ارائه دهد.


شرایط انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
بدون شک بزرگترین تفاوت کنکور دکتری ۹۶ با سال های قبل در ادغام آزمون اولیه کنکور سراسری و آزاد بود به این مفهوم که برای ارزیابی تنها یک بار کنکور برگزار شد اما فرآیند انتخاب رشته کاملا مجزاست پیش تر مقاله انتخاب رشته کنکور دکتری سراسری را به رشته تحریر درآوردیم و در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد خواهیم پرداخت. شرط اولیه برای شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد حضور داشتن در سر جلسه آزمون دکتری است بنابراین هر شخصی که دارای کارت ورود به جلسه باشد می تواند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کند.


روش انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد
یکی از تفاوت های انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری در مقطع دکتری تعداد گزینه های انتخابی است همانطور که در مقاله انتخاب رشته دکتری دانشگاه سراسری توضیح دادیم در دانشگاه سراسری تعداد انتخاب ها ۵۰ گزینه است ولی در دانشگاه آزاد تعداد انتخاب ها ۴۰ گزینه است اما منطق و نحوه چینش آن تفاوتی با دانشگاه سراسری ندارد و الگوریتم زیر قابل پیاده سازی است:

  • پر کردن ۱۰ انتخاب اول بر اساس علاقه و کاملا خوشبینانه: در این ۱۰ انتخاب کاملا می توانید بلند پروازانه رفتار کنید و گزینه های موجود را بر اساس میل و علاقه شخصی خودتان پر کنید حتی اگر حس میکنید نمره قبولیتان پایین است، این ۱۰۰۰ انتخاب برای داوطلبانی که در دوره های روزانه مجاز شده اند می تواند جذاب باشد زیرا در سال های گذشته تجربه ما نشان داده است که این دسته از عزیزان در برخی از انتخاب های خوشبینانه خود نیز پذیرفته شده اند.
اصلاح یک باور غلط

گاه از گوشه و کنار می شنویم که اگر داوطلبی دانشگاهی را در انتخاب اول خود بزند در حالیکه شانس بسیار پایینی برای قبولی در آن انتخاب دارد شانس او برای انتخاب های بعدی کم می شود!! اگر شما نیز جز این دسته هستید باید بدانید که این باور از پایه غلط است و انتخاب رشته باید بر اساس علاقه باشد.

  • پر کردن انتخاب های ۱۱ الی ۳۰ بر اساس نمره قبولی و کاملا منطقی: این انتخاب ها در واقع ستون اصلی انتخاب رشته شما را تشکیل می دهد و بر اساس نمره کسب شده در کنکور است ، سوالی که در این میان پیش می آید این است که انتخاب منطقی را چگونه باید تشخیص داد؟ پاسخ بسیار ساده است ، انتخاب منطقی انتخابی است که داوطلبان سال های گذشته با نمره شما در آن کد رشته محل ها پذیرفته شده اند برای اطلاع از این انتخاب ها می توانید سوالات خود را با مشاوران حامی در میان بگذارید.
  • پر کردن انتخاب های ۳۱ الی ۴۰ بر اساس بالا رفتن شانس و کاملا بدبینانه: این قسمت همانطور که از اسمش پیداست بدبینانه است یعنی شما باید کد رشته محل هایی را انتخاب کنید که در آنها داوطلبان سال قبل با نمره پایین تر از شما قبول شده اند این انتخاب ها تنها به عنوان راهی است که قبولی خود را تضمین کنید فقط باید حواستان باشد که در انتخاب های بدبینانه دوره های روزانه را با میل شخصی انتخاب کنید زیرا در صورت قبولی و عدم ثبت نام از کنکور سال بعد محروم خواهید بود.


مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه آزاد
تفاوت دکتری دانشگاه آزاد و سراسری تنها به تعداد گزینه های انتخابی ختم نمی شود بلکه در مرحله مصاحبه نیز تفاوت هایی وجود دارد. در این مرحله سایت معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد کلیه دعوت شدگان به مصاحبه را اعلام میکند سپس این عزیزان ملزم به حضور در جلسه مصاحبه حضوری هستند پس از مصاحبه حضوری هر دانشگاه امتیازات داوطلب را مشخص می کند بارم بندی امتیازات نیز به این شرح است که نتیجه آزمون داوطلب ۳۰% نقش در نمره نهایی دارد و عملکرد وی در جلسه مصاحبه نیز ۷۰% نمره نهایی را تشکیل می دهد پس از مشخص شدن امتیاز کل، انتخاب های ۴۰ گانه داوطلب بررسی می شود و بر اساس همان نمره کل گزینش صورت می گیرد.

 
بالا