برگزیده های پرشین تولز

انتشار زندگينامه افسر بلندپايه ايرانی در پليس لندن

boros

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2007
نوشته‌ها
61
لایک‌ها
0
علی ديزايی، يکی از ارشدترين افسران آسيايی تبار در پليس لندن بزرگ، در آستانه انتشار کتاب زندگينامه اش و شرح جزئيات اتهاماتی که به چهار سال انفصال او از خدمت پليس اسکاتلند يارد منجر شد، در رقابت با ديگر همقطارانش برای ارتقای درجه ناموفق ماند.

در حالت عادی، هيچيک از اين دو واقعه خبرساز نيست ولی سرتيپ علی ديزايی يک افسر عادی نيست.

اين افسر 44 ساله ايرانی تبار چند سال از طرف کارآگاهان اسکاتلنديارد زير نظر بود.

در عملياتی مخفی با نام "هليوس"، بين سالهای 2001 تا 2003 تمام تماسها و رفت و آمد او زير نظر گرفته شد و عاقبت اتهاماتی از پارتی بازی اداری گرفته تا خرج تراشی برای پليس لندن و صرف غذای مجانی در رستورانهای ايرانی و جاسوسی برای جمهوری اسلامی را شامل می شد.

پرونده ای که عمليات هليوس عليه علی ديزايی تنظيم کرد به اتهامی رسمی و انفصال او از خدمت منجر شد.

محاکمه علی ديزايی که تحصيلاتش در رشته حقوق است و سالهاست مشاور حقوقی انجمن افسران پليس لندن وابسته به اقليتهای قومی است به نوبه خود خبرساز شد و باز در جنجالی کم سابقه با رأی هيئت منصفه در دادگاه مرکزی لندن به اعلام بيگناهی علی ديزايی انجاميد.

پليس اسکاتلنديارد به حکم دادگاه مجبور به پرداخت خسارت به افسری شد که نه تنها در درجه قبلی اش ابقا شد بلکه ديری نگذشت که ترفيع درجه گرفت و رئيس پليس منطقه ای بزرگ در غرب لندن شد.

غيرخودی (Not One of US)

علی ديزايی نام زندگينامه اش را "غيرخودی" گذاشته و در آن مدعی است که تعصبات نژادی در تشکيلات پليس اسکاتلنديارد ريشه ای عميق دارد، اتهامی که چند سال پيش افسران ارشد اين نيرو هم به آن اعتراف کردند و برنامه آموزشی ويژه ای برای مبارزه با آن آغاز شد.

در کتاب غيرخودی که اشاره ای است به مقاومت افسران ارشد در مقابل ارتقای درجه افسران متعلق به اقليتهای قومی، علی ديزايی از افسرانی نام برده که به ادعای او هدفشان خدشه دار کردن اعتبار و شهرت وی به عنوان يک افسر پليس بوده و باز مدعی است که در اين راه عمليات هليوس طرح ريزی شد و ميليونها پوند هزينه صرف شد تا ثابت کنند که او هم جاسوس جمهوری اسلامی است و هم اهل پارتی بازی و خاصه خرجی.

وفاداری به اسکاتلنديارد

چند روز پيش از انتشار کتاب غيرخودی خبر ناکامی علی ديزايی برای گرفتن درجه فرماندهی در پليس اسکاتلنديارد منتشر شد و بعضی از رسانه ها علت آن را انتشار بخشهايی از کتاب زندگينامه وی به صورت پاورقی در روزنامه های لندن وانمود کردند.

ولی علی ديزايی در مصاحبه ای با شبکه 2 تلويزيون بی بی سی گفت از اينکه موفق به اخذ درجه بالاتر نشده، متأسف است اما وفاداری اش به پليس اسکاتلنديارد به قوت خود باقی است و گمان نمی کند که در رقابت بر سر درجه فرماندهی پارتی بازی در کار بوده باشد.

با اين وجود وی گفت منتظر دريافت نظر هيئت تعيين کننده برنده اين انتصاب است.

bbc
 
بالا