برگزیده های پرشین تولز

انجمن IT پرشین تولز

EAsasha

Registered User
تاریخ عضویت
11 فوریه 2007
نوشته‌ها
564
لایک‌ها
2
محل سکونت
H T T P
با سلام
از کلیه دوستان عزیز که رشتشون فناوری اطلاعاته یا شغلشون ایجاب میکنه یا به فناوری اطلاعات به هر نحوی علاقه و سروکار دارن خوشحال میشم اینجا به بحث و تبادل نظر در این باره بپردازیم.

شاید بپرسید چرا تو بخش گفتگوی آزاد زدم چون اینجا اولا پست حساب نمیشه و کسی واسه افزودن به پست هاش الکی پست نمیزنه! دوم اینکه میخایم در مورد فناوری اطلاعات در ایران هم بحث کنیم که یجورایی جوکه و مربوط میشه به بخش گفتگوی آزاد

از مدیران عزیز خواهش دارم این تاپیک رو به بخش دیگری Move نکنند. با سپاس
 

EAsasha

Registered User
تاریخ عضویت
11 فوریه 2007
نوشته‌ها
564
لایک‌ها
2
محل سکونت
H T T P
اولین بحثی که مطرح میکنم دوستان بیان نظراتشون رو در موردش بگنو بحث کنیم:
قانون کپی رایت در ایران

بنظر شما کپی رایت در ایران عملی هست یا نه؟
اگه بخان عملیش کنن باید چیکار کنند؟
بنظر شما کی باید به کپی رایت نظارت داشته باشه دولت ، نیروی انتظامی ، ارشاد ... ؟
اصلا کپی رایت به نفع ماست یا به ضررمون؟
مردم چطوری با کپی رایت کنار بیان ؟(چون تا الان هر چیزی رو میخایتن با 500 یا ماکسیموم 1000 تومن تهیه میکردن اما با اومدن کپی رایت نه


لازم نیست به همه سوالات جواب بدین واسه هر کدوم نظری دارین بگین
 

Bhrzk

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 آگوست 2005
نوشته‌ها
10,560
لایک‌ها
2,968
محل سکونت
توی جیب کوچولوت

EAsasha

Registered User
تاریخ عضویت
11 فوریه 2007
نوشته‌ها
564
لایک‌ها
2
محل سکونت
H T T P
کپی رایت تو ایران یعنی شوخی.

- قیمت : تقریبا دلیل اصلی مخالفت برای رعایت قانون کپی رایت برای محصولات نرم افزاری خارجی قیمتهای بالای نرم افزار به توجه به متوسط درآمد در ایران است.طبیعی است که قیمتهای بالای سیستم عامل یا نرم افزاری مختلف که گاهی چندین برابر حقوق کارمندان سطح بالای کشورمان است میتواند سدی بزرگ برای خرید و تجهیز کامپیوترها به اینگونه نرم افزارها باشد. اما اول آنکه متاسفانه دوستان مخالف فقط قیمت محصولات نرم افزاری را در سایتهای شرکت تولید کننده یا در بازار آمریکا و اروپا میدانند در حالیکه ما بایستی قیمتها را بازار دیگر کشور های جهان سوم بررسی کنیم ومثلا قیمت سیستم عامل ویندوز را در کشورهای آسیای جنوب شرقی یا حتی همین کشورهای همسایه ببینیم. در حال حاضر حتی شرکتهای مشهوری چون مایکروسافت و حتی تولید کننده محصول گرانقیمت اوراکل برای حضور در بازاری کشورهای جهان سوم و همچنین با توجه به سطح درآمد آنها که بسیاری مواقع پایین تر از سطح درآمد در کشور ایران است محصولات خود را قیمت گذاری جدید میکنند و قیمت برخی محصولات گاهی بیش از ده برابر قیمت واقعی خود در بازارهای آمریکا یا اروپا خواهد رسید. بنابراین طبیعی است که در صورتی که ایران با رعایت قوانین کپی رایت بتواند بازار مناسبی را ایجاد کند شرکتهای تولید کننده نرم افزار نیز با رغبت و با توجه به درآمدهای ایرانیان محصولات خود را قیمت گذاری و وارد بازار ایران خواهند کرد.در مورد آموزش و نربیت نیروی متخصص نیز که تقریبا اکثر شرکتهای نرم فزاری محصولات خود را یا به رایگان و یا با هزینه بسیار اندک در اختیار دانشگاها و مراکز آموزشی قرار میدهند.
2- بسیاری از خریداران کامپیوتر به راحتی بابت قطعات جانبی آن هزینه و پل پرداخت میکنند اما حتی اگر نرم افزاری مورد نیازشان باشد که بتوانند از آن نیز در آمد کسب کنند باز مایل به پرداخت هزینه نیستند و در واقع نوع تفکر ما نسبت به پرداخت پول بابت محصولی نرم افزاری و البته قابل کپی اشتباه است .
3- ما کشورهای جهان سوم با درآمد پایین هستیم و هزینه نرم افزارهای درجه یک و با کیفیت برای ما بالاست . و متاسفانه ما تمایل به استفاده از بهترین نسخه های نرم افزارهای معروف را داریم . بسیاری از کاربران خانگی ما از ویندوز نسخه حرفه ای استفاده میکنند در حالیکه هرگز نیازی به امکانات آن ندارد.
برخی تنها نرم افزار برای کارهای گرافیک را Adobe Photoshop و یا Corel Draw میدانند و طبیعی است که این افراد نسبت به پرداخت هزینه واقعی این نرم افزارها مقاومت به خرج میدهند .در حالیکه اکثر این محصولات مناسب شرکتها یا کارهای تجاری است و طبیعی است که افرادی که از این محصولات استفاده میکنند یا نیاز به امکانات خاص آنها دارند یا امکان کسب درآمد از این نرم افزارها را دارند. در عین حال برای کاربرانی که بصورت آماتور و غیر تجاری نیاز به کارهای گرافیکی دارند نرم افزارهای بسیاری زیادی به صورت رایگان یا با قیمتهای بسیاری پایین تر و یا حتی نسخه های آموزشی و خانگی همین محصولات گرانقیمت نیز وجود دارد که متاسفانه بدلیل رایگان بودن محصولات قدرتمندی همچون Corel Draw در ایران دیگر کسی رغبتی به شناخت یا بکار گیری دیگر محصولات در این زمینه را ندارد .
4-در صورت رعایت قانون کپی رایت بازار و کاربران ایرانی به سمت محصولات اوپن سورس یا رایگان پیش خواهد رفت و طبیعی است که در چنین حالتی توجه به سیستم عاملهایی مانند لینوکس و دیگر نرم افزارهای مشابه بیشتر خواهد شد و همچنین به دلیل تمایل به استفاده و ایجاد بازار و نیاز منطقی به این محصولات شرکتهای تولید کننده نیز مشخصات و نیازهای زبان فارسی را در نرم افزارهای خود جدی تر میگیرند.
5-رعایت قانون کپی رایت میتواند کاربران را با بهای واقعی تر نرم افزار آشنا کند و بنابراین آنها نسبت به محصولات ایرانی نیز رغبت بیشتری نشان داده و هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. در حال حاضر کاربران ایرانی که عادت به کپی محصولات نرم فزاری های خارجی با هزینه بسیار انداک دارند دیگر هرگز تمایلی به پرداخت هزینه واقعی نرم افزاری ایرانی ندارند و شرکتهای ایرانی مجبورند محصولات خود را با هزینه و سود بسیار کمتری به فروش برسانند.
6-شاید عده ای معتقد باشند که خرید و پرداخت هزینه واقعی نرم افزارها باعث افزایش قیمت خدمات یا محصولات نرم افزاری تولید ایران شود.
اما پاسخ من این است که مگر ما بابت خرید تجهیزات کارخانه ها ،کاغذ ، انرژی و...هزینه واقعی پرداخت نمیکنیم. پس چه دلیلی دارد که محصولات نرم افزاری با قیمت غیر واقعی تولید یا خریداری شود؟
7-با رعایت قوانین کپی رایت شرکتهای ایرانی موقعیت مناسبی پیدا خواهند کرد که از کلیشه های بازار نرم افزار ایران که تنها به نرم افزارهای مالی یا صرفا فارسی محدود شده است خارج و به رقابت با محصولات شرکتهای نرم افزاری خارجی بپردازند . بطور مثال در زمینه نشر، گرافیک،نرم افزارها ومحیطهای توسعه ، بانکها اطلاعات و دهها مورد دیگر جا برای تولیدات محصولات نرم افزاری ایرانی وجود دارد که البته تا وقتی که نمونه های درجه یک و خارجی آن به رایگان قابل استفاده در ایران است کسی نه در مورد تولید اینگونه محصولات سرمایه گذاری میکند و نه کسی آنرا خواهد خرید.
8-همانطور که در بالا نیز اشاره شد رعایت قوانین کپی رایت باعث رونق و ایجاد بازار برای محصولات نرم افزاری ایرانی خواهد شد . بنابراین طبیعی است که مشاغل مرتبط بیشتر شده و افراد و کارشناسان بیشتری جذب این بازار خواهند شد و این یعنی افزایش سطح درآمد و ایجاد شغل در بخش نرم افزار و همچنین جاذبه بیشتری برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد خواهد شد که این میتواند باعث بالندگی ، ورود و خرید تکنولوژی های پیشرفته و در نتیجه افزایش سطح و کیفیت محصولات ایرانی شود.
9- ایران با توجه به میزان افراد تحصیکرده در رشته کامپیوتر و همچنین استعداد نیروی انسانی خود میتواند تبدیل به قطب مهمی در تولید و صادرات نرم افزار حداقل در سطح منطقه و یا قاره شود. متاسفانه عدم رعایت قاون کپی رایت باعث شده که هیچوقت صنعت نرم افزار ایران را جدی گرفته نشود و در واقع عدم رعایت قوانین کپی رایت سد اصلی برای علاقمندی شرکتهای بزرگ خارجی برای سرمایه گذاری یا سفارش به شرکتهای ایرانیست.
10-در نهایت آنکه بالاخره زمانی خواهد رسید که ما مجبور به رعایت قوانین کپی رایت شویم چه این زمان پس از پیوستن به WTO باشد و چه الزام ایران به رعایت قوانین بین المللی و البته بهتر است که از همین امروز کاربران و بازار ایران برای رعایت قوانین آماده شود چرا که زمان موعود ما نه بازاری خواهیم داشت که ظرفیت پذیرش این شک را داشته باشد و نه کاربرانی که از نظر مالی و روانی آنرا بپذیرند و نه صنعت نرم افزاری که بتواند نقش موثری را بازی کند و البته آن زمان تازه نقطه شروعی برای بومی کردن محصولات رایگان یا اوپن سورس و یا ایجاد جاذبه برای شرکتهای نرم افزاری برای کاهش قیمت محصولات خود با توجه به سطح درآمد مردم ایران است. زمانی که دیگر خیلی دیر خواهد بود.



منبع : جزوه یکی از استادهام
 

EAsasha

Registered User
تاریخ عضویت
11 فوریه 2007
نوشته‌ها
564
لایک‌ها
2
محل سکونت
H T T P
برخورد نیروی انتظامی با افرادی که سی دی کپی در دست دارند "
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نوان خبری است که در سایت ای تی ایران منتشر شده است.
(البته خبر تقریبا ماله خرداد ماهه)


[/FONT]12 خرداد 1386 - از هفته آینده و با عملیاتی شدن ستاد سامان‌دهی کپی‌رایت، CD‌های کپی همچون چک پول تقلبی، دست هر فردی باشد، جرم تلقی شده و نیروهای انتظامی، حتی بدون وجود هرگونه شاکی، نسبت به عاملان و دارندگان آن معترض شده و برخورد خواهند کرد.

محمدامین شهرستانی، رئیس مجمع ناشران الکترونیک، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، از عملیاتی شدن ستاد سامان‌دهی کپی‌رایت از هفته آتی خبر داد و اظهار داشت: با ابلاغ بخشنامه‌ از سوی دادستانی به تمامی 500 و اندی شعبه، عدم رعایت کپی‌رایت نرم‌افزار، از حالت جرم خاص به جرم عام تبدیل شده و توسط دادستان‌ها مدیریت و آن‌ها به عنوان مدعی‌العموم با این جرم برخورد گسترده خواهند شد.
وی، افزود: با این بخشنامه، هر ضابط اجرایی قانونی، همچون نیروهای انتظامی برای برخورد با این جرم، احتیاجی به شاکی ندارند و می‌توانند با دارندگان CDهای کپی، برخورد قانونی داشته باشند، در صورتی که در حال حاضر، نیروهایی انتظامی تنها در صورت داشتن شاکی، اجازه برخورد دارند.
وی، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب، با بازجویی از دارندگان CDهای کپی شده، به صورت پلکانی، فرد اصلی و عامل شکستن قفل نرم‌افزار مشخص و دستگیر خواهند شد.
رئیس مجمع ناشران الکترونیک، با بیان این مطلب که برخورد قطعی با این مجرمان، حداکثر از فصل تابستان آغاز می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه شبکه دادستانی کشور به دلیل گستردگی قادر به برخورد با این جرم است و با عملیاتی شدن آن، اتفاق محکم و جدی در کشور رخ خواهد داد.




به نظر شما، آیا در زمینه قانون کپی رایت در ایران فرهنگ سازی شده است ؟ به نظر شما آیا نیروی انتظامی در این زمینه آگاهی لازم را دارد؟

اما در خصوص این طرح، مثلا فکر کنید بیش از ۵۰ درصد از مغازه های بازار رضا و پایتخت را باید تعطیل کرد. بعد جالب تر از همه این که مثلا چه نرم افزار هایی اصلا در ایران مشکل دارند؟ بیش از ۶۰ درصد افرادی که در مجمع ناشران الکترونیک عضو هستند خود سی دی کپی می کنند. یکی از دوستان من با ارئه کپی سی دی های Learn to speack English در مجمع عضو شده و این سی دی های آمریکایی را به نام خود ثبت کرده است. الباقی ناشران الکترونیک هم شرایط بهتری ندارند.
یک گروه هم که نرم افزار های مختلف را از اینترنت دریافت می کنند و به صورت پکیج می فروشند. به این هم که نشر الکترونیک نمی گویند.
یک گروه هم برنامه های تخصصی تولید می کنند که بدون پشتیبانی قابل استفاده نیست مانند نرم افزار های او ال سی و بسیاری از نرم افزار های حسابداری و امور اداری
حال شما فکر کنید با شرایط فوق و این 3 گروه تولید کننده و ناشر الکترونیک بهتر است برخود کنیم یا فرهنگ سازی کنیم؟
مگر این که نیروی انتظامی از فردا شروع کند به جمع آوری نرم افزار های خارجی و کپی ، در خصوص نرم افزار های داخلی که من فکر نمی کنم این راه و روش بهتر از روش برخورد با حجاب جواب بدهد.
 

coolzero

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
888
لایک‌ها
3
سن
42
محل سکونت
unja
کپی رایت که خیلی منطقیه . یعنی کسی که زحمت میکشه دسمزدشو بگیره
میتونه برا کشور عالی ماشه
میتونه خیلی بد باشه
بستگی داره مسوولان چطور ازش استفاده کنن و یه سری چیزا رو دسکاری کنن که از خوبیهای کپی رایت استفاده شه
البته این بیشتر به سازمانها بر میگرده
وگرنه برای کاربرای خونگی نمیشه با زور جلوی کپی استفاده کردن رو گرفت
 

611

Registered User
تاریخ عضویت
11 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
168
لایک‌ها
0
محل سکونت
سوال بعدی
مگه ،زکات علم نشر آن نبود .!

نرم افزار های ایرانی باید کپی رایت داشته باشن، درباره ی نرم افزار های خارجی معروف هم ،

به نظر من باید اول دولت با اون شرکت ها وارد مذاکره بشه ،تا با قیمت پایین تری محصولاتشون رو به ایران بدهند ،

تا صرفه اقتصادی داشته باشه ،برای کاربرها.
Visual Studio ششصد دلار ، یکم گرون نیست !
 

EAsasha

Registered User
تاریخ عضویت
11 فوریه 2007
نوشته‌ها
564
لایک‌ها
2
محل سکونت
H T T P
مگه ،زکات علم نشر آن نبود .!

نرم افزار های ایرانی باید کپی رایت داشته باشن، درباره ی نرم افزار های خارجی معروف هم ،

به نظر من باید اول دولت با اون شرکت ها وارد مذاکره بشه ،تا با قیمت پایین تری محصولاتشون رو به ایران بدهند ،

تا صرفه اقتصادی داشته باشه ،برای کاربرها.
Visual Studio ششصد دلار ، یکم گرون نیست !

بله شما درست می فرمایید
اما همونطور که در متن اول گفته شد شرکت های بزرگ برای کشورهای جهان سوم مثله ما بطور قابل ملاحظه ای قیمت رو می آورند پایین به قول یکی از استاد ها میگفت شاید حتی ویندوز 170 دلاری رو در ایران با یک سوم و حتی شاید ارزانتر هم عرضه کنند به هر حال این امکانش هست اما بستگی داره به دولت که متاسفاه هیچ اقدامی انجام نمیشه....

یک قضیه هم واسه من خیلی جالبه بچه ها
دولت داره میره بسوی لینوکس و محصولات اپن سورس و اگه دقت کرده باشید الان در اکثر اداره ها داره از لینوکس استفاده میشه اما جالبش اینجاست واسه همه کارمندان دولت دوره های ICDL برگزار میشه که همش تحت ویندوزه!!! یعنی این آقایون اینقدر فهمشون نمی کشه؟!
 

coolzero

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
888
لایک‌ها
3
سن
42
محل سکونت
unja
جذاب تر از این هم اینه که ایران لینوکس زده و برخلاف فرهنگ لینوکس برای لینوکسشون پول میخوان! نه که برا enterprise پول بخوان! کلا برای دسکتاپشم پول میگیرن! در حالی که از کرنل open source و رایگان که با فرهنگ لینوکس ساخته شده استفاده میکنن
 

EAsasha

Registered User
تاریخ عضویت
11 فوریه 2007
نوشته‌ها
564
لایک‌ها
2
محل سکونت
H T T P
در پیرو پست قبلیم چندی پیش اعلام شد که روی لب تاپ های 100 دلاری قراره xp 2008 نصب بشه پس ببینید چه تخفیف هایی داده میشه.
 

coolzero

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
888
لایک‌ها
3
سن
42
محل سکونت
unja
مایکروسافت هر کارم بکنه بازم یه شرکت انحصارگراست که کد هاشو منتشر نمیکنه و همه چیو برا خودش نگه داشته و یه سیستم سوراخ تحویل مردم میده :D
 
بالا