برگزیده های پرشین تولز

انواع گونه های قو

E.I.G

Registered User
تاریخ عضویت
7 دسامبر 2014
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
54
سن
31
محل سکونت
ارومیه - خیام
گونه سیگنوس الور یا قوی گنگ
این قو پرنده‌ای ساکت و بی‌صدا می‌باشد که بدنی سفید با پرهای بسیار نرم و نوکی سرخ یا نارنجی با حاشیه سیاه و حلقه سیاه دوربینی ظاهری زیبنده به این پرنده داده است. انتهای بالهای این پرنده کوتاه‌تر از دم آنها بوده به زیبایی ظاهر این پرنده می‌افزاید. در قاعده آرواره بالایی و در مجاورت پیشانی یک برآمدگی سیاهرنگ وجود دارد که در فصل جفت‌گیری بزرگ می شود. پرنده بالغ یا بدون آن می‌باشد یا اثری از آن در این محل وجود دارد. هنگام شنا کردن و ایستادن نوک آنها به سوی پایین و گردن به شکل S خمیده می‌باشد.

در این گونه پرنده نر و ماده هر دو روی تخم می‌خوابند و مدت خوابیدن روی تخم در آنها ۳۵ روز طول می‌کشد. در جزایر کوچک نیزارهای پیرامون مردابها و در پیرامون دریاچه‌ها تخم‌گذاری می‌کنند. جوجه‌های خارج شده از تخم دارای رنگ قهوه‌ای کم رنگ ، رویه شکمی آنها سفید و پاهای صورتی و نوکی گوشتی می‌باشند. غذای آنها از گیاهان آبزی و بی‌مهرگان و حتی مهره‌داران کوچک نظیر ماهیهای کوچک و قورباغه است. مقاومت این پرنده در اسارت زیاد است و تقریبا اهلی می‌شوند و در شرایط نامساعد مهاجرت می‌کنند و در اسارت از گندم ، جو حتی نان خیس شده مصرف می‌کنند.

سیگنوس سیگنوس یا قوی خروسکی
این پرنده دارای فریاد بلند ویژه‌ای می‌باشد که به سرفه بچه‌های مبتلا به سیاه سرفه و یا صدای بچه‌ای که به بیماری خروسک مبتلا شده است شباهت دارد. بدن این قو سفید است و پرهای آن به نرمی پر قوی گنگ نمی‌رسد. رنگ نوک و رنگ فاصله بین چشم و بینی این قو زرد نارنجی است. عنبیه آن قهوه‌ای و پاهای آن بزرگ و سیاه‌رنگ است. پرنده ماده کمی کوچکتر از پرنده نر می‌باشد. هنگام خشمگین شدن بالهای خود را بهم می‌زنند سر خود را بالا و پایین می‌برند و انتهای نوک را با آب تماس می‌دهند و فریاد می‌کشند و به این دلیل عده‌ای این پرنده را قوی فریادکش می نامند.

پرواز گروهی این قوها به شکل عدد (۷) هفت یا بطور خمیده و خط اریب است پرواز گروهی آنها در شب آهنگ غم انگیزی تولید می‌کند. پرنده نابالغ قهوه‌ای کم رنگ است پاهای آن نخودی رنگ می‌باشد و پیرامون و اطراف پیرامون چشمهای آن سفید است. رنگ نوک گوشتی و انتهای نوک آنها سیاه است. این قوها در سواحل دریاها ، دریاچه‌ها ، رودخانه‌ها و مردابها زندگی می‌کنند و به محض یخ بستن آب رودخانه‌ها ، راه دریا را پیش می‌گیرند.


گونه سیگنوس بویک یا قوی سفید کوچک
از نظر جثه این قو کوچکترین قوی سفید رنگ است و از حیث شکل ظاهری شباهت زیادی به قوی خروسکی دارد ولی کوچکتر از آن است. قاعده نوک آن نارنجی ولی حاشیه و انتهای نوک این قوی کوچک سیاه رنگ می‌باشد که سیاهی انتهای نوک به سوی پایه نوک زیاد ادامه پیدا نمی‌کند به این جهت سر آن از قوی خروسکی تشخیص داده می‌شود.

رنگ بدن این پرنده سفید ، پاهای آن سیاه است در این پرنده تمام نوک دارای رنگی یکنواخت است پس از یکسان رنگ این قو سفید می‌شود. شماره تخمهای این قو نسبتا زیاد است و بین ۵ تا ۷ تخم می‌گذارد و رنگ تخمهای آنها خاکستری کم‌رنگ است در این قوها نیز فقط پرنده ماده روی تخم می‌خوابد مدت خوابیدن آنها ۳۴ تا ۳۸ روز می‌باشد. صدای قوها ملایم و پرواز آنها بی‌صداست. بعضی از پژوهشگران گروه این پرنده را در حال مهاجرت در شمال ایران گزارش داده‌اند

منبع : انواع دستگاه جوجه کشی و ماشین جوجه کشی
 
بالا