برگزیده های پرشین تولز

ايده هايي نو درباره ي سبك ساخت و ارائه ي بازي

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
نمي دونم اين موضوع چقدر مي تونه براي اعضاي اين فروم مهم باشه . ولي احساس كردم بايد درباره ي اين موضوع يه كم بحث بشه . اين تاپيك براي اين ايجاد نمي شه كه درباره ي بحث هاي فني يا تخصصي بحث بشه . هدف از ايجاد اين تاپيك ، فقط به وجود آوردن نمايي كلي از افكار نوين و جالب و چه بسا كارآمد براي سبك بازي و يا ارائه ي آن به مصرف كنندگان است .
بذارين يه كم دقيق تر بگم : به عنوان مثال ، اغلب بازي هايي كه امروزه ساخته مي شن ، توسط بعضي ها كرك مي شن و اين به كمپاني سازنده ي اون بازي مي تونه آسيب وارد كنه . البته اخيرا كمپاني rocksteady دست به يه ابتكار جالب زد و در بازي آخر خودش يعني batman ، تله هاي جالبي براي هكر ها گذاشت . خوب مي شه اين رو يه روش كارآمد دونست . ولي بايد به اين مساله توجه كرد كه اصولا نبايد يه كار غير اخلاقي رو با يه كار غير اخلاقي ديگه جواب داد . بلكه مي شه با راه هاي جالب ديگه اي ، جلوي هك شدن رو گرفت .
فكر كنم تونستم هدف ايجاد شدن اين تاپيك رو برسونم . پس هركي پيشنهاد يا ايده اي در اين رابطه داره تو اين تاپيك بگه . ;););)
 

Thomas.Angelo

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2007
نوشته‌ها
407
لایک‌ها
16
محل سکونت
Lost Heaven
سلام

موضوع جالب و در عین حال گسترده ای رو ایجاد کرده اید که با توجه دوستان به این موضوع می شه بحث های جالبی رو در این تاپیک آغاز کرد ...

دستت درد نکنه .

خودتون یه بحثی رو آغاز کنید تا ما هم در آن شرکت کنیم .

به نظرتون آیا موضوعی هست که تا حالا تبدیل به بازی رایانه ای نشده باشه ؟ :eek:
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
شخصيت خوب - شخصيت بد - اهريمن - تفنگ - اصلحه - اتومبيل - قهرمان و... به جرات مي تونم بگم 98% بازي هايي كه تا الآن ساخته شدن ، يكي از اين موارد رو تو خودشون دارن . اگه بخواهيم خيلي كلي تر به مساله نگاه كنيم ، هر بازي ( بازي هايي كه تا الآن ساخته شدن ) ، داراي يك قهرمان هستن. حال سئوالي كه در اين جا پيش مي آيد اينه:
چرا بايد حتما در يك بازي ، يك قهرمان وجود داشته باشد ؟ چرا هميشه بايد در بازي ، چيزي وجود داشته باشد تا قهرمان بازي با آن مبارزه كند ؟ (مثل اهريمن يا انسان هاي گرگ نما يا خلافكار ها يا جوكر در بازي بتمن )
حدود 10 سال پيش ، وقتي پلي استيشن 1 ، خداي گرافيك بود ، مخاطب كمپاني بازي سازي ، چيزي به غير از يك اكشن فوق العاده و يك گيم پلي سريع از كمپاني طلب نمي كرد . اما در زمان حاضر ، انتظار من مخاطب از كمپاني هاي بزرگي مانند rockstar - eidos - capcom و يا كمپاني هاي ديگر ، حرفي نو در بازي ها است .
يكي دو ماه پيش ، اين سنت شكني تا حدي توسط يكي از كمپاني هاي گمنام صورت گرفت . نمي دانم تا حالا اسم بازي the path به گوشتون خورده يا نه ؟ ولي اگر بخواهيم يك شاهگارهنري را در غالب يك بازي سرگرم كننده و البته نه چندان سرگرم كننده و بلكه سردرگم كننده توصيف كنيم ، به راحتي مي توانيم نام بازي the path را بياوريم . متاسفانه طبق قوانين اين فروم ، نمي شه بيشتر از اين تو اين تاپيك درباره ي يه بازي خاص توضيح داد و بايد براي اون ، يه تاپيك جدا باز بشه . ولي همين قدر كافي است كه بگوييم اين بازي ، با سنت شكني ها و ساختار شكني هاي پي در پي خود ، باعث به وجود آمدن روزنه اي براي ورود به فصل جديدي در دنياي گيم سازي شده است . فصلي كه اگر بخواهيم نامي براي آن انتخاب كنيم ، " فصل انهدام قهرمانان " مي تواند عنوان درستي براي آن باشد .
:)ادامه دارد :)
 

Dark Hero

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
20 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
4,096
لایک‌ها
370
محل سکونت
Shiraz
سلام.

مر30 بابت تاپيك.موضوع خوبيه.

درباره ي قهرمان بايد بگم كه،قهرمان يه شخصيت براي جذب گيمر ها هست.
اين شخصيت بايد با چيز هاي بد يا گاهي اوقات خوب مبارزه كنه و پيروز بشه.يا يه كار بزرگ بكنه.
به نظر من وجود اين شخصيت در بازي هاي اكشن خيلي مهمه.
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
نه تنها من ، بلكه هيچ بازيبازي وجود ندارد كه قهرمانان را نپسندد و يا خواهان حذف آن ها از صنعت بازي سازي و بازي ها شود . اما چيزي كه من مي خواهم بگويم ، شايد براي برخي از خوانندگان مبهم باشد .
فقط براي چند لحظه يك بازي را بدون قهرمان تصور كنيد ( منظور بازي هايي است كه تا كنون ساخته شده اند). خواهش مي كنم كاري را كه مي گويم انجام دهيد . چه چيزي از بازي باقي مي ماند ؟ آيا چيزي به غير از هيچ چيز ؟ آيا چيز ديگري هم مي ماند كه بتوان بازي را با آن توصيف كرد ؟ در غير اين صورت ، آيا بازي يعني همان قهرمان ؟ آيا بازي تنها با يك قهرمان است كه معني پيدا مي كند ؟ حرفي كه من مي زنم اين است كه بايد خود را از بند اين مساله آزاد كرد . براي مثال ، يك بازي را تصور كنيد كه قهرماني ندارد . بازي باز ، به نوبت ، به جاي همه ي شخصيت هاي بازي ، بازي مي كند و كنترل همه ي آن ها را به نوبت در دست مي گيرد . در پايان ، هيچ كسي مقصر نيست . هيچ كس قهرمان نيست . هيچ كس اهريمن نيست . همان طور كه نقش هيچ كس در بازي بي تاثير نيست . ولي با اين همه ، داستان بازي روال خود را طي مي كند و بازي تمام مي شود . بدون اين كه اسطوره اي ساخته شود و يا اهريمني بميرد . حال ، سوال من اين است : اگر تنها و تنها ، قهرمان است كه بازي را توصيف مي كند و بازي تنها با قهرمان است كه معني پيدا مي كند ، پس چرا اين بازي بدون قهرمان به سرانجام مي رسد ؟
پس بايد قبول كرد كه براي پيدايش فصلي جديد از بازي ها ، بايد ريسك كارهاي بزرگ و البته عجيب را نيز پذيرفت . مثل حذف قهرمانان و تبديل آن ها به كاراكتري عادي در بازي .
:cool::cool:ادامه دارد :cool::cool:
 
Last edited:

زاراگوزا

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 مارس 2010
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
2
من قراره یه بازی ایرانی برای یه شرکت بنویسم . هر کسی دوست داشت با گروه ما همکاری کنه اعلام آماده کنه
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
اگر بدوني چقدر دوست دارم ايده هايي كه دارم تبديل به بازي بشن . ولي به نظر خودم هنوز خيلي زوده كه بخواد متولد بشه . چون الآن همونطور كه از اسمش پيداس ، فقط يه ايده است .
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
فكز كنم تونستم منظورم رو درباره ي قهرمانان در بازي ها برسونم . حالا سوالي كه اين جا پيش مي ياد اينه : اگر قهرمان از بازي حذف بشه ، چه چيزي مي تونه داستان رو تشكيل بده ؟ منظورم اينه كه چه چيزي مي تونه جاي قهرمان رو در بازي بگيره ؟ داستان ؟ گيم پلي ؟ موزيك ؟ ديالوگ ها ؟ گرافيك ؟ كه البته در باره ي همه ي اين ها ايده هايي دارم كه تو پست هاي بعدي مي گم . ;)
مي دانم كه ممكن است ايده هاي زيادي براي جذاب كردن بازي هاي بدون قهرمان وجود داشته باشد . ولي ايده اي كه من دارم ، استفاده از خود داستان به عنوان قهرمان است . فكر كنم از اين جا به بعد بحث يه كم نامفهوم و مبهم باشه . بذاريد با مثال بحث رو بگم : تصور كنيد بازي شروع مي شه . همون طور كه گفتم ، بازي باز با همه ي كاراكتر ها بازي مي كنه . هر كاراكتر ، داستان مختص خودش رو داره . همين طور كه به انتهاي بازي نزديك مي شيم ، احساس مي شه كه داستان كاراكتر ها ، هر لحظه ، ربط بيشتري به هم پيدا مي كنند . ( فكر كنم آدم نا خود آگاه به ياد فيلم اره مي افته !) و به عنوان مثال ، همه ي اون ها در آخر مي ميرند . البته در اين مثال ، داستان نقش اهريمن را بازي مي كرد . در اين لحظه و در پايان بازي ، بازيباز در وجود خود ، نوعي احساس اهريمن بودن را مي بيند . اين بحث در ذهن او تداعي مي شود كه داستان بازي يعني خود او و او يعني خود داستان بازي . او است كه از اين به بعد ، داستان بازي را رقم مي زند و او است كه تعيين مي كند ، كاركتر هاي بازي ، كي و در كجا ، چه كاري انجام دهند و در نهايت ، اواست كه تبديل به قهرمان و يا اهريمن بازي مي شود . و اين مي تواند سبكي نو در داستان پردازي بازي باشد .
:):)ادامه دارد :):)
 
Last edited:

Ostadb

Registered User
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2005
نوشته‌ها
881
لایک‌ها
62
بحث خوبی رو شروع کردین.ببینید بهرحال توی هر بازی و هر سبکی شما کنترل یک یا چند نفر یا یونیت رو در دست دارید که در طول روند داستان بازی و اتفاقاتی که واسه اونها میفته به مهمترین بخش یا عنصر تشکیل دهنده اون گیم تبدیل میشن.یعنی این فرآیند بوجود آمدن قهرمان بنظر من کنترل شدنی نیست.حالا بماند این قهرمان ممکنه 100% سفید نباشه(آراگورن LOTHR) ممکنه خاکستری(مکس پین max payne) یا حتی سیاه باشه(کریتوس GOD OF WAR)
توی همون بازی که مثال زدید the path اونجا هم ما قهرمان داریم.گرچه لفظ قهرمان بنظر من اصلا درست نیست.

پ.ن:یکی از آرزوهام اینه که موسیقی گیم بسازم و با یه گروه بازیساز ایرانی ساختن یه بازی استاندارد رو تجربه کنم.
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
البته كه در هر بازي ، قهرمان وجود دارد . ولي تنها در صورتي مي توانيم هر بازي را با قهرمان بدانيم كه قهرمان را همان شخص اول بازي تصور كنيم . در حالي كه اين طور نيست . به اين مثال توجه كنيد : يك خط مي تواند كوتلاس باشد . در حالي كه مي تواند تنها يك خط باشد . خطي كه ما آن را خم كنيم . بشكنيم . درازش كنيم و يا حتي ان را پاك كنيم . ديديد ؟ من آن خط را پاك كردم و شخصيت اول داستان را از بين بردم و به راحتي يك تراژدي ايجاد كردم .
من هيچ وقت نگفتم كه در بازي the path ، قهرماني وجود ندارد . وجود دارد . ولي كدام يك از آن خواهر ها را مي توان قهرمان بازي دانست ؟ ايا اصلا هيچ كدام از آن ها قهرمان هستند يا اصلا اين بازيباز است كه قهرمان آن بازي است ؟ استفاده از لفظ قهرمان ، فقط به خاطر اين است كه بتوان آن را از شخصيت هاي بازي جدا كرد . مي دانم تمييز دادن يك قهرمان از يك شخصيت معمولي ممكن است كمي سخت باشد . ولي بايد اين را پذيرفت كه شخصيت اول يك بازي با قهرمان فرق بسياري دارد .
:):)ادامه دارد :):)
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
فكر مي كنم قبلا ، مثال فيلم اره را بيان كردم . شخصيت اول اين فيلم يعني جيكساو ، در نگاه اول ، انساني بي رحم و خشن و به طور كلي شخصيت منفي فيلم است . در حالي كه از منظري ديگر ، او تنها شخص پاك داستان است . كسي كه با همه ي گناهكاران دنياي اطرافش به مبارزه بر مي خيزد و تنها سلاحش ، هوش و استعداد فوق العاده اش در برنامه ريزي است . حال اگر بخواهيم يه بازي طراحي كنيم كه داستان اره در آن گنجانده شود ، چه شخصيتي مي تواند بهتر از خود جيكساو ، شخصيت اصلي بازي را به دست بگيرد ؟ بياييد داستان بازي را كمي عميق تر كنيم : به نظر شما ، چه اتفاقي مي افتد كه شخصيت جيكساو به كلي از بازي حذف شود و اين ما (بازيباز ) باشيم كه همه ي قرباني ها را مجازات مي كنيم . يعني با بازي كردن در قالب همه ي قرباني هاي جيكساو و با كنترل همه ي آن كاراكتر ها در بازي ، آن ها را مجازات كنيم ؟ آيا اين مي تواند سبكي نو در ارائه ي شخصيت اول داستان باشد ؟ آيا واقعا ، اين مي تواند شروع كار سبكي جديد به نام سبك " نابودي قهرمانان " در دنياي بازي سازي باشد ؟
:):)ادامه دارد :):)
 
Last edited:

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
بياين بريم سراغ گيم پلي .
من خودم به شخصه pc دارم . كامپيوتر رو روشن مي كنم . ويندوز مياد بالا . بازي رو با دو بار كليك open مي كنم و وارد بازي مي شم . بازي يا با كيبرد انجام مي شه يا با ماوس . خيلي بخواد راه دور بره با هردو به صورت تركيبي .
مي ريم سراغ كنسول . (ps3 , xbox) كنسول رو روشن مي كنيم . ديسك رو مي ذاريم تو دستگاه و با دسته ي بازي كه عموما به شكل يه سفينه اس رو بر مي داريم و با دكمه هاي روش بازي رو كنترل مي كنيم .
مي ريم سراغ wii . تقريبا مثل كنسول هاي ديگه اس . فقط يه سري تفاوت هاي جزئي تو نحوه ي كنترلينگ داره .
و...

شايد ارائه ي يه پلتفرم جديد براي بازي ها ، اونم بين اين همه كنسول هاي جور و واجور ، نتونه اسم يه ايده ي جديد رو براي خودش انتخاب كنه . از طرفي ، پياده سازي يك ايده ي جديد در سبك بازي و نحوه ي ارائه ي آن ، مخصوصا در صورتي كه قصد سنت شكني وجود داشته باشد ، مستلزم تغييراتي عميق ، مثلا ارائه ي پلتفرمي جديد براي بازي است . پس بايد به دنبال عاملي ديگر بود كه بتوان با آن ، تولد يك پلتفرم جديد را نه تنها توجيه ، بلكه قدرت رشد آن را نيز افزايش دهد . در پست هاي بعدي ، به بيان يك نمونه از اين عامل ها مي پردازم .
:):)ادامه دارد :):)
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
اتحاد . واژه اي كه من در ابتداي اين پست به كار بردم ، شايد در بسياري از بازي ها ، تكميل كننده ي داستان باشد و به عنوان عنصري غرور آفرين و معجزه گر در بازي ها ، باعث خلق حماسه هايي بزرگ شود . ولي سوال اين جااست : چرا فقط در بازي ؟
اگر بخواهيم كمپاني هاي مهم گيم سازي را بشماريم ، شايد از تعداد انگشتان دست هم بيشتر شود . جالب تر از آن اين است كه هر كدام از آن ها ساز خود را مي زند . همه ي آن ها تلاش مي كنند تا با ساختن بازي هاي جديد ، با ديگر كمپاني ها رقابت كنند و خود را بالا بكشند . در حالي كه مي توانند يكديگر را بالا بكشند .
فقط براي چند لحظه ، تصور كنيد كه همه ي كمپاني هاي گيم سازي با هم متحد شده اند و همه ، روي يك بازي مشترك كار مي كنند . آيا مي توانيد تصور كنيد كه چنين بازي بزرگي ، چه كيفيتي ممكن است داشته باشد و يا بر عكس ممكن است با شكستي بزرگ مواجه شود . :eek:
يك پروژه ي بزرگ . انقلابي در دنياي بازي سازي . خلق يك بازي به ياد ماندني . يك بازي بزرگ .
اين مي تواند عاملي باشد تا خلق يك پلتفرم جديد را در دنياي بازي توجيه كند . به عنوان مثال يك كمپاني كه روي xbox تمركز دارد و هميشه با PS3 رقابت داشته است ، هيچ گاه راضي نمي شود كه اين بازي بزرگ ، روي كنسول رقيبش منتشر شود و به عكس . پس براي راضي شدن همه ي كمپاني ها ، ناگزير به تولد پلتفرمي جديد خواهيم بود . البته ، پلتفرمي كه در خور اين پروژه ي عظيم باشد . كنسولي كه همه ي نقص هاي كنسول هاي ديگر را بپوشاند . شايد باور كردن اين مساله سخت باشد . اما مي توان با اين روش ، امكان هك شدن بازي منتشر شده را نيز تا حد زيادي كاهش داد . در پست هاي بعدي ، روي اين موضوع تمركز بيشتري مي كنم .
:):)ادامه دارد :):)
 

fonix light

Registered User
تاریخ عضویت
19 دسامبر 2009
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
4
سن
33
محل سکونت
in your mind
نمی دونم تا حالا به این مساله دقت کردید یا نه . به نظر شما , دلیل اصلی که باعث می شه بازی های کپی رایت و غیر قانونی بیاد بیرون و منتشر بشن , چه ؟ نفوذ پذیر بودن کنسول ها ؟ مسائل نرم افزاری ؟ یا چیزایی از این دست . اما تا حالا به این مساله دقت کردید که دلیل هک شدن کنسول ها , فقط و فقط می تونه وجود چیزی به نام دیسک باشه . :blink:
شما رو نمی دونم . ولی من تا حالا ندیدم کسی حرفی از فروش غیر قانونی کنسول های بازی زده باشه . تا حالا دقت کردید که این cd یا dvd بازی هست که به صورت کپی رایت منتشر می شه . حالا نظرتون چیه که این موجود دردسر آفرین به نام دیسک رو از چرخه ی تولید و انتشار این بازی حذف کنیم . یعنی بازی ها بدون دیسک ارائه بشن !:blink::blink::blink::blink:

شاید خیلی هاتون با دیدن این جمله , بیشتر مشتاق به خوندن ادامه ی این پست شده باشید . شاید هم بعضا باشن که با خودشون بگن این دوونه اس بابا . چرا وقتمونو تلف کنیم . ولی مهم اینه که این حرفا یه جایی زده بشه . برای کسایی که درک کنن .

راستی اگه دیسک حذف بشه , بازی چه جوری می تونه ارائه بشه ؟ با اینترنت ؟ فکر کنم ایین جوری امکان هک شدن بالاتر بره . فکر کنم ارائه ی بازی با کنسول , ایده ی جالبی باشه . کمپانی های ارائه و انتشار بازی , می تونن بازی هارو به صورت قطعات نامعلوم و پخش شده در قطعات کنسول قرار بدن . به صورت یه حافظه ی مخفی بین قطعه های دیگه . هر خریدار می تونه موقع خرید کنسول , 1 تا 10 تا بازی (1 تا 10 مثال بود ) رو همراه با کنسول تحویل بگیره . (همونطور به صورت مخفی) بعد از این که خریدار از یه بازی خسته شد یا اون بازی رو تموم کرد یا به هر دلیلی خواست اون رو تعویض کنه , به نمایندگی اون کمپانی مراجعه می کنه و با تحویل دادن کنسولش , اونو update می کنه . ( مسلما اگه بازی ها به صورت قطعه تو کنسول کار گذاشته شده باشن , آپدیت هم به صورت تعویض قطعه خواهد بود ) . خریدار هم برای این کار , مبلغی برابر با مبلغی که موقع خرید دیسک بازی می پرداخت رو می ده . (به نمایندگی ) . کمپانی هم اعلام می کنه که درصورتی که هر قطعه ای از کنسول جدا بشه یا کنسول باز بشه , دیگه قطعه ی اونو تعویض نمی کنه . :wacko::wacko:
البته این روش می تونه کشور هایی که نمایندگی کمپانی ها توشون قرار ندارن رو کمی به دردسر بندازه ( مثل خود ایران) . ولی خوبی این روش اینه که امکان انتشار غیر قانونی رو تا حد زیادی پایین میاره . :)
============================

خوب . پست های من همین جا تموم می شه . تو چند تا پستی که تا حالا زدم , سعی کردم تو همه ی زمینه های بازی (زمینه های کلی ) , یه حرف نو بگم . (البته امیدوارم این طور باشه ) . پست های من مثل قطعه های پازل می مونن . تنها در کنار هم معنی پیدا می کنن . پس اگه می خواین قبولشون کنین , همه رو با هم قبول کنین . خیلی ها بی تفاوت از کنار این تاپیک رد شدن . خیلی ها هم این تاپیک رو تا آخر مطالعه کردن . خیلیی ها هم بعد از خوندن , بهشون فکر کردن . ولی مهم این بود که این حرفا یه جایی ثبت بشه .
ایده های بزرگتر و بهتری ممکن تو سر هر کدوم از کسایی که این جا هستن باشه که امکان داره هیچ وقت , زمینه اش به وجود نیاد تا بیان بشن . امیدوارم این تاپیک , بتونه جای مناسبی برای این ایده ها باشه . :):)
 
بالا