برگزیده های پرشین تولز

ایمیل ملی جای یاهو و جی میل را می‌گیرد؟

آیا ایمیل ملی برنامه ای برای قطع دسترسی به سرویسهای خارجی است؟

  • بله

    Votes: 31 58.5%
  • خیر صرفن یک سرویس ایمیل در کنار سرویسهای خارجی ست

    Votes: 22 41.5%

  • Total voters
    53

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
ای‌میل ملی جای yahoo و gmail را می‌گیرد؟
با گذشت نزدیک به 3 سال از دستور دولت برای استفاده از ای‌میل ملی، بیش از 95 درصد نشانی‌های پست الکترونیک کاربران ایرانی در سایت‌های غیرایرانی مانند جی‌میل و یاهو ثبت شده است.
هادی نیلی: بیش از 30 ماه از دستور دولت برای استفاده مدیران دولتی از ای‌میل ملی، به نظر می‌رسد هنوز راه درازی تا فراگیرشدن این پروژه باقی است.
آمارهای غیررسمی که البته سنجه‌ای برای مطمئن‌شدن از درستی آن در دست نیست، می‌گوید بیش از 95 درصد نشانی‌های پست الکترونیک کاربران ایرانی در سایت‌های غیرایرانی مانند gmail و ‎ yahooثبت شده است و بیشتر سایت‌های فارسی که سرویس پست الکترونیک ارائه می‌کنند، در خارج از کشور میزبانی می‌شوند.
مدیران دولتی نیز از این محبوبیت سرویس‌های رایگان خارجی معاف نیستند و عمده آنان نیز ای‌میل‌شان را روی همین نشانی ثبت کرده‌اند.
بخشنامه معاون اول رییس‌جمهور در دولت نهم ضمن ابراز نگرانی از این فراگیری، آن را از نظر امنیتی و اعتبار کشور به‌صلاح ندانسته و تمام مدیران دولتی را موظف کرده است آدرس ای‌میل خود را از طریق سامانه پست الکترونیک امن ملی روی نشانی iran.ir دریافت کنند.
نمایندگان ویژه ‌جمهور در تاریخ 31 تیرماه 86 در اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 1386، معاونت فن‌آوری اطلاعات وزارت ICT را مکلف به راه‌اندازی درگاه (پرتال) واحد دولت الکترونیک کردند و بر همین اساس بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌ جمهور مبنی بر ارائه خدمت پست الکترونیک توسط درگاه خدمات الکترونیکی ایران به مدیران دستگا‌ه‌های دولتی صادر شد. از قرار معلوم ارائه سرویس به عموم مردم در ابتدا در دستور کار نبود.
طبق اعلام رسمی مسوولان، سرویس پست الکترونیکی ایران از 28 مهرماه سال 1386 به مدیران دولتی و افراد واجد شرایط ارایه شده و تا پایان اسفندماه 1386، در حدود 4500 کاربر در این سامانه تعریف شده‌اند. بر اساس بخشنامه‌ معاون اول رییس جمهور، درگاه خدمات الکترونیکی ایران به مدیران دستگاه‌های دولتی و افراد واجد شرایط که با خارج از سازمان خود مکاتبه دارند، خدمت پست الکترونیکی ارائه کرد.
پیش از این، مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران در بر شمردن ویژگی‌های صندوق پست الکترونیکی که توسط سامانه iran.ir به کاربران ارائه می‌شود، گفته بود: اطلاعات موجود در پست الکترونیکی آن‌ها به خارج از کشور منتقل نمی‌شود، این سامانه سه گیگا بایت فضا در اختیار کاربران قرار می‌دهد و دریافت و ارسال نامه از میل‌سرورهای دیگر نظیر یاهو و یا جی‌میل را دارد.
در حال حاضر امکان استفاده از صندوق پست الکترونیکی از طریق سامانه iran.ir برای مدیران دستگاه‌های دولتی فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت، برای خودشان صندوق پست الکترونیکی راه بیندازند.
مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران همچنین ابراز امیدواری کرده بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به زودی امکان ارائه صندوق پست الکترونیکی امن به کاربران فراهم شود.
اما در مراجعه به این درگاه ملی، معلوم شد هنوز این سرویس صرفا به مدیران دولتی ارائه می‌شود و این مدیران باید علاوه بر تکمیل و ارسال فرم الکترونیکی, فرم کاغذی را هم با مهر و امضای بالاترین مقام دستگاه اجرائی ارسال کنند. این درگاه وعده داده است پس از دریافت فرم‌های تائیدشده، ظرف یک روز پست الکترونیکی متقاضی فعال و اعلام شود.
ای‌میل فرمانداری روی جی‌میل
این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز مسئولان دولتی درباره نحوه استفاده از پست الکترونیک ملی خود توجیه نشده‌اند و حتی درباره سرویس‌های رایگان پرطرفدار از جمله yahoo و gmail هم اطلاعات چندانی ندارند.
وزیر علوم دولت نهم، محمدمهدی زاهدی، در آغازین روزهای وزارتش در سال 84 در مصاحبه‌ای با اعلام نشانی ای‌میل خود در یاهو، از کسانی که درباره نحوه مدیریت اون پیشنهاد یا انتقادی دارند خواست به این نشانی ای‌میل بفرستند. همان زمان کارشناسان و روزنامه‌نگاران حوزه آی‌تی یادآوری کردند اعلام نشانی الکترونیک یک وزیر روی یک سرویس رایگان، نه از نظر امنیت اطلاعات کار درستی است و نه از نظر جایگاه و شان وزیر علوم، این نشانی فراخور و مناسب است.
چندهفته‌پیش و در اوایل دی‌ماه نیز فرماندار گتوند خبر از راه‌اندازی پست الکترونیک این فرمانداری برای تحقق طرح دولت الکترونیک و برای رفاه حال ارباب رجوع داد.
قدرت‌الله امانی‌پوردر مصاحبه‌ای که برای معرفی این پست الکترونیک با ایرنا انجام داد، نشانی ای‌میل این فرمانداری را [email protected] اعلام کرد.
فرماندار گتوند بدون اشاره به این‌که این واحد دولتی از یک سرویس رایگان استفاده کرده است، با افتخار خبر داد: در این پست، حداکثر فضا به کار گرفته شده و شهروندان گتوندی می‌توانند هر گونه پیشنهاد، انتقاد و نظرات خود را از این طریق ارسال کنند.
به این ترتیب پیداست با گذشت 30ماه از آغازبه‌کار درگاه ملی اینترنت ایران، هنوز مدیران دولتی نیز درباره امکان داشتن ای‌میل روی دامنه iran.ir آگاه نیستند.
تجربه ترکیه
البته ایران اولین کشوری نیست که بنا دارد یک سرویس ای‌میل ملی به شهروندانش ارائه دهد. گذشته از تلاش‌های قبلی دولت‌هایی مانند فرانسه برای جاانداختن سرویس‌های رایگان مشابه yahoo و gmail به زبان بومی در کشور خود، در ماه‌های گذشته اعلام شد که مقامات ترکیه تصمیم گرفته‌اند یک آدرس ای‌میل به هر یک از 70 میلیون شهروند ترکیه بدهند.
نام این پروژه آناپستا است که از قرار معلوم مراحل تست را هم پشت سر گذاشته است. در این پروژه به هر نفر 10 گیگ فضا اختصاص داده خواهد شد. هدف از راه‌اندازی شبکه ای‌میلی، هماهنگ با شبکه موبایل فعلی است. در این طرح به هر بچه‌ای که متولد می شود، یک آدرس ایمیل داده خواهد شد و این آدرس بر روی کارت ملی او درج می‌شود.
کارشناسان معتقدند هدف بعدی این پروژه، حذف سرویس‌دهنده‌های بین‌المللی مانند yahoo و gmail است.
دولت ترکیه، این اقدام را در راستای تصمیم این کشور برای راه‌اندازی موتور جستجوی اختصاصی تا سال 2010 می‌داند. مقامات ترکیه معتقدند چون همه موتورهای جستجویی که به صورت بین‌المللی در حال استفاده هستند در کشورهای خارجی قرار دارند، این می‌تواند باعث بروز مسایل امنیتی شده و نیازهای ترکیه را برآورده نکند.
اینترنت ملی چه شد؟
تلاش دولت برای فراگیرکردن ای‌میل ملی در حالی در رسانه مطرح شده است که تجربه موازی دولت درباره اینترنت ملی هنوز تجربه‌ای ناموفق است.
آخرین نمونه این عدم‌موفقیت در هفته‌های اخیر بوده که دولت اعلام کرد شهروندان می‌توانند برای اطلاع از جایگاه خود در **** خوشه‌بندی هدفمندکردن یارانه‌ها به سایت مرکز آمار ایران مراجعه کنند.
اما با این‌که سرورهای اصلی سایت «مرکز آمار ایران» از خدمات اینترنت ملی استفاده می‌کردند، اما با طراحی غیرحرفه‌ای این شبکه، امکان استفاده از این سایت برای بیشتر مردم امکان‌پذیر نبوده است.
این سرورها با خطوط اینترنت ملی که از محدوده آدرس IP غیرمعتبر 10.10.X.X استفاده می‌کنند، عملا قادر به پاسخ‌گویی به شبکه‌هایی که از این محدوده در شبکه خود استفاده کرده‌اند و یا DNSهای خود را با استفاده از DNS serverهای استاندارد جهانی Update می‌کنند، در دسترس نیست؛ در نتیجه این سایت تنها برای کاربرانی قایل دستیابی است که از خدمات برخی ISPها استفاده می‌کنند.
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
ثبت ایمیل ملی همراه با اعمال شاقه!
رحالی‌كه مدیرعامل شركت فناوری اطلاعات معتقد است كه مسدود شدن جی‌میل، «یك فرصت حساب می‌شود و باید مردم كشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد كه اساسا مردم امكان هدایت شدن به ایمیل ملی را ندارند.

به گزارش «فردا»، اظهارات عجیب مدیرعامل شركت فناوری اطلاعات در حالی صورت گرفته است كه ایمیل ملی در حال حاضر فقط برای ارگان‌های دولتی قابل استفاده می‌باشد، بدین معنی كه عموم مردمی كه از حساب‌های جی‌میل استفاده می‌كنند، قادر به هدایت شدن به سمت ایمیل ملی نیستند.

نكته عجیب ماجرا آن‌جا است كه برای داشتن حساب كاربری، متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود اعم از محل خدمت، كد ملی و غیره را به همراه درخواست كتبی و رسمی موسسه /سازمان/شركت دولتی ذی ربط از سوی بالاترین مقام سازمان خطاب به "معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارسال نماید. این نامه باید مهر و امضا شده باشد.

در همین حال، بررسی‌های «فردا» نشان می‌دهد كه ایمیل ملی هیچ برتری نسبت به سرویسی مانند جی‌میل ندارد و می‌توان نظر مسئولان امر مبنی بر هدایت مردم به ایمیل ملی با مسدود شدن جی‌میل را یك ساده‌لوحی تمام عیار دانست كه در كنار آن، بی‌اطلاعی مقامات مسئول از شرایط ثبت نام در ایمیل ملی را نیز نشان می‌دهد.

همچنین، بررسی دیگر «فردا» نیز حاكی از آن است كه دامنه‌ی ایمیل ملی نه به نام یك سازمان یا وزارت‌خانه بلكه به نام یك شخص حقیقی ساكن تبریز ثبت شده است!

نكته جالب توجه دیگر اینكه در صفحه معرفی ایمیل ملی، هیچ امكانی برای عضویت در ایمیل وجود ندارد و كاربر باید خود حدس بزند كه به برای دریافت حساب كاربری، اگر كاربر از سازمانی دولتی باشد، باید به درگاه ایران مراجعه كند.

با چنین اظهارنظراتی و در نظر گرفتن امكاناتی برای ایمیل ملی نباید متعجب بود كه فناوری اطلاعات و عرصه‌های مربوط به آن در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
8bf7b701d2c6e2f34b3f6f8a927974e3.png
 
Last edited:

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,703
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
آخه یکی نیست به این مسئولان ابله بگه چرا همه کاراتون زوریه..

لعنت به روحتون....

جیمیل رو مسدود کردن که مردم رو هدایت کنن به سمت ایمیل ملی.
 

1240

Registered User
تاریخ عضویت
7 می 2007
نوشته‌ها
1,217
لایک‌ها
28
محل سکونت
ایران--آبادان,خرمشهر
با درود
جی میل مال کشور آمریکا است.
مردم آمریکا هم از آن بهره می برند.
یعنی اعتماد و اطمینان وجود دارد.
وقتی در ایران وجود ندارد این سیتسم شکل نخواهد گرفت.
حال خواه کل سرویس های ایمیل موجود در جهان هم ببنید.
 

Venom

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 می 2006
نوشته‌ها
954
لایک‌ها
3,913
جالبه توی همون صفحه اولشون نوشتن : جمهموری
 

sIiiS

کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 آپریل 2004
نوشته‌ها
4,848
لایک‌ها
181
محل سکونت
اصفهان
آخه آدم باید مغز خر خورده باشه که بره صاف همه زندگیش رو بده دست ِ اینا !
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
41
محل سکونت
یه خورده اونورتر
person: Ehsan Pashmineh
nic-hdl: ep52-irnic
e-mail:
9f5ac1b75ae220b.png
@yahoo.com
address: No.34,Rose Alley,Golbad St,Azadi Ave.,, Tabriz, East Azarbayjan, IR
phone: +98 9143152390
source: IRNIC # Filtered
 

GraphX

Registered User
تاریخ عضویت
20 می 2009
نوشته‌ها
8,043
لایک‌ها
7,716
محل سکونت
دنيای مجازی
اين قراراه فقط واسه ايرانيا باشه يا كل دنيا رو در نظر دارن ؟ :D:rolleyes:
 

mehrdad201

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
10 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
15,874
لایک‌ها
17,805
محل سکونت
ایران
فقط میتونم بگم

زهی تصور باطل
زهی خیال محال
 

mehrdad201

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
10 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
15,874
لایک‌ها
17,805
محل سکونت
ایران

Mehraɴ

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,049
لایک‌ها
40
محل سکونت
Tehrun
درباره یک اظهار نظر تعجب برانگیز؛
ایمیل ملی‌ می‌خواهید؟ نمی‌توانید!


مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات می‌گوید مسدود شدن جی‌میل می‌تواند موجب استفاده مردم از ایمیل ملی شود. ایمیل ملی‌ می‌خواهید؟ لطفا کد ملی، آدرس، نامه مهر و امضا شده از بالاترین مقام محل خدمت همراه‌تان باشد!
درحالی‌که مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات معتقد است که مسدود شدن جی‌میل، «یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که اساسا مردم امکان هدایت شدن به ایمیل ملی را ندارند.

به گزارش «فردا»، اظهارات عجیب مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات در حالی صورت گرفته است که ایمیل ملی در حال حاضر فقط برای ارگان‌های دولتی قابل استفاده می‌باشد، بدین معنی که عموم مردمی که از حساب‌های جی‌میل استفاده می‌کنند، قادر به هدایت شدن به سمت ایمیل ملی نیستند.

نکته عجیب ماجرا آن‌جا است که برای داشتن حساب کاربری، متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود اعم از محل خدمت، کد ملی و غیره را به همراه درخواست کتبی و رسمی موسسه /سازمان/شرکت دولتی ذی ربط از سوی بالاترین مقام سازمان خطاب به "معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارسال نماید. این نامه باید مهر و امضا شده باشد.

در همین حال، بررسی‌های «فردا» نشان می‌دهد که ایمیل ملی هیچ برتری نسبت به سرویسی مانند جی‌میل ندارد و می‌توان نظر مسئولان امر مبنی بر هدایت مردم به ایمیل ملی با مسدود شدن جی‌میل را یک ساده‌لوحی تمام عیار دانست که در کنار آن، بی‌اطلاعی مقامات مسئول از شرایط ثبت نام در ایمیل ملی را نیز نشان می‌دهد.​
 
Last edited:

sara__joon

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 آگوست 2006
نوشته‌ها
5,355
لایک‌ها
5,607
محل سکونت
El Paso, Texas
درباره یک اظهار نظر تعجب برانگیز؛
ایمیل ملی‌ می‌خواهید؟ نمی‌توانید!


مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات می‌گوید مسدود شدن جی‌میل می‌تواند موجب استفاده مردم از ایمیل ملی شود. ایمیل ملی‌ می‌خواهید؟ لطفا کد ملی، آدرس، نامه مهر و امضا شده از بالاترین مقام محل خدمت همراه‌تان باشد!
درحالی‌که مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات معتقد است که مسدود شدن جی‌میل، «یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که اساسا مردم امکان هدایت شدن به ایمیل ملی را ندارند.

به گزارش «فردا»، اظهارات عجیب مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات در حالی صورت گرفته است که ایمیل ملی در حال حاضر فقط برای ارگان‌های دولتی قابل استفاده می‌باشد، بدین معنی که عموم مردمی که از حساب‌های جی‌میل استفاده می‌کنند، قادر به هدایت شدن به سمت ایمیل ملی نیستند.

نکته عجیب ماجرا آن‌جا است که برای داشتن حساب کاربری، متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود اعم از محل خدمت، کد ملی و غیره را به همراه درخواست کتبی و رسمی موسسه /سازمان/شرکت دولتی ذی ربط از سوی بالاترین مقام سازمان خطاب به "معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارسال نماید. این نامه باید مهر و امضا شده باشد.

در همین حال، بررسی‌های «فردا» نشان می‌دهد که ایمیل ملی هیچ برتری نسبت به سرویسی مانند جی‌میل ندارد و می‌توان نظر مسئولان امر مبنی بر هدایت مردم به ایمیل ملی با مسدود شدن جی‌میل را یک ساده‌لوحی تمام عیار دانست که در کنار آن، بی‌اطلاعی مقامات مسئول از شرایط ثبت نام در ایمیل ملی را نیز نشان می‌دهد.​

یادشون رفته بگن سند خونشون را هم بیان گرو بذارن !!!
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,703
لایک‌ها
16,633
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
مگر مغز چیز خوردم که برم اکانت بسازم اونجا.. شاید واسه برادران تبیانی خوب باشد :دی
 

انسانه بد

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2010
نوشته‌ها
22
لایک‌ها
0
مگه ایمیله تبیان چش بود که اینو میخوان راه بندازن؟؟؟
 

pooya007

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
3,832
لایک‌ها
13
محل سکونت
آخر خط
درباره یک اظهار نظر تعجب برانگیز؛
ایمیل ملی‌ می‌خواهید؟ نمی‌توانید!


مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات می‌گوید مسدود شدن جی‌میل می‌تواند موجب استفاده مردم از ایمیل ملی شود. ایمیل ملی‌ می‌خواهید؟ لطفا کد ملی، آدرس، نامه مهر و امضا شده از بالاترین مقام محل خدمت همراه‌تان باشد!
درحالی‌که مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات معتقد است که مسدود شدن جی‌میل، «یک فرصت حساب می‌شود و باید مردم کشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند»؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که اساسا مردم امکان هدایت شدن به ایمیل ملی را ندارند.

به گزارش «فردا»، اظهارات عجیب مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات در حالی صورت گرفته است که ایمیل ملی در حال حاضر فقط برای ارگان‌های دولتی قابل استفاده می‌باشد، بدین معنی که عموم مردمی که از حساب‌های جی‌میل استفاده می‌کنند، قادر به هدایت شدن به سمت ایمیل ملی نیستند.

نکته عجیب ماجرا آن‌جا است که برای داشتن حساب کاربری، متقاضی باید تمامی مشخصات حقیقی خود اعم از محل خدمت، کد ملی و غیره را به همراه درخواست کتبی و رسمی موسسه /سازمان/شرکت دولتی ذی ربط از سوی بالاترین مقام سازمان خطاب به "معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" ارسال نماید. این نامه باید مهر و امضا شده باشد.

در همین حال، بررسی‌های «فردا» نشان می‌دهد که ایمیل ملی هیچ برتری نسبت به سرویسی مانند جی‌میل ندارد و می‌توان نظر مسئولان امر مبنی بر هدایت مردم به ایمیل ملی با مسدود شدن جی‌میل را یک ساده‌لوحی تمام عیار دانست که در کنار آن، بی‌اطلاعی مقامات مسئول از شرایط ثبت نام در ایمیل ملی را نیز نشان می‌دهد.​
حالا فکر میکنن شاهکار کردن و ملت واسه ایمیل ملی تو صف وایسادن؟

چه مملکت باحالی داریم :happy:
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
اولین شرط برای داشتن ایمیل داشتن امنیت هست که حتی در صورت تامین بودنش بعید میدونم بتونه این حس به کاربر القا بشه
 

TinySkin

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2009
نوشته‌ها
1,305
لایک‌ها
45
محل سکونت
تهران
با اين دو صفحه كلي خنديدم حدود 20 دقيقه
چه چرنديجاتي گفتن اين سران چالمه اي
 
بالا