شاید باورتان نشود ، ولی امروزه یکی از بزرگترین گام های برند شدن یک فرد ، یک کمپانی ، یک شی و یا هر چیز دیگری می باشد ، شبکه های اجتماعی امروزه توسط حداقل 1 میلیارد نفر در سراسر دنیا استفاده می شود ، یعنی یک هفتم جمعیت دنیا ، پس برای این که خود را هم برند کنید ، باید از شبکه های اجتماعی استفاده نمانید ،
به این نکته فکر کنید: یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود ناشران سنتی تصمیم به انتشار کتابی بگیرند، بستر و قابلیت بازاریابی نویسنده آن است. شاید فکر کنید که دلیل اصلی مراجعه به ناشران سنتی همین بهرمند شدن از امکانات آنها در زمینه بازاریابی است، و نویسنده نیازی ندارد که بازار خاص خود را داشته باشد. اما زندگی پر از چیزهای اسرارآمیز است. چه شما با یک ناشر سنتی همکاری کنید، و چه مثلا شخصا کتابتان را منتشر کنید، موفقیت شما در گروی قابلیت بازاریابیتان است. داشتن هزاران دنبال کننده در شبکههای اجتماعی در هر شرایطی مفید است. در این مقاله ۱۰ توصیه درباره نحوه کار در شبکههای اجتماعی به نویسندگان ارائه خواهد شد.
۱- از همین دیروز شروع کنید
شما باید همزمان در دو جبهه پیش بروید: هم کتابتان را بنویسید، و هم از بازاریابی غافل نشوید. نباید صبر کنید تا کار نوشتن کتاب تمام شود، چون ایجاد بستر مناسب بازاریابی بین ۹ ماه تا یک سال طول میکشد. بهترین کار این است که این مرحله را حتی پیش از دست بردن به قلم شروع کنید.
۲- توزیع کار میان شبکههای اجتماعی
برای این کار پنج شبکه اجتماعی عمده در اختیار شما قرار دارند. شما باید از همه آنها بهره بگیرید، چرا که هر کدامشان بهدرد هدف مشخصی میخورند. من کارکردهای این پنج شبکه را به پنج دسته تقسیم میکنم: فیسبوک برای برقراری ارتباط با افراد است، مثلا کسانی که با شما به دبیرستان یا دانشگاه میرفتهاند، یا اعضای خانوادهتان. توئیتر مخصوص بیان احساسات و برداشتهاست، مثلا اینکه بخواهید بگویید "در شیلی هستم و احساس میکنم زلزله آمده است". گوگل پلاس بیشتر به کار پرداختن به علایق میآید، مثلا علاقه به عکاسی و انتشار عکسهایی که نمیتوانید با دوستانتان روی فیسبوک به اشتراک بگذارید. پینترست (Pinterest) برای الصاق عکسهایی که چندان ربطی بهم ندارند خوب است. لینکدین هم به درد کسب و کار میخورد، مثلا ایجاد ارتباطات کاری یا پیدا کردن شغل. با استفاده از هر یک از این شبکهها میتوان پتانسیل بازاریابی را گسترش داد، اما ماهیت روابطتان با دیگران روی هر یک از این شبکهها تفاوتهایی دارد.
۳- اهمیت ساختن یک پروفایل (نمایه) خوب
صفحه پروفایل (نمایه) شما حکم یک آگهی را دارد. کارکرد آن این است که مردم را متقاعد کند تا کارهای شما را دنبال کنند، مشترک صفحهتان بشوند، و یا پروفایلتان را لایک کنند. پروفایل باید نشان بدهد که شما فردی دوستداشتنی، قابل اعتماد و توانا هستید. به دو نکته مهم توجه داشته باشید: اول اینکه حتما در پروفایلتان عکسی باکیفیت از چهرهتان بگذارید. (در این عکس فقط باید صورت خودتان دیده شود، نه همسر، سگ، فرزند یا ماشینتان). دوم اینکه در چند جمله به سادگی و با تواضع خودتان را معرفی کنید و داستان زندگیتان را شرح دهید.
۴- مرتب کردن بهجای خلق محتوای جدید
نوشتن کتاب کار سختی است، اما تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی آسانتر است. برای اینکه در میان کار استراحتی به خودتان داده باشید، هر از گاهی در موقع نوشتن به نوشتههای دیگران سری بزنید. برای تثبیت تخصصتان از لینک دادن به مقالات، عکسها و ویدئوهای مربوط به زمینه مورد نظرتان استفاده کنید. یک راهنمایی مفید: به وبسایت Alltop.com سر بزنید تا به اطلاعات لازم در مورد بیش از هزار موضوع مختلف دسترسی پیدا کنید.
۵- مثل رادیوی ملی رفتار کنید
رادیو عمومی ملی (NPR) هر ۳۶۵ روز سال برنامههای با کیفیتی پخش میکند. این شبکه هر ساله چند روز را به جمعآوری کمکهای مردمی اختصاص میدهد. هیچکدام از ما این برنامهها را دوست نداریم، اما آنها را تحمل میکنیم، و حتی بعضی وقتها به آنها پول هم میدهیم. دلیلش این است که رادیوی عمومی ملی به واسطه پخش برنامههای باکیفیت حق تبلیغ برای جمعآوری کمکهای مردمی را هم بدست آورده است. نویسندگان هم میتوانند از این نمونه پیروی کنند. اگر کتابی که به بازار میدهند کیفیت بالایی داشته باشد، بعد میتوانند برای آن تبلیغ کنند. اگر این کار را بهخوبی انجام دهید، شاید مردم هم به جبران آنچه که به زندگیشان اضافه کرده اید، کتابتان را بخرند.
۶- تسلط بر خود
تبلیغ برای کتابتان یا اقدامات تجاری در شبکههای اجتماعی باید کمتر از ۱۰ درصد پستهای شما را شامل شوند. در موقع انتشار کتابتان اگر پستهای بیشتری را به تبلیغ آن اختصاص دهید، اشکالی ندارد. اما بعد از گذشت چهار هفته تبلیغ را متوقف کنید و به اقدامات آموزشی، نظیر برگزاری وبینارهای رایگان مشغول شوید. در اینجا باید لباس فروشندگی را از تن درآورید و نقش معلم را بازی کنید.
۷- جذاب کردن صفحه
شبکههای اجتماعی جاهای شلوغی هستند، و کاربران آنها به پستهایی که فقط حاوی متن هستند یا عکس کوچکی همراهشان است، توجه نمیکنند. هر پست باید دارای عکسی با پهنای دستکم ۴۰۰ تا ۵۰۰ پیکسل باشد، و یا ویدئویی از وبسایتهایی نظیر یوتیوب یا ویمئو (Vimeo) همراه آن باشد. در فضایی که در آن رقابت برای جلب توجه دائما جریان دارد، جذابیت ظاهری اهمیت زیادی دارد.
۸- پاسخگو بودن
شبکههای اجتماعی محل گفتگوست، و نه سخنپراکنی یکطرفه. هر بار که پستی را به اشتراک میگذارید، به نظراتی که زیر آن داده میشود، جواب بدهید. اگر هیچ نظری داده نمیشود، معلوم است که یک جای کارتان ایراد دارد. یکی از اشتباهات بزرگی که از خیلی از نویسندگان سر میزند این است که فکر میکنند باید موعظه کنند. اما گفتگو روش مناسبتری است.
۹- مثبت باشید یا سکوت کنید
حتی اگر موضوع مورد بحث برایتان خیلی مهم و حیاتی است، مثلا ممنوعیت حمل سلاح، حقوق زنان یا طرح خدمات درمانی اوباما، از خودتان عصبانیت نشان ندهید. اگر میخواهید کتابتان را تنها کسانی که با دیدگاههایتان موافقند بخرند، بهتر است خودتان را برای یک زندگی فقیرانه آماده کنید. اگر کسانی به شما پرخاش کردند، آنها را نادیده بگیرید. اگر دوباره به شما حمله کردند، با تغییر تنظیمات پروفایلتان کاری کنید که دیگر نتوانند پستهایتان را ببینند. بعد هم دیگر پشت سرتان را نگاه نکنید.
۱۰- تکرار
"کارشناسان" شبکههای اجتماعی با این حرف من موافق نیستند، ولی بدانید که جواب میدهد: پستهایتان را تکرار کنید. من هر یک از توئیتهایم را چهار بار (هر هشت ساعت یک بار) تکرار میکنم. اگر میخواهید یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در توئیتر دنبالتان کنند، باید آماده خطر کردن باشید. اینکه فرض کنید همه کسانی که به شما علاقه دارند، همان بار اول پستهایتان را میبینند، خوشباورانه است. شبکه سیانان خبرهایش را فقط یک بار پخش نمیکند و بیجهت امیدوار نیست که همه بینندگان همان بار اول اخبار را دیده، و یا ضبط کرده اند تا بعدا ببینند. دستکم سعی کنید پستهایتان را زمانی به اشتراک بگذارید که مخاطبانتان بیدار هستند، و ۱۲ ساعت بعد دوباره این کار را تکرار کنید و ببینید که چه اتفاقی میافتد. و اما توصیه آخر: زیاد برنامهریزی نکنید. کارشناسان شبکههای اجتماعی به شما خواهند گفت که اولین قدم، تهیه طرحی است که همه عوامل اساسی، یعنی هدف، استراتژی و تاکتیک را در بر داشته باشد. اما بگذارید فرآیند ایجاد بستر بازاریابی را برایتان ساده کنم. هدف شما این است که موقعی که کتابتان بیرون میآید، ۵۰۰۰ نفر شما را دنبال کنند. همین و بس! در مقوله شبکههای اجتماعی "درست" و "غلط" چندان موضوعیت ندارد. این گزاره درباره حرفهای خود من هم صادق است! فقط باید ببینید چه کاری برای شما جواب میدهد و چه کاری جواب نمیدهد. پس فقط بجنبید و راه بیفتید. در طول مسیر راه درستش را پیدا میکنید.
به این نکته فکر کنید: یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود ناشران سنتی تصمیم به انتشار کتابی بگیرند، بستر و قابلیت بازاریابی نویسنده آن است. شاید فکر کنید که دلیل اصلی مراجعه به ناشران سنتی همین بهرمند شدن از امکانات آنها در زمینه بازاریابی است، و نویسنده نیازی ندارد که بازار خاص خود را داشته باشد. اما زندگی پر از چیزهای اسرارآمیز است. چه شما با یک ناشر سنتی همکاری کنید، و چه مثلا شخصا کتابتان را منتشر کنید، موفقیت شما در گروی قابلیت بازاریابیتان است. داشتن هزاران دنبال کننده در شبکههای اجتماعی در هر شرایطی مفید است. در این مقاله ۱۰ توصیه درباره نحوه کار در شبکههای اجتماعی به نویسندگان ارائه خواهد شد.
۱- از همین دیروز شروع کنید
شما باید همزمان در دو جبهه پیش بروید: هم کتابتان را بنویسید، و هم از بازاریابی غافل نشوید. نباید صبر کنید تا کار نوشتن کتاب تمام شود، چون ایجاد بستر مناسب بازاریابی بین ۹ ماه تا یک سال طول میکشد. بهترین کار این است که این مرحله را حتی پیش از دست بردن به قلم شروع کنید.
۲- توزیع کار میان شبکههای اجتماعی
برای این کار پنج شبکه اجتماعی عمده در اختیار شما قرار دارند. شما باید از همه آنها بهره بگیرید، چرا که هر کدامشان بهدرد هدف مشخصی میخورند. من کارکردهای این پنج شبکه را به پنج دسته تقسیم میکنم: فیسبوک برای برقراری ارتباط با افراد است، مثلا کسانی که با شما به دبیرستان یا دانشگاه میرفتهاند، یا اعضای خانوادهتان. توئیتر مخصوص بیان احساسات و برداشتهاست، مثلا اینکه بخواهید بگویید "در شیلی هستم و احساس میکنم زلزله آمده است". گوگل پلاس بیشتر به کار پرداختن به علایق میآید، مثلا علاقه به عکاسی و انتشار عکسهایی که نمیتوانید با دوستانتان روی فیسبوک به اشتراک بگذارید. پینترست (Pinterest) برای الصاق عکسهایی که چندان ربطی بهم ندارند خوب است. لینکدین هم به درد کسب و کار میخورد، مثلا ایجاد ارتباطات کاری یا پیدا کردن شغل. با استفاده از هر یک از این شبکهها میتوان پتانسیل بازاریابی را گسترش داد، اما ماهیت روابطتان با دیگران روی هر یک از این شبکهها تفاوتهایی دارد.
۳- اهمیت ساختن یک پروفایل (نمایه) خوب
صفحه پروفایل (نمایه) شما حکم یک آگهی را دارد. کارکرد آن این است که مردم را متقاعد کند تا کارهای شما را دنبال کنند، مشترک صفحهتان بشوند، و یا پروفایلتان را لایک کنند. پروفایل باید نشان بدهد که شما فردی دوستداشتنی، قابل اعتماد و توانا هستید. به دو نکته مهم توجه داشته باشید: اول اینکه حتما در پروفایلتان عکسی باکیفیت از چهرهتان بگذارید. (در این عکس فقط باید صورت خودتان دیده شود، نه همسر، سگ، فرزند یا ماشینتان). دوم اینکه در چند جمله به سادگی و با تواضع خودتان را معرفی کنید و داستان زندگیتان را شرح دهید.
۴- مرتب کردن بهجای خلق محتوای جدید
نوشتن کتاب کار سختی است، اما تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی آسانتر است. برای اینکه در میان کار استراحتی به خودتان داده باشید، هر از گاهی در موقع نوشتن به نوشتههای دیگران سری بزنید. برای تثبیت تخصصتان از لینک دادن به مقالات، عکسها و ویدئوهای مربوط به زمینه مورد نظرتان استفاده کنید. یک راهنمایی مفید: به وبسایت Alltop.com سر بزنید تا به اطلاعات لازم در مورد بیش از هزار موضوع مختلف دسترسی پیدا کنید.
۵- مثل رادیوی ملی رفتار کنید
رادیو عمومی ملی (NPR) هر ۳۶۵ روز سال برنامههای با کیفیتی پخش میکند. این شبکه هر ساله چند روز را به جمعآوری کمکهای مردمی اختصاص میدهد. هیچکدام از ما این برنامهها را دوست نداریم، اما آنها را تحمل میکنیم، و حتی بعضی وقتها به آنها پول هم میدهیم. دلیلش این است که رادیوی عمومی ملی به واسطه پخش برنامههای باکیفیت حق تبلیغ برای جمعآوری کمکهای مردمی را هم بدست آورده است. نویسندگان هم میتوانند از این نمونه پیروی کنند. اگر کتابی که به بازار میدهند کیفیت بالایی داشته باشد، بعد میتوانند برای آن تبلیغ کنند. اگر این کار را بهخوبی انجام دهید، شاید مردم هم به جبران آنچه که به زندگیشان اضافه کرده اید، کتابتان را بخرند.
۶- تسلط بر خود
تبلیغ برای کتابتان یا اقدامات تجاری در شبکههای اجتماعی باید کمتر از ۱۰ درصد پستهای شما را شامل شوند. در موقع انتشار کتابتان اگر پستهای بیشتری را به تبلیغ آن اختصاص دهید، اشکالی ندارد. اما بعد از گذشت چهار هفته تبلیغ را متوقف کنید و به اقدامات آموزشی، نظیر برگزاری وبینارهای رایگان مشغول شوید. در اینجا باید لباس فروشندگی را از تن درآورید و نقش معلم را بازی کنید.
۷- جذاب کردن صفحه
شبکههای اجتماعی جاهای شلوغی هستند، و کاربران آنها به پستهایی که فقط حاوی متن هستند یا عکس کوچکی همراهشان است، توجه نمیکنند. هر پست باید دارای عکسی با پهنای دستکم ۴۰۰ تا ۵۰۰ پیکسل باشد، و یا ویدئویی از وبسایتهایی نظیر یوتیوب یا ویمئو (Vimeo) همراه آن باشد. در فضایی که در آن رقابت برای جلب توجه دائما جریان دارد، جذابیت ظاهری اهمیت زیادی دارد.
۸- پاسخگو بودن
شبکههای اجتماعی محل گفتگوست، و نه سخنپراکنی یکطرفه. هر بار که پستی را به اشتراک میگذارید، به نظراتی که زیر آن داده میشود، جواب بدهید. اگر هیچ نظری داده نمیشود، معلوم است که یک جای کارتان ایراد دارد. یکی از اشتباهات بزرگی که از خیلی از نویسندگان سر میزند این است که فکر میکنند باید موعظه کنند. اما گفتگو روش مناسبتری است.
۹- مثبت باشید یا سکوت کنید
حتی اگر موضوع مورد بحث برایتان خیلی مهم و حیاتی است، مثلا ممنوعیت حمل سلاح، حقوق زنان یا طرح خدمات درمانی اوباما، از خودتان عصبانیت نشان ندهید. اگر میخواهید کتابتان را تنها کسانی که با دیدگاههایتان موافقند بخرند، بهتر است خودتان را برای یک زندگی فقیرانه آماده کنید. اگر کسانی به شما پرخاش کردند، آنها را نادیده بگیرید. اگر دوباره به شما حمله کردند، با تغییر تنظیمات پروفایلتان کاری کنید که دیگر نتوانند پستهایتان را ببینند. بعد هم دیگر پشت سرتان را نگاه نکنید.
۱۰- تکرار
"کارشناسان" شبکههای اجتماعی با این حرف من موافق نیستند، ولی بدانید که جواب میدهد: پستهایتان را تکرار کنید. من هر یک از توئیتهایم را چهار بار (هر هشت ساعت یک بار) تکرار میکنم. اگر میخواهید یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در توئیتر دنبالتان کنند، باید آماده خطر کردن باشید. اینکه فرض کنید همه کسانی که به شما علاقه دارند، همان بار اول پستهایتان را میبینند، خوشباورانه است. شبکه سیانان خبرهایش را فقط یک بار پخش نمیکند و بیجهت امیدوار نیست که همه بینندگان همان بار اول اخبار را دیده، و یا ضبط کرده اند تا بعدا ببینند. دستکم سعی کنید پستهایتان را زمانی به اشتراک بگذارید که مخاطبانتان بیدار هستند، و ۱۲ ساعت بعد دوباره این کار را تکرار کنید و ببینید که چه اتفاقی میافتد. و اما توصیه آخر: زیاد برنامهریزی نکنید. کارشناسان شبکههای اجتماعی به شما خواهند گفت که اولین قدم، تهیه طرحی است که همه عوامل اساسی، یعنی هدف، استراتژی و تاکتیک را در بر داشته باشد. اما بگذارید فرآیند ایجاد بستر بازاریابی را برایتان ساده کنم. هدف شما این است که موقعی که کتابتان بیرون میآید، ۵۰۰۰ نفر شما را دنبال کنند. همین و بس! در مقوله شبکههای اجتماعی "درست" و "غلط" چندان موضوعیت ندارد. این گزاره درباره حرفهای خود من هم صادق است! فقط باید ببینید چه کاری برای شما جواب میدهد و چه کاری جواب نمیدهد. پس فقط بجنبید و راه بیفتید. در طول مسیر راه درستش را پیدا میکنید.
به این نکته فکر کنید: یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود ناشران سنتی تصمیم به انتشار کتابی بگیرند، بستر و قابلیت بازاریابی نویسنده آن است. شاید فکر کنید که دلیل اصلی مراجعه به ناشران سنتی همین بهرمند شدن از امکانات آنها در زمینه بازاریابی است، و نویسنده نیازی ندارد که بازار خاص خود را داشته باشد. اما زندگی پر از چیزهای اسرارآمیز است. چه شما با یک ناشر سنتی همکاری کنید، و چه مثلا شخصا کتابتان را منتشر کنید، موفقیت شما در گروی قابلیت بازاریابیتان است. داشتن هزاران دنبال کننده در شبکههای اجتماعی در هر شرایطی مفید است. در این مقاله ۱۰ توصیه درباره نحوه کار در شبکههای اجتماعی به نویسندگان ارائه خواهد شد.
۱- از همین دیروز شروع کنید
شما باید همزمان در دو جبهه پیش بروید: هم کتابتان را بنویسید، و هم از بازاریابی غافل نشوید. نباید صبر کنید تا کار نوشتن کتاب تمام شود، چون ایجاد بستر مناسب بازاریابی بین ۹ ماه تا یک سال طول میکشد. بهترین کار این است که این مرحله را حتی پیش از دست بردن به قلم شروع کنید.
۲- توزیع کار میان شبکههای اجتماعی
برای این کار پنج شبکه اجتماعی عمده در اختیار شما قرار دارند. شما باید از همه آنها بهره بگیرید، چرا که هر کدامشان بهدرد هدف مشخصی میخورند. من کارکردهای این پنج شبکه را به پنج دسته تقسیم میکنم: فیسبوک برای برقراری ارتباط با افراد است، مثلا کسانی که با شما به دبیرستان یا دانشگاه میرفتهاند، یا اعضای خانوادهتان. توئیتر مخصوص بیان احساسات و برداشتهاست، مثلا اینکه بخواهید بگویید "در شیلی هستم و احساس میکنم زلزله آمده است". گوگل پلاس بیشتر به کار پرداختن به علایق میآید، مثلا علاقه به عکاسی و انتشار عکسهایی که نمیتوانید با دوستانتان روی فیسبوک به اشتراک بگذارید. پینترست (Pinterest) برای الصاق عکسهایی که چندان ربطی بهم ندارند خوب است. لینکدین هم به درد کسب و کار میخورد، مثلا ایجاد ارتباطات کاری یا پیدا کردن شغل. با استفاده از هر یک از این شبکهها میتوان پتانسیل بازاریابی را گسترش داد، اما ماهیت روابطتان با دیگران روی هر یک از این شبکهها تفاوتهایی دارد.
۳- اهمیت ساختن یک پروفایل (نمایه) خوب
صفحه پروفایل (نمایه) شما حکم یک آگهی را دارد. کارکرد آن این است که مردم را متقاعد کند تا کارهای شما را دنبال کنند، مشترک صفحهتان بشوند، و یا پروفایلتان را لایک کنند. پروفایل باید نشان بدهد که شما فردی دوستداشتنی، قابل اعتماد و توانا هستید. به دو نکته مهم توجه داشته باشید: اول اینکه حتما در پروفایلتان عکسی باکیفیت از چهرهتان بگذارید. (در این عکس فقط باید صورت خودتان دیده شود، نه همسر، سگ، فرزند یا ماشینتان). دوم اینکه در چند جمله به سادگی و با تواضع خودتان را معرفی کنید و داستان زندگیتان را شرح دهید.
۴- مرتب کردن بهجای خلق محتوای جدید
نوشتن کتاب کار سختی است، اما تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی آسانتر است. برای اینکه در میان کار استراحتی به خودتان داده باشید، هر از گاهی در موقع نوشتن به نوشتههای دیگران سری بزنید. برای تثبیت تخصصتان از لینک دادن به مقالات، عکسها و ویدئوهای مربوط به زمینه مورد نظرتان استفاده کنید. یک راهنمایی مفید: به وبسایت Alltop.com سر بزنید تا به اطلاعات لازم در مورد بیش از هزار موضوع مختلف دسترسی پیدا کنید.
۵- مثل رادیوی ملی رفتار کنید
رادیو عمومی ملی (NPR) هر ۳۶۵ روز سال برنامههای با کیفیتی پخش میکند. این شبکه هر ساله چند روز را به جمعآوری کمکهای مردمی اختصاص میدهد. هیچکدام از ما این برنامهها را دوست نداریم، اما آنها را تحمل میکنیم، و حتی بعضی وقتها به آنها پول هم میدهیم. دلیلش این است که رادیوی عمومی ملی به واسطه پخش برنامههای باکیفیت حق تبلیغ برای جمعآوری کمکهای مردمی را هم بدست آورده است. نویسندگان هم میتوانند از این نمونه پیروی کنند. اگر کتابی که به بازار میدهند کیفیت بالایی داشته باشد، بعد میتوانند برای آن تبلیغ کنند. اگر این کار را بهخوبی انجام دهید، شاید مردم هم به جبران آنچه که به زندگیشان اضافه کرده اید، کتابتان را بخرند.
۶- تسلط بر خود
تبلیغ برای کتابتان یا اقدامات تجاری در شبکههای اجتماعی باید کمتر از ۱۰ درصد پستهای شما را شامل شوند. در موقع انتشار کتابتان اگر پستهای بیشتری را به تبلیغ آن اختصاص دهید، اشکالی ندارد. اما بعد از گذشت چهار هفته تبلیغ را متوقف کنید و به اقدامات آموزشی، نظیر برگزاری وبینارهای رایگان مشغول شوید. در اینجا باید لباس فروشندگی را از تن درآورید و نقش معلم را بازی کنید.
۷- جذاب کردن صفحه
شبکههای اجتماعی جاهای شلوغی هستند، و کاربران آنها به پستهایی که فقط حاوی متن هستند یا عکس کوچکی همراهشان است، توجه نمیکنند. هر پست باید دارای عکسی با پهنای دستکم ۴۰۰ تا ۵۰۰ پیکسل باشد، و یا ویدئویی از وبسایتهایی نظیر یوتیوب یا ویمئو (Vimeo) همراه آن باشد. در فضایی که در آن رقابت برای جلب توجه دائما جریان دارد، جذابیت ظاهری اهمیت زیادی دارد.
۸- پاسخگو بودن
شبکههای اجتماعی محل گفتگوست، و نه سخنپراکنی یکطرفه. هر بار که پستی را به اشتراک میگذارید، به نظراتی که زیر آن داده میشود، جواب بدهید. اگر هیچ نظری داده نمیشود، معلوم است که یک جای کارتان ایراد دارد. یکی از اشتباهات بزرگی که از خیلی از نویسندگان سر میزند این است که فکر میکنند باید موعظه کنند. اما گفتگو روش مناسبتری است.
۹- مثبت باشید یا سکوت کنید
حتی اگر موضوع مورد بحث برایتان خیلی مهم و حیاتی است، مثلا ممنوعیت حمل سلاح، حقوق زنان یا طرح خدمات درمانی اوباما، از خودتان عصبانیت نشان ندهید. اگر میخواهید کتابتان را تنها کسانی که با دیدگاههایتان موافقند بخرند، بهتر است خودتان را برای یک زندگی فقیرانه آماده کنید. اگر کسانی به شما پرخاش کردند، آنها را نادیده بگیرید. اگر دوباره به شما حمله کردند، با تغییر تنظیمات پروفایلتان کاری کنید که دیگر نتوانند پستهایتان را ببینند. بعد هم دیگر پشت سرتان را نگاه نکنید.
۱۰- تکرار
"کارشناسان" شبکههای اجتماعی با این حرف من موافق نیستند، ولی بدانید که جواب میدهد: پستهایتان را تکرار کنید. من هر یک از توئیتهایم را چهار بار (هر هشت ساعت یک بار) تکرار میکنم. اگر میخواهید یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در توئیتر دنبالتان کنند، باید آماده خطر کردن باشید. اینکه فرض کنید همه کسانی که به شما علاقه دارند، همان بار اول پستهایتان را میبینند، خوشباورانه است. شبکه سیانان خبرهایش را فقط یک بار پخش نمیکند و بیجهت امیدوار نیست که همه بینندگان همان بار اول اخبار را دیده، و یا ضبط کرده اند تا بعدا ببینند. دستکم سعی کنید پستهایتان را زمانی به اشتراک بگذارید که مخاطبانتان بیدار هستند، و ۱۲ ساعت بعد دوباره این کار را تکرار کنید و ببینید که چه اتفاقی میافتد. و اما توصیه آخر: زیاد برنامهریزی نکنید. کارشناسان شبکههای اجتماعی به شما خواهند گفت که اولین قدم، تهیه طرحی است که همه عوامل اساسی، یعنی هدف، استراتژی و تاکتیک را در بر داشته باشد. اما بگذارید فرآیند ایجاد بستر بازاریابی را برایتان ساده کنم. هدف شما این است که موقعی که کتابتان بیرون میآید، ۵۰۰۰ نفر شما را دنبال کنند. همین و بس! در مقوله شبکههای اجتماعی "درست" و "غلط" چندان موضوعیت ندارد. این گزاره درباره حرفهای خود من هم صادق است! فقط باید ببینید چه کاری برای شما جواب میدهد و چه کاری جواب نمیدهد. پس فقط بجنبید و راه بیفتید. در طول مسیر راه درستش را پیدا میکنید.