برگزیده های پرشین تولز

بازار کار دستگاه cnc

digitalbash

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 آپریل 2018
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
0
سن
28
محل سکونت
رفسنجان
سلام وقت تون بخیر.
این مقاله در مورد بازار کار دستگاه cnc است.
بازار کار با دستگاه CNC
یکی از ایراداتی که برخی سایت‌ها به کار با دستگاه CNC وارد دانسته‌اند، تأثیر منفی آن بر بازار کار است و معتقدند که یک دستگاه CNC می‌تواند به اندازه چندین کارگر کار کند و نیازی به حضور کارگر نیست. در وهله اول، با بررسی این مورد تا حدودی می‌توان با این نظر موافق بود و در حال حاضر از دستگاه‌های CNC به عنوان جانشین اصلی نیروهای کار یاد می‌شود. اما اینکه این دستگاه‌ها باعث بیکار شدن جمعیت زیادی شوند، تا حدودی نادرست است و امکان ایجاد اشتغال برای این افراد در کنار دستگاه وجود دارد. برای بررسی صحت و سقم این ایراد و همچنین بررسی بازار کار با دستگاه CNC در این مطلب ابتدا نحوه کار آنها را بررسی می‌کنیم تأثیر استفاده از آن را بر تعداد کاربران و روند تولید یک شرکت دنبال می‌کنیم. در نهایت شما می‌توانید با بررسی مستندات در مورد آنها قضاوت کنید.

نحوه کار با دستگاه CNC
برای بررسی کار با دستگاه CNC لازم است که آن را به دو بخش هوشمند و مکانیکی تقسیم کنیم تا بتوانیم درک درستی از کار آن داشته باشیم. بخش هوشمند این دستگاه از یک نرم افزار طراحی و از یک نرم افزار کنترل تشکیل شده است. در نرم افزار طراحی که معمولاً فتوشاپ، تری دی مکس یا اتوکد است، اپراتور یک طرح یا الگو را پیاده سازی می‌کند و آن را به فرمت مناسب در اختیار نرم افزار کنترل قرار می‌دهد. نرم افزار کنترل استفاده شده در دستگاه‌های CNC معمولاً نرم افزار Artcam است که آموزش آن در اکثر شرکت‌ها موجود است. از این مرحله به بعد نوبت به بخش مکانیکی می‌رسد که تحت کنترل نرم افزار قرار دارد. اپراتور با استفاده از ابزار کنترلر مشخص می‌کند که وضعیت کار دستگاه به چه شکلی باشد و دستور حرکت موتور محرک را صادر می‌کند. از طریق حرکت اسپیندل، محورهای دستگاه نیز شروع به حرکت کرده و ابزار برشی در جهت‌های مختلف حرکت می‌کند. می‌بینیم که کار با دستگاه CNC توسط یک یا دو اپراتور انجام می‌شود و عملاً نیازی به نیروی کار اضافی نیست. بنابراین تا اینجا می‌توانیم چنین نتیجه بگیریم که این دستگاه‌ها ممکن است باعث بیکار شدن افراد زیادی شوند!

تأثیر دستگاه CNC بر روند تولید یک شرکت
با بررسی بند قبلی می‌بینیم که یک یا دو اپراتور می‌توانند یک دستگاه پیشرفته و سنگین را کنترل کنند و از آن برای تولید ابزارهای مختلف استفاده کنند. با این وجود، چه نیازی به وجود کارگر اضافی هست؟ آیا شرکت می‌تواند این کارگران را اخراج کند؟ پاسخ دادن به این سؤال‌ها بدون بررسی بازار کار با دستگاه CNC تقریباً غیر ممکن است. زمانی که یک کارگاه یا یک شرکت از دستگاه‌های CNC برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند، طبیعتاً به مرور زمان حجم تولیدات آنها افزایش می‌یابد و کار آنها به دوشکل رونق می‌گیرد. در حالت اول، آن‌ها در بخش تولید نیاز به مواد اولیه بیشتر و همچنین بسته بندی و آماده سازی محصولات دارند. بنابراین اگرچه در بخش تولید ممکن است تعداد کارگران کمتر شود، اما این تعداد در بخش مواد اولیه و بسته بندی جبران می‌شود. در حالت دوم، زمانی که کسب و کار یک شرکت به رونق می‌رسد طبیعی است که حجم فروش آنها نیز بالاتر می‌رود. این حجم فروش به نیروی کار و گروه‌های تبلیغاتی بیشتری نیاز دارند و در نتیجه شرکت مجبور به استخدام افراد بیشتری می‌شود. خب! خوشبختانه بخشی از نگرانی ما برطرف شد. اما این کارگران به چه شکلی به کار گرفته می‌شوند؟

تأثیر CNC بر تعداد کارگران و فعالان بازار
باید بپذیریم که در حوزه‌های مختلف صنعتی، تعداد کارگران ساده و معمولی از سایر رتبه‌های شغلی بالاتر، بیشتر است. حالا اگر یک دستگاه CNC وارد این حوزه شود، عملاً تعداد زیادی از این کارگران بیکار می‌شوند و باید راه چاره‌ای برای جبران این موضوع وجود داشته باشد. تقسیم کردن کارگران و استفاده کردن از آنها در کنار کار با دستگاه CNC را می‌توان به هنر مدیریتی و کنترل وضعیت کارگاه ربط داد. باید بپذیریم که مدیر یک شرکت علاوه بر اینکه به فکر سود و زیان کسب و کار خود باشند، باید وضعیت پرسنل و کارکنان خود را تحت کنترل بگیرند آنها را در حوزه‌های مختلف به کار گیرد. بنابراین، با کمی اغماض می‌توان ادعا کرد که دستگاه CNC برای کاهش تعداد کارگران و فعالان بازار در نظر گرفته نشده است و بیشتر برای راحت‌تر کردن فرآیند تولید و افزایش تولید شرکت‌ها به کار می‌رود. مدیر یک شرکت یا کارگاه می‌توانند نیروهای خود را به سه شکل تقسیم کند. در وهله اول باید همانند بند قبلی گروهی از آنها را به خط مواد اولیه و گروهی را نیز به بخش فروش و بسته‌بندی اختصاص دارد. گروه سوم می‌توانند با آموزش اطلاعات فنی و مهارت کار با دستگاه CNC رتبه شغلی خود را افزایش داده و به عنوان اپراتور فعالیت کنند. اما آیا حقوق اپراتور دستگاه CNC کافی است؟ آیا کار کردن با دستگاه CNC نیاز به مهارت دارد؟

نقش اپراتور در کار با دستگاه CNC و حقوق آن
در یک کارگاه برخی از کارگران و پرسنل به دلیل داشتن استعداد ذاتی در کار با ابزارهای مختلف و همچنین سابقه کار طولانی مدت، این شانس را برای مدیران شرکتها و گردانندگان کارگاه‌ها فراهم می‌کنند که از آنها در نقش اپراتور دستگاه CNC استفاده کنند. این بهترین فرصت برای پرسنل و همچنین مدیران شرکت‌هاست. در این حالت، مدیر شرکت‌ها می‌توانند در کنار اپراتورهای قبلی خود، جلسات آموزشی کار با دستگاه CNC را برای کارگران قبلی برگزار کنند و آنها را برای استفاده از این دستگاه‌ها مهیا کنند. با توجه به حساس بودن و همچنین قیمت بالای این دستگاه‌ها، معمولاً حقوقی که یک اپراتور دریافت می‌کنند بسیار بالاتر از کارگرهای معمولی است و در حال حاضر با توجه به سطح مهارت آنها و حجم کار ممکن است حقوق آنها بین 2 تا ۵ میلیون تومان متغیر باشد. بنابراین، شرکت‌ها می‌توانند با یک سرمایه گذاری کوچک در بخش آموزش، علاوه بر این که به راحتی نیروهای خود را آموزش می‌دهند، از بیکار شدن برخی از پرسنل به خاطر بازار کار با دستگاه CNC جلوگیری کنند.
شما میتوانید برای مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای، با سیمای شهر در تماس باشید.
 
Last edited:
بالا