برگزیده های پرشین تولز

بالا بردن سرعت سرعت ویندوز با تغییرات در MSCONFIG

بهناز

Registered User
تاریخ عضویت
10 مارس 2007
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
4
با سلام به همه دوستان
یکی از روشهای بالا بردن سرعت دیزیبل کردن بعضی از برنامه در قسمت STARTUP هستش ولی بعضی برنامهای کمکی و فرعی هم هستند که باعث کم شدن سرع میشند ودر قسمت Services هستند ولی نمیدونم کدومها رو باید دیزیبل کنم اگه میشه دوستانی که در این مورد میتونند کمک کنند ممنون میشم کدومها رو دیزیبل کنم؟

با ذکر کوچیک از عملکردشون.


با تشکر
 

amin007110

کاربر فعال نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 مارس 2004
نوشته‌ها
3,790
لایک‌ها
37
سن
43
محل سکونت
No.20, Esfahan, Iran
رو My Computer راست کليک کن گزينه Manage رو بزن. برو به قسمت Services. اينجا همه service ها با توضيحات هست و امکان تغيير در نحوه Startup. توضيح رو بخون و تصميم بگير.
 

Dr Mahdi Khan

Registered User
تاریخ عضویت
1 نوامبر 2005
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
1
1- افزايش سرعت Browser ويندوز
الف- در رجيستري و در مسير زير كليدهايي از نوع Dword و با مقادير داده شده بسازيد:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dnscache\Parameters]
CacheHashTableBucketSize ----> 1
CacheHashTableSize ----> 180
MaxCacheEntryTtlLimit ---> fa00
MaxSOACacheEntryTtlLimit ---> 12d

ب- براي افزايش سرعت ويندوز اكسپلورر و اينترنت اكسپلورر راه حل دوم اينست كه در مسير زير كليد {D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF را بطور كامل حذف كنيد:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\RemoteComputer\NameSpace


2) افزايش RAM با شخصي كردن سيستم:
چگونه Windows XP را سريعتر و مطمئن تر كنيم
اگر از كامپيوتر خود به صورت شخصي استفاده مي كنيد و كامپيوتر شما در داخل شبكه اي نمي باشد، مي توانيد با انجام تغييرات ذيل Windows XP خود را سريعتر و مطمئن تر كنيد:
ابتدا به مسير زير را برويد: Control Panel > Administrative Tools > Services سپس با خيالي آسوده گزينه هاي ذيل را "disable" نماييد:
Alerter
Clip book
Computer Browser
Fast User Switching
Human Interface Access Devices
Indexing Service
Messenger
Net Logon
Net meeting Remote Desktop Sharing
Remote Desktop Help Session Manager
Remote Procedure Call Locator
Remote Registry
Routing & Remote Access Server
SSDP Discovery Service
TCP/IP NetBIOS Helper
Telnet
Universal Plug and Play Device Host
Upload Manager
Windows Time
Wireless Zero Configuration
Workstation

3) افزايش حافظه مجازي در ويندوز ايكس پي
الف- روي My Computer راست كليك كرده و مسير روبرو را باز كنيد: System > Advanced > Setting of Performance > Advanced > Change of Virtual Memory
ب- درايوي كه مي خواهيد روي آن حافظه مجازي داشته باشيد را انتخاب و مقدار Initial Size و Maximum Size را مطابق با يا دو برابر عدد مقابل Recommended در بخش Total paging file size for all drives قرار داده و كليد Set و سپس OK را زده و سيستم را ري بوت كنيد.

4) بهبود رم با خارج كردن DLL برنامه ها از حافظه
در ويندوز ايكس پي هنگامي كه از برنامه اي خارج مي شويد تا مدتي DLL آن برنامه در RAM سيستم باقي مي ماند كه موجب افت سرعت مي شود. براي جلوگيري از اين عمل در رجيستري در مسير [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
يك مقدار از نوع Dword با نام AlwaysUnloadDLL ساخته و مقدار آنرا به يك تغيير دهيد و سپس LogOff كنيد.

5) بهينه سازي سرعت مودم
دو كار زير را انجام دهيد:
الف- در كنترل پنل آيكون phone and modem options را فشار داده و Properties مودم خود را باز كنيد. حال Maximum port Speed را در بالاترين ميزان قرار دهيد. سپس در قسمت Advanced و گزينه Port Setting دقت كنيد گزينه Use FIFO buffers تيك خورده باشد سپس گزينه Receive Buffer را به حداكثر تغيير دهيد.
ب- روي گزينه Resources از Properties مودم كه بصورت قبل باز كرده ايد عدد irq را بخاطر بسپاريد و سپس در منوي اصلي phone and modem options پورت مودم را يادداشت كنيد كه كدام Com است. حال در منوي Run عبارت system.ini تايپ كرده و در زير بخش [Enh386] عبارت ComXIrqYBuffer=1024 را بنويسيد كه در آن X عدد پورت مودم و Y مقدار irq مي باشد.

6) حذف عمل Automatic Update ويندوز
جهت بهبود سرعت اينترنت روي My Computer راست كليد كرده و گزينه Automatic Update را انتخاب و گزينه TurnOff را تيك بزنيد.

7) حذف عمل فرستادن پيغام خطا براي مايكروسافت:
يكي از سه كار زير را انجام دهيد:
الف- در منوي Run عبارت زير را نوشته و Ok‌را فشار دهيد. با اينكار هنگ كردن سيستم هم كمتر مي شود.
rundll32 advpack.dll , LaunchINFSection windir%\INF\msmgs.inf , BLC.Remove
ب- بر روي My Computer راست كليد كرده و گزينه Advanced سپس Eror Reporting را باز كنيد و گزينه Desable Error Reporting‌ را انتخاب كنيد.
ج- در رجيستري در مسير زير مقدار DoReport را به صفر تغيير دهيد:
Hkey_Local_Machine\Software\Microsoft\PCHealth\ErrorRepor

8) افزايش RAM در سيستمهاي داراي كارت گرافيك NVIDIA
در مسير Control Panel > Administrative Tools > Services گزينه NVIDIA Driver Helper‌ را disable كنيد.

9) بررسی علل کاهش سرعت کامپيوتر و رفع آن
شايد تاکنون برای شما اين سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعت کامپيوتر و کند کار کردن آن چيست و برای بهبود و يا افزايش سرعت آن می بايست چه اقدام و يا اقداماتی را انجام داد ؟ پاسخ به سوال فوق متغير بوده و ممکن است دلايل متعددی در اين رابطه وجود داشته باشد . در برخی موارد ممکن است با رعايت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سيستم مشکل برطرف گردد و در موارد ديگر ممکن است مجبور به ارتقاء سيستم و يا تعويض قطعات مسئله دار گرديم . در این ترفند قصد داریم به برخی نکات اوليه به منظور بهبود کارآئی سيستم اشاره کنیم.

------ اجرای دقيق Scan disk : وجود اشکال در فايل های ذخيره شده بر روی هارد ديسک ممکن است کاهش کارآئی سيستم و بروز اشکالات فيزيکی هارد ديسک را بدنبال داشته باشد . با اجرای برنامه Scan disk می توان تعداد زيادی از خطاهای موجود بر روی هارد ديسک را برطرف نمود . برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فيزيکی بر روی هارد ديسک را نيز انجام خواهد داد . بخاطر داشته باشيد که با توجه به ظرفيت هارد ديسک نصب شده بر روی کامپيوتر ، فرآيند بررسی وضعيت هارد ديسک می تواند مدت زمان زيادی بطول انجامد و نمی بايست در اين فاصله عمليات خاصی را انجام داد .
------ حذف فايل های موقت موجود بر روی هارد ديسک : فايل های موقت به آندسته از فايل ها اطلاق می گردد که معمولا" پس از نصب يک برنامه همچنان بر روی هارد ديسک باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام به حذف آنان نمود .
------ حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر : فايل های cache شده ، به آندسته از فايل هائی اطلاق می گردد که در زمان استفاده از اينترنت بر روی سيستم شما باقی مانده و اغلب شامل تصاويری می باشند که به منظور نمايش صحيح صفحات وب ، برنامه مرورگر مجبور به دريافت آنان از اينترنت شده است .
------ defrag نمودن فايل های موجود بر روی هارد ديسک : defrag ، سازماندهی فايل های موجود بر روی هارد ديسک را بگونه ای انجام خواهد داد که امکان بازيابی آنان با سرعت بيشتری ميسر می گردد .
------ اجرای يک برنامه ويروس ياب : اغلب ويروس های کامپيوتری درصد بالائی از منابع سيستم را استفاده می نمايند . همين موضوع می تواند کاهش کارآئی سيستم را بدنبال داشته باشد . برخی از ويروس ها حتی می توانند باعث از کارافتادن کامل سيستم گردند . به منظور برخورد موثر با ويروس های موجود همواره سعی نمائيد که از يک برنامه آنتی ويروس بهنگام شده استفاده کرده و عمليات پويش به منظور يافتن ويروس را در فواصل زمانی خاصی تکرار نمائيد .
------ بررسی سيستم به منظور وجود Spyware : تعداد زيادی از وب سايـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر روی سيستم شما می نمايند . يک spyware می تواند صرفا" در حد و اندازه يک کوکی ساده باشد که وب سايت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نمايد و يا برنامه هائی باشند که امکان دستيابی ساير افراد به کامپيوتر شما را فراهم می نمايند . در اين رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spyware به منظور پويش و برخورد با اين نوع برنامه ها استفاده نمود .
------ غيرفعال نمودن برنامه های نصب شده غيرضروری :يکی ديگر از دلايلی که می تواند کاهش سرعت کامپيوتر را بدنبال داشته باشد ، تعداد و تنوع برنامه هائی است که در زمان راه اندازی سيستم اجراء می گردند. در ويندوز XP می توان با استفاده از برنامه کاربردی MsConfig برنامه هائی را که در زمان راه انداری سيستم فعال می گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعيين تکليف نمود . با استفاده از برنامه MsConfig صرفا" می توان ليست برنامه هائی را که در زمان راه اندازی سيستم اجراء می گردند مشاهده نمود و نمی توان از اين طريق آنان را حذف نمود . پيشنهاد می گردد که حتی المقدور از نصب برنامه های غير ضروری بر روی کامپيوتر اجتناب گردد ، چراکه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سيستم را استفاده خواهد کرد و بديهی است که در اينچنين مواردی می بايست در انتظار کاهش کارآئی سيستم بود. بخاطر داشته باشيد که برای حذف يک برنامه از روی کامپيوتر از برنامه هائی موسوم به Uninstall می بايست استفاده گردد . حذف فولدرهای حاوی برنامه به تنهائی در اين رابطه کافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ريجستری باقی خواهد ماند .
------ پاک کردن ريجستری : ريجستری تنظيمات و اطلاعات مورد نياز ويندوز و ساير برنامه های نصب شده را در خود نگهداری می نمايد . به موازات افزايش فرآيندهای نصب و يا Uninstall ممکن است اطلاعات غيرضروری متعددی در ريجستری باقی بماند . در چنين مواردی می توان برای حذف اطلاعات غيرضروری موجود در ريجستری از برنامه های کاربردی متعددی استفاده نمود .
------ ايجاد يک فايل Swap با ظرفيت ثابت : هر يک از نسخه های ويندوز تابع يک رويکرد خاص برای Paging و فايل swap ذخيره شده بر روی هارد ديسک می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلی از فايل swap به منظور ذخيره اطلاعات استفاده خواهد شد . اندازه فايل فوق ثابت نبوده و می تواند با توجه به شرايط موجود تغيير نمايد . پس از استفاده از تمامی فضای حافظه و ظرفيت اختصتاص يافته برای فايل swap ، ويندوز اقدام به افزايش ظرفيت آن می نمايد . در صورت تحقق چنين شرايطی سرعت و کارآئی سيستم کاهش پيدا خواهد کرد . برای مشخص نمودن ظرفيت فايل swap می توان از گزينه System موجود در control panel استفاده نمود ( System |Advanced | Performance Settings | Advanced | Virtual memory ) . مثلا" می توان حداقل و حداکثر ظرفيت فايل swap را مطابق با يا دو برابر عدد مقابل Recommended در بخش Total paging file size for all drives در نظر گرفت .
------ بهنگام نمودن درايورهای سيستم : پيشنهاد می گردد همواره درايورهای مربوط به کارت ويدئو و کنترل کننده IDE بهنگام شده و از جديدترين درايورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد .
------ استفاده از حافظه RAM بيشتر و هارد درايوهائی با 7200 دور در دقيقه ( RPM ) : حافظه اصلی و هارد درايو دو قطعه اصلی در کامپيوتر می باشند که نسبت به پردازنده دارای سرعت بمراتب کمتری می باشند . افزايش حافظه RAM می تواند اثرات مثبتی را در ارتباط با سرعت اجرای برنامه های کامپيوتری بدنبال داشته باشد . سعی گردد از هارد درايوهائی استفاده گردد که RPM ( دور در دقيقه ) بالائی داشته باشند ( نظير 7200 دور در دقيقه ) .
------ تبديل سيستم فايل : در صورتی که بر روی سيستم شما ويندوز 95 نصب شده است ، ويندوز از سيستم فايل FAT 16 استفاده می نمايد . در صورت تبديل سيستم فايل فوق به FAT 32 ، سرعت سيستم افزايش نخواهد يافت ولی حجم و تعداد فايل هائی را که می توان بر روی هارد ديسک ذخيره نمود ، افزايش می يابد . در صورت استفاده از ويندوز XP و يا 2000 ، ارتقاء FAT16/32 به NTFS بهبود کارآئی و امنيت سيستم را بدنبال خواهد داشت . توجه داشته باشيد که پس از تبديل سيستم فايل ، امکان برگشت به وضعيت قبلی وجود نخواهد داشت. نسخه های ويندوز 95 ، 98 ، SE و ME قادر به خواندن اطلاعات از سيستم فايل NTFS نمی باشند . بنابراين در صورتی که قصد استفاده از سيستم به صورت dual-booting ( نصب بيش از يک سيستم عامل و انتخاب يکی از آنان در زمان راه اندازی سيستم ) را داشته باشيد و يا تمايل به اشتراک درايوهای موجود بين چندين سيستم عامل را داريد ، بهتر است که از FAT32 استفاده نمائيد .
------ در صورتی که تمامی موارد اشاره شده منجر به حل مشکل کاهش سرعت نگردد ، می توان هارد ديسک را مجددا" فرمت و اقدام به نصب سيستم عامل و ساير نرم افزارهای دلخواه نمود و يا در صورت ضرورت سخت افزار سيستم را ارتقاء داد.
 
بالا