برگزیده های پرشین تولز

بدنسازی ترکیبی از ورزش و هنر

nikelhamsh

همکار نویسنده
همکار نویسنده [؟]
تاریخ عضویت
8 آگوست 2017
نوشته‌ها
43
لایک‌ها
27
سن
29
m7d_photo_2016-06-23_00-01-56.jpg



بدنسازی ترکیبی از ورزش و هنر است. اما این فقط میتواند شروعی برای ادامه این بحث باشد.اول از همه باید بدانیم که پرورش اندام گستره زیادی از خود را به زیبایی اندام های به نمایش گذاشته شده اختصاص داده است. اندام هایی که چشم نوازبوده و همگان دوست دارند که اندامی به مانند آن را داشته باشند. خود شما چه انتخابی دارید؟ اندام های زیبا و کشیده و همه پسند که در هر جایی زیبایی خود را به نمایش خواهد گذاشت یا اندام هایی تنومند که بسیار بیشتر از چشم نواز بودن رشد کرده اند؟

اولین اصل در رشته بدنسازی ایکس "X"بودن اندام ورزشکاران می باشد اما این استادارد ها بر اساس زمان متحمل تغییرات زیادی شده است. به طور مثال در دهه 1940 میلادی استیو ریوز سمبل زیبایی اندام بوده و با توجه به آن توانسته بود شهرت بسیار بالایی کسب کند. او جدا از اینکه توانسته بود اندام خود را به یک مجسمه زیبا بسازد تا حیرت همگان را بر انگیزد ، توانست حرفه بازیگری را هم در کنار آن انجام دهد و در فیلم های هرکول ایفای نقش کرد. اما در دهه های بعدی بدنسازی کمی تغییر کرد و سمبل ها و قهرمانان تغییر کردند. سرجیو الیویا، سرج نوبرت و آرنولد شوارتزنگر سمبل های بعدی بودند که به گفته خود آرنولد، استیو ریوز یکی از کسانی بوده که باعث شده تا او بدنسازی را شروع کند. بعد از 6 قهرمانی پیاپی آرنولد نوبت فرانک زین بود تا دوباره به همگان بفهماند که زیبایی اندام در بدنسازی ی اصل است و همه چیز رشد عضلات نیست. همچنین Bob Paris و Lee Labradaهم همین منوال را ادامه دادند. اما در سال های بعد کسانی بر رویس استیج آمدند که در برخی از عضلات رشدشان چشمگیر بود و این شد که بدنسازی رو آورد به سمت غول های امروزی.

در دهه 1990 میلادی این مهم به اوج خود رسید و ما توانستیم غول هایی مثل دوریان یتس و رونی کلمن را بر روی استیج مستر المپیا مشاهده کنیم. فلکس ویلر و شان ری کسانی بودن که اندام کلاسیک خود را حفظ کرده بودند ولی به هیچ وجه نمی توانستند با حجم بالای دوریان یتس قهرمان 6 مستر المپیا مقابله کنند. سایز پاها و سایز پشت دوریان یتس مسیر قهرمانی را بر روی هر کسی می بست. سپس رونی کلمن جای دوریان را گرفت که در سال های آخر قهرمانی 8 دفعه ای مستر المپیا خود به قدری حجیم شده بود که تا 136 کیلوگرم عضله را به نمایش میگذاشت. این حجم از عضله در تاریخ بدنسازی زبانزد است. اگر بخواهیم در کتاب های کمیک استیو ریوز را هرکول معرفی کنیم قطعا رونی کلمن باید به عنوان غول در آن کتاب گنجانده شود.

فیزیک کلاسیک و به وجود آمدن آن

یکی از شاخعه های امروزی پرورش اندام فیزیک می باشد که شکل عضلات و فیگور گیری آنها اولین شرط قهرمانی است و نه حجم عضلات. اما مشاهده میشد که برخی ورزشکاران دوباره به زمان های قبل برگشته اند و از اندام های کلاسیک قبلی پیروی میکنند. نه تنها خود ورزشکاران بلکه جامعه ورزش پرورش اندام ها اینگونه استایل ها را می پسندید. به همین خاطر NPC و IFBB Pro شاخه دای جدی را به پرورش اندام افزود که بتوانند ورزشکاران اندام های زیبای خود را به معرض نمایش بگذارند.

البته فراموش نکنیم که داوران هم تمایل دارند تا قهرمانان به شکل کلی استایل خود اهمیت بدهند. فیل هیث قهرمان 7 دوره مستر المپیا سعی کرده تا حجم و زیبایی را با هعم به نمایش بگذارد و تا اینجا 7 دوره پیاپی قهرمان سنگین وزن مستر المپیا بوده است.
 
بالا