برگزیده های پرشین تولز

بررسی تفاوت های پردازنده‌ سری U و سری Y اینتل

kianoosh75

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 آگوست 2017
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
2
سن
26
0009113_810.jpeg

علاقه مندان به خرید لپ تاپ های کم حجم و سبک با طرحی زیبا و نازک باید در نظر داشته باشند لپ تاپ خریداری شده از چه سخت افزاری بهره مند شده است.توجه به نسل پردازنده شرکت اینتل می تواند نکته مهمی برای خرید باشد.اما از بین دوسری مختلف U وY در نسل پردازنده اینتل کدام بهتر است .برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

عده زیادی از تولید کنندگان PC‌ معمولا در مبحث مشخصات فنی ، از پردازنده کالای تولیدی خود با نام های Core i5 ویا Core i7 یاد می کنند.شاید این موضوع از لحاظ فنی اشتباه نباشد اما تشخیص سری پردازنده آنها کمک زیادی در خرید سود مند به کاربر می کند.ابتدا این دو عبارت را با هم مقایسه کنید:

  1. Core i7 – 7Y75
  2. Core i7 – 7500U
تفاوت این دو عبارت در حروف آخر آنها یعنی U وY می باشد که مشخص کننده سری پردازنده ها می باشند.بسیاری از خریداران لپ تاپ به این امر توجه نمی کنند و بعد از خرید شاید از انتخاب خود ناراضی باشند که موجب پشیمانی آنها از خرید لپ تاپ می شود. حالا این بحث پیش می آید که چه تفاوتی بین عملکرد این دو سری پردازنده وجود دارد؟

این دو سری پردازنده از مدل های مختلفی تشکیل شده اند .اما ما برای ساده تر شدن کار فقط بر روی سه مدل اصلی دو سری مربوطه تمرکز خواهیم داشت.

سری U :

  • Core i5 – 7500U
  • Core i5-7200U
  • Core i3-7100U
سری Y :

  • Core i7-7Y75
  • Core i5-7Y54
  • Core m3-7Y30
153576_357.jpg

تفاوت اصلی دوسری پردازنده در سرعت کلاک پایه ای آنها می باشد که در سری Y پایین تر می باشد.پس تو جه به سری پردازنده اینتل بسیار مهم بوده و در عملکرد لپ تاپ خریداری شده تاثیر بسزایی دارد.اما به لطف فناوری توربو باست ،سرعت کلاک پایه ای هر دو پردازنده قادر به افزایش یافتن میباشند؛ اما قابلیت این فناوری در هر زمانی فعال نیست.در برنامه گیک بنج 4 عملکرد آنها در دنیای حقیقی مورد آزمایش قرار گرفته است.در نتایج این تست در اعمال روزمره ، پردازنده های سری U‌ ، عملکرد بهتری را از خود بروز می دهند.
153577_396.jpg

بررسی میزان و نوع حافظه رم قابل استفاده در پردازنده های دو سری U و Y

به هنگام خرید لپ تاپ مشخصات RAM استفاده شده در لپ تاپ کاربر را دچار سردر گمی یا تردید می کند.برای خرید آخرین نسل حافظه RAM ، DDR4 انتخاب سری U در پردازنده های اینتل بهترین گزینه می باشد.نسل پردازنده‌های سری Y تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی RAM از نوع LDDR3 وسرعت فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز یا نوع DDR3L و سرعت فرکانس ۱۶۰۰مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. اما درسری پردازنده‌های U قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت RAM مدل DDR3L و سرعت فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز یا مدل DDR4 با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می کنند.

تفاوت گرافیک دو سری Y و U

جالب است بدانید که برای گیمر ها که قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارند دو سری پردازنده یاد شده انتخاب مناسبی نمی باشند.ولی می توان قابل قبول دانست که پردازنده‌های سری U به همراه واحد گرافیکی Intel HD 620 و پردازنده‌های سری Y به همراه واحد گرافیکی Intel HD 615 برای خرید لپ تاپ گیمینگ قابل قبول باشند. تفاوت دو سری پردازشگر گرافیکی بسیار کم استِ اما بااین ‌وجود ، پردازنده‌های سری U معمولا قادر به ارائه‌ی نرخ فریم بیشتر و سطح بالاتری از تنظیمات در گیم می باشند. مدل‌هایی از پردازنده‌های سری U نیز با پردازشگر گرافیکی آیریس (Iris) به بازارعرضه می‌شوند که عملکرد بسیار بالاتری نسبت به نسخه‌های اینتل HD دارند. پس همین علت می تواند هنگام انتخاب پردازنده که مدل پردازشگر گرافیکی آن اهمیت بسیار بالایی دارد مورد توجه قرار گیرد. نکته‌‌ی مهم دیگر این است که آن سری از پردازنده‌های U که مجهز به پردازشگر گرافیکی آیریس هستند، عنوانی متفاوت از دیگر مدل‌های استاندارد دارند. برای مثال مدل Core i7-7560U از پردازشگر گرافیکی Intel Iris Plus 640 بهره مند مباشد؛ در مقابل مدل استاندارد Core i7-7500 مجهز به پردازشگر گرافیکی Intel HD 620 می باشد.

تفاوت مصرف انرژی دو سری U و Y

سری Y مصرفی برابر با یک سوم سری U دارند که از این حیث می توان آنها را گزینه مناسبی برای لپ تاپ خریداری شده باشند چرا که مصرف اندک باتری آنها می تواند امر مهمی برای خرید لپ تاپ و اولترابوک باشد.از لحاظ فنی نیز توان حرارتی (TDP) پردازنده‌های سری Y ۴.۵ وات می باشدو این مقدار برای سری U برابر با 15 وات می باشد.بعضی از لپ تاپ های تولیدی مجهز به این پردازنده بدون فن طراحی شده و در تولید گرمای کمتر و عمر بیشتر باتری تاثیر بسیار زیادی دارد.در آخر نمی توان گفت سری U بهتر از سری Y‌می باشند .چرا که هر دو دارای مزیت ها و ضعف های خواص خود می باشند که در جایگاه خود گزینه مناسبی برای خرید می باشند.

قیمت لپ تاپ های Core i7

قیمت لپ تاپ های Core i5

قیمت لپ تاپ های گیمینگ

منابع:زومیت و ویندوز سنترال

مشهد کالا
 
بالا