برگزیده های پرشین تولز

بررسی مرورگر گوشی نوکیا N9

AniuS

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2011
نوشته‌ها
1,278
لایک‌ها
671
محل سکونت
TehraN
ایتنا - مرورگر نوکیا N9 یکی از بهترین مرورگرها در تلفن‌های همراه است.

n00018735-b.jpg


تایپ کردن آدرس، انتخاب از میان برترین سایت‌های شما یا انتخاب یک میانبر برای شروع و عملکرد کلی آن بسیار سریع است.

به گزارش ایتنا، با این گوشی می‌توانید بزرگنمایی به صورت دوانگشتی انجام دهید، با دو ضربه کوچک روی یک ستونِ متن فوکوس کنید.

این قابلیت برای مشاهده وب‌سایت‌ها و بلاگ‌ها کاملا مفید است.
علاوه بر این، بزرگ کردن متن‌ها نیز امکان‌پذیر است؛ بدون اینکه نیاز باشد اندازه سایر اجزای صفحه را افزایش دهید.

اگر بخواهیم کمی بیشتر در مورد مشخصات فنی آن توضیح دهیم باید به چگونگی عملکرد HTML5 در یک صفحه تست بپردازیم: مرورگر نوکیا N9 در این تست ۲۸۳ نمره و ۱۴ امتیاز به دست آورد.
باید توجه داشت که با این امتیاز، این مرورگر خیلی بهتر از بسیاری از مرورگرهای دسکتاپ امروزی عمل می‌کند.
مخصوصا این که از ویدئوهای HTML5 و CSS 3D پشتیبانی می‌کند.
علاوه بر این، سایر برنامه‌های موبایلی که مشخصات HTML5 دارند نیز اجرا می‌کند تا به کاربران امکان دهد از برنامه‌های وب استفاده کنند.

به طور مثال همه اینها بستگی به حرکت دستگاه، جهت‌دهی و آگاهی از موقعیت مکانی دارد.

سایت رسمی برنامه‌نویسان نوکیا مشخصات این مرورگر را بیان کرده است و اعلام کرده که این مرورگر از فناوری‌های دیگری نیز برخوردار است. مانند:

CSS ۳

DOM Level ۳

HTML over TCP/IP

HTML۵

Javascript ۱.۸

Webkit ۲ based

XHTML

XML

در اینجا پشتیبانی از فلش ذکر نشده است. اما در حال حاضر، بسیاری از وب‌سایت‌های مهم محتوای ویدئو را از طریق HTML5 دریافت می‌کنند.
مثلاً برنامه یوتیوب بر روی گوشی برنامه وب اعمال نفوذ بر مرورگر است. یکی از امکانات این مرورگر، صفحه نمایش سایت‌هایی هستند که بازدید بیشتری دارند.
 

Hamed_Au

کاربر فعال آپلود سنتر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 جولای 2009
نوشته‌ها
596
لایک‌ها
78
محل سکونت
Heaven
این روزها بزرگترین انتقادی که به گوشی های نوکیا وارد می شود، استفاده از سیستم عامل منسوخ سیمبین (در مقایسه با سیستم عامل های اندروید و IOS) است. البته این سیستم عامل، برای استفاده در گوشی های میان قیمت، گزینه ای بسیار ایده آل است اما برای رقابت با بروز ترین تلفن های همراه جهان، حرفی برای گفتن ندارد. نوکیا در برابر این انتقادات، دو رویکرد در پیش گرفته است، یکی استفاده از سیستم عاملMeego و دیگری استقاده از ویندوز فون شرکت مایکروسافت. هر چند به نظر می رسد که سرمایه گذاری اصلی نوکیا بیشتر بر روی سیستم عامل ویندوز خواهد بود اما کار با گوشی نوکیا N9 شاید کمی نظر شما را در این باره عوض کند.

IMG_2276.jpg


سردمدار جدید تلفن های همراه نوکیا، اینبار در اقدامی بی سابقه، با سیستم عاملی جدید پا به میدان می گذارد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا نگاهی هر چند کوتاه بیاندازیم به نمونه اولیه تلفن همراه Nokia N9 .
طراحی و ساخت
تلفن همراه N9، گوشی زیبا و البته تا حدودی متفاوت است. رنگ بندی متنوع گوشی باعث شده تا بتواند سلیقه طیف وسیعی از کاربران موبایل را به سوی خود جذب کند. اما اینبار اوضاع کمی متفاوت تر است. جنس خاص بدنه N9 باعث شده تا هر رنگ، زیبایی خاص خود را داشته باشد و بر خلاف نمونه های قبلی برخی گوشی های رنگارنگ، ایبار رنگی نیست که زیبا به نظر نرسد. قبل از کار با گوشی N9 ، زیباترین رنگ از دیدگاه من با توجه به ظاهر خاص صفحه نمایش این گوشی، رنگ مشکی آن بود اما نمونه ای که در اختیار ما قرار گرفت، آبی بود و باید بگویم از لحاظ زیبایی، بسیار عالی و کاملا خاص و متفاوت بود.

IMG_22261.jpg


در اولین نگاه به این گوشی، سه نکته توجه شما را به سمت خود جذب خواهد کرد.

اولین نکته این است که هیچ کلید سخت افزاری روی این گوشی وجود ندارد و به جرات می توان گفت در این مورد، نوکیا N9 اولین گوشی هوشمند جهان می باشد. البته این مورد خود دارای نقطه ضعف و قوت های خود است. مثلا برخی اوقات و بعضی جاها آرزو می کردید که ای کاش اکنون کلیدی وجود داشت که می توانستید به صفحه اول یا صفحه قبل باز گردید. البته نوکیا از قبل، فکر تمام این ای کاش های شما را کرده است و برای هر کار راه حلی اندیشیده است ولی برای کاربران تلفن های همراه که به حداقل استفاده از یک دکمه بر روی گوشی عادت کرده اند، این مورد، در ابتدا شاید کمی نه آزاردهنده، بلکه عجیب م نا مانوس باشد. البته فراموش نکنیم که قانونی بر لزوم استفاده از دکمه بر روی گوشی وجود ندارد و همین حرکت نو آورانه نوکیا، خود ارزشمند است.
نکته دوم صفحه نمایش منحنی وار، یک تکه و زیبای این گوشی می باشد که بدون تردید، جزو زیباترین اجزای این گوشی همراه قرار می گیرد.
سومین نکته مشخصه و ظاهر اجزای نسبتا نا مانوس و البته محل قرار گیری متفاوت آنهاست. مثلا دوربین دوم این گوشی، برخلاف سایر تلفن های هوشمند، در پایین صفحه نمایش قرار گرفته و نه بالای آن. دکمه های کناری مربوط به عکاسی و بلند و کوتاهی صدا، به جهت زیباتر کردن هر چه بیشتر گوشی ، فاقد هر گونه عکس و یا آیکونی بر روی خود برای نشان دادن کاربرد آن می باشد و به درستی، فرض بر آن گرفته شده است که کاربران خود کاربد این دکمه ها را می دانند. بدنه کاملا یک تکه گوشی که کمتر همانند آن را دیده بودیم، باعث سادگی و البته زیبایی بیشتر گوشی شده است. البته شایان ذکر است که باطری N9 غیر قابل تعویض می باشد.

IMG_2228.jpg


در قسمت پایین این گوشی، اسپیکرهای آن قرار دارد. نوکیا، سطح بالایی و پایینی گوشی را ، مانند تلفن همراه N8 مسطح در نظر گرفته است. همان طور که اشاره شد، دوربین دوم گوشی هم در قسمت پایینی صفحه نمایش قرار گرفته است.

IMG_2229.jpg


سمت چپ گوشی حاوی دکمه خاصی نمی باشد و به صورت صاف و گرد ادامه ای می باشد بر بدنه یک تکه گوشی

IMG_2232.jpg


قسمت کناری سمت راست گوشی، در بر گیرنده دکمه های تنظیم صدا و همچنین کلید مربوط به فیلمبرداری و عکس برداری می باشد.

IMG_2235.jpg


هرچقدر که سایر قسمت های بدنه خلوت هستند، قسمت بالایی گوشی در عین سادگی، شلوغ می باشد.

IMG_2282.jpg



خروجی صدای 3.5 mm استاندارد گوشی، درگاه USB و محل قرارگیری میکرو سیمکارت گوشی در این قسمت قرار دارد. البته دو درب صاف و در امتداد هم، باعث شده این قسمت هم مانند سایر اجزای گوشی، ظاهری ساده به خود بگیرد.

IMG_2284.jpg


قسمت پشتی گوشی هم تنها در برگیرنده دوربین 8 مگاپیکسلی با لنز کارل زایس و فوکوس اتوماتیک و همچنین فلاش های dual LED می باشد که در محیط های کم نور می تواند به کمک شما بیاید.

صفحه نمایش
شاید اگر بگوییم صفحه لمسی نوکیا N9 ، با کیفیت ترین صفحه نمایش گوشی های نوکیا از ابتدا تا به اکنون می باشد، کم بی راه نگفته باشیم. هر چند که تکنولوزی بکار رفته در این صفحه نمایش AMOLED می باشد اما با دیگر تلفن های با صفحه نمایش AMOLED قابل قیاس نیست.

IMG_22261.jpg


رنگ ها بسیار زنده ، روشنایی در سطح بسیار خوب و کنتراست در سطح عالی قرار دارد. از نظر کیفیت رنگ و بخصوص نحوه نمایش رنگ مشکی، بعد از مشاهده صفحه نمایش این گوشی، نا خود آگاه به یاد صفحه نمایش های با فناوری Super AMOLED افتادم. همان گونه که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کیفیت نمایش رنگی مشکی (که ضعف اصلی عموم صفحات نمایش تلفن های همراه و به طور کلی LCD ها هستند) در این گوشی آنقدر خوب است که شما به سختی می توانید نقطه تمایزی بین صفحه نمایش و قاب دور صفحه نمایش (که رنگ آن نیز مشکی است) بیابید.

کیفیت تاچ و سرعت پاسخگویی به فرمان انگشتان شما، در این صفحه نمایش در سطح بالایی قرار دارد و با اندک تماسی، دستورات به اجرا در می آیند.

IMG_2274.jpg


رزولیشن تصویر در این صفحه نمایش 3.9 اینچی، 854*480 می باشد. این رزولیشن در حد بسیار خوب و کاملا کافی قرار دارد و فکر نمی کنم چشم غیر مسلح توانایی تشخیص رزولیشنی بیش از این، برای یک صفجه 3.9 اینچی را داشته باشد.

IMG_2281.jpg


نکته دیگری که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که صفحه نمایش این گوشی، در زاویه ها بسیار عالی و قدرتمند عمل می کند و رنگ آن به سختی عوض می شود. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، مشاهده این صفحه نمایش از زاویه حدود 25 درجه هم نتوانسته بر کیفیت رنگ آیکون های گوشی، تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.

IMG_2285.jpg


کیفیت دوربین

این گوشی از دوربینی با قدرت عکس برداری 8 مگا پیکسل و فیلمبرداری 720p و 30fps می باشد. دوربین عکس برداری این گوشی از لنز قدرتمند کارل زایس ، فلاش dual LED ، قابلیت فوکوس اتوماتیک، touch-focus، تشخیص صورت و Geo-tagging بهره می برد. بررسی کامل، قدرت و تکنولوژی بکار رفته در دوربین Nokia N9 را می توانید با کلیک بر روی اینجا مطالعه بفرمایید.
سیستم عامل Meego و رابط کاربری آن
نوکیا اینبار، قبل از آنکه تمام آنچه را که بر سر دارد با سیستم عامل ویندوز فون رو کند، با سیستم عامل Meego به جنگ با رقبای نچندان دست و پا بسته خود رفته است. بهتر است تمام آنچه را که می خواهید درباره این سیستم عامل را بدانید را در یک جمله بگویم: Meego ، سیستم عاملی بسیار زیباتر، کاربر پسند تر و حتی کاربردی تر از سیستم عامل کهنه کار شرکت نوکیا می باشد. از لحاظ رنگ و لعاب، زیبایی و آزادی،Meego تلفیقی است از سیستم عامل های IOS و اندروید. این سیستم عامل سادگی و زیبایی را از IOS و قابلیت های سفارشی سازی و آزادی را از اندروید برای ما به دنبال دارد. اما اگر فکر می کنید که با میگو زیبایی IOS و آزادی اندروید را هر دو با هم خواهید داشت، باید بگویم برای قضاوت در این باره بسیار زود است. نسخه ای از Meego که ما با آن کار کردیم، نسخه نهایی آن نبود و نسخه فاینال، قطعا بسیاری از مشکلات و کمبود های ورژن جاری را برطرف خواهد کرد.
اما مهم ترین فاکتور برای رسیدن به حد کمال یک سیستم عامل، نه ظاهر آن است و نه رنگ و لعاب آن. آنچه که مهم است تنوع برنامه ها و بازی های در دسترس و همچنین کیفیت آنها برای یک سیستم عامل می باشد که باید گفت متاسفانه در حال حاضر، Meego حتی نزدیک به اندروید یاIOS هم قرار نمی گیرد. تا این تاریخ، نوکیا اعلامیه رسمی درباره برنامه این شرکت، برای سیستم عامل Meego منتشر نکرده است و هنوز برای بسیاری از کاربران مشخص نیست که N9 با چه تعداد برنامه پا به رقابت با بزرگان اندروید، IOS و ویندوز فون می گذارد.
البته شایعاتی مبتنی بر انتشار رام هایی برای N9 وجود دارد که به طور مثال قابلیت نصب برنامه های اندروید را بر روی آن می دهد اما آنچه که مسلم است، تمامی این رام ها و برنامه ها، به صورت غیر رسمی می باشد و هیچ گونه تضمینی برای واقعی شدن این شایعات وجود ندارد. بهتر است در این باره، Meego بر روی پاهای خودش بیاستد و نه سیستم عاملی دیگر و نوکیا نیز زودتر تکلیف و برنامه خود با این سیستم عامل را مشخص کند.

IMG_2273.jpg


صفحه منوی اصلی این گوشی، به شکلی ساده می باشد. آیکون های با لبه گرد آن یاد آور سیمبین آنا می باشد اما هسته آن به طور کلی با سیمبین متفاوت است.

در بالای صفحه نمایش هم منوی اعلام وضعیت آن قرار دارد. ابداع کننده نوار وضعیت برای اولین بار سیستم عامل اندروید بوده است اما اکنون به استانداردی برای سیستم عامل های هوشمند از Meego و Bada گرفته تا به حتی IOS 5 تبدیل شده است.

اکنون نگاهی کوتاه و گذرا می اندازیم به قسمت های مختلف این سیستم عامل
(متاسفانه به دلیل نهایی نبودن نسخه نرم افزاری این گوشی، امکان نگارش تحلیلی کامل و دقیق از اجزای مختلف این سیستم عامل برای ما وجود نداشت)
Multi Tasking
با حرکت انگشت از راست به چپ صفحه اصلی و پیمایش به صفحه سمت راست، با منویی مواجه می شویم که نشان دهنده برنامه های باز می باشد. این صفحه این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بین برنامه ها جابجا شوید و یا یکی از برنامه های مورد نظر خود را ببندید. امکانات، و زیبایی در این صفحه در حد کامل تر و بهتری هم از سیستم عامل اندروید و هم از IOS قرار دارد اما یکی از جاهایی که فقدان دکمه فیزیکی بر روی گوشی، کار را سخت می کند، همین صفحه می باشد. شما در سیستم عامل IOS با فشردن دوبار پیاپی دکمه آیفون، شاهد باز شدن منویی در زیر می شوید که به شما امکان می دهد همان جا و بدون آنکه نیازی باشد تا به صفحه دیگری مراجعه کنید، بین برنامه های باز حرکت کنید و یا آنها را ببندید و حتی تا آنجا پیش می رود که می توانید در منوی باز شده مورد نظر هم به صورت چپ و راست، حرکت کنید. در اندروید هم با فشردن 1 یا دو ثانیه ای دکمه خانه، لیست برنامه های باز، نمایش داده می شود و هر جا که باشید می توانید به برنامه مورد نظر جابجا شوید. اما در Meego برای جابجایی بین برنامه ها ، باید به صفحه ای کاملا مجزا حرکت کرده، و سپس تغییرات خود را اعمال کنید. شاید برای عده ای که حرکت بین برنامه های مختلف در کمترین زمان ممکنه امری قابل اهمیت باشد، سیستم عامل Meego کمی از این جهت عقب بماند.

IMG_2264.jpg
IMG_2266.jpg


پیام رسانی

پیام رسانی و ارسال ایمیل و SMS و در سطح استاندارد قرار دارد. نهایی نبودن سیستم عامل، در این قسمت، بیش از قسمت های دیگر آزار دهنده است
دفترچه تلفن
دفترچه تلفن Meego تقریبا تمام جزئیات را لحاظ کرده است و شاید موردی نباشد که نوکیا نادیده گرفته باشد. اما نکته نا امید کننده آنکه متاسفانه این بخش، بیش از اندازه خشک و ساده به نظر می آید و نوکیا از بکار بردن هرگونه آیکون گرافیکی در این قسمت اجتناب کرده است.

IMG_2244.jpg


قابلیت های تلفنی
کلید های مجازی اعداد، در سطح و اندازه خوبی قرار دارد. علاوه بر آن، صدا نیز از کیفیت و شفافیت کاملا راضی کننده ای برخوردار است.

IMG_2248.jpg
IMG_2251.jpg


گالری تصاویر
گالری تصاویر در N9 کاملا ساده و تا حدودی ابتدایی به نظر می رسد. حتی نوکیا هنوز این زحمت را به خود نداده است که حداقل عکس ها را با کشیدن کادری به دور تصاویر از هم جدا کند. قابلیت حرکت بین تصاویر به راحتی و نرمی ممکن است ، pinch zoom هم به خوبی کار کرده و با زدن دوبار پشت سر هم بر روی تصویر، عکس به راحتی کوچک یا بزرگ می شود.

IMG_2255.jpg


تنظیم ساعت و زنگ هشدار
نحوه تنظیم ساعت و قرار دادن زنگ هشدار، بسیار جالب و زیباست به نحوی که دو دایره تو در تو قرار دارند. با لمس و حرکت دادن دایره درونی، ساعت تنظیم شده و حرکت دایره قرار گرفته در بین حاشیه دو دایره، دقیقه را تنظیم می کند.

IMG_2262.jpg


تنظیمات
تلفن های همراه نوکیا، همواره به سهولت استفاده و دسترسی راحت به تنظیمات مختلف گوشی معروف بوده اند و N9 هم در این باره مستثنی نیست. تقریبا تمامی تنظیمات گوشی در منوی Setting آن جای گرفته اند و نحوه چینش گزینه های مختلف هم به ترتیب اهمیت آنها بوده است.

IMG_2258.jpg
IMG_2260.jpg


سخن پایانی:

کار با Nokia N9 برای ما تجربه ای کاملا نو و متفاوت بود. البته سیتم عاملی که ما با آن کار کردیم، هنوز نقص های بسیاری داشت که آن هم به دلیل نهایی نبودن سیستم عامل این گوشی می باشد. در این میان، به نظر نمی رسد N9 از لحاظ زیبایی چیزی کم از رقبای خود داشته باشد اما عامل نهایی تعیین کننده در این میان، تعداد و کیفیت برنامه های موجود برای یک سیستم عامل می باشد. این عامل به نوکیا و پشتیبانی آن از سیستم عامل اش بستگی دارد. البته نوکیا سابقه خوبی در پشتیبانی از محصولاتش دارد و همین امر شاید بسیاری از کاربران را که هیچ چیز ازMeego و برنامه های آن نمی دانند ، دلگرم کند. قبل از این بحث که آیا این تلفن می تواند با تلفن های اندروید و یا آیفون رقابت کند، باید گفت نوکیا برای کسانی ساخته شده است که طرفدار نوکیا هستند و یا بوده اند اما از سیستم عامل سیمبین خسته شده اند. N9 اینجاست تا تجربه ای کاملا متفاوت از سیمبین و البته لذت بخش تر را برای طرفدارانش به ارمغان بیاورد.

بررسی، عکس، تهیه و تنظیم : تیم نقد و بررسی سایت GSM.ir
 
بالا