آژانس هواپیماییexchanging

#برنامه نویسی فیزیک #الگوریتم

شروع موضوع توسط hoseinkardorost ‏27 آگوست 2007 در انجمن ریاضی و فیزیک

  1. hoseinkardorost

    hoseinkardorost کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏13 جولای 2005
    نوشته ها:
    7
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    یزد
    به نام خدا
    این تاپیک را به پیشنهاد یک از دوستانم آغاز کردم که قرار است در اینجا الگوریتم (روش ساخت) آزمایشگاه فیزیک مجازی را در چند مبحث ساده و زیبا با استفاده از چند فرمول ساده تر و زیباتر بیان کنم
    البته من یک برنامه نویس حرفه ای نیستم و تنها دو سال است که برنامه نویسی می کنم و فقط هم با برنامه فلش کار می کنم
    برنامه نویسان بزرگ می گویند برای نوشتن یک برنامه 99 روش و یک منطق وجود دارد
    یعنی اینکه نوشتن برنامه به روش های متعددی ممکن است اما باید سعی کرد که ساده ترین ، سریعترین و کاملترین برنامه را نوشت به همین منظور از عزیزان تقاضا دارم که در صورت تمایل در بهتر نمودن این تاپیک پیشنهادهای خود را (در مورد روش حل مساله یا همان الگوریتم) بیان کنند
    فعلا برای شروع کار را با این فایل خیلی خیلی ساده شروع می کنیم
    آیینه تخت
    http://gilbert.persiangig.com/other/mirror.swf
     
  2. حاج اقا

    حاج اقا کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏28 آگوست 2007
    نوشته ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    اجرا نشد جوان.
     
  3. hoseinkardorost

    hoseinkardorost کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏13 جولای 2005
    نوشته ها:
    7
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    یزد
    با عرض پوزش به دلیل تاخیر طولانی مدتم
    من اکثرآ سعی می کنم در برنامه هایم از روش های ریاضی استفاده کنم و خیلی هم به این روش اعتقاد دارم و تجربه برام ثابت کرده بیشتر وقت ها روش ریاضی بهترین و کوتاهترین و (مهم تر از همه) محکم ترین راه حله بنابراین ابتدا به یک نکته ریاضی در کامپیوتر توجه کنید
    در کامپیوتر محورهای مختصات با ریاضی تفاوت دارد و این تفاوت تنها در یک چیز است
    در کامپیوتر جهت محور عرض ها یا همان y مخالف جهت همین محور در ریاضیات است یعنی Y=-y
    به این عکس توجه کنید
    [​IMG]
    به عنوان مثال اگر می خواهید پس از رسم تابع سینوسی در کامپیوتر آنرا همانطوری که در محورهای مختصات ریاضی هستن ببینید باید بجای
    (SIN(x
    قرینه آن یعنی تابع
    (SIN(x-
    را رسم کنید
     
  4. hoseinkardorost

    hoseinkardorost کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏13 جولای 2005
    نوشته ها:
    7
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    یزد
    اول این عکس ها را داشته باشید
    این چگونگی تشکیل تصویر (مجازی) را در آینه تخت نشان میدهد که ما در برنامه نویسی فقط از اصول و نکات مهم این پدیده استفاده می کنیم و هیچ لزومی به استفاده از روش فیزیکی تشکیل تصویر در برنامه نویسی نداریم ولی بدانید که از روش فیزیکی هم می شود همان نتیجه را بدست آورد که باعث دقیقتر شدن جزئیات کار و جالب تر شدن برنامه می شود ولی چون محاسبات ریاضی آن طولانی می شود فعلا روش ریاضی را بررسی می کنیم
    [​IMG]
    و این هم روش ریاضی که فقط اصول فیزیکی را رعایت می کند نه روش را و اصول هم این است :
    1- فاصله هر نقطه تا آینه با فاصله تصویرش تا آینه برابر است که به زبان ریاضی یعنی آینه عمود منصف پاره خط واصل هر نقطه به تصویرش است
    اصول دیگر همگی با رعایت اصل یک خودبخود رعایت می شود
    2- اندازه جسم و تصویرش در آینه تخت با هم برابر است
    3- جهت جسم و تصویرش قرینه یکدیگر است
    و اصل بعدی که اصلا با ما ربطی ندارد
    4- تصویر در آینه تخت مجازی است یعنی بر روی پرده تشکیل نمی شود
    [​IMG]
    مثلث سمت چپ (مثلا) جسم است و مستطیل باریک آبی وسط آینه است و مثلثی که سمت راست (احتمالا) می بینید تصویر است
    پایین تصویر هم نحوه بدست آوردن مختصات طول تصویر هر نقطه می بینید که منظور از Xm مختص طول آینه است که حتما متوجه شده اید مقدار طول تصویر نقطه A می شود دو برابر مقدار طول آینه منهای مقدار طول نقطه A و البته مقدار عرض یا y تصویر و جسم در این آینه همیشه باهم برابر است اما اگر آینه زاویه داشت کار کمی مشکل می شد که این را بعدا توضیح می دهم
    این هم سورس فایل آینه تخت خیلی ساده و در همین حدی که توضیح دادم
    این فایل با برنامه فلش 8 (macromedia Flash 8) باز می شود

    http://gilbert.persiangig.com/mirror/mirror.fla
     
  5. Huashan

    Huashan Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 ژانویه 2006
    نوشته ها:
    1,109
    تشکر شده:
    9
    محل سکونت:
    abadan
    بسی لذت بردیم !... [​IMG]
     
  6. shahkey

    shahkey Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏16 نوامبر 2005
    نوشته ها:
    1,232
    تشکر شده:
    4
    فکر نکنم ربطی داشته باشه!!
    شما چجوری با کامپیوتر رسم میکنید تا بگم!
    یه زمانی با php کد رسم توابع مختلف رو نوشته بودم اگه پیدا کردم میذارم رو سایتم چیز جالبی بود.
     
  7. appbannerkhuniresbanner
  8. hoseinkardorost

    hoseinkardorost کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏13 جولای 2005
    نوشته ها:
    7
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    یزد
    چرا ربط داره مثلا نقطه (0,1) در ریاضیات بالای محور x قرار دارد چون وقتی با اندازه یک واحد در جهت محور y حرکت کنید به سمت بالا می روید ولی همین نقطه در کامپیوتر پایین محور x است چون وقتی یک واحد در جهت محور yحرکت می کنید به سمت پایین می روید