برگزیده های پرشین تولز

بهترین فیلم‌های کوتاه ژانر ترس و وحشت

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
فیلم‌های ترسناک سابقه طولانی در سینما دارند و اولین آثار این سبک به اواخر قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردند. فیلم‌های سینمایی ساخته شده در این سبک معمولا زمان زیادی را صرف آشنایی بیننده با محیط و فضای داستان می‌کنند و هر‌یک از المان‌های مختلفی برای القای حس ترس استفاده می‌کنند که ممکن است یک ترس روانی باشد یا یک ترس آنی. حتی آثاری نیز از سعی می‌کنند تا با نشان دادن بیش‌از حد خونریزی و خشونت، به نوع دیگری با روح و روان مخاطب بازی کنند. با این حال، ساخت یک فیلم کوتاه ترسناک، به دلیل محدودیت زمانی، بسیار دشوار‌تر از ساخت فیلم‌های سینمایی است و از همین رو معمولا آثار ضعیفی در این زمینه ارایه می‌شوند که نهایتا محدود به یکی دو اتفاق از جنس ترس‌های سطحی است. ولی در این میان استثناهایی نیز وجود دارند که در همان مدت زمان کم، تبدیل به یکی از بهترین تجربه‌های تماشاگر از ژانر وحشت می‌شوند و برای مدت‌ها در خاطر ببیندگان باقی می‌مانند. در ادامه ۱۰ فیلم برتر این‌چنینی را مرور خواهیم کرد که سعی کردیم از هر زیر‌شاخه ژانر ترس آثاری در آن حضور داشته باشند:
Philadelphia%DB%B1.jpg

۱- Phil.a.del.phi.a

برای ترسیدن همواره لزومی به هیجان زده شدن و یا ترشح آدرنالین نیست. گاهی ترس به معنای از دست دادن امید در یک دنیای آخرالزمانی است. فیلادلفیاروایتگر داستان دو برادر در دنیایی است که اعضای آن به سکوت محکوم شده‌اند و هرکسی که صدای بلندی ایجاد کند، بلافاصله نابود می‌شود. این فیلم قصد دارد تا تلاش برای بقا را در همین مدت زمان کوتاه ۴ دقیقه‌ای خود به بهترین نحو برای مخاطبش نمایش دهد و در این میان عواطف انسانی و اهمیت رابطه برادری حتی در سخت‌ترین شرایط را نیز به خوبی نمایش می‌دهد. در فیلادلفیا خبری از ترس‌های لحظه‌ای نیست و فقط نمایشی از یک دنیای مرده و رو به زوال را شاهد هستیم که شکستن سکوت در آن به منزله نابودی است. به قول شخصیت اصلی فیلم، «گاهی سکوت بلندترین فریاد ممکن است».
Alma.jpg


۲- Alma
رودریگو بلاس یکی از اعضای سابق کمپانی انیمشین سازی پیکسار است که پس از جدایی، انیمیشن کوتاه ترسناک و معنی‌دار «آلما» را ساخته است. در این انیمیشن شاهد یک دختر بچه هستیم که در یک خیابان خالی از سکنه در حال بازی است تا این‌که تصویری از خود را در یک مغازه اسباب بازی‌فروشی می‌بیند. وی پس از ورود به مغازه با عروسک‌های عجیب و وحشتناکی روبرو می‌شود که البته جنبه ترسناک فیلم ارتباطی به آن‌ها نداشته و بیش‌تر در عمق داستان نهفته است که پس از مشاهده‌ی انیمیشن به آن پی خواهید برد. آلما برنده جایزه بهترین انیمشین کوتاه سال ۲۰۰۸ شده و گیلرمو دل‌تورو نیز در حال ساخت یک انیمیشن بلند با اقتباس از آن است.
Lights-Out.jpg


۳- Lights Out
فیلم «چراغ‌های خاموش» ساخته دیوید سند‌برگ است که مشهور‌ترین فیلم این لیست نیز به شمار می‌رود. نسخه رسمی فیلم بیش از یک میلیون بار در کانال یوتیوب تماشا شده و نسخه‌های به اشتراک گذاشته شده کاربران نیز باعث افزایش این رقم می‌شوند. در این فیلم خبری از دیالوگ نیست و فقط شاهد حضور یک زن تنها در شبی بارانی هستیم که وضعیت کابوس‌واری در خانه خود تجربه می‌کند. از دیدگاه روانشناسی، برخی افراد ترس ذاتی از تاریکی دارند و ممکن است موجوداتی خیالی و ترسناک را در این حالت مشاهده کنند. Lights Out نیز با استناد به این مطلب ساخته شده که شخصیت فیلم در تاریکی موجودی شبح مانند می‌بیند که پس از روشن کردن چراغ‌ها از بین می‌رود. ولی این پایان ماجرا نیست و فیلم در دو صحنه چنان ترس ناگهانی به بیننده وارد می‌کند که حتی شجاع ترین تماشاگران را نیز خواهد ترساند و بیش‌تر شبیه به لحظاتی است که در بازی‌های Silent Hill دیده‌ایم. فیلم به دو بخش راهرو و اتاق خواب تقسیم شده و در حدود ۳ دقیقه زمان دارد. ولی در همین مدت اندک نیز چنان فضاسازی عالی با استفاده از بازی با نور و اصوات در این اثر شاهد هستیم که ترس موجود در آن برای مدت‌ها در ذهن بینندگان باقی خواهد ماند.
Alexia.jpg


۴- Alexia
بیدار ماندن‌های تا دیروقت به لطف فضای مجازی یکی از مشکلات نسل جوان فعلی است. دوستی‌های ایجاد شده از طریق این محیط‌ها نیز معمولا پایداری چندانی ندارد. دلیل ذکر این نکات، رسیدن به فیلم کوتاه الکسیا است که البته طولانی‌ترین اثر این لیست نیز با مدت زمان ۸ دقیقه به حساب می‌آید. این اثر روایتگر داستان پسر جوانی است که تا دیروقت در حال چت‌کردن با یکی از دوستانش است و در پایان به دلیل مشکلات پیش‌آمده تصمیم می‌گیرد تا دوستی مجازی خود با وی را پایان دهد. ولی این سرانجام، سرآغاز دقایقی کابوس بار برای پسر جوان است که ابتدا از همان صفحه‌ی مانیتور آغاز شده و تصاویر وحشتناک و یک صحنه ترس آنی خوش‌ساخت را نمایش می‌دهد. البته این پایان کار نیست و وقایع رخ داده به دنیای واقعی نیز منتقل می‌شوند و همان دوست مذکور تصمیم می‌گیرد تا به ملاقات شخصیت اصلی فیلم بیاید و این اتفاق آغازی است برای وقایع فوق ترسناکی که در فیلم شاهد هستیم. جالب است بدانید که Alexia جوایز بسیار زیادی نیز از جشنواره‌های مشهور فیلم دریافت کرده و یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه سبک ترس در چند سال اخیر است.
Breathe.jpg


۵- Breathe
این اثر نیز همانند Lot 254 ساخته تابی میکینس است که البته تفاوت زیادی با فیلم قبلی وی دارد. در این اثر ترس روانی جایگزین ترس‌های آنی فیلم قبلی شده که کارگردان در نمایش آن به همان میزان موفق بوده است. دو دوست در یک مکان متروکه قصد احضار روح یک زن را دارند. یکی از شخصیت‌ها پیش از این نیز سابقه انجام این کار را دارد و دیگری تازه‌کار است. برای احضار روح، شخصیت‌ها باید نفس خود را برای مدتی حبس کنند و در این حالت روح دختر جوان ظاهر می‌شود. شخصیت‌ها این کار را چندین و چند بار تکرار می‌کنند تا این‌که شخص تازه‌وارد دیگر قادر به نگه داشتن نفسش نیست و نفس کشیدن وی باعث می‌شود تا روح دختر جوان برای چند ثانیه جان گرفته و زنده شود که البته این مساله به قیمت مرگ یکی از شخصیت‌ها تمام می‌شود. البته این پایان کار نیست و به نظر می‌رسد رابطه‌ای عاطفی بین شخصیت با سابقه و روح دختر جوان در جریان باشد و شخصیت فوت کرده نیز تنها قربانی ملاقات چند لحظه‌ای این دو فرد شده است. جالب است بدانید جوزف آلتین نقش یکی از شخصیت‌های فیلم را ایفا می‌کند که برای بازی کردن در نقش شخصیت پیپار در سریال «بازی تاج و تخت» شهرت دارد.
Tuck-me-in.jpg


۶- Tuck me In
ترس از هیولای زیر تخت خواب همانند وحشت از تاریکی، یکی از رایج‌ترین ترس‌های کودکان کم سن و سال است. فیلم Tuck me In نیز بر همین اساس توسط اف.رودو ساخته شده که مدت زمان بسیار کوتاه یک دقیقه‌ای دارد. این فیلم هم در دسته آثار ترسناک فلسفی قرار می‌گیرد که نشان‌گر صحنه شب‌بخیر گفتن یک پدر به فرزندش است. کودک از پدرش درخواست می‌کند تا پیش از ترک اتاق، زیر تخت وی را بررسی کند و پدر در حین انجام این کار فرزندش را در زیر تخت می‌بیند. جمله «پدر یک هیولا بر روی تخت من خوابیده» جمله‌ای است که کاربران سایت Reddit آن را به عنوان ترسناک‌ترین داستان کوتاه انتخاب کردند و این فیلم بسیار کوتاه نیز با استفاده از همین ایده ساخته شده است. کدام یک از بچه‌های حاضر در فیلم واقعی است؟ پاسخ این سوال بر عهده تماشاگران است.
Stone.jpg


۷- Stone
«سنگ» بیش از این که یک فیلم باشد، همانند یک بازی اول شخص ترسناک است و توسط مدل‌های ۳ بعدی نیز ساخته شده است. تندیس‌های فرشته مانند، ریشه در فرهنگ برخی اقوام اروپایی دارد و یکی از نما‌د‌های مرگ محسوب می‌شود. Stone در یک هزارتوی سنگی در شبی بارانی نمایش داده می‌شود که شخصیت اصلی آن با یک چراغ‌قوه به دنبال راه خروج از این مکان مارپیچ است. وی ناگهان با چند تندیس از فرشته‌های مذکور روبرو می‌شود که به آرامی جان گرفته و وی را تعقیب می‌کنند. صحنه‌های Jump Scare زیادی در این اثر کوتاه ۳ دقیقه‌ای دیده می‌شود که چیزی شبیه به صحنه‌های بازی Outlast ولی در ابعاد بسیار کوچکی از لحاظ ترسناک بودن هستند. در پایان فیلم نیز شاهد هستیم که شخصیت به یک مسیر بن‌بست رسیده و توسط فرشته‌های مرگ احاطه می‌شود که اشاره به فرارسیدن زمان مرگ وی دارد.
Mama.jpg


۸- Mama
فیلم سینمایی Mama ساخته گیلرمو دل‌تورو، از روی یک اثر کوتاه با همین نام ساخته شده که یکی از قدیمی‌ترین آثار این سبک نیز به شمار می‌رود. دو کودک تنها در خانه و خبر بازگشت مادر چیزی است که نوید یک فضای شاد را از ملاقات مادر با فرزندان می‌دهد. ولی همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود و پس از این‌که مادر را مشاهده کنید، تمام تصورات شما از این محیط شاد به یاس و ناامیدی تبدیل خواهد شد. «ماما» به دلیل قدیمی بودن جلوه‌های ویژه استفاده شده برای ساخت شخصیت ترسناک فیلم، از این حیث مخاطب فعلی را راضی نخواهد کرد. ولی این اثر، تلفیقی از ترس و غم است که در همین مدت زمان کوتاه ۳ دقیقه‌ای به بهترین شکل ممکن آن را روایت می‌کند.
The-Cat-with-Hands.jpg


۹- The Cat with Hands
فیلم کوتاه The Cat with Hands محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی روبرت مورگان است که یک داستان ترسناک پر رمز و راز را تقدیم بیننده می‌کند! فیلمبرداری و صداگذاری فیلم از همان ابتدا نوید یک محصول ترسناک عالی را می‌دهند. مهم‌ترین المان این اثر، بدون شک فضاسازی گاتیک مانند آن است که به بهترین شکل ممکن اجرا شده و حتی قدیمی شدن جلوه‌های ویژه فیلم نیز نمی‌تواند باعث از بین رفتن حس ترس شود. شبی تاریک، گربه‌ای با دست‌های انسانی و خون‌آشامی که تشنه به خون انسان‌ها است ترکیب جالبی برای ساخت یک فیلم کوتاه ترسناک هستند که البته با سبک روایت تاریک داستانی و پایان شوکه کننده‌اش حتی از برخی فیلم‌های سینمایی نیز ترسناک‌تر است.
LOT-254.jpg


۱۰- Lot 254
استفاده از صحنه‌هایی برای ایجاد ترس آنی یا همان Jump Scare به یک روال عادی در فیلم‌های سبک ترس تبدیل شده و آثار بسیار زیادی با کنار هم قرار دادن چند صحنه اینچنینی یک فیلم مثلا ترسناک تحویل مخاطب داده‌اند. ولی تابی میکینس، کارگردان فیلم Lot 254، با استفاده از همین تکنیک یک تجربه دلهره‌آور ناب در عرضه فقط ۵ دقیقه فراهم می‌کند که توانایی ترساندن سرسخت‌ترین مخاطبان را نیز دارد. این فیلم با بازی آدریان شیلر در داخل مغازه یک تعمیر‌کار دوربین روایت می‌شود که در حال تعمیر یک دوربین فیلم‌برداری قدیمی است. صلیب گیر‌کرده لای چرخ‌دنده‌های این دوربین، صدا‌های مخوف به گوش رسیده و محیط عجیب نمایش داده شده از لنز آن هریک به حد کافی ترسناک هستند و این عوامل باعث می‌شوند تا ظهور ناگهانی شخصیت خوفناک فیلم باعث وارد شدن یک شوک ناگهانی به بیننده شود. جالب است بدانید این اثر یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های کوتاه ساخته شده است و جوایز متعددی از جشنواره‌های مشهور دریافت کرده است.
 
بالا