برگزیده های پرشین تولز

بیماری های لثه (ژنژیویت و پریودنتال) را بهتر بشناسیم و از بروز آنها پیشگیری کنیم

zahra62

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 جولای 2017
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
1
سن
27
[URL]http://persiane.ir/Gingival-disease-gingivitis-and-periodontal-disease-to-be-better-understood-and-prevented-from-occur.htmlhttp://persiane.ir/Gingival-disease-gingivitis-and-periodontal-disease-to-be-better-understood-and-prevented-from-occur.html[/URL]http://persiane.ir/Gingival-disease...nderstood-and-prevented-from-occur.htmlبیماری های پریودنتال بیماری هایی هستند که لثه و بافت نگهدارنده ی دندان را درگیر می کنند و ممکن است به سراغ هر کسی بروند. شیوع این دسته از بیماری ها در جهان بسیار بالاست و ممکن است بسیاری از بزرگسالان را ببینید که از این نوع بیماری ها رنج می برند. منطقه ی درگیر شده در بیماری پریودنتال همیشه یکسان نیست و ممکن است از یک التهاب ساده و خفیف لثه شروع شده و به بیماری هایی ختم شود که آسیب های جدی به بافت نرم لثه و استخوان هایی می زند که دندان ها را نگه می دارند.

بیماری های لثه (ژنژیویت و پریودنتال) را بهتر بشناسیم و از بروز آنها پیشگیری کنیم



بیماری های لثه (ژنژیویت و پریودنتال) را بهتر بشناسیم و از بروز آنها پیشگیری کنیم
691001.jpg

چگونه از بیماری های لثه پیشگیری کنیم؟
با رعایت مناسب بهداشت و از بین بردن پلاک های میکروبی از روی دندان ها و مراجعه ی منظم به دندانپزشک می توان از بیماریهای لثه جلوگیری کرد.

ژنژویت چیست؟
خونریزی و عفونت بافت های نگه دارنده دندان از علائم بیماری لثه هستند. التهاب لثه را ژنژیویت میگویند. التهاب لثه وقتی است که لثه بیش از حد قرمز و متورم شود و به آسانی دچار خونریزی شود.

پریودنتیت و علت آن
پریودنتیت شدید تر از یک التهاب ساده است و وقتی است که دندان ها به علت اینکه استخوانی که آنها را نگه می دارد خراب می شوند لق شده و اگر ادامه یابد و درمان نشود موجب از دست رفتن دندان می شود.
علت اصلی پریودنتیت پلاک های میکروبی هستند.

95137avayezendegi_recession-005.jpg


پلاک میکروبی
در صورتی که روزانه با استفاده از مسواک و خمیردندان دندان ها را تمیز نکنیم به تدریج لایه ی نازکی از باکتری ها روی دندان ها و لثه تشکیل می شود که به مرور باعث بیماری لثه می شود. افراد سیگاری بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

84439he2647.jpg

علامت ژنژیویت و پریودنتیت
ژنژیویت و پریودنتیت در مراحل اولیه بدون درد هستند و تنها زمانی فرد از آن آگاه می شود که بیماری تشدید شده باشد. با این حال اگر در هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان لثه ها خونریزی کنند یا این که دندان بوی بدی بدهد از بیماری لثه خبر می دهد.

جرم دندان
لایه ی چسبنده ای که پس از مدتی مسواک نزدن روی دندان ها می نشیند پلاک نام دارد.
این پلاک دندانی می تواند به سنگ های آهکی به نام جرم تبدیل شود. و در این صورت با مسواک قابل برداشتن نیست. رنگ این جرم ها سفید زرد یا تیره است.
این جرم ها به صورت رسوب هایی به رنگ سیاه یا قهوه ای در اطراف دندان ها قابل رویتند.
جرم هایی که در زیر لثه تشکیل می شند خطرناکترند.
کاهش چربی در شکم موجب بهبودی بیماری لثه می شود.

932163.jpg


درمان بیماری ژنژیویت و پریودنتیت
این بیماری در مراحل اولیه با جرم گیری و رعایت بهداشت دهان و دندان درمان می شود. اما گاهی ممکن است کار به جراحی هم بکشد که این مورد با تشخیص دندانپزشک است.

آیا جرم گیری دندانها را خراب می کند؟
خیر درصورتی که جرم گیری درست و کامل انجام شود برای دندان ضرری ندارد بلکه باعث می شود که دندان ها به طور بهتری به لثه وصل شود. همچنین وجود جرم باعث التهاب می شود که جرم گیری آن را هم برطرف می کند.
از مشکلات جرم گیری غیرکامل می توان به آبسه ی پریودنتال و مشکلات دیگر دهانی-دندانی اشاره کرد.
جرم دندان را فقط دندانپزشک می تواند از روی دندان بردارد زیرا جرم ها محکم به دندان چسبیده اند.



چرا لثه ها بیمار می شوند



بیماری پریودنتال یک بیماری عفونی مزمن است که منشا آن باکتری ها هستند. این بیماری لثه ها و استخوان های نگه دارنده ی دندانها را درگیر می کند.

منبع
 
بالا