برگزیده های پرشین تولز

بیماری ها و مشکلات شایع فصلی و پیشگیری و درمان آن ها

parnianco

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 اکتبر 2018
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
محل سکونت
ایران-البرز-کرج


کنترل خونریزی دوران قاعدگی و روش های درمان آن


دوره عادت ماهیانه یک فرایند عادی در زنان است که معمولا بین سه تا هفت روز ادامه دارد. در بعضی از افراد، دوران خونریزی شدید قاعدگی طولانی تر می شود.

دلایل خونریزی شدید دوران قاعدگی

  • اختلالات هورمونی
  • استرس
  • عفونت اطراف لگن
  • تومور خوش خیم رحم
  • داروهای رقیق کننده خون
  • بیماری تیروئید
عوارض خونریزی شدید دوران قاعدگی

  • افسردگی
  • کم خونی
  • سرطان دهانه رحم
  • خستگی
  • ضعف بدن
روش های درمان و کنترل خونریزی دوران قاعدگی

ابهل از جمله مکمل های گیاهی شرکت داروسازی پرنیان تحت برند نیل تاک است. مکمل گیاهی ابهل جهت کنترل مقدار و زمان خونریزی در عادت ماهیانه بانوان، کنترل درد قاعدگی، ضعف اعصاب و کم خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد تشکیل دهنده مکمل گیاهی ابهل عبارتند از: دارچین، بهارنارنج، گلنارفارسی، انجبار و اسفناج

روزانه سه بار و هر بار دو تا سه قاشق غذاخوری از محصول را در یک استکان آب ولرم حل کرده و یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد ازهر وعده غذا میل شود.

موارد منع مصرف مکمل گیاهی ابهل

  1. دوره یائسگی
  2. دختران زیر 10 سال
تداخل دارویی مکمل گیاهی ابهل

همراه داروهای هورمونی مصرف نشود.

طی مدت زمان مصرف مکمل گیاهی ابهل، توصیه می شود از مواد غذایی زیر استفاده نشود:

  1. نمک زیاد
  2. رازیانه
  3. بومادران
  4. زعفران
  5. زیره
  6. موز
  7. ادویه جات تند
  8. آجیل ها
  9. سرخ کردنی و فست فودها
کنترل خونریزی قاعدگی با زنجبیل

دمنوش زنجبیل جهت کاهش خونریزی دوران قاعدگی بسیار مؤثر است. روزانه سه بار بعد از غذا میل شود.

کنترل خونریزی قاعدگی با دانه خردل

40 گرم خردل خشک شده را با 2 گرم شیر مخلوط کرده و روزانه دو بار پیش از قاعدگی یا در طول قاعدگی میل شود.

کنترل خونریزی قاعدگی با چای آویشن

گیاه آویشن در کنترل خونریزی قاعدگی بسیار مؤثر است. برگ آویشن را به مدت 10 دقیقه جوشانده و میل نمایید.
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
افتادگی پلک یا پتوز به چه علت رخ می‌دهد، درمان آن چگونه است؟
%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%BE%D9%84%DA%A9.jpg

افتادگی پلک یا پتوز زمانی رخ می‌دهد که پلک بالایی به سمت پایین می‌افتد. پزشکان می‌توانند افتادگی پلک را با جراحی درمان کنند البته این ممکن است بستگی به علت داشته باشد. دلایل افتادگی پلک شامل ژنتیک یا صدمه به چشم و مشکلات مربوط به افزایش سن است.

در مورادی که تاثیری روی دید نداشته باشد نیازی به درمان آن نیست. البته پلک افتاده می‌تواند روی مردمک را پوشانده و دید را در برخی موارد کاهش دهد.

پتوز ممکن است موقع تولد ظاهر شود اما ممکن است بعدها به مرور زمان در طول زندگی به دلایل زیر بوجود آید:

  • آسیب یا کشیدگی عضلات یا رباطهای پلک
  • آسیب به عصب کنترل کننده پلک
  • پیری
  • عوارض جراحی چشم
  • عوارض تزریق بوتاکس
علتهای افتادگی پلک

پتوز ارثی از زمان تولد وجود دارد و دلایل ژنتیکی دارد. این امر می‌تواند بر یک یا هر دو پلک اثر داشته باشد. افتادگی پلک ارثی ممکن است دید را مختل کند و موجب آمبلیوپی شود که گاهی اوقات به عنوان تنبلی چشم شناخته می‌شود. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، در مورد ۱۰۷ کودک مبتلا به پتوسیس، پژوهشگران متوجه شدند که تنبلی چشم در هر ۱ نفر از ۷ نفر شرکت کننده وجود دارد. افراد همچنین می‌توانند بعدها در زندگی دچار پتوز شوند.

اگر افتادگی پلک دارید ممکن است علامت یک بیماری زمینه‌ای باشد بخصوص اگر این مشکل بر هر دو چشم اثر بگذارد. اگر فقط یکی از پلکها افتادگی دارد، ممکن است ناشی از زخم یا یک اثر موقت جراحی لیزیک یا جراحی آب مروارید باشد که گاهی اوقات باعث پتوز می‌شود که در نتیجه وجود کشیدگی در تاندون یا عضله است.

یک علت شایع آن کشیدگی تصادفی یا پارگی غلاف ماهیچه لواتور است که یک غلاف تاندون مانند است که اجازه می‌دهد تا پلک حرکت کند. صدمه ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

  • مالش زیاد چشم
  • استفاده از کنتاکت لنزهای سخت
  • جراحی چشم
چشمها و پلکها ظریف و حساس هستند و چندین علت بالقوه برای افتادگی پلک اکتسابی وجود دارد از جمله:

  • تومورهای چشم، کیستها یا تورم
  • سندرم هورنر
  • مشکلات عضله‌ای
  • صدمه عصب در عضلات چشم
  • بیماریهای عصبی
  • ضربه به چشم
  • تزریق بوتاکس
عوامل خطر

عوامل خطر برای افتادگی پلک عبارتند از:

  • سن
  • کنتاکت لنز
  • مالش زیاد چشم
  • جراحی چشم
  • سندرم هورنر
  • میاستنی گراویس
پیشگیری
متوقف کردن بروز افتادگی پلک مشکل است بخصوص اگر ارثی باشد. افتادگی پلک اکتسابی ممکن است علتهای غیر قابل پیشگیری داشته باشد. یک نمونه از افتادگی پلک اکتسابی موقعی ست که فرایند طبیعی پیری باعث ضعیف شدن عضلات پلک شود. اجتناب کردن از عوامل دیگری همچون ضربه به چشم، جراحی یا بروز صدمه عصبی و عضله‌ای هم مشکل است. یک تحقیق در مجله جراحی زیبایی خاطر نشان کرد که هیچ ارتباطی میان عوامل سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، استفاده از الکل یا شاخص توده بدنی وجود ندارد. البته خودداری کردن از مالیدن زیاد چشم و استفاده نکردن از کنتاکت لنز هم می‌تواند خطر افتادگی پلک اکتسابی را کاهش دهد. یک مقاله در سال ۲۰۱۶ در مجله درماتولوژی زیبایی و بالینی نشان داد که تزریق بوتاکس بوسیله افراد غیر متخصص عمدتا با تفادگی پلک در طب زیبایی، ارتباط دارد.

انتخاب یک فرد متخصص در زمینه تزریق بوتاکس معمولا شانس ابتلا به افتادگی پلک را به هنگام تزریق بوتاکس برای خطوط اخم میان ابروها، کاهش می‌دهد.

علائم
علامت اصلی افتادگی پلک، پلکی ست که حالت افتاده داشته باشد. این افتادگی در بسیاری از موارد قابل توجه نیست و موجب درد نمی‌شود. در بعضی موارد، ممکن است فرد متوجه شد که این عارضه اثر منفی روی ظاهر وی دارد و این موضوع به لحاظ روانی روی وی تاثیر بدی دارد. در بعضی موارد پلک ممکن است بخشی از چشم را بپوشاند به حدی که باعث اختلال در دید می‌شود که به هنگام خواندن و یا نگاه به سمت پایین ممکن است بدتر شود. همچنین می‌تواند باعث بالا رفتن برای جبران دید شود که می‌تواند باعث خستگی عضلات صورت و سردرد شود.

افتادگی پلک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک بیمار را معاینه می‌کند و از وی شرح حال خواهد گرفت. وقتی که بیمار در مورد میزان افتادگی پلک و مدت زمانی که دچار آن شده، توضیح بدهد، پزشک هم آزمونهایی برای یافتن علت ترتیب خواهد داد. به احتمال قوی معاینه با اسلیت لامپ انجام خواهد که طی آن دکتر می‌تواند از نزدیک و با کمک نور با شدت بالا به چشم بیمار نگاه کند. ممکن است از فرد خواسته شود چشمان خود را برای این آزمون خیلی باز کند و این موجب ناراحتی در چشم وی شود.

آزمون تشخیصی دیگری که می‌توان برای تشخیص مشکلاتی از جمله افتادگی پلک استفاده کرد، آزمون تنسیلون است. پزشک ممکن است یک دارو به نام تنسیلون را که نام ژنریک آن ادروفونیوم است، داخل رگ بیمار تزریق کند. ممکن است از بیمار خواسته شود چندین بار پاها را روی هم انداخته یا از هم جدا گذاشت یا از شما خواسته شود چند بار بلند شوید و بنشینید. پزشک شما کنترل می‌کند تا ببیند آیا تنسیلون کشش عضلات شما را بهتر خواهد کرد. این به پزشکان کمک خواهد کرد که ببینند آیا بیماری میاستنی گراویس موجب افتادگی پلک شده است.

درمان
جراحی

درمان پتوز بستگی به شدت آن دارد. پتوز به ندرت باعث ناخوشی یا مشکلات دیگر سلامتی می‌شود بنابراین در اغلب اوقات نیازی به درمان ندارد. درمان بیشتر به منظور زیبایی انجام می‌گیرد تا رفع اختلالات دید. جراحی افتادگی پلک در بعضی موارد خاص انجام می‌شود. هدف از این جراحی معمولا بستن عضله بالا برنده برای ترمیم غلاف ماهیچه‌ای عضله بالا برنده است که می‌تواند به بالا بردن پلک کمک کند. این روش مطمئن است اما اختلالاتی هم ممکن است رخ بدهد. این روش پلکها را بیش از حد بالا یا پایین نگه می‌‌دارد و بعدا نیاز به جراحی دارد. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۸، پژوهشگران نرخ بازیابی دید پس از جراحی پتوز را در میان ۱۵۱۹ بیمار بررسی کردند و دریافتند که ۸/۷ درصد آنها بعدها نیاز به جراحی مجدد داشتند.

درمان پتوز پلک که بوسیله تزریق بوتاکس ایجاد شده باشد می‌تواند شامل تحریک عضله با پشت یک مسواک برقی، استفاده از قطره‌های چشم، یا صرفا اجازه دهیم که زمانی طی شود چون معمولا این نوع افتادگی پلک در عرض ۳ تا ۴ هفته برطرف می‌شود.

عینک مخصوص افتادگی پلک

پتوز کراچ در واقع یک گزینه غیر جراحی است که شامل افزودن یک قطعه به قابهای عینک است. این قطعه یا گیره از افتادگی پلک بوسیله نگه داشتن پلکها سر جای خودشان جلوگیری می‌کند. دو نوع گیره افتادگی پلک وجود دارد: نوع قابل تنظیم و نوع غیر قابل تنظیم. گیره‌های قابل تنظیم به یک سمت فریم عینک متصل می‌شوند در حالی که نوع سخت به هر دو سمت فریمها متصل می‌شوند. گیره‌ها را تقریبا روی همه عینکها می‌توان متصل کرد، اما روی قابهای فلزی بهتر متصل عمل می‌کنند. اگر علاقه مند به استفاده از گیره افتادگی پلک هستید باید با چشم پزشک یا جراح پلاستیکی که افتادگی پلک را درمان می‌کند، صحبت کنید.



کلام پایانی
افتادگی پلک بعید است تاثیری روی سلامتی داشته باشد. در اغلب موارد پتوز قابل توجه نیست و تاثیر زیادی روی زندگی روزمره شخص ندارد. اما در مواردی هم ممکن است بینایی شخص را مختل کند یا تاثیر قابل توجهی روی ظاهر شخص داشته باشد. روشهای درمانی شامل جراحی را می‌توان برای ترمیم آن بکار برد. امکان درمان افتادگی پلک وجود دارد مگر اینکه علت آن تزریق بوتاکس باشد اما درمان می‌تواند براحتی این عارضه را کنترل کند.
منبع: مجله قرمز
 

mahsabk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 می 2017
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
5
سن
34
تنها در صورتی می‌بایست نسبت به درمان زگیل تناسلی اقدام کنید که زگیل تناسلی قابل مشاهده باشد. نحوه درمان به محل، تعداد و شکل ظاهری زگیل تناسلی بستگی دارد. هدف از درمان برداشتن زگیل تناسلی قابل رویت است. تأثیر این درمان ها متفاوت بوده و به سایز و نوع زگیل تناسلی، روش درمانی و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما در برابر این ویروس بستگی دارد. برخی افراد نیازی به درمان ندارند یا ترجیح می‌دهند تحت درمان قرار نگیرند اما فردی که تصمیم می‌گیرد مراحل درمانی را پشت سر گذارد، خیلی سریع تر از شر زگیل تناسلی خلاص می‌شود. از آنجایی که عامل ابتلا به زگیل تناسلی یک نوع ویروس است نه باکتری، آنتی بیوتیک ها نمی توانند در درمان این بیماری نقشی داشته باشند. با روش های مختلفی می‌توان زگیل تناسلی را از میان برد؛



3-300x180.jpg


درمان زگیل تناسلی
  • مالیدن کرم یا داروهای مایع بر روی زگیل تناسلی ( برای مدت چند روز در هفته). می‌توانید این کار را خودتان در منزل انجام دهید یا از فردی که با او رابطه دارید، بخواهید این کرم یا دارو را بر روی زگیل تناسلی بمالد. دوره مصرف این داروها برای چند هفته می‌باشد.
  • انجماد (کرایوتراپی)
  • گرمایش (الکتروکاتری) - در این روش از پمادهای بی حسی موضعی استفاده می‌شود.
  • جراحی - در این روش از پمادهای بی حسی موضعی استفاده می‌شود.
  • لیزردرمانی - در این روش از پمادهای بی حسی موضعی استفاده می‌شود.
برخی از این کرم ها باعث نازک شدن کاندوم های لاتکسی می‌شوند، لذا در چنین شرایطی بهتر است از کاندوم های پلی اورتان (پلاستیک نرم) استفاده کنید. از پزشک یا پرستار بخواهید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. برخی از این روش های درمانی ممکن است حس ناخوشایندی را در شما بر انگیزد اما در اکثر مواقع این درمان ها دردناک نخواهند بود. ممکن است موضع تحت درمان دچار درد و سوزش شود، از این رو پزشک برایتان داروهای مسکن تجویز خواهد کرد.

  • تا پایان دوره درمان نباید از صابون عطری، روغن استحمام، ژل شستشو، کرم یا لوسیون استفاده کنید چرا که ممکن است باعث تحریک و ایجاد سوزش و درد در پوست شود.
  • اگر باردار هستید یا احتمال می‌دهید که باردار باشید، حتماً پزشک یا پرستار را در جریان بگذارید، چرا که این موضوع می‌تواند در انتخاب نوع درمان برای شما تأثیرگذار باشد.
  • داروهایی که در داروخانه برای درمان زگیل به فروش می‌رسند، در درمان زگیل تناسلی بی اثرند.
  • هیچ گونه مدرک یا شواهدی دال بر تأثیر داروهای مکمل در درمان زگیل تناسلی در دست نیست.
چقدر زمان می‌برد تا زگیل تناسلی به طور کامل محو شود؟
در برخی افراد روند درمان بسیار سریع طی می‌شود و در برخی دیگر زگیل ها سر سخت بوده و فرد مجبور می‌شود درمان را بارها تکرار کند تا نتیجه بگیرد. به علاوه ممکن است مدتی طول بکشد تا درمان تأثیر خود را نشان دهد. تجربه ثابت کرده افراد سیگاری دیرتر از افراد غیر سیگاری مداوا می‌شوند. اگر نخستین درمان مثمر ثمر واقع نشد، می‌توانید روش دیگری را امتحان کنید. در برخی موارد زگیل ها دوباره بر می‌گردند که بعداً در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

برای آن که بفهمم زگیل هایم درمان شده اند یا نه، باید برای معاینه نزد پزشک بروم؟
اگر برای درمان زگیل تناسلی به پزشک یا کلینیک مراجعه کردید، باید هر چند وقت یکبار ویزیت شوید تا اطمینان یابید دوره درمان شما کامل شده است. در این صورت پزشک یا پرستار می‌‌تواند شما را معاینه کند تا ببیند زگیل به این روش درمانی پاسخ داده یا باید روش دیگری را امتحان کنید. ممکن است پزشک به شما بگوید که اگر زگیل ناپدید شد، دیگر نیازی نیست به او مراجعه کنید اما بدون تردید اگر باز هم به او مراجعه کنید با آغوش باز از شما استقبال خواهد کرد.

احتمال بازگشت زگیل تناسلی وجود دارد؟
برخی افراد تنها یک بار به این عارضه مبتلا می شوند اما در شمار کثیری از افراد شاهد بازگشت دوباره زگیل تناسلی خواهیم بود. در هنگام رشد مجدد زگیل تناسلی، نمی‌توانید با قاطعیت بگویید که منشأ این زگیل یک آلودگی جدید است یا به خاطر عفونتی است که قبلاً با آن دست و پنجه نرم کرده بودید.

اگر درمان زگیل تناسلی میسر نشود چه اتفاقی می افتد؟
اگر نسبت به درمان زگیل تناسلی اقدامی صورت ندهید، این امکان وجود دارد که زگیل ها به خودی خود از بین بروند، یا به قوت خود باقی بمانند یا سایز و تعدادشان افزایش یابد. در اغلب موارد زگیل تناسلی بدون نیاز به درمان و با گذشت زمان از بین می‌رود. در برخی افراد ناپدید شدن زگیل تناسلی به درازا می‌کشد، علی الخصوص زمانی که دراثر ابتلا به یک عارضه دیگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد و به خوبی عمل نکند که در این صورت بدن نمی‌تواند آنجور که باید و شاید با این عفونت مبارزه کند. اگر زگیل را درمان نکنید سلامتی شما به خطر نمی‌افتد اما وجودش حس ناخوشایندی را در شما ایجاد می‌کند و ظاهر آن زشت و چندش آور است. با درمان زگیل تناسلی احتمال انتقال آن به دیگران کاهش می‌دهید.

تا چه مدت نباید رابطه جنسی داشته باشم؟
ممکن است دکتر به شما توصیه کند تا بهبودی کامل زگیل ها رابطه جنسی نداشته باشید. از این طریق می توانید از پوست موضع تحت درمان محافظت کرده و اجازه ندهید در این قسمت تنش و اصطکاکی به وجود آید و در نتیجه روند بهبود شما تسریع می شود. زمانی که هنوز زگیل در ناحیه تناسلی دیده می شود یا سه ماه پس از ناپدید شدن آن می بایست از کاندوم استفاده کنید تا انتشار ویروس محدود شود.

می توان تشخیص داد که برای چه مدت است که به زگیل تناسلی مبتلا شده ام؟
نمی‌توان از روی ظاهر زگیل تناسلی تشخیص داد که چقدر قدمت دارد. اگر از بابت مبتلا شدن به زگیل تناسلی ناراحت و خشمگین هستید و نمی‌توانید حرف دلتان را پیش دوستان یا شریکتان در رابطه جنسی بازگو کنید، می‌توانید بی هیچ ترس و واهمه ای به یک کلینیک یا پزشک عمومی مراجعه کرده و با او در این خصوص صحبت کنید.

باید شریکم در رابطه جنسی را از این موضوع مطلع کنم؟

اگر قضیه را با او در میان گذاشتید، بهتر است از او بخواهید تا برای معاینه به پزشک مراجعه کند تا ببیند این عفونت به او هم سرایت کرده یا نه، چرا که ممکن است زگیل در ناحیه تناسلی او رشد کرده اما از وجود آن بی اطلاع باشد.

آیا زگیل تناسلی بر روی باروری فرد تأثیر منفی خواهد داشت؟

خیر. تا به حال شواهدی که نشان دهد زگیل تناسلی یا ویروس عامل آن می‌تواند اثر نامطلوبی بر روی باروری فرد داشته باشد، به دست نیامده است.

مبتلا شدن به زگیل تناسلی در دوران بارداری چه خطراتی به همراه خواهد داشت؟

باید پزشک یا پرستار را در جریان بگذارید چرا که بارداری می‌تواند انتخاب روش درمانی را تحت الشعاع قرار دهد.

  • در دوران بارداری سایز و تعداد زگیل ها بیشتر خواهد بود. ممکن است فرد سابقه ابتلا به زگیل تناسلی را نداشته یا زگیل پس از دوره ای طولانی که هیچ اثری از آنها دیده نمی‌شد، مجدداً شکل گرفته باشد.
  • می‌توان بی آن که سلامت مادر و نوزاد به خطر افتد، زگیل تناسلی را دوران بارداری درمان کرد. البته در برخی موارد پزشک درمان زگیل تناسلی را به بعد از زایمان موکول می کند.
  • اگر زگیل تناسلی بیش از حد بزرگ شود، ممکن است پزشک تصمیم به برداشتن آنها بگیرد تا در حین زایمان مشکلی به وجود نیاید. اگر برداشتن زگیل میسر نباشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند عمل سزارین انجام دهید، گرچه چنین شرایطی به ندرت پیش می‌آید.
  • در زایمان طبیعی ممکن است ویروس در هنگام خروج نوزاد از واژن به او سرایت کند و باعث ایجاد عفونت در گلوی نوزاد شود، البته احتمال آن بسیار اندک است.
زگیل تناسلی سرطان زا است؟
خیر. گونه هایی از ویروس HPV که باعث بروز زگیل تناسلی می‌شوند (نوع 6 و 11) سرطان زا نیستند. برخی دیگر از انواع ویروس پاپیلومای انسانی هستند که باعث تغییر در سلول و بروز سرطان می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد HPV و رابطه آن با سرطان می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از زگیل تناسلی واکسنی وجود دارد؟

بله. واکسنی موسوم به گارداسیل وجود دارد که شما را در برابر ویروس HPV نوع 6 و 11 (زگیل تناسلی) و HPV نوع 16 و 18 ( که سرطان زا می‌باشند) ایمن می کند. در برنامه واکسیناسیون ملی توصیه شده است دختران 12 تا 13 ساله این واکسن را بزنند.

چه کنم که به زگیل تناسلی و سایر بیماری های عغونتی مقاربتی مبتلا نشوم؟

با رعایت کردن موارد زیر می‌توانید از خود در برابر عفونت های مقاربتی نظیر ایدز، سوزاک و کلامیدیا محافظت کنید. ممکن است در اثر داشتن رابطه جنسی با فردی که ناقل این عفونت است و هیچ علامت و نشانه ای از بیماری در او دیده نمی‌شود، به عفونت مقاربتی دچار شوید. این احتمال هم وجود دارد که خود ناقل STI باشید و از این قضیه بی اطلاع باشید. موارد زیر را مو به مو انجام دهید تا نه خودتان به بیماری مبتلا شوید، نه آن را به کسی انتقال دهید.

  • استفاده از کاندوم (مرد/خارجی یا زن/داخلی). استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی از طریق واژن یا مقعد شما را در برابر عفونت های مقاربتی محافظت خواهد کرد و در واقع لایه محافظی به شمار می‌رود که اجازه نمی‌دهد به زگیل تناسلی مبتلا شوید یا ویروس آن را به فرد دیگری منتقل کنید. بهتر است تا زمانی که زگیل ها بر روی ناحیه تناسلی وجود دارد و سه ماه پس از محو شدن آنها از کاندوم استفاده کنید.
  • در حین رابطه جنسی از طریق دهان می‌بایست با کاندوم آلت تناسلی را بپوشانید. برای پوشاندن مقعد یا واژن می‌توانید از کاندوم زنانه استفاده کنید (که مربعی شکل و از جنس پلاستیک یا لاتکس می‌باشد)
  • اگر از نحوه صحیح استفاده از کاندوم بی اطلاعید، اینجا کلیک کنید.
  • هیچ گاه لوازم رابطه جنسی را به دیگری قرض ندهید، یا اگر این کار را کردید، پیش از استفاده مجدد باید آنها را خوب شسته و ضدعفونی کنید و با یک کاندوم بپوشانید.
برای اطلاعات بیشتر حتما مقالات زیر را مطالعه کنید:

زگیل تناسلی و نحوه درمان

زگیل تناسلی چیست؟

عوامل پیدایش زگیل تناسلی
 

mahsabk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 می 2017
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
5
سن
34
تعریف

ضایعات پوستی بسیار شایع هستند و همه ما کم و بیش در طول زندگی حداقل یک بار با این ضایعات روبرو شده ایم،خوشبختانه بیشتر ضایعات پوستی خوشخیم هستند، انواع خال رنگدانه دار، گوشت اضافه (skin tag)، خال عروقی (cherry spot) که بیشترین ضایعات پوستی را تشکیل می دهند، اغلب جزو همین ضایعات خوشخیم هستند. ضایعات بدخیم مثل کارسینوم سلول سنگفرشی (squamous cell carcinoma) و کارسینوم سلول قاعده ای (basal cell carcinoma) وملانوما (melanoma) شیوع کمتری دارند و بیشتر در سنین بالا و کسانیکه زمینه ژنتیک و آسیبهای پوستی ناشی از آفتاب، داشته اند؛ دیده می شود.

برای درمان ضایعات پوستی تکنیک‌های مختلفی از تراشیدن ساده تا پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد .انتخاب بهترین روش برداشتن این ضایعات ،بستگی به نوع ،اندازه،عمق وخوش‌خیم یابدخیم بودن آن دارد.

هدف

گاهی هدف از برداشتن این ضایعات پوستی، فقط اهداف زیبایی است؛ در مواردی هم، ضایعات پوستی برداشته می شوند تا مطمئن شویم که ضایعه، سرطانی نبوده و اگر بوده، از پخش شدن و گسترش آن به دیگر بخش‌های بدن جلوگیری شود.

موارد احتیاط

اکثر روش‌های از بین‌بردن ضایعات پوستی نیاز به اقدامات احتیاطی چندانی ندارد. منطقه تحت درمان قبل از انجام این روش با الکل و یا سایرمواد ضدعفونی کننده؛تمیزمی‌شود و معمولا به اتاق عمل استریل احتیاج نیست. در بیشترموارد این عمل بصورت سرپایی انجام می‌گیرد و محل درمان بصورت موضعی بی‌حس می‌شود. در موارد پیچیده‌تر ممکن است از امکانات خاصی در مراکز درمان‌های سرپایی استفاده شود. اکثر مراحل درمان بی‌خطر و اغلب برای همه بیماران از کودک تا مسن گرفته، قابل تحمل است.

توصیف

برای از بین بردن ضایعات پوستی از تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود. انتخاب روش مورد استفاده وابسته به درجه خطر ضایعه، محل قرارگیری آن و قدرت تحمل بیمار دارد. تکنیک‌های ساده‌تر مانند سوزاندن و یا فریزکردن ،درگذشته بیشتراستفاده می شد؛ولی امروزه روشهای پیشرفته تری مثل آراف الکتروسرجری(RF electrosurgery)که عوارض کمتری داردودقیقتراست،جایگزین این روشهاشده است. درمان‌های پیچیده‌تر مانند عمل‌جراحی میکروگرافیک موس Mohs برای ضایعات بدخیم استفاده می شود.

بیوپسی

یانمونه برداری،در مواردی انجام می شود که احتمال بدخیمی وجودر دارد، ، در اینصورت،قبل ازجراحی اصلی، یک نمونه کوچک شامل بخشی ازضایعه برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های سلول‌های پوستی و شیوه قرارگیری آنها در پوست، نوع ضایعه پوستی را مشخص می‌کنند و چنانچه این ضایعه سرطانی و یا خطرناک باشد، مشخص خواهد شد. با توجه به آزمایشات میکروسکوپی، نیاز به عمل جراحی مجدد تشخیص داده می‌شود. روش‌های مختلفی برای بیوپسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشکان ممکن است از چاقوی جراحی برای برداشتن بخش یا تمام ضایعه برای نمونه‌برداری استفاده کنند. ضایعات کوچک، با بیوپسیِ سطحی ازطریق تراشیدن نمونه‌برداری می‌شود و متخصص، چاقو را به موازات سطح پوست کشیده و نمونه را از سطح ضایعه جدا می‌کند. درصورتیکه وقتی نمونه کامل ازتمام ضخامت پوست لازم باشد، نمونه برداری با پانچ (punch) انجام می شود.

خارج کردن

درروش اکسیزیون ضایعه، پپزشک ضایعه راطور کامل و بصورت بیضی شکل جدا می کند. خارج کردن بیضی شکل زخم، بهتر از حالت دایره‌ای است و بخیه زدن بهتروتمیزترانجام می شود. اگر ضایعه سرطانی باشد، به بریدن دور زخم اکتفا نمی‌شود و بخشی از پوست سالم نیز برداشته می شود. این روش پزشک را مطمئن می‌کند که هیچ سلول سرطانی باقی نخواهدماند.

تخریب

ازاین روش بیشتر برای برداشتن ضایعات خوش‌خیم پوست مانندخال ها، زگیل ها ،گوشت اضافه،بعضی ازانواع لک ها مثل لنتیگو(lentigo) و... استفاده می‌شود.

  • کرایو سرجری یافریزکردن
این تکنیک با استفاده از نیتروژن مایع و یا دیگر مایعات بسیارسرد که ضایعه را فریز می کند،انجام می شود. نیتروژن مایع که معمولا در این روش استفاده می شود؛بر روی ضایعه اسپری می‌شود و با تکرارچرخه انجماد و ذوب (که ممکنست بارهاانجام شود) اطمینان حاصل می‌شود که تخریب ضایعه انجام شده است. اشکال بزرگ این روش اینست که نیاز به تکرار جلسات درمانی دارد، به همین علت امروزه بیشتر از روش‌های قطعی ترمانند RF الکتروسرجری استفاده می‌شود.

  • کورتاژ
در این فرایند، ابزاری با استفاده از برش دایره‌ای انتهای کناره ضایعه را برش می‌دهد. برش از وسط ضایعه شروع شده و به کناره‌ها می‌رسد. پزشکان با ضربه‌های پی‌در‌پی و خراش دادن آن‌ها بخش‌هایی از زخم را برمی‌دارند. گاهی پزشکان با استفاده از کورت، اندازه زخم را کم می‌کنند و سپس از درمان دیگری برای برداشتن آن استفاده خواهند کرد.

  • RF الکترو سرجری
دراین روش با استفاده ازامواج الکترومغناطیسی بافرکانس بسیاربالا(معمولا"بیش از 4ملیون هرتز) یاهمان امواج RF ،ضایعه پوستی برداشته می شود.ازآنجاکه دستگاه های جدید آراف الکتروسرجری به پزشک امکان می دهدتا باظرافت وبادقت بسیاربالا،خال یا زگیل یاهرضایغه پوستی دیگررا بدون آسیب زدن ویاسوزاندن پوست سالم اطراف بردارد وهمزمان بابرش دادن،ازطریق ایجادکوآگولاسیون یاانعقاد جلوی خونریزی رابگیرد،ازاین روش برای برداشتن خالهای صورت وضایعاتی که نمی خواهیم جای زخم یااسکاربجابگذارد،استفاده می شود.

جراحی میکروگرافیکی موس(mohs micrographic surgery)

برخی ضایعات پوستی ممکن است با چشم قابل مشاهده نباشند و همین امر باعث سخت شدن کار پزشکان برای بریدن محدوده زخم می‌شود. اگر برخی سلول‌های سرطانی باقی بمانند، ممکن است سرطان مجددا دیده شده و گسترش پیدا کند. در تکنیک جراحی میکروگرافیکی موس، جراحان با برداشتن ضایعات و بررسی کناره‌های آن در زیر میکروسکوپ، به دنبال وجود شواهدی از سرطان هستند. اگر سلول‌های سرطانی پیدا شوند، جراحان حلقه دیگری از بافت را برداشته و حاشیه آن‌را آزمایش خواهند کرد و اینکار تا پاکسازی کامل سلول‌های سرطانی ادامه پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که این روش برای بخش‌هایی چون بینی و لب بالا که دارای تومور مهاجم هستند ایده‌آل باشد، زیرا بازسازی حاشیه‌های برداشته شده در این بخش از بدن مشکل بوده و ممکن است زیبایی ظاهری را از بین ببرد.

لیزر

جراحی لیزر امروزه برای درمان انواع ضایعات پوستی ، از وریدهای عنکبوتی تا ضایعات گسترده رگ‌های خونی با نام همانژیوم استفاده می‌شود. تا همین اواخر، لیزر دی‌اکسیدکربن برای از بین‌بردن ضایعات پوستی در میان پزشکان ‏رواج داشت. دیگر اشکال لیزر مانند ان‌دی‌یاگ و لیزر پالسی یاقوتی بیشتر برای درمان ضایعات عروقی مانند همانژیوم و ضایعات پیگمانتوم مانند لکه‌های مادرزادی مورد استفاده قرار گرفتند.

آماده‌سازی

برای انجام این عمل هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. اکثر مراحل بصورت سرپایی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. زخم و اطراف آن با مواد آنتی‌باکتریال ضدعفونی می‌شود و احتیاج به اتاق جراحی استریل نیست.

مراقبت‌های پس از عمل

میزان مراقبت متفاوت است و بستگی به تکنیکی دارد که برای برداشتن زخم از آن استفاده شده است. در مراحل درمانی روش‌های بیوپسی، کورتاژ، کرایو سرجری و الکتروسرجری از بیمار خواسته می‌شود تا محل درمان را خشک و تمیز نگه دارد. بهبود چند هفته و یا بیشتر به طول خواهد انجامید و بستگی به اندازه زخم و دیگر فاکتورها دارد. زمان بهبودی در روش برداشتن زخم و جراحی میکروگرافیک موس متفاوت است، بخصوص اگر پیوند و یا فلپ پوستی برای بازسازی زخم لازم باشد. جراحی لیزر ممکن است باعث تغییر رنگ پوست شود و به مرور زمان رنگ اولیه خود را باز خواهد یافت. درد در اکثر درمان‌های سرپایی بسیار کم است و داروهای مسکن معمولاً تجویز نمی‌شود. برخی از بخش‌های بدن مانند جمجمه و انگشتان ممکن است از دیگر بخش‌های بدن درد بیشتری داشته باشند که در چنین مواردی مسکن تجویز خواهد شد.

خطرات

بستگی به روش جراحی و وسعت و محل ضایعه دارد؛ خوشبختانه روش‌های بسیار پیشرفته امروزی به ما امکان می‌دهد؛ بدون ایجاد آسیب به بافت سالم اطراف، ضایعه موردنظر را بطور کامل و بدون جا گذاشتن اسکار (جای زخم) برداریم.

در مورد ضایعات کوچک خطر خاصی وجود ندارد؛ سه روز پماد آنتی‌بیوتیک مانند جنتامایسین داده می‌شود و توصیه می‌شود که محل خشک و تمیزنگه داشته شود. درغیراینصورت جراحی ممکن است باعث ایجاد عفونت شود. تمیز و خشک نگه داشتن زخم این خطرات را کاهش خواهد داد. آنتی‌بیوتیک‌ خوراکی یا تزریقی معمولاً برای جلوگیری از عفونت تجویز نمی‌شوند، اما برخی پزشکان معتقدند که آنتی‌بیوتیک نقشی موثر دارد. درروش‌هایی که نیاز به برش و جراحی وسیع وجود دارد؛ عوارض بالقوه می‌تواند شامل:

خونریزی زیر پوست که ممکن است باعث ایجاد هماتوما شود و احتیاج باشد که زخم باز شده و خون آن تخلیه شود.

آسیب موقت یا دائمی به اعصاب که در نتیجه برش سطحی رگ‌های عصبی ایجاد می‌شود.

زخم‌ها ممکن است پس از بخیه زدن باز شده و موجب عفونت و ایجاد زخم شوند.

نتایج طبیعی

با توجه به میزان پیچیدگی مراحل درمان در برداشتن ضایعات پوستی، بیماران می‌توانند پس از عمل جراحی زندگی طبیعی خود را از سر گیرند. بهبودی طی چند هفته حاصل خواهد شد و جای زخم‌ها در برخی موارد احتیاج به عمل ترمیمی دارد تا شکل طبیعی خود را بازیابد.

نتایج غیرطبیعی

با توجه به ذکر پیچیدگی برخی از درمان‌ها در بالا، همواره امکان برگشت این ضایعات وجود خواهد داشت و در اینصورت احتیاج است تا جراحی مجدداً تکرار شود.
 

mahsabk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 می 2017
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
5
سن
34
زگیل تناسلی (HPV) زائده گوشتی نرمی است که بر روی آلت تناسلی پدیدار می شود. گونه های مشخصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث پیدایش و شکل گیری زگیل تناسلی می شوند، در واقع زگیل تناسلی یک بیماری عفونی و مسری آمیزشی (جنسی) است. زگیل تناسلی دردناک، آزار دهنده و همراه با خارش است. ابتلا به این علرضه برای خانم ها خطرناک است چرا که گونه مشخصی از این ویروس باعث بروز سرطان در واژن یا دهانه رحم می شود. مردان و زنانی که رابطه جنسی دارند، در معرض آلوده شدن به ویروس HPV و ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند. برای مدیریت این عفونت باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.



1-300x180.jpg



نکات مهم زگیل تناسلی
1. عامل بروز زگیل تناسلی نوعی ویروس موسوم به پاپیلومای انسانی است که به اختصار HPV نامیده می شود.
2. احتمال پیدایش زگیل تناسلی هم در زنان، هم در مردان وجود دارد اما زنان در برابر این ویروس آسیب پذیر تر بوده و در نتیجه این عارضه در میان زنان شایع تر است.
3. زگیل تناسلی قابل درمان است اما احتمال بازگشت آن وجود دارد، مگر آن که این عفونت به شکلی اصولی و ریشه ای درمان شود.






علائم ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟
زگیل تناسلی (HPV) در حین رابطه جنسی از طریق واژن، مقعد یا دهان از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها از سرایت ویروس به بدن بگذرد اما هیچ اثری از زگیل تناسلی دیده نشود. در واقع زگیل تناسلی با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست، چرا که بسیار کوچک بوده و هم رنگ یا کمی تیره تر از پوست می باشد. بخش فوقانی این زائده های گوشتی به مانند گل کلم است و به هنگام لمس ممکن است صاف یا ناهموار به نظر آیند. هم به صورت دسته ای و هم به صورت تکی بر روی پوست ظاهر می شوند.



زگیل تناسلی (HPV) در مردان
• آلت تناسلی
• بیضه
• کشاله ران
• ران
• داخل یا اطراف سوراخ مقعد

زگیل تناسلی (HPV) زنان
• داخل واژن یا مقعد
• بیرون واژن یا مقعد
• دهانه رحم

این احتمال وجود دارد که در اثر رابطه جنسی از طریق دهان ویروس به دهان یا زبان فرد منتقل شده و در این قسمت ها شاهد پیدایش زگیل تناسلی (HPV) باشیم.
زگیل تناسلی را نمی توان با چشم دید اما علائم ابتلا به این عارضه عبارتند از؛
• ترشحات واژن
• خارش
• سوزش
• خونریزی
چنانچه زگیل تناسلی پخش شده یا بزرگ تر شود، شرایط برای فرد وخیم تر، دردناک تر و آزاردهنده تر می شود.



عامل اصلی پیدایش زگیل تناسلی چیست؟
در اغلب موارد عامل اصلی پیدایش زگیل تناسلی ویروسی موسوم به پاپیلومای انسانی یا HPV است. 30 تا 40 گونه از این ویروس شناخته شده که باعث شکل گیری زگیل در قسمت های مختلف بدن می شوند اما تنها تعداد محدودی از گونه های این ویروس عامل پیدایش زگیل تناسلی هستند. ویروس HPV خیلی سریع و در اثر تماس پوست با پوست آلوده به این ویروس منتقل می شود، به همین علت آن را یک بیماری عفونی شایع و مسری می دانند.
در حقیقت HPV چنان شایع است که طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تمامی افرادی که رابطه جنسی برقرار می کنند، در یک برهه از زمان به این عارضه مبتلا می شوند. البته این ویروس همیشه باعث پیدایش زگیل تناسلی نشده و اغلب بی آن که مشکلی برای فرد ایجاد کرده و سلامت او را به خطر بیندازد، به خودی خود از میان می رود.
عامل پیدایش زگیل تناسلی گونه ای از ویروس HPV است که با گونه های دیگر این ویروس که باعث پیدایش زگیل بر روی دست یا سایر قسمت های بدن می شوند، تفاوت دارد. بنابراین امکان پخش شدن یا سرایت زگیل دست به آلت تناسلی و برعکس آن وجود ندارد.



4-300x180.jpg


خطر ابتلا به زگیل تناسلی
تمامی افرادی که رابطه جنسی دارند، در معرض ابتلا به این ویروس قرار می گیرند. اما احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در این افرادد بیشتر است؛
افراد زیر 30 سال
افراد سیگاری
افرادی که سیستم ایمن بدن آن ها تضعیف شده است.
افرادی که سابقه سوء استفاده جنسی در سنین پایین را دارند.
فرادی که مادرر آن ها در حین زایمان به این عارضه مبتلا بوده است.

روش های درمان زگیل تناسلی (HPV)
 

banihashemrazavi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 دسامبر 2018
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
1
سن
29
زمستونا پوستم خیلی خشک میشه :general602:
 

komeil1002

Registered User
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2013
نوشته‌ها
244
لایک‌ها
67
سن
33
تجربه تنگی نفس (نفس تنگه) یا سایر مشکلات تنفسی بسیار ترسناک است؛ اما علامت عادی استرس و اضطراب می باشد. بعضی وقتها ما دچار تنگی نفس ناشی از استرس و اضطراب می شویم که چندان نگران کننده نبوده و با گذر استرس رفع می شود.

زمانی که مغز ما احساس نا امنی کند، بدنمان را در شرایط بحرانی قرار می دهد تا برای مقابله با خطر احتمالی آماده شود. این خطر، در بیشتر مواقع غیر واقعی و خیالی است و ناشی از فشار کاری یا فشار زندگی است. یکی از ویژگی های این شرایط بحرانی، افزایش میزان تنفس است. اگر به هر دلیلی ریه هایتان آماده افزایش ناگهانی تنفس نباشند، دچار تنگی نفس خواهید شد. مهم است بدانید که تنگی نفستان به چه دلیلی اتفاق افتاده و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

علت تنگی نفس ناشی از استرس و اضطراب چیست؟
تنگی نفس و سایر نشانه های فیزیکی، خود را در پوشش مبارزه نشان می دهند تا از شما محافظت کنند. به دلیل اضطراب زندگی تان به خطر نمی افتد؛ اما بدن تان به نحوی برخورد می کند که انگار در خطر هستید.

دلیل این که دچار سفتی قفسه سینه، تنگی نفس و زیاد شدن تعداد نفس های تان می شوید این است که بدن تان سعی می کند تا مقدار بیشتری اکسیژن به عضلات ارسال کرده و شما را برای وضعیت فرار آماده کند. ضربان قلب تان بیشتر می شود و از آن جایی که خون بیشتری به قلب پمپاژ می شود، بدن تان گرم شده و شما را برای وضعیت مبارزه آماده می کند.
 

dream ocean

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 آپریل 2013
نوشته‌ها
93
لایک‌ها
57
فصل بهار مدام ابریزش بینی دارم
 

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,215
لایک‌ها
20,092
محل سکونت
اوهایو - دیتون

spanser

Registered User
تاریخ عضویت
12 جولای 2013
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
42
فصل بهار که میشه
عطسه/آبریزش بینی/خارش گلو
راه حل دائمی فعلا پیدا نکردم

کسی راه حل دائمی نداره براش موثری بوده باشه ما هم استفاده کنیم ؟
 
بالا