برگزیده های پرشین تولز

تاثیر ساختار سایت بر سئو ؛ عاملی که از چشم وبمستر دور می‌ماند

rasooul

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 آپریل 2014
نوشته‌ها
29
لایک‌ها
12
سن
30
چه حرفه‌ای و چه مبتدی به عنوان مدیر وب سایت مقوله سئو و بهینه سازی وب معمولا توجه ما را به سمت کلیشه‌هایی مثل کلمات کلیدی و جستجو آن‌ها می‌کشاند. ما غرق در کلیشه‌هایی هستیم که تمام دنیا سئو را پر کرده‌اند؛ در حالی که سئو فراتر از این حد و مرزهایی است که برای خود تعیین کرده‌ایم. مقصر ما و شما هم نیستیم؛ این دیدگاه حاصل تجربیات اشتباه و رویکرد‌های تکراری و بی پایه و اساسی است که هر یک از متخصصان سئو به گوگل نسبت می‌دهند و ادعا دارند خودشان همه چیز‌دان سئو هستند!

اما ما در دیجی وردپرس متفاوت فکر می‌کنیم و معتقدیم سئو همچون دیواری آجری است که هر یک از آجر‌های آن باید حسابی محکم‌کاری شوند و نبود یکی از آن‌ها کافی است تا ساختمان سئو در هم شکند. تاثیر ساختار سایت بر سئو یکی از همان آجر‌هایی است که امروز بیش از هر مسئله دیگری ذهن ما را در سئو به خود مشغول نموده است.

منظور از ساختار سایت نه ظاهری که کاربران می‌بینند، بلکه نحوه بارگذاری و نمایش آن‌ها برای کاربران و شیوه ارتباط آن‌ها با هم است. ابزار‌های جستجو گوگل یا اسپایدر و کراولر به خوبی تاثیر ساختار سایت بر سئو را ارزیابی کرده و خیلی به این فاکتور در رنکینگ وب سایت‌ها توجه دارند.

برای این که با اصول واقعی سئو آشنا شوید و تمام فاکتور‌هایی که در نظر گوگل ارزشمند هستند را بشناسید این بار تاثیر ساختار سایت بر سئو را به عنوان عاملی که معمولا از چشم وبمستر دور می‌ماند بررسی خواهیم کرد.

بررسی تاثیر ساختار سایت بر سئو
ساختار سایت هم مشابه با تعیین موقعیت جغرافیایی برای ردیابی لوکیشن توسط گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه متوجه می‌شوید که چه طور ساختار سایت بر سئو تاثیر می‌گذارد:

همه چیز در گرو قابلیت کراول شدن
زمانی که ربات جستجو گوگل با خطا یا مانعی رو به رو شود سئو تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر اساس جستجو‌هایی که روی اغلب وب سایت‌ها ترتیب دادیم دریافتیم که ضعف در قابلیت کراول شدن وب سایت مهم‌ترین عاملی است که از ایندکس شدن آن جلوگیری می‌کند.

منظور از قابلیت کراول شدن همان چراغ سبزی است که گوگل به خزنده گوگل می‌دهد تا در سایت جستجو کند و ببیند اصلا موضوع سایت چیست. خزنده گوگل خود را به جای یک کاربر جا می‌زند، می‌ایستد، در چشمان سایت شما زل می‌زند (!) و منتظر می‌ماند ببیند سایت او را به کجا هدایت می‌کند. با این حساب قابلیت کراول شدن را به این شکل تعریف می‌کنیم:

توانایی بک صفحه از سایت برای این که بازدیدکننده را از یک مطلب به مطلب دیگر یا از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت کند

1How-Website-Structure-Affects-SEO.jpg


یک تقویتی خوب برای بهبود قابلیت کراول شدن سایت
اوایل کار معمولا ضعف زیادی در قابلیت کراول شدن سایت دیده می‌شود و این همان تاثیر ساختار سایت بر سئو است که باعث می‌شود از صفحه اول نتایج گوگل خیلی پرت باشید! از این رو تمام وب سایت‌ها به یک تقویتی مناسب برای بهبود این وضعیت نیاز دارند. لینک‌های داخلی همان تقویتی معروف هستند که خود گوگل برای هدایت بهتر خزندگانش به وبمستران پیشنهاد می‌دهد. این تقویتی تبدیل به پلی می‌شود تا کاربر را از یک بخش سایت به بخش دیگر هدایت کند.

لیتک‌های نجات بخش
اگر وب سایت بزرگی دارید و کاربران با انبوهی از صفحات مواجه هستند باید به فکر راه حلی باشید تا خزنده گوگل از شما ناامید نشود. لینک‌های داخلی مصداق تاثیر ساختار سایت بر سئو هستند. چرخش کلیک‌ها در کل سایت به واسطه لینک‌هایی عملی می‌شود که آگاهانه انتخاب شده باشند، متناسب با موضوع باشند و دقیق درج شده باشند. برخی از فوایدی که این لینک‌های نجات بخش برای یک سایت بزرگ دارند عبارتند از:

  • جستجو کلمات کلیدی و رسیدن سریع‌تر ربات‌های گوگل به بخش‌های مختلف به واسطه لینک‌های داخلی ممکن می‌شود.
  • لینک‌های داخلی عمق صفحات را که عمدتا مربوط به URL هستند کاهش می‌دهد.
  • با دسترسی ساده‌تر کاربر به بخش‌های مختلف سایت تجربه کاربری بهتری در انتظار او خواهد بود.
  • نتایج موتور جستجو یا SERP با استفاده از لینک‌های داخلی به خود شما بر‌می‌گردد.
در اغلب موارد لینک‌ داخلی به مطالب قدیمی‌تر داده می‌شود که مدت‌ها قبل منتشر شده‌اند. شاید فکر کنید لینک‌های قدیمی مرده‌اند و سرمایه گذاری روی آن‌ها در مطلبی که به روز است بی‌تاثیر باشد؛ اما بهتر است خودتان را با این تفکرات گول نزنید. ربات‌های گوگل همه جا و همیشه مشغول جستجو محتوا هستند و میزان تقاضا حتی برای مطالب قدیمی هم بالا است.

تجربه خوش کاربری(!)
کاربردی مطالب و محتوا وب سایت‌ها این روز‌ها خیلی بیش‌تر از گذشته مطرح است. کاربران به دنبال مطلبی هستند که به قول معروف حرفی برای گفتن داشته باشد. مطالبی که فقط کنار هم چیدن کلمات هستند و هدفی جز خالی نبودن عریضه ندارند دیر یا زود از چشم گوگل می‌افتند. اما در برخی از وب سایت‌های بزرگ مطالبی هستند که چندین سال از آخرین زمانی که آپدیت شده‌اند می‌گذرد اما هنوز هم توجه گوگل روی آن‌ها است. این موضوع در نتیجه توجه وب سایت به تجربه کاربری است. تجربه کاربری یکی از مسائلی است که معمولا در بررسی تاثیر ساختار سایت بر سئو مطرح می‌شود.

میزان کلیک‌هایی که در سایت رخ می‌دهد، مدت زمانی که کاربر در سایت صرف می‌کند، ضریب بازگشت و…همه و همه از جمله عواملی هستند که به گوگل سیگنال می‌فرستند تا الگوریتم‌های خود را تغییر دهد.

اساس تجربه کاربری در سئو
زمانی که به موضوع تجربه کاربری یا UX در سئو می‌پردازید باید به سه اصل مهم توجه داشته باشید:

  1. تولید محتوای دلخواه کاربر که به سادگی قابل جستجو و دریافت باشد
  2. طراحی صحیح ناوبری سایت
ارزیابی تجربیات کاربران
تجربه + کاربر. همین! بنابراین باید درگیر و پیگیر خود کاربر باشید تا بتوانید تجربیات او را ارزیابی نمایید. برخی از سرویس‌ها هستند که این بازدید‌ها و میزان رضایت کاربر را با اتکا بر آمار و ارقام به مدیر وب سایت نشان می‌هند. به تصویر زیر نگاه کنید:

3How-Website-Structure-Affects-SEO.jpg


در این تصویر آی پی هر کاربری که از یک صفحه خاص بازدید کرده مشخص شده است. در ستون چهارم مشخص شده است کاربر از کجا وارد سایت شما شده و جالب است که تنوع زیادی از سرویس هدایت‌کننده این ترافیک دیده می‌شود.
موضوعات این بحث آموزش سئو, سئو
منبع: https://digiwp.com/how-website-structure-affects-seo/
 
بالا