برگزیده های پرشین تولز

تاریخچه دیکشنری آکسفورد

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
تاریخچه بهترین ذیکشنری دنیا با قدمتی بی نظیر

تاریخچه دیکشنری آکسفورد

بانک کتاب :

بیش از یک قرن است که دیکشنری آکسفورد حرف اول و آخر را بین دیکشنریهای انگلیسی میزند. دیکشنری آکسفورد همچون استادی باسواد و محترم است ولی باز هم باید بدانیم چگونه این احترام را کسب کرده است و سپس کاملاً به گفته هایش اعتماد کنیم. تاریخچه دیکشنری آکسفورد چیست؟ در این مقاله ریشه ها و گسترش این دیکشنری را بررسی میکنیم که بینشی جدید از این سند زنده فوق العاده به ما خواهد داد.

شکل گیری دیکشنری انگلیسی آکسفورد
اعضای انجمن واژه شناسی لندن در سال ۱۸۵۷ به این نتیجه رسیدند که دیکشنریهای موجود ناقص و ناکارآمد هستند و تصمیم گرفتند یک بازنگری کامل نسبت به زبان انگلیسی داشته باشند که از زمان آنگلوساکسونها بدینسو مانندی نداشت. احتمالاً آنها هم میدانستند که دست به آغاز پروژه ای بلندپروازانه زده اند ولی شاید خودشان هم عمق و گستره اینکار یا مدت زمان اتمام پروژه را نمیدانستند.
پس از اعلام این تصمیم تا مدتی پروژه به آهستگی پیش میرفت. نهایتاً این انجمن در سال ۱۸۷۹با انتشارات دانشگاه آکسفورد و جیمز ای. اچ. مورای (James A. H. Murray) به توافق رسیدند تا کار روی یک دیکشنری انگلیسی جدید را آغاز کنند.

کاری بزرگتر از آنچه میپنداشتند.
قرار بود این دیکشنری در چهار جلد و ۶۴۰۰ صفحه باشد و تمام لغات زبان انگلیسی از اوایل دوره میانه زبان انگلیسی (۱۱۵۰ میلادی) بدینسو بعلاوه بعضی لغات قدیمیتر که در زبان انگلیسی میانه هم استفاده میشدند را شامل شود.
پیشبینی میکردند که این پروژه تا ده سال به اتمام رسد. مورای و همکارانش بعد از پنج سال فقط تا لغت ant پیش رفته بودند و تازه دریافتند که زمان تجدیدنظر در جدول زمانی پروژه است. به درازا کشیدن اتمام این پروژه به هیچ وجه تعجب برانگیز نبود چون هم پیچیدگیهای زبان انگلیسی زیاد است و هم تغییر و تکامل این زبان متوقف شدنی نبود. مورای و همکارانش در عین حال هم باید حواسشان به لغات جدید میبود و هم معانی جدیدی که برای لغات موجود پدید میامد را هم در نظر میگرفتند چون در حال بررسی گسترش زبان انگلیسی در طی هفت قرن گذشته بودند.
مورای و همکارانش بالاخره توانستند در سال ۱۸۸۴ اولین جلد را منتشر کنند ولی مشخص بود که کاری بیشتر از آنچه در سی سال پیش تصورش میرفت برای اتمام پروژه مورد نیاز است.

بعد از چاپ جلد اول دیکشنری آکسفورد، بیش از چهل سال دیگر نیز کار روی دیکشنری آکسفورد ادامه پیدا کرد و ویراستاران جدیدی هم به پروژه پیوستند. اینک مورای تیم بزرگی در اختیار داشت که تحت هدایت خودش و هنری برادلی (Henry Bradley)، کریگ (W.A. Craigie) و اونیونز (C.T. Onions) بودند و بصورت مداوم مشغول بکار بوده و جلد پس از جلد منتشر میکردند تا سرانجام در آپریل ۱۹۲۸ آخرین جلد هم منتشر شد. دیکشنری آکسفورد قرار بود در چهار جلد و ۶۴۰۰ صفحه منتشر شود ولی سرانجام تحت نام A New English Dictionary on Historical Principles و در ده جلد و ۴۰۰ هزار لغت منتشر شد. متاسفانه مورای در سال ۱۹۱۵ مرد و سرانجام کار بزرگش را ندید. کاری که عمرش را پای آن گذاشت و تا آن زمان در هیچ جای دنیا در تاریخ انتشارات چنین پروژه بزرگی انجام نشده بود. این دیکشنری بلافاصله در حوزه زبان انگلیسی صاحب قدرت و اختیاری مطلق شد.

بروز نگهداشتن دیکشنری آکسفورد
تغییرات مداوم، جنبه ای روحبخش از یک زبان زنده است. یعنی نوشتن و تدوین هیچ دیکشنری ای واقعاً به پایان نمیرسد. فکر کردن به این موضوع بعد از پنجاه سال کار روی ویراست اول دیکشنری آکسفورد، لابد برای ویراستاران بسیار دلسرد کننده بوده است. بعد از تکمیل دوره ده جلدی هنوز دو تن از ویراستاران، کریگ و آنیونز، مشغول کار در این پروژه بودند و شروع به بروزرسانی این دیکشنری کردند. در سال ۱۹۳۳ یک ضمیمه تک جلدی (Supplement) به این دیکشنری چاپ شد. همزمان بقیه دوره را بصورت دوازده جلدی چاپ کردند و رسماً نام کنونی یعنی Oxford English Dictionary را بر آن نهادند.
این دوره دوازده جلدی و ضمیمه یک جلدی تا سالیان سال حاصل کار نهایی پروژه بود تا اینکه در سال ۱۹۵۷ رابرت برچفیلد (Robert Burchfield) بعنوان ویراستار ضمیمه جدیدی منصوب شد که جایگزین ضمیمه سال ۱۹۳۳ بشود. این ضمیمه شامل اطلاعات جدیدی به زبان انگلیسی میشد بخصوص واژگانی که در قرن بیستم رواج یافته بودند.
دیکشنری آکسفورد یک پروژه بینظیر و مشهور خواندن متون داشت که هدفش نظارت و بررسی انگلیسی مدرن بود و درنتیجه لغات علمی و فنی بیشتری به دیکشنری اضافه شد. در ضمن گستره دیکشنری هم وسیعتر شد و تعداد قابل ملاحظه ای از لغات آمریکای شمالی، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، جنوب آسیا و منطقه کارائیب به دیکشنری اضافه شد. این ضمیمه در ۴ جلد و مابین سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۶ منتشر شد.



بانک کتاب یکتامهر ارائه دهنده تمامی عناوین آکسفورد

شما به سادگی میتوانید این کتاب را از بانک کتاب ما تهیه کنید و به رایگان درب منزل تهیه بفرمایید
 
بالا