برگزیده های پرشین تولز

تاریخچه و مشخصات گل میخک قرنفولی (بخش اول)

melinaa

Registered User
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2018
نوشته‌ها
141
لایک‌ها
37
سن
35

[IMG]


میخک قرنفلی بومی منطقه مدیترانه است ولی محدوده دقیق آن با توجه به کشت گسترده آن در ۲۰۰۰ سال گذشته ناشناخته است.

گل میخک قرنفلی نماد چیست؟

گل میخک قرنفلی در دنیا از دوران باستان محبوب بوده و در مراسمهای مختلفی در بسیاری از کشورها به عنوان نماد شناخته می شود و کاربرد دارد. مثلا میخک قرمز در روز اول ماه می به عنوان نماد جنبش کارگری در برخی از کشورها، از جمله اتریش، ایتالیا و یوگسلاوی سابق است. میخک قرمز همچنین نمادی از انقلاب پرتغال است. همچنین، میخک گل ملی اسپانیا و اسلوونی، و گل ایالتی از جامعه خودمختار جزایر بالئارس است. گل ایالت اوهایو، میخک قرمز مایل به زرد است. از این گل به عنوان گل آپارتمانی نیز استفاده می کنند.


خانواده میخک گیاهانی علفی و بوته ای هستند و گاه با انشعابات و شاخه های فشرده بوته های بالشتکی یا کوسنی شکل را تشکیل می دهند.

جالب است بدانید: میخک قرمز به عنوان بهترین گل آپارتمانی برای روز مادر شناخته شده است. منتها از آنجایی که نهایت عشق و محبت را می رساند یک گزینه ایده آل برای گل سالگرد ازدواج محسوب می شود.


تصویر گل میخک قرنفلی

برگ ها ساده، بدون دندانه، باریک، کشیده یا درفش مانند، دارای گوشوارک و یا فاقد آن است. در گیاهان این تیره برگ ها معمولا فاقد دمبرگ هستند و در قاعده بهم متصل و ساقه در محل اتصال آنها متورم و برجسته میشود. گل آذین عموما گرزن دوسویه با گل های نر و ماده، گاهی نیز تک جنس و یا پلی گام هستند. گلپوش ساده یا مضاعف، کاسه دارای ۵ قطعه آزاد یا کم و بیش بهم پیوسته، جام گل همیشه آزاد، گلبرگها ناخنک دار یا بدون آن و جام در سطح درونی و در ناحیه گلو دارای زایده ای ناخنکی است که از کاسه قابل تشخیص است. تعداد پرچم ها متغیر و برابر با قطعات سایر حلقه ها یا کمتر از آنها است. مادگی دارای تخمدان زبرین یا نیمه زیرین مرکب از ۱ تا ۵ بر چه بهم پیوسته است.

گل میخک یا همان بهترین گل آپارتمانی گسترش وسیعی در سطح جهان دارد، و استفاده از آن به عهد باستان بر می گردد. یونانیان و رومیان قدیم آشنایی کافی با این گل داشتند و حلقه های بافته شده از گل میخک تاج سر قهرمانان ورزشی را تشکیل می داد. این گیاه که در طول رشد به ۸۰ سانتیمتر بلندی می رسد، دارای برگهای به رنگ سبز مایل به زرد و سبز مایل به خاکستری و آبی مایل به سبز است. این برگها بلند و باریک می باشند و تا ۱۵ سانتیمتر می رسند. گل ها به صورت مجزا و یا تا پنج تا با هم در یک شاخه اصلی تولید می شوند و به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر می رسند. آن ها بسیار معطر و رنگ اصلی گل ها، صورتی و ارغوانی روشن است، اما ارقام مختلفی از آن در رنگ های دیگر، از جمله قرمز، سفید، زرد و سبز، توسعه یافته اند.

چگونه خرید گل را به صورت اینترنتی انجام دهید؟

این روزها با به میان آمدن فروشگاههای اینترنتی، خرید گل به یکی از فعالیت های روزمره و محبوب افراد تبدیل شده است. شما به راحتی می توانید به فروشگاههای خرید گل سر بزنید و با مراجعه به فهرست گل ها، دسته گل دلخواه خود را انتخاب کنید و سفارش دهید.

میخک ویلیام سیم

برخی از متخصصین میخک ویلیام سیم را بعنوان بهترین رقم معرفی شده تا به امروز می دانند. واریانتاها و اسپورتهای جدیدی از این رقم هر ساله در دنیا عرضه میشود. ارقام زیاد دیگری هر ساله در دنیا اصلاح می شوند. تنها گل های آبی، سبز و سیاه در میخک بطور طبیعی دیده نشده است.

محبوبترین رنگ گل ها عبارتند از:

قرمز، صورتی و سفید. ارقامی با گل های دارای سایه های از رنگ قرمز و صورتی نیز وجود دارند. رنگهای دلخواه را می توان با رنگ کردن گل های سفید رنگ ایجاد کرد. عطر خاص گل میخک و عمر گلدانی طولانی، از دیگر ویژگی های متمایز این گل در مقایسه با سایر گلها می باشد.

تا دهه ۱۹۸۰ تولید گل بیشتر به کشورهای مصرف کننده اصلی مثل ایالات متحده، ژاپن و آلمان محدود می شد و از طریق آنها ارسال گل به سایر کشور ها صورت می گرفت، ولی به تدرج کشت و کار این گل در کشورهایی که هزینه تولید در آن پایین تر بود شروع شد. به طوری که در حال حاضر عمده ترین کشورهای تولید کننده میخک کلمبیا، فلسطین اشغالی، کنیا و اسپانیا هستند و می توانند به راحتی با روش های ارسال گل به سایر کشور ها داشته باشند.

میخک های تولیدی در این کشورها به سمت کشورها و مناطق شمالی تر حمل می شوند. بطوری که قسمت اعظم میخکهای مورد نیاز بخش های شمالی آمریکا وارداتی هستند. انتخاب رقم و ازدیاد در حال حاضر هزاران رقم میخک در سطح جهان اصلاح و عرضه شده اند، برخی از آنها به شرایط خاص محیطی سازگار هستند.

تمام ارقام مورد استفاده جهت تولید گل های بریدنی گلخانه ای به دو صورت استاندارد و یا اسپری پرورش داده می شوند. در ارقام استاندارد هدف تولید تک گلهای درشت است در صورتی که در ارقام اسپری گل های خوشه ای مجتمع در کنار هم تولید می شوند.

ارقام استاندارد بطور ژنتیکی قدرت تولید گل های درشت تر و بزرگتری دارند ولی ارقام اسپری بیشتر برای تولید گل های خوشه ای و مجتمع مناسب هستند. از ارقام معروف گلخانه ای میخک سری سیم را می توان نام برد مثل سویت ویلیام و ویلیام سیم.


شرایط نگهداری گلمیخک قرنفلی:

خاک


میخک قرنفلی، نیاز به خاک کمی قلیایی با زهکشی خوب و مکانی با آفتاب کامل و کمی مرطوب دارد. حذف جوانه ها در میخک با توجه به رقم و نوع هرس و تربیت می تواند به دو صورت اسپری و یا استاندارد انجام گیرد. در انواع استاندارد جوانه های جانبی تا گره ششم در زیر گل حذف می شوند تا گل انتهایی به اندازه کافی بزرگ و مرغوب گردد. شما می توانید با خرید و ارسال گل به عزیزانتان آنها را خوشحال کنید.

حذف جوانه ها

عمل حذف جوانه ها زمانی آغاز می شد که جوانه ها به راحتی قابل حذف کردن باشند، هر چند این کار سنگینی در پرورش میخکهای استاندارد است، ولی انجام آن لازم و ضروری است. در انواع اسپری، جوانه انتهایی حذف می شود تا گلهای جانبی یکنواخت تر شوند.

بهتر است بعد از خواندن این مطلب از مطلب تاریخچه و مشخصات گل میخک قرنفولی (بخش دوم) نیز خواندن کنید

حذف جوانه انتهایی برای به گل نشستن جوانه های جانبی، در انواع استاندارد میخک نیز انجام پذیر است. حذف جوانه انتهایی با گلدار شدن همزمان جوانه های جانبی، باعث عملکرد بالا و تولید یکنواخت تر خواهد شد ولی در عوض از کیفیت و اندازه گل ها کاسته خواهد شد. آبیاری سطحی بیشتر از سایر روش های آبیاری در گلخانه های میخک توسعه پیدا کرده است. هر چند که از روش های دیگر آبیاری مثل آبیاری قطره ای، بارانی و فارویی نیز به میزان زیادی استفاده میشود.
 
بالا