برگزیده های پرشین تولز

تاپیک هواشناسی ویژه زمستان 94 (3 ماه دی بهمن اسفند)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

popco

Registered User
تاریخ عضویت
27 آگوست 2012
نوشته‌ها
87
لایک‌ها
14,932
باتشکر از مهرداد عزیز
اینجا نم بارون شروع شده
شهرای جنوبی کشور هم از الان شروع کردن.بارشهای قابل ملاحضه ای طی 10 روز آینده براشون پیشبینی شده
 

AFSORDEH

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2008
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
1,545
سن
36
محل سکونت
روستاي نجف آباد اصفهان
مهر 92 (19.7) * مهر 93 (20.1) * مهر 94 (20.7)
آبان 92 (11.5) * آبان 93 (10.4) * آبان 94 (12.4)
آذر 92 (7.8)
* آذر 93 (7) * آذر 94 (5.8)
.
---------------------------------------------------
.
(0.5) دی 92* دی 93 (6.2)
(3.8) بهمن 92*بهمن 93 (9.1)
(10.3) اسفند 92
*اسفند 93 (8.3)

(14.1) فروردین 93* فروردین 94 (14.7)
(19.8) اردیبهشت 93*اردیبهشت 94 (20.2)
(25.1) خرداد 93*خرداد 94 (27)

(29.6) تیر 93*تیر 94 (29.1)
(29.4) مرداد 93 *مرداد 94 (27.3)
(25.6) شهریور 93*شهریور 94 (24.5)
 

saeed hh

Registered User
تاریخ عضویت
12 نوامبر 2012
نوشته‌ها
528
لایک‌ها
8,439
"خشکسالی" چگونه آتش جنگ سوریه را شعله ور کرد؟
یک میلیون راه برای مردن!
کد خبر: ۲۵۷۱۰۶
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
239547_627.png


فرارو- کمال علی به مدت سی‌ سال به کسب و کار چاه‌کنی مشغول بود و با کندن چاه برای کشاورزان شمال سوریه به موفقیت رسیده بود. او هر چیزی را که برای شغلش نیاز داشت را در اختیار داشت: یک رانندۀ ماشین سنگین برای لوله‌گذاری، یک وانت قراضه ولی روبه‌راه که با آن ماشین‌آلاتش را جابه‌جا می‌کرد و چند کارگر جوان که کارهای یدی را برایش انجام می‌دادند. مهمتر از همه، شم خوبی برای اینکه کجا را بکند داشت و همینطور دارای ارتباطات مناسبی هم با دولت محلی که به او اجازه می‌داد بعضی جاها قانون را دور بزند. اوضاع اما تغییر کرد. در زمستان سال 2006-2007، سطح آبهای زیرزمینی به شکل بی‌سابقه‌ای پایین رفت.

به گزارش فرارو به نقل از American Scientific، علی دچار مشکل شد. او می‌گوید: "قبل از خشکسالی، 60 یا 70 متر می‌کندم تا آب برسم. بعداً مجبور بود 100 تا 200 بکنم. وقتی که خشکسالی خیلی شدید شد، مجبور بودم 500 متر بکنم. بیشترین عمقی که مجبور شدم حفر کنم، 700 متر بوده است. آب مرتب پایین و پایین‌تر می‌رفت. از آن زمستان، تا سال 2010، سوریه شدیدترین خشکسالی‌ای که تاکنون در این کشور ثبت شده را تجربه کرد. کسب و کار علی محو شد. او به دنبال کار رفت، اما تلاشش بی‌نتیجه بود. قیامهای اجتماعی در کشور شروع به شدت گرفتن کرده بود. حتی یکبار چیزی نمانده بود که به ضرب گلوله کشته شود. حال، علی در صندلی‌ چرخدارش در اردوگاه مخصوص بیماران و مجروحان در جزیرۀ لسبوسِ یونان نشسته است.


یک میلیون راه برای مردن در سوریه وجود دارد، فکرش را هم نمی‌کنید که مردم به چه روشهای هولناکی در آنجا می‌میرند
اقلیم‌شناسان اعتقاد دارند که سوریه پیش‌پرده‌ای از آن چیزی است که انتظارِ خاورمیانۀ بزرگ، سرزمین‌های مدیترانه‌ای و سایر نقاط دنیا را می‌کشد. به باور آنها، تغییرات اقلیمی به شدت بیشتر خشکسالی دامن زده است. "هلال حاصلخیز" که 12000 سال پیش اولین خاستگاه زراعت بشر بود، در حال خشک شدن است. خشکسالی سوریه باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی، مردن دامها و آواره شدن حدود 1.5 میلیون کشاورز سوری شده است. و بنا بر نتایج تحقیقی که در نشریۀ آکادمی ملی علوم آمریکا به چاپ رسیده، عامل تشدید شعلۀ ناآرامی‌های اجتماعی‌ای که به جنگ داخلی انجامید را نیز بوده است. دهها نفر از کسانی که همچون علی در سوریه به کسب‌وکارهای مرتبط با کشاورزی اشتغال داشته‌اند و با من در اردوگاههای پناهجویان سوری به گفتگو نشستند، بر این موضوع مهر تایید می‌زنند.

239548_890.jpg

علی

اردوگاهی که در ماه نوامبر من با علی در آن ملاقات کردم، پیکپا نام دارد و برای پناهجویانی که از سفر دریایی خطرناک از ترکیه جان سالم به در برده‌اند، دروازۀ ورود به اروپا محسوب می‌شود. او و خانواده‌اش به همراه هزاران پناهجوی دیگر که مزارع ویران شدۀ سوریه به اینجا گریخته‌اند، نماد تهدیدی هستند که سقوط دولتهای بی‌ثبات و سرکوبگر تحت فشار ترکیب مسموم تغییرات اقلیمی، روشهای کشاورزی ناپایدار و سومدیریت آب، متوجه جهان خواهد کرد و به آواره شدن میلیونها تن دیگر خواهد انجامید.

40 سال خشم
بحران آب سوریه تا حد زیادی تقصیر خود این کشور بود. در دهۀ 1970، **** نظامی به ریاست حافظ اسد، برنامه‌ای معیوب را برای خودکفایی در کشاورزی به راه انداخت. ظاهراً هیچکس به این موضوع فکر نکرده بود که آیا سوریه آبهای روی زمینی و بارش باران کافی را برای آبیاری آن محصولات زراعی در اختیار دارد یا خیر. کشاورزان با حفر چاه و استفاده از ذخیرۀ آبهای زیرزمینی به کمبود آب دامن زدند. در سال 2005، دولت بشار اسد، پسر و جانشین حافظ اسد، حفر چاههای جدید بدون کسب مجوز از مسئولین را غیرقانونی اعلام کرد؛ اما این قانون بنا به اضطرار عمدتاً نادیده گرفته می‌شد. کالین کِلی، کارشناس مسائل آب، می‌گوید: "اتفاقی که در سطح جهان و به خصوص خاورمیانه در حال افتادن است، افت سطح آبهای زیرزمین با سرعتی نگران کننده است. تقریباً مثل این است که با سرعت هر چه تمامتر به سمت لبۀ پرتگاه حرکت کنیم."

سوریه مستقیم با کله از این پرتگاه پرید. مصطفی عبدالحمید، کشاورز 30 ساله از شهر عزاز در نزدیکی حلب، می‌گوید: "جنگ و خشکسالی دقیقاً یک چیز هستند." با او در بعد از ظهری گرم در کارا تِپه، کمپ اصلی پناهجویان سوری در لسبوس، به گفتگو نشستم. بیرون از اتاق، رختهای بچه‌ها را روی یک درخت زیتون پهن کرده‌اند تا خشک شود. دو پسر در میان ردیفهای چادرها و پناهگاه‌های موقت می‌دوند و وانمود می‌کنند که شاخه‌هایی که در دستشان گرفته‌اند تفنگ است. حمید می‌گوید: "شروع انقلاب به آب و زمین برمی‌گشت."

حمید می‌گوید که پیش از خشکسالی زندگی خوب و خوشایند بوده است. در سوریه، او و خانواده‌اش در زمینی به وسعت 3 هکتار کشاورزی می‌کردند و می‌گوید که خاک زمینشان از شدت غنا به رنگ حنا بوده است. آنها گندم، گوجه و سیب‌زمینی کشت می‌کردند. حمید می‌گوید که پیشترها از هر هکتار زمین سه چهارم تن گندم برداشت می‌کرده است. سپس باران بی‌وفایی کرد، و میزان برداشت او به کمتر از نصف رسید. او می‌گوید: "تنها چیزی که نیاز داشتم آب بود. من هم آب نداشتم. اوضاع خیلی بد شد. دولت به ما اجازۀ حفاری چاه آب را نمی‌داد. اگر حفاری می‌کردید به زندان می‌افتادید."

239549_795.jpg

حمید

اوایل، علی از حمید خوش‌اقبالتر بود، چرا که پارتی داشت. تا زمانی که چَپَش پر بود می‌توانست بدون مزاحمت به حفاری ادامه دهد. او می‌گوید: "اگر پول داشته باشید، سریع می‌توانید مجوزهایی که لازم دارید را بگیرید. اگر پول نداشته باشید، می‌توانید سه تا پنج ماه منتظر بمانید. باید آشنا داشته باشید." او لبخند می‌زند. داستانی که او نقل می‌کند، یکی دیگر از معضلاتی را که افول سوریه را رقم زد برملا می‌کند: فساد مسئولان.

سوری‌ها عمدتاً به کارکنان فاسد دولت به چشم بخش ناگزیر و طبیعی زندگی نگاه می‌کردند. بعد از چهار دهه حکومت خانوادۀ اسد، مردم به انواع سختی‌ها عادت کرده بودند. اما بحرانی عمیق در حال شکل‌گیری بود. در سالهای اخیر، پناهجویان جنگ عراق و کشاورزان آوارۀ سوری به شهرهای سوری هجوم آوردند و جمعیت شهری این کشور از 8.9 میلیون نفر در سال 2002 (دقیقاً پیش از تجاوز نظامی آمریکا به عراق) به 13.8 میلیون نفر در سال 2010 (تقریباً اواخر خشکسالی) جهش یافت. یک مطالعه در رابطه با سوریه، اتفاقی که در این کشور افتاد را اینگونه خلاصه کرده است: "رشد سریع حاشیۀ شهرهای سوریه که مشخصۀ آن سکونت غیرقانونی، جمعیت بیش از اندازه، زیرساختهای ضعیف، بیکاری و جرائم بود، مورد بی‌توجهی دولت اسد قرار گرفت و به نقطۀ ثقل ناآرامی‌ها رو به فزونی این کشور بدل شد."

تا سال 2011، بحران آب سرخوردگی را به حداکثر رساند. ریچارد سیگر، متخصص امور آب، می‌گوید: "کشاورزان می‌توانستند یک سال یا شاید دو سال دوام بیاورند، اما بعد از سه سال منابعشان ته کشید. آنها کار دیگری جز ترک زمینهایشان از دستشان برنمی‌آمد."

حمید موافق است: "خشکسالی سالها طول کشید و کسی حرفی علیه دولت نمی‌زد. اما در سال 2011، کاسۀ صبرمان لبریز شد. و انقلاب شد." در فوریۀ آن سال، قیامهای بهار عربی خاورمیانه را فراگرفته بود. در سوریه، اعترضات افزایش یافت، سرکوبها تشدید شد و خشم چهل سالۀ مردم فوران کرد.

بدون کشاورزی، بدون آینده
امسال، حمید مجبور به ترک مزرعۀ خانوادگیش شد. خشونت موجود از حد تحمل او بیشتر بود. او می‌گوید: "من سوریه را به خاطر جنگ و به خاطر اینکه کاری نبود، ترک کردم."

علی هم تا جای ممکن سعی کرد تا در سوریه بماند، اما تعداد اندکی از مشتریان سابقش هنوز پول لازم برای حفاری عمیقی را که برای رسیدن به سفرۀ آب زیرزمینی لازم بود را داشتند. جنگ هم کارهای سابقاً معمولی را عملاً غیرممکن کرده بود. شهری که او در آن زندگی می‌کرد، فاصلۀ اندکی از خرابۀ کوبانی و مرز ترکیه داشت. این شهر تا زمانی که نیروهای کرد موفق به بازپس‌گیری آن از دست داعش شدند، به ویرانه‌ای بدل شده بود. او در جولای گذشته روانۀ دمشق شد به این امید که کار و جایی امن برای خانواده‌اش پیدا کند. ترکشهای یک انفجار وارد ستون فقراتش شدند. خانواده‌اش موفق شدند او را به شمال بازگرداند و از آنجا از ترکیه گذشتند و خود را به سواحل دریای اژه رساندند.

239550_560.png

هلال حاصلخیز

غریبه‌های ناامید از هر سنی هر روز در ساحل ترکیه جمع می‌شوند. آنها تنها از سوریه نمی‌آیند، بلکه از سراسر خاور نزدیک و فراتر از آن به اینجا آمده‌اند. آنها روی کرجی‌‌های بزرگ خود را می‌چپانند و برای سفری 16 کیلومتری به لسبوس آماده می‌کنند. قایقها اکثراً بیش از حد مجاز مسافر سوار می‌کنند و خیلی مواقع در دریاهای متلاطم چپ می‌شوند. اکثراً شنا بلد نیستند و 20 درصدشان را کودکان تشکیل می‌دهند.

به هر ترتیبی اما، بسیاری زنده به لسبوس می‌رسند و تا جای ممکن سریع به راه می‌افتند. در سواحل شمالی جزیره، اولین پرتوهای طلوع خورشید، بر روی جلیقه‌های نجات نارنجی و قایقهای شکسته می‌افتد و تا جایی که چشم کار می‌کند، منظره همین است. به گفتۀ سازمان جهانی مهاجرت، در ماه نوامبر گذشته، بیش از 100000 مهاجر خارجی از یونان گذشته‌اند (شمار چشمگیر 776376 مهاجر از آغاز سال 2015 به یونان وارد شده‌اند). یک نقطۀ نارنجی در افق، خبر از ورود قریب‌الوقوع قایق دیگری از ترکیه می‌دهد. با نزدیک شدن به ساحل، مردی از میان مسافران چمباتمه‌زده بلند می‌شود و با دستانش علامت V را به نشانۀ پیروزی نشان می‌دهد.

لوی الشرانی، مردی 25 ساله‌ای از دمشق به همراه برادر بزرگترش روی ساحل می‌پرد. آنها دوان دوان، چمدان به دست از جادۀ پرشیب ساحلی بالا می‌روند. آنها هر دو می‌خواهند به سریعترین شکل ممکن خود را به نروژ برسانند. برادرش عجله دارد تا زودتر کار پیدا کند و پیش از تابستان زنش را پیش خود بیاورد. آنها در انتظار اولین فرزندشان هستند. الشرانی می‌گوید که مشتاق است تا زودتر شروع به تحصیل کند و دومین فوق لیسانس خود را بگیرد. او می‌گوید: "من یه دنیا آمده‌ام که از مغزم استفاده کنم. به دنیا نیامده‌ام که مسلسل دستم بگیرم و به مردم شلیک کنم."

مادر آنها همۀ جواهرتش، از جمله حلقۀ ازدواجش را فروخت، تا 6000 دلار خرج سفر را به آنها بدهد. آنها تا همین جا 2400 دلار خرج کرده‌اند. اما چاره چیست؟ پیش از جنگ، شرانی فوق‌لیسانس اقتصاد کشاورزیش را گرفت، اما هیچ آینده‌ای برای خود و کشاورزان هموطنش در سوریه نمی‌بیند. جدای از خشکسالی شدید، هجوم داعش، چشم‌انداز آیندۀ سوریه را تاریکتر هم کرده است. او مدعی است که طرفهای درگیر در حال حاضر به ذخایر گندم دستبرد می‌زنند و از آن به عنوان ابزاری برای کنترل مردم استفاده می‌کنند. او می‌گوید: "امروز یک کشاورز نه می‌تواند آبی برای زراعت پیدا کند، نه حمایت دولت را پشت خود دارد، و همیشه هم از سوی شورشیان یا ارتش تحت فشار است. یک میلیون راه برای مردن در سوریه وجود دارد، فکرش را هم نمی‌کنید که مردم به چه روشهای هولناکی در آنجا می‌میرند. آنچه که من متاسفانه می‌بینیم، این است که در 10 سال آینده، سوریه افغانستانی جدید خواهد شد."

هلال (نا)حاصلخیز
سیگر، کارشناس امور آب، چندان هم بدبین نیست. از نظر او، بحران پناهجویان نهایتاً فروکش خواهد کرد و جنگ در سوریه نیز به پایان راه خواهد رسید. از طرفی، می‌گوید که خشکسالی‌های منطقه پرتکرارتر و شدیدتر خواهند شد. او و کلی دهها مدل اقلیمی را به دقت مطالعه کرده‌اند و به همراه همکاران دیگرشان به این نتیجه رسیده‌اند، که ادامۀ تولید گازهای گلخانه‌ای سلول هادلی، یعنی نوار هوایی را که نواحی استوایی زمین را دربرگرفته، را عریضتر خواهد کرد و به این ترتیب سرزمین‌های شرقی مدیترانه را خشکتر خواهد کرد.

سیگر می‌گوید که در واقع حتی ممکن است که هلال حاصلخیز شکل فعلی خود را از دست بدهد و به خاطر کاهش شدید جریان آب در رودهای اردن و فرات، ممکن است تا پایان این قرن اثری از آن باقی نماند.

علی و خانواده‌اش پس از گریختن از سوریه، قصد دارند به طریقی خود را به آلمان برسانند. جایی که پزشکان و جراحان شاید بتوانند توانایی راه رفتن را به علی برگردانند. بیرون از اتاق، روی صندلی و زیر نور آفتاب، علی به دوستانی فکر می‌کند که در سوریه جا گذاشته است: "زندگی کشاورز همیشه سخت بوده است. بزرگترین مشکل آب بود؛ همین و بس. چرا که آب یعنی زندگی."

پسرش صندلیش را به داخل هل می‌دهد تا استراحت کند. نور ضعیف آفتاب تابستان، بخشی از اتاق بزرگی را که دهها تخت در آن است را روشن کرده است. کیسه‌های پلاستیکی و چمدانهای ارزان در جای جای اتاق روی هم تلنبار شده و داشته‌های اندک صاحبانشان را در برگرفته‌اند. وقتی بچه‌های علی او را بلند می‌کنند تا روی تخت بگذراند، صورتش از درد و خستگی به هم می‌پیچد. فردوس، دختر 19 سالۀ او، پتو را رویش می‌کشد. علی تکرار می‌کند: "در قرآن نوشته که آب یعنی زندگی."
 
Last edited:

AFSORDEH

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2008
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
1,545
سن
36
محل سکونت
روستاي نجف آباد اصفهان
دوستان اگه دسترسی به تلگرام از طریق همراه براشون امکان پذیر نیست، با استفاده از نرم افزار Telegram.Desktop به راحتی میشه اونجا ثبت نام کرد و ............

جاتون خالیه....
 

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,151
لایک‌ها
20,022
محل سکونت
اوهایو - دیتون
بچه ها سلام
امروز هوای تهرانی چطوری میشه؟
بارندگی چیزی هست؟فردا جمعه چی؟
 

mehrdad_sh

کاربر فعال پرشین تولز
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2011
نوشته‌ها
392
لایک‌ها
52,239
محل سکونت
TEHRAN

بر اساس آخرین اطلاعات از برونداد مدل مرکز آب و هوایی ژاپن (JMA) شچ اندازه الگوهای جو به شرح ذیل می باشد:


الف: هفته اول پنجره زمانی پیش بینی (موررخ 12 الی 18 دی 94)

2 ناحیه اصلی با ارتفاع و فشار بالاتر از سطح هنجار در الگوهای هفته اول دیده می شود:

الف: ناهنجاری مثبت ارتفاع تراز میانی بر روی شمال غرب آمریکا شمالی موجب ایجاد جریانات جنوبسو (شمالی سو) بر روی شرق ایالات متحده شده و ریزش هوای شمالی را در پهنه شرقی آن موجب می گردد. یک مرکز کم ارتفاع عمیق در نزدیکی آلئوت در شرق آرام شمالی به تقویت فراز در شمال غرب آمریکای جنوبی کمک می نماید.

ب: مرکز یک پر ارتفاع بر روی غرب سیبری و شمال غرب آسیا تا عرض های قطبی گسترش خواهد یافت. یک مرکز کم ارتفاع عمیق بر روی جنوب گرینلند با حاکمیت جریانات قطبسو (جنوبی) به گسترش و قدرت فراز حاکم بر آسیای شمال غرب می افزاید. وجود این ساختار موجب تقویت پرفشار سیبری در سرتاسر آسیا مرکزی می گردد که نتیجه آن ریزش هوای سرد بر روی غالب نواحی اوراسیا شامل آسیای مرکزی، شرق اروپا و جنوب غرب آسیا می باشد.

75479310349839848713.png


گسترش ناوه کم ارتفاع عمیق بر روی جنوب گرینلند و موقعیت پر ارتفاع آزور بر روی اطلس شرقی با تقویت جریانات غربی اطلس به سمت اروپای غربی همراه می باشد در نتیجه این شرایط هوای معتدل در غالب جریانات توده های آب و هوای اقیانوسی به غرب اروپا استقرار می یابد.

وجود ساختار پر ارتفاع بر روی غرب سیبری (شمال غرب آسیا)، ناوه عمیق جنوب گرینلند، عقب نشینی پر ارتفاع آزرو به سمت شرق اطلس موجب می گردد که جریانات غربی که حامل توده های آب و هوا از اقیانوس اطلس (Storm Track) می باشند بر روی پهنه ناحیه معتدله اروپا و مدیترانه عبور کنند. این توده های آب و هوایی در غالب یک فرود با ارتفاع ژئوپتانسیل کمتر بر روی سرتاسر اروپا به سوی جنوب غرب آسیا هوای ناپایداری را ایجاد می کند. این خط ناپایداری در سرتاسر جنوب اروپا (مدار معتدله) با حرکت به سمت شرق با فراز ضعیف تر در شرق خاورمیانه ( پاکستان _ شبه قاره هند) مواجه می گردد. خطوط جریان جنوب غربی از فراز دریا سرخ که حامل جریانات مرطوب حاره می باشند با حرکت به سمت شمال شرق با Storm track تلاقی خواهد یافت و بارش های با نرخ مثبتی را از جنوب تا شرق ایران و شمال افغانستان فراهم می آورد.


62939138233049075608.png


با تقویت پر ارتفاع بر روی غرب سیبری (شمال غرب آسیا) بر میزان قدرت پرفشار سیبری در سطح زمین افزوده می گردد. در نتیجه این شرایط هوای سرد بر روی جنوب غرب آسیا، شرق اروپا گسترش می یابد.

59445770983320262715.png

متئوگرام تهران (مهرآباد) پیش بینی بارش، دما و باد طی 5 روز آینده منتهی به روز چهارشنبه 16 دی 94 (سورس: فورکا) نشان دهنده رخداد سرمایش در ابتدای هفته آینده طی روز های 13 الی 14 دی 94 حکایت دارد، به طوری که طی بامداد یکشنبه و دوشنبه در سطح شهرتهران وقوع دماهای زیر صفر مورد انتظار می باشد:


52018980359131501703.png

این هوای سرد بر روی بخش های غربی منطقه، شمال غرب، رشته کوه زاگرس و البرز تاثیر گذار ست و با حرکت به سمت شرق به دلیل وجود جریانات جنوب غربی تضعیف می گردد:

47288756721943405133.gif


وضعیت شاخص MJO طی هفته اول و دوم پیش بینی (12 الی 25 دی 94)

شاخص MJO هم اکنون در شرایط متوسط فاز 7 واقع می باشد. بررسی روند این شاخص بر اساس برونداد مدل های مرکز آب و هوایی ECMWF و GEFS نشان دهنده حرکت ناحیه همرفت فعال حاره بر روی مرکز اقیانوس آرام می باشد که طی هفته اول پیش بینی (12 الی 18 دی 94) این ناحیه همرفت طی فاز 7 ام شاخص MJO بتدریج به سمت شرق آرام حاره جابجا می گردد. سپس برای هفته دوم پیش بینی ( 19 الی 25 دی 94) ناحیه فعال همرفت به آفریقا، پهنه دریا مدیترانه و سپس غرب اقیانوس هند کشیده می شود.


27901082632175983162.png


نقشه سری زمانی 5 روزه، طی 14 روز آینده مدل آماری (استاتیکال) ناهنجاری های بازتابش تشعشعات طول موج بلند (OLR) وابسته به شاخص MJO نشان می دهد که روند 14 روز آینده منتهی به 25 دی ماه 94 بتدریج ناحیه همرفت از حاره اقیانوس اطلس شرقی، شمال غرب، شمال آفریقا به سمت حوزه دریا سرخ، شبه جزیره عربستان و فلات ایران (جنوب غرب آسیا) تقویت چشمگیری می یابد که به صورت ناهنجاری منفی OLR‌ ظاهر می گردد.


85004667474433878376.gif


الگوهای ناهنجاری ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال در همبستگی با وقوع النینو و فاز 7 شاخص MJO مبین حاکمیت کم ارتفاع بر روی اروپا می باشد. ناهنجاری مثبت ارتفاع ناشی از پرفشار آزور بر روی بخش هایی از شمال شرق‌آفریقا و جنوب غرب آسیا دیده می شود. در سرتاسر گرینلند (شمال اطلس) تا بخش وسیعی از کانادا به سمت ناحیه قطب شمال و هچنین بر روی شمال غرب آسیا ( غرب سیبری) حاکمیت ناهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل 500 هکتوپاسکال معمول می باشد.

بر روی بخش های جنوبی دریای سرخ ناهنجاری ضعف منفی ارتفاع حاکم می باشد. این الگو موجب رخداد بارش های با نرخ مثبت در بخش هایی از جنوب ایران به سمت شرق و افغانستان می گردد.

در طی فاز 8 ام MJO به همراه النینو بر روی اوراسیا (غرب آسیا) و شمال کاسپین حاکمیت کم ارتفاع عمیق دیده می شود بر روی غرب و مرکز اروپا به مرکزیت بریتانیا استقرار ناهنجاری مثبت قوی معمول می باشد. این الگو موجب گردش سیکلونی بر روی غرب آسیا _ شمال کاسپین و گردش آنتی سیکلونی بر روی غرب اروپا می گردد که بر هم کنش بین این دو جریان متضاد سبب جریانات جنوبسو (شمالی ) بر روی شبه جزیره بالکان می باشد. این شرایط موجب جابجایی توده های آب و هوایی عرض معتدله به جنوب غرب آسیا و انتقال رطوبت منابع جنوبی به فلات ایران توام می گردد که رخداد بارش های فراگیر و کاهش دما از پیامدها این الگو به شمار می رود.


33450681444902447247.png


ب: هفته دوم پنجره زمانی پیش بینی ( موررخ 19 الی 25 دی 94)

بر روی شمال غرب آمریکای شمالی بر روی آلاسکا ناهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل سبب بالا سویی فراز بلند پر ارتفاع تا ناحیه مرکزی قطب شمال می گردد. این شرایط با قوی تر شدن کم ارتفاع عمیق بر روی ناحیه آلئوت موجب تقویت بیشتر پر ارتفاع بر روی شمال غرب آمریکای شمالی می گردد که این به نوبه خود جریانات شمالی را بر روی شرق آمریکا سوق داده و موجب بروز سرما در این نواحی می گردد. بر روی جنوب گرینلند ناحیه کم ارتفاع با حاکمیت کم فشار سطح دریا موجب انتقال جریانات غربی از فراز اقیانوس اطلس به سمت شمال اروپا شده و آب و هوای اقیانوسی را برای این نواحی به ارمغان می آورد. الگوهای حاکم بر جو طی برهه زمانی یاد شده نشان دهنده حاکمیت ارتفاع بالا به مرکزیت شبه جزیره ایبری در غرب اروپا به صورت ناهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 پیش بینی می شود. این الگوی موجب می گردد که فرود بلند از سوی اروپا به سمت جنوب غرب آسیا گسترده گردد. این فرود بلند محل عبور موج های کوتاه به سمت جنوب غرب آسیا و خاورمیانه می باشد. محورفرود بلند از راس دریا سیاه منطبق بر سوریه می باشد که تا دریا سرخ و شمال شرق آفریقا گسترش را نشان می دهد.موج های کوتاه در راستای فرود بلند مذکور به سمت ایران گسترش می یابند که با توجه به حاکمیت پر ارتفاع آسیا شمال غربی و غرب سیبری و پر ارتفاع ضعیف تر در شرق خاورمیانه باندی از ناحیه پر ارتفاع در جانب شرقی فرود مذکور شکل می گیرد این شرایط نوعی بند آئی بر سر راه جریانات ناشی از این فرود به وجود خواهد آورد. در نتیجه سامانه های یاد شده در هفته دوم پیش بینی مدت زمان بیشتری در سطح منطقه و کشور می تواند ماندگاری داشته و همچنین زمانی که محور فرود بلند بر روی سوریه منطبق می گردد الگوی بارش های سرتاسری در سطح کشور از فراوانی بالاتری برخوردار می شود.


40543587325286039877.png


الگوهای فشار سطحی بر روی پهنه شرقی مدیترانه، دریا سرخ، شبه جزیره عربستان، ایران کمتر از حالت نرمال بوده این در حالی ست که با قوی تر شدن مرکز پر فشار سیبری بر روی آسیا مرکزی در جانب شرق، میزان فشار بر روی پهنه شبه قاره هند، پاکستان و شرق دریای عمان بالاتر از سطح هنجار دیده می شود که این الگو شرایط مناسبی جهت الگوهای باد و فشار بر روی آب های اقیانوس هند، دریا عرب و عمان در جهت افزایش رطوبت جنوبی و تقویت همرفت و همگرایی دریا سرخ در جلوی موج های غربی فراهم می آورد.

بدین ترتیب چشم اندازهای هفته دوم پیش بینی از نظر بارش ها بسیار ایده آل پیش بینی می گردد:

همانطور که نشان داده شد، نرخ بارش ها در سرتاسر کشور گرایش به مثبت را نشان می دهد که میزان آن بر روی امتداد رشته کوه زاگرس بارزتر دیده می شود. لذا با توجه به این الگو و اعتماد به نقشه های فعلی جهت کسب آمادگی های لازم در مواجه با این شرایط طی هفته دوم پیش بینی مورخ 19 الی 25 دی ماه اقدامات لازم باید مبذول گردد تا انشاالله در صورت تحقق این الگو و وقوع بارش های فراگیر شرایط به درستی مدیریت گردد.


77751089011293601633.png

با توجه به تضعیف زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین بر روی جنوب غرب آسیا و حاکمیت الگوی های گرم و مرطوب جنوب غربی سطح دماها در غالب نواحی کشور بالاتر از متوسط دما این موقع از سال پبش بینی می گردد که این گرمایش در نواحی شرقی تر در سطح بالاتری قرار خواهد داشت و به نسبت از دمای بالاتر از حالت عادی برخوردار خواهند بود:

42140529254411822807.png


ج: هفته سوم و چهارم پنجره زمانی پیش بینی ( موررخ 26 دی الی 9 بهمن 94)

فرود جنوب غرب آسیا همچنان در الگوهای هفته سوم و چهارم پنجره زمانی پیش بینی، دیده می شود. بر روی شمال غرب آسیا الگوی آنتی سیکلونی موجب ایجاد جریانات جنوب سو بر روی شرق اسکاندیناوی می گردد و جریانات مداری شرق سو بر روی سرتاسر اوراسیا حاکمیت خواهد داشت. بر روی حوزه دریا مدیترانه، بخش هایی از غرب خاورمیانه و ایران فشار سطح دریا کمتر از حد هنجار پیش بینی می شود که این شرایط تداوم الگوهای بارشی با گرایش به نرخ مثبت را نشان می دهد:

20536489385655874315.png

الگو بارشی به شرح ذیل ست :

47642040385143401802.png

الگو دما به شرح ذیل پیش بینی می گردد:

94919936163277659149.png
 

lord-sh

Registered User
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2012
نوشته‌ها
255
لایک‌ها
125
محل سکونت
IRAN

Hamid2day

مدیر ارشد
مدیر انجمن
مدیر ارشد
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,151
لایک‌ها
20,022
محل سکونت
اوهایو - دیتون
بچه ها تهران ( شهرستان شهریار)
بارون یا برفی نمیاد؟ تو این چن روز؟
 

armin39

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2011
نوشته‌ها
443
لایک‌ها
51
ما برای اومدن به گروه شمارمون رو به کی باید بدیم :(
به دوستان گفتیم گفتن امکان نداره
 

AFSORDEH

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2008
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
1,545
سن
36
محل سکونت
روستاي نجف آباد اصفهان
مهر 92 (19.7) * مهر 93 (20.1) * مهر 94 (20.7)
آبان 92 (11.5) * آبان 93 (10.4) * آبان 94 (12.4)
آذر 92 (7.8)
* آذر 93 (7) * آذر 94 (5.8)

دی 92 (0.5) * دی 93 (6.2) * دی 94 (5.1)
.
--------------------------------
.

(3.8) بهمن 92*بهمن 93 (9.1)
(10.3) اسفند 92
*اسفند 93 (8.3)

(14.1) فروردین 93* فروردین 94 (14.7)
(19.8) اردیبهشت 93*اردیبهشت 94 (20.2)
(25.1) خرداد 93*خرداد 94 (27)

(29.6) تیر 93*تیر 94 (29.1)
(29.4) مرداد 93 *مرداد 94 (27.3)
(25.6) شهریور 93*شهریور 94 (24.5)
 
Last edited:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا