برگزیده های پرشین تولز

تبلیغات اینترنتی همسو با روابط عمومی

mahdika

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 آپریل 2012
نوشته‌ها
34
لایک‌ها
60
ایده ی سایت وان کار از ۳ سال قبل در ذهن مهدی رحمانی شکل می گیرد، دو سال پیش کارهای اجرایی برای پیاده سازی این سایت شروع شده و از یکسال گذشته یک تیم ۴ نفره کار تولید و ورود محتوا را شروع می کنند. طبیعی است که حاصل یک کار تیمی، سایتی قوی از آب در آید، اما به نظر می رسد که در نحوه معرفی ۱Car اشکالاتی وجود داشته است که در ادامه بررسی خواهند شد.

وبسایت ۱Car پیش از آغاز به کار دو ادعا را در مورد خودش مطرح می نماید:

  1. اولین وبسایت ایرانی دارای گواهینامه ISO
  2. جامع ترین سایت اطلاعات خودروی دنیا


به نظر می رسد ادعاهای مطرح شده از سمت ۱Car کاملا حقیقت داشته و قابل دفاع می باشند، اما این مساله کافی نیست، آنچه فراموش شده است میزان باورپذیری ادعاهاست.

1car-openning.jpg


زمان مطرح کردن ادعا:
مدتی پیش از راه اندازی ۱Car.ir، تبلیغات اینترنتی اش شروع شد، اگر روی تبلیغات کلیک می کردید وارد سایت شده و با تصویر بالا مواجه می شدید.

وقتی پیش از راه اندازی یک سایت به این شیوه از آن صحبت نماییم، مخاطب سطح توقع زیادی از آن پیدا می کند و به طور ناخودآگاه در موضع ایرادگیری قرار میگیرد، منتظر است که سایت شروع به کار نماید تا به آن سر زده و ایراداتش را بیابد، سپس با خود بگوید که: “سایتی با این همه ادعا هنوز فلان مشکل را دارد، ما که ایزو نداریم این مشکل را نداشتیم…”




زبان مطرح کردن ادعا: روابط عمومی جلب نظر رسانه ها و مردم است، بر خلاف تبلیغات که از زبان خودمان بیان می شود، روابط عمومی آن چیزی است که از زبان رسانه ها و مردم شنیده می شود. بهتر است بیان موفقیت هایمان را در ابتدای مسیر به روابط عمومی بسپاریم نه تبلیغات، به بیان ساده تر کاری کنیم که دیگران در مورد موفقیت های ما صحبت کنند، به عنوان مثال وقتی سایت سیتنا یا ایتنا با انتشار مطلبی در مورد موفقیت ۱Car در زمینه اخذ گواهینامه ایزو بنویسند، پذیرش این مساله برای مخاطب ساده تر خواهد بود، البته سایت های معتبر نارنجی و یک پزشک در روز افتتاح ۱Car متن های تبلیغاتی در مورد این سایت منتشر کرده و صحبت از ایزو و جامعیت را به میان آوردند، متن تبلیغاتی هیچ گاه اعتبار یک خبر واقعی را ندارد اما از آنجاییکه ۱Car ارزش معرفی کردن داشت، همین دو متن تبلیغاتی سرآغاز یک خبرسازی شده و رسانه های زیادی از جمله روزنامه همشهری و روزنامه دنیای اقتصاد خبرهایی در مورد ۱Car منتشر می کنند.
ولی اگر به مطلاب منتشر شده در دنیای اقتصاد و همشهری نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که هیچ کدام از این رسانه های معتبر نه به “جامع ترین سایت اطلاعات خودرو در دنیا” اشاره ای کرده اند و نه به اولین سایت ایرانی که موفق به اخذ گواهینامه ی ایزو شده است، پس این احتمال وجود دارد که آنها نیز ادعاهای سایت ۱Car را نپذیرفته و فقط در مورد چیزهایی صحبت کرده اند که از آن مطمئن می باشند. در واقع این سایت علی رغم صداقتی که در بیان ادعاهایش داشته در قانع کردن مخاطب چندان موفق نبوده است.

1car-ir-logo-branding.jpg


تبلیغات اینترنتی:
اشتباه دیگر ۱Car تاکید دوباره بر “جامع ترین سایت اطلاعات خودرو در دنیا” در تبلیغات اینترنتی اش بود، این یعنی آنکه ادعایی که توسط رسانه ها و مخاطبین به خوبی مورد پذیرش واقع نشده را با ابزار تبلیغات فریاد کنیم، تبلیغات به تنهایی اعتبار کافی برای بیان ادعاهایی چون جامع ترین در جهان را ندارد. تبلیغات می بایست همسو با روابط عمومی بوده و به دنبالش بدود، وقتی روابط عمومی این دو ادعا را پس زده و قبول نمی کند، تاکید بر آن با ابزار تبلیغات کار بی نتیجه ای خواهد بود.
البته منظور بنده آن نیست که اگر پیامی توسط روابط عمومی پخش شد ما باید تبلیغاتی همسوی با آن تدارک ببینیم، در بسیاری از مواقع نیازی به هزینه کردن برای تبلیغات نیست اما متاسفانه توقع ما از تبلیغات چندین برابر توانایی واقعی این ابزار است، فرض کنیم که رسانه هایی چون دنیای اقتصاد هر دو ادعای ۱Car را پذیرفته اند، آیا در این صورت تاکید بر “جامع ترین سایت اطلاعات خودرو در دنیا” در تبلیغات اینترنتی سودمند خواهد بود یا خیر؟ به مثال زیر توجه کنید:ممکن است شما در یک جمع به بنده اشاره کرده و بگویید آقای حمید توکلی مشاور بسیار خوبی است، حال اگر بنده فورا حرف شما را تائید کرده و بگویم: “بله دوستان، من مشاور فوق العاده ای هستم” افراد حاضر در جمع چه تصوری در مورد بنده خواهند کرد؟ تائید کردن حرف شما، آن را باورپذیرتر می کند یا بالعکس؟ البته بنده می توانم با رعایت شرایط خاصی به گفته ی شما اشاره کرده و اعتماد دیگران را جلب نمایم فقط باید به این نکته توجه داشته باشم که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. من نمی توانم با اطمینان از اینکه هر چه می گویم باورپذیر بوده و باور می شود بی توجه به زمان و مکان و شرایط موجود حرف بزنم، می بایست به چشمان مخاطب توجه کنم، به حرف ها و زبان بدنش و حرکت بعدی ام را با آن وفق دهم. اینها در مورد یک ارتباط حضوری است، در تبلیغات اینترنتی نیز می بایست با نگاه به شرایط و بازخوردها حرکت نموده و در مواقعی سکوت را برگزینیم، یعنی تبلیغات نکنیم، با رعایت همه این نکات است که میتوان تبلیغات اینترنتی را در راستای برندسازی اینترنتی قرار داد.
هدف از نقد ۱Car یا هر سایت دیگری آن است که از اشتباهات یکدیگر درس گرفته و در مسیر برندسازی اینترنتی موفق تر عمل کنیم، با امید پیروزی این سایت ایرانی پیشنهاد میکنم آخرین اخبار ۱Car را مطالعه فرمایید: آخرین خبر از ۱Car.ir

منبع: نامینیک - برندسازی اینترنتی
 
بالا