برگزیده های پرشین تولز

ترسیم نقوش در وسط مربع

poulad

Registered User
تاریخ عضویت
30 نوامبر 2009
نوشته‌ها
244
لایک‌ها
8
محل سکونت
IRAN _ TEHRAN
برای ترسیم نقوش هندسی در وسط مربع روشهای گوناگونی وجود دارد . در اینجا میخواهیم به کمک ترسیمات نیمساز زوایا ، خطوطی را ترسیم کرده و سپس از درون آن به دلخواه نقوشی زیبا را خلق کنیم .
ابزار لازم : خط کش T - پرگار - گونیا 45 - مداد - پاکن


- مربعی به اضلاع 10cm رسم کنید .

( اندازه مربع بستگی به اندازه مورد نظر فضای شما دارد و میتواند متغیر باشد . )

- چهار وجه مربع و وسطهای اضلاع را یکدیگر متصل کنید

- بدین ترتیب شما نیمساز کلیه زوایای مربع را ترسیم نموده اید . حال نیمساز زوایایی که از ترسیم نیمسازهای زوایای اصلی در آمدند را رسم کنید ( درواقع نمیساز نمیساز )


- عملیات ترسیم نیمساز را دوباره بروی زوایای جدید را تکرار کنید ( در شکل زیر دیده نمیشوند )



- نقاطی که در اثر امتداد نیمسازهای دوم زوایا ترسیم کرده اید را طوری بهم وصل کنید که دو مستطیل متقارن که طولهای آنها همدیگر قطع می کنند بوجود آیند . ( در واقع این نقاط متناظر عرضهای مستطیلها هستند )



- به کمک خطوطی که با رنگ سبز زرد ترسیم شده ( خطوط ابتدایی ) و مستطیل هایی که کشیدید ، با استفاده از گونیا و خط کش T و به کمک نقاطی که از امتداد نیمساز ها ( نمیساز های سوم ) بوجود آمده ، عرضهای مستطیل ها را بهم وصل کرده و مطابق شکل زیر خطوط اضافه را پاک کنید .





- کار ترسیم تقریبا به پایان رسیده و فقط باید خطوط کمکی و کمرنگ را همانند شکل زیر پاک کنید .







- حال با کمک این خطوط میتوانید شمسه وسط مربع را به اشکال مختلف رسم کنید :








این نقوش و ترکیبات آنها به هندسه انتزاعی شهرت دارند که سرچشمه آن را میتوان در بسیاری از آثار باستانی ، مساجد ، آرامگاها ، کاخ ها و دیگر بناهای قدیمی مشاهده کرد که توسط معمارهای قدیمی ایران ساخته شده است .




 
بالا