برگزیده های پرشین تولز

ترموستات کولر گازی | آموزش تست سالم بودن ترموستات کولر گازی

fadaktahvieh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 ژانویه 2017
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
سن
35
محل سکونت
تهران
ترموستات کولر گازی
%D8%B3%D8%B3%D8%B3-3-300x291.jpg

ترموستات کولر گازی



آموزش نحوه ی تست ترموستات کولر گازی


کولرهای گازی یکی از سیستم های خنک کننده ای می باشد که امروزه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است و با انواع مدل ها و برندها در بازار وجود دارند. کولرهای گازی هم مانند سایر لوازم الکتریکی نیاز به تعمیر و سرویس دارند.

سرویس و تعمیر کولر گازی یکی از کارهایی است که حتما باید به متخصص آن جهت رفع عیب سپرده شود و از افراد غیر متخصص کمک نگیرید. اما اگر شما خودتان توانایی انجام این کار را دارید ما به شما کمک می کنیم که خودتان عیب دستگاه را تشخیص دهید.



در اینجا قصد داریم شما را با یکی از عیب های کولر گازی که در صد بالایی از مشتریان ما با این مشکل روبرو می شوند و با ما تماس می گیرند آشنا کنیم و به نحوه ی رفع عیب ان بپردازیم.



ما می دانیم که مشکل کولر گازی شما چیست


موتور فن روشن می شود اما کمپرسور به راه نمی افتد

موتور فن و کمپرسور هر دو درحال کار اند اما خنک کنندگی کولر کم است



هنگامی که با چنین مشکلی روبرو شوید یکی از اجزای کولر گازی که حتما باید تست شود ترموستات کولر گازی می باشد. لازم به ذکر است که حتما کمپرسور دستگاه را با روش هایی که در گذشته ذکر کردیم (تست کمپرسور کولر گازی )بررسی کنید. همچنین موتور فن ، و یا کثبف بودن پنل ها نیز بررسی کنید چون معمولا یک دلیل باعث خرابی دستگاه نمی شود و لازم است از جهت مختلف بررسی شود.



%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-7.jpg



ترموستات چیست ؟

كنترل كننده الكتريكي خودكار است براي تنظيم دما در فضاي بسته، معمولاً آن را به دستگاه هاي گرم يا سرد ساز متصل مي كنند; تا با قطع و وصل دستگاه، آن فضا را در دماي تنظيم شده ثابت نگه دارد. هنگامي كه دما به نقطه تنظيم برسد، ترموستات مدار برقي دستگاه را قطع مي كند و وقتي دما 3 الي 5 درجه از نقطه تنظيم پايين تر رود، دوباره مدار را وصل مي كند و دستگاه روشن مي شود.

لازم به ذكر است، فاصله قطع و وصل ترموستات تكبان بنا به سفارش مشتري بين 1 الي 10 درجه قابل تنظيم مي باشد.

در کولر گازی ترموستات با کمپرسور به طور سری در مدار قرار می گیرد و با قطع ترموستات کمپرسور نیز خاموش می شود. قطع و وصل ترموستات بر اساس انقباض و انبساط گاز دورن لوله مویی ترموستات (ناشی از درجه حرارت اواپراتور ) به وجود می آید.

با کاهش درجه حرارت گاز منقبض و ترموستات قطع می شود و بر عکس با افزایش درجه حرارت گاز منبسط و ترموستات وصل می شود.اگر گاز درون لوله مویی ترموستات خارج شود دیگر ترموستات عمل نمی کند و کلید ان به حالت قطع خواهد بود. در چنین حالتی ترموستات کولر گازی غیرقابل استفاده است و باید تعویض شود.

images-1-7.jpg





آموزش گام به گام تست سالم بودن ترموستات کولر گازی


ابزار و وسایل مورد نیاز : اهم متر،ظرف محتوی یخ خرد شده،ترموستات بالای صفر،ترموستات زیر صفر.

گام اول : لوله مویی ترموستات را بررسی کنید که دارای بریدگی و یا شکستگی که باعث خارج شدن گاز درون ان می شود نباشد.

گام دوم : ترموستا را کاملا برخلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

گام سوم: سلکتور اهم مولتی متر را بر روی اهم قرار دهید و سیم ای رابط آن را به فیش اتصالی ترموستات وصل کنیدوبایستی ترموستات در حالت وصل باشد و عقربه های اهم متر منحرف گردد.

گام چهارم: بالب ترموستات را درون ظرف یخ قرار دهید پس از مدتی باید ترموستات قطع گند و انحراف عقربه ی اهم متر نیز قطع شود.

گام پنجم : ترموستات را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید .در صورت سالم بودن بایستی وصل گردد و مجددا عقربه های اهم متر منحرف شود.

تذکر : آزمایش را در محیط با درجه حرارت 15 الی 25 درجه سانتی گراد انجام دهید.

نکته : مراحل بالا مربوط به ترموستات دستگاه های بالای صفر بود در صورتی که بخواهید ترموستات دستگاه های زیر صفر را تست کنید چون درجه حرارت قطع این نوع ترموستات ها زیر صفر است نمی توان از یخ به عنوان عامل تحریک کننده و قطع کننده ی ترموستات استفاده کرد.برای انجام این آزمایش باید بالب ترموستات به اواپراتور یک دستگاه تبرید زیر صفر در حال کار متصل نمود و مراحل ذکر شده را در مرحله اول را انجام داد.این نوع ترموستات ها در درجه حرارت محیط بایستی به حالت وصل باشند و عقربه ی اهم متر منحرف گردد در غیر این صورت ترموستات خراب و غیر قابل استفاده است.

http://fadaktahvieh.com/ترموستات-کولر-گازی/
 
بالا