برگزیده های پرشین تولز

تزیین و طرز تهیه چلو گوشت دونفره کرمانشاهی ساده خانگی زعفرانی

FAFA7575

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2019
نوشته‌ها
219
لایک‌ها
5
سن
33
طرز تهیه چلو گوشت


به این دلیل به این غذا چلو گوشت درباری میگن ک در زمان درباریان با تیکه های درشت آماده میشد و ب نوعی یک غذای شاهانه بود

مواد لازم برای تعداد ۴ نفر
گوشت گوسفندی یا گوساله ۴۰۰ گرم (تیکه های درشت)
پیاز نگینی ۴ عدد متوسط
هویج ۱ عدد حلقه شده
فلفل دلمه ای ۱ عدد خلال شده
چوب دارچین ۱ تیکه
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشف
رب گوجه ۲ قاشق
کره ۱ قاشق
نمک ب مقدار کافی



چلو گوشت غذای بومی شهر کرمانشاه و سمنان است. منظور از چلو، برنجی است که پس از آبکش کردن آن را به تنهایی دم می گذارند و بعد از دم کشیدن با خورش و انواع گوشت و کباب ها مصرف می شود.

طرز تهیه چلو گوشت خوشمزه
ابتدا پیاز رو تفت میدهیم (لازم نیست سرخ بشه) بعد هویج ک نسبت به بقیه سبزیجات بافت سفتی داره رو اضافه میکنیم. بعد از تفت دادن هویج، گوشت رو اضافه میکنیم هم میزنیم تا زمانی رنگ گوشت تعییر کنه بعد زعفران و فلفل سیاه رو اضافه میکنیم و تفت میدیم . توی ی ماهیتابه کره رو میزاریم آب بشه بعد رب گوجه رو اضافه میکنیم با شعله کم تفت میدیم تا زمانی کره نارنجی رنگ بشه. بعد ب گوشت اضافه کرده مواد رو مخلوط میکنیم. ۴ لیوان آب جوشیده داغ اضافه میکنیم ( ب این دلیل آب داغ اضافه میکنیم ک گوشت سفت نشه و راحت پخته بشه). میزاریم گوشت پخته بشه و در آخر نمک رو اضافه میکنیم ک گوشت در زمان پخت سفت نشه. ۴۰ دقیقه زمان میدیم تا گوشت کاملا پخته بشه و سس غلیظی داشته باشیم .
 

mygood

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2010
نوشته‌ها
98
لایک‌ها
7
غذای خیلی خوشمزه ای بنظر می رسد.فقط یک سوال داشتم. آیا بخاطر وجود هویج و رب گوجه طعم غذا کمی شیرین نمی شئد؟
 

samanbeygvand

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 جولای 2019
نوشته‌ها
11
لایک‌ها
4
سن
34

طرز تهیه چلو گوشت​

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز با زودپز لای برنج پسران کریم گوشت گوساله دونفره زرندی برای 100 نفر

چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود. به این دلیل می گوییم غذای مجلسی خاص، چون چلوگوشت از غذاهای گران قیمت محسوب می شود و فقط در مجالس مهم مورد استفاده قرار می گیرد. این غذای خوشمزه را می توانیم به سلیقه خود با گوشت گوساله یا گوشت گوسفندی تهیه کنیم. البته همانطور که مطمئنا می دانید چلو گوشت درست شده با گوشت گوسفندی خوشمزه تر و لذیذتر می باشد و به همین دلیل این غذا معمولا با گوشت گوسفندی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه چلو گوشت در ادامه با سایت آموزشی چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گردن گوسفندی۱ عدد
پیاز۲ عدد بزرگ
زعفران۶ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۱ عدد
برگ بو۴ عدد
سیر۲ عدد
رب گوجه فرنگی ( اختیاری )۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت چلو گوشت​

مرحله اول​

برای تهیه چلو گوشت مجلسی ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب می ریزیم، در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و پیازها را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شفاف شوند.

مرحله دوم​

در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در ادامه گوشت گردن گوسفندی را به خوبی تمیز کرده و می شوییم.

مرحله سوم​

پس از این کار گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می کنیم. پس از اینکه قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار دادیم گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود، زیاد تفت دادن گوشت باعث سفت شدن آن می شود.

مرحله چهارم​

توجه داشته باشید که اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت اختیاری است. البته در دستور اصلی چلو گوشت هم رب گوجه فرنگی وجود ندارد و معمولا فقط در دستورهای خانگی از رب گوجه فرنگی در این غذا استفاده می شود.

مرحله پنجم​

در صورتی که می خواهید چلو گوشت خود را با رب گوجه فرنگی درست کنید رب گوجه فرنگی را پس از تفت دادن گوشت به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و به طور کامل سرخ شود.

مرحله ششم​

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم ۸ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله هفتم​

در این مرحله سیرها را پاک می کنیم و به همراه برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم چند بوته سیر هم به صورت کامل به قابلمه اضافه کنیم، توجه داشته باشید که به دلیل وجود زعفران و دارچین اصلا بوی سیر احساس نمی شود.

مرحله هشتم​

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم، سپس اجازه می دهیم گوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که هر چقدر گوشت با حرارت ملایمتری بپزد در پایان چلوگوشت خوشمزه تر و لذیذتری خواهیم داشت.

مرحله نهم​

حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای پخت گوشت با حرارت ملایم نیاز است. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم و پس از اینکه چلو گوشت آماده شد آنرا با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و با برنج آبکش ساده یا باقالی پلو سرو می کنیم.

منبع : chishi.ir
 
بالا