برگزیده های پرشین تولز

تست دستگاه اتوکلاو

mahsabk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 می 2017
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
5
سن
34
قبل از توضیح در مورد تست اتوکلاو راجع به کاربرد اتوکلاو ها در صنعت پزشکی توضیح خواهیم داد. بدون شک دستگاه اتوکلاو و علوم آزمایشگاهی دو جزء جدا نشدنی از هم هستند و همچنین استفاده از اتوکلاو برای امحاء مواد و زباله های بیمارستانی و استرلیزه کردن ظروف آزمایشگاهی و محیط های کشت به سرعت در حال افزایش است. اتوکلاو بهترین طریق استریل کردن وسایل و تجهیزات بیمارستانی است. کلیه میکروب‌ها اعم از معمولی و اسپورها از این طریقه استریل کردن ، از بین می‌برد و مدت زمان آن برای وسایل فلزی و پارچه ای فرق می‌کند.

به دلیل حساسات بالای کاربرد صحیح دستگاه اتوکلاو ، باید از طریق روش های تست دستگاه اتوکلاو ازسلامت دستگاه اتوکلاو اطمینان حاصل کرد .

عملیات اتوکلاو
برای پاک کردن ایمن زباله های جامد، کیسه ها را بسته و آنها را در مهار ثانویه قرار دهید تا هر گونه نشتی گرفته شود. اتوکلاو را با کیسه های بیش از حد پر نکنید . توصیه می شود یک بار در یک زمان انجام شود مگر اینکه اتوکلاو بسیار بزرگ باشد. بخار باید قادر به تماس با همه سطوح از کیسه باشد. استفاده از نوار حرارت یا یک نمودار ضبط دما برای تایید اینکه هر اجرا به درجه حرارت مناسب (معمولا 121 درجه سانتیگراد) می رسد ضروریاست. برای کیسه های زباله، معمولا یک ساعت از زمان اجرا مورد نیاز است. بعضی از اتوکلاو های به زمان بیشتری نیاز دارند. یک چرخه خشک می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از اینکه اتوکلاو به فشار محیط بازگشت، درب آن را یک یا دو اینچ باز کنید تا بخار اضافی را قبل از باز کردن کاملا درب آزاد شود از دستکش های حرارتی برای بیرون آوردن تجهیزات و مواد از اتوکلاو استفاده کنید.

طرز کار دستگاه اتوکلاو
در مرحله اول استریلیزاسیون پمپ خلاء با ایجاد مکش ، هوای داخل محفظه را تخلیه کرده ، سپس بخار وارد دستگاه می‌شود. اتوکلاوها معمولا توسط فشار تنظیم می‌شوند. به عنوان مثال در بخار خالص (درجه اشباع ۰/۸ تا ۱) با فشار ۲ بار ، دمای بخار باید ۱۳۴ درجه سانتی گراد باشد. استریل کردن وسایلی که از مواد متخلخل ساخته شده اند مثل منسوجات و ابزار بسته بندی شده که هوا در آن محبوس می‌شود ، در مقایسه با سایر وسایل بسیار دشوار است. در زمان تخلیه ، هوای داخل محفظه و بسته‌ها به بیرون کشیده شده و عموماً هر چه زمان مکش بیشتر باشد ، جایگزین شدن بخار مؤثرتر خواهد بود. متناسب با افزایش فشار منفی داخل محفظه ، خارج سازی هوا دشوارتر می‌شود ؛ به همین دلیل دستگاه‌های خودکار امکان کاهش فشار (تخلیه) و وارد ساختن بخار را در چند مرحله فراهم می‌سازند. در این روش بخار به طور متناوب جایگزین هوا شده و راندمان بالاتری نسبت به تخلیه تنها دارد.

گستره ی کاربرد اتوکلاو
تست دستگاه اتوکلاو تضمین کننده استرلیزه شدن کامل تجهیزات و موارد است و باید به صورت دوره ای رو اتوکلاوها بازرسی و تست اتوکلاو صورت پذیرد. از قابلیت اتوکلا به طور کلی برای تمام مواد غیر عفونی و عفونی آلوده شده با عوامل بیولوژیک شامل بقایای نمونه‌های محیط کشت تلقیح شده ، پاتوژن‌های رشد کرده ، سلول‌های انسانی ، حیوانی و گیاهی ، مواد آلوده شده به مدفوع انسان یا حیوان ، محصولات خونی انسان و حیوان و … قابل انجام می باشد.

موادی مثل داروهای سرطان‌زا ، رادیو ایزوتوپ‌ها ، مواد شیمیایی سمی ، مواد شیمیایی قابل تبخیر یا هر ماده خطرناک دیگری را که ممکن است در اثر حرارت تبخیر شود و انتشار یابد نمی توان اتوکلاو کرد. به طور کلی مواد قابل اشتعال ، واکنش پذیر خورنده ، سمی یا مواد رادیو اکتیو نباید اتوکلاو شوند.

روش‌های استریل
روش‌های مختلفی برای استریلیزاسیون وجود دارد:
– روش استفاده از بخار (گرمای مرطوب)
– روش استفاده از هوای خشک (گرمای خشک)
– اتیلن اکساید
– روش پلاسما و روش‌های دیگر
روش استفاده از بخار (اتوکلاو) قابل کنترل ، آسان ، بدون باقیمانده ، سریع ، قابل انبار ، معتبر ، دارای نشانگر (Indicator) است و از آنجا که در مقایسه با سایر روش‌ها به ابزارآلات آسیب کمتری می‌رساند ، به اعتقاد برخی به عنوان بهترین روش استریل در نظر گرفته شده است.

تست انواع دستگاه اتوکلاو
با توجه به نوع ابزارآلات ، اتوکلاوها به سه کلاس N و S و B طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی به منظور صحت عملکرد استریلیزاسیون با توجه به نوع وسایل صورت می‌گیرد.

تست اتوکلاو کلاس N
در خرید این نوع اتوکلاو باید بسیار دقت کرد. بر اساس استاندارد این اتوکلاو قادر است ابزار آلات جامد بدون پوشش را استریل نماید. به این ترتیب تضمینی برای استریل وسایل پوشش‌دار (مثل پارچه یا کاغذ های مدیکال) و نیز وسایل حفره دار وجود ندارد.

تست اتوکلاو کلاس S
وسایلی که در این نوع اتوکلاو می‌توان استریل نمود توسط کارخانه سازنده مشخص می‌شود. این اتوکلاو می‌تواند ابزار آلات بدون پوشش جامد یا پوشش دار جامد ، مواد نساجی مثل پارچه ، گاز تک لایه و وسایل سوراخ دار B را استریل نماید. یک اتوکلاو کلاس S می‌تواند با پمپ وکیوم یا بدون آن تجهیز شود و قطعاً دارای سیکل خشک‌کن است.

تست اتوکلاو کلاس B
این اتوکلاو می‌تواند تمام انواع ابزار و وسایل پوشش دار جامد و بدون پوشش ، مواد نساجی و ابزار سوراخ دار مدل B و مدل A را استریل نماید. اتوکلاوهای این رده دارای پمپ وکیوم قدرتمندی است که می‌تواند تا حدود ۰/۹- بار خلاء ایجاد کند.

تست انواع دستگاه اتوکلاو
  • صفحه اتوکلاو در بالا
این اتوکلاوشبیه زودپزهایی است که به وفور در خانه هاي ایرانی یافت میشود. در این اتوکلاوها، در اتوکلاو توسط پیچ هایی بسته می شود و فشار سنجی در بیرون براي کنترل فشار قرار دارد.

  • صفحه اتوکلاو در روبرو
این اتوکلاوها به خاطر راحتی استفاده، به طوروسیع مورد استفاده در آزمایشگاهها قرار میگیرند اما در استفاده از این اتوکلاوها باید نهایت دقت را کرد. این اتوکلاوها جعبه اي شکل هستند و درونشان مجهز به واحد تبدیل آب به بخار می باشدکه براي استریل کردن استفاده می شود
 
بالا