برگزیده های پرشین تولز

تست و بازرسی مخازن

mahsabk

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 می 2017
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
5
سن
34
مخازن تحت فشار امروزه در انواع مختلف در صنعت به کار گرفته می شوند و توسعه روزافزون آنها در صنایع نفت، گاز و نیروگاهها بیشتر به چشم میخورد. تست و بازرسی مخازن تحت فشار در انواع مختلف تفاوت چندانی با هم ندارد و اصول بازرسی مخازن تحت فشار مشابه هستند. با توجه به اینکه این مخازن در هنگام کار و بهره برداری با فشار بالای یک اتمسفر کار میکنند و انرژی ذخیره شده بالایی دارند در صورت انفجار و تخریب می توانند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را سبب شوند.

به همین دلیل عوامل مختلف تاثیر گزار بر روی سلامت و ایمنی مخازن مانند کیفیت ساخت، خوردگی، صلاحیت بازرسین ، خستگی، خزش و بسیاری از عوامل دیگر هنگام تست و بازرسی مخازن تحت فشار باید توسط کارشناس متخصص طبق چک لیست استاندارد همچنین کدها، استانداردها و دستورالعمل هاي كارخانه ای، مورد بازرسی چشمی و انواع تست های مربوطه قرار گیرند.

بازرسی مخازن تحت فشار
با توجه به تفاوت اندک در ساختار مخازن تحت فشار هر کدام از این مخازن نقشه مربوط به خود را دارند و کارشناس بازرسی مخازن تحت فشار باید توانایی نقشه خوانی به صورت تخصصی را داشته باشد تا بتواند با ساختار مخزن آشنا شده و با درک درست و دید باز تمامی جزئیات تست و بازرسی مخازن تحت فشار از جمله بازرسی جوش های مخرن، تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار، تست ضخامت سنجی مخازن تحت فشار، انجام تست های فشار، استفاده از موادی که قابل ردیابی هستند و همچنین کدها، استانداردها و دستورالعمل هاي كارخانه ای امنیت و عملکرد صحیح مخازن تحت فشار را مطابق با درخواست مصرف کننده تامین کند.

تست و بازرسی مخازن تحت فشار ادواری
تست و بازرسی مخازن تحت فشار، تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار، تست ضخامت سنجی مخازن تحت فشار وتست نیوماتیک را بر اساس آیین نامه اداره کار ،‌ API 510 ، NB 23 و سایر استاندارد های بین المللی با کیفیت بالا انجام می شود. بازرسی مخزن باید به صورت دوره ای و سالانه انجام شود و علاوه بر بازرسی حین کار باید بازرسی حین ساخت هم انجام شود و یکی از وظایف مهم شرکت شخص ثالث که تست و بازرسی مخازن تحت فشار بالای یک اتمسفر را انجام می دهد تست witness Point در ITP می باشد. یکی تست های متداول که در تست و بازرسی دیگ بخار انجام می شود تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار می باشد که فرمول محاسبه آن به صورت زیر می باشد.

×۱٫۳ فشار طراحي = فشار تست هیدرواستاتیک

به طور کلی در تست و بازرسی مخازن تحت فشار موارد زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد.

منبع: http://karenboiler.com
 
بالا