برگزیده های پرشین تولز

تصاویر متحرک از واکنش های شیمیایی جالب

acostic

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2013
نوشته‌ها
1,140
لایک‌ها
756
شیمی تنها به خاطر سپردن فرمول های شیمیایی و محاسبه جرم های مولی نیست. گاهی اوقات باید آستین بالا زد و تئوری را به تجربه بدل کرد! البته به خاطر داشته باشید که در آزمایشگاه دستکش های بلند بپوشید. شیمی بیان کننده رفتار مواد در مقیاس مولکولی است و می تواند به معنی واکنش های شگفت انگیز در مقیاس بزرگ باشد. در این مطلب 10 تصویر متحرک از واکنش های شیمیایی جذاب نمایش داده شده است. تا بار گذاری کامل تصاویر شکیبا باشید.

1- واکنش سزیم با آب
فلزات قلیایی در آخرین ستون سمت چپ جدول تتناوبی قرار گرفته اند و خواص جالب مشابهی دارند. به دلیل آرایش لایه آخر الکترونی این عناصر، آن ها به شدت فعال هستند و هنگامی که در آب قرار می گیرند مولکول های آب را می شکنند و گاز هیدروژن آزاد می کنند. در ضمن حرارت نیز آزاد می کنند که منجر به مشتعل شدن هیدروژن و در نتیجه انفجار می شود. سزیم یکی از فعال ترین فلزات است.
12-1-.gif


2- انفجار یک تن باروت
باروت نخستین ماده شیمیایی منفجره ای بود که کشف شد. این ماده ترکیبی از گوگرد، زغال چوب و نیترات پتاسیم است. گوگرد و زغال چوب سوخت هستند و نیترات پتاسیم نقش اکسید کننده را بازی می کند. اگر مقدار کمی انرژی به باروت بدهید واکنش با سرعت بالا ادامه پیدا می کند. نتیجه انفجار یک تن باروت در شکل زیر نمایش داده شده است.
2_249f0.gif


3- مسابقه اسید و باز برای خوردن فلز
معمولا تصور کلی بر این است که اسیدها بسیار ترسناک و خورنده هستند ولی یک باز قوی می تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر مخرب باشد. در این تصویر قوطی نوشابه در معرض یک باز قوی (هیدروکسید سدیم) و یک اسید قوی (اسید هیدروکلریک) قرار گرفته است. در مقیاس مولکولی بازها اهدا کننده اکسیژن و اسیدها اهدا کننده هیدروژن هستند. خوردگی در واقع تخریب ساختار مولکولی است.
3-2.gif

4- اوبلک خزنده
اوبلک اسم جذاب ترکیب نشاسته ذرت با آب است؛ این ترکیب مثال خوبی از سیال غیر نیوتنی است. نشاسته ذرت یک پلی ساکارید است که از پیوند مولکول های گلوکز ایجاد می شود. هنگامی که در آب به صورت سوسپانسیون در می آید این مولکول های شبکه ای را ایجاد می کنند که در مقابل حرکت سریع مقاومت می کند اما هنگامی که به آرامی حرکت می کنند، به آرامی از کنار یکدیگر عبور می کنند.
4.gif


5- حباب یخ خشک
اگر دی اکسید کرین تا دمای 78.5- درجه سانتی گراد سرد شود، منجمد شده و یخ خشک ایجاد می کند. این ماده هنگامی که گرم شود به آرامی به گاز تبدیل می شود که به آن تصعید می گویند. این پدیده در آب تسریع می شود. با استفاده از آب و صابون می توان مولکول های دی اکسید کربن را در حباب به دام انداخت و چنین تصویری خلق کرد.
5-123.gif


6- تبلور استات سدیم
استات سدیم میتواند می تواند در آب در حال گرم شدن، حل شود. اما در هنگام سرد شدن محلول مولکول های استات سدیم متبلور می شوند. اگر مقدار کمی تلاطم در محلول باشد فرایند آغاز می شود. در این تصویر با ضربه به شیشه عملیات تبلور آغاز می شود. همچنین گرمای نهان را آزاد می کند که همان مکانیسمی است که در گرم کننده های طبی مورد استفاده قرار می گیرد.
6_ee328.gif


7- تشکیل کریستال یخ
مولکول های آب خواص شگفت انگیزی دارند. یکی از آن ها نحوه ایجاد کریستال های گسترده از مولکول های آب در هنگام انجماد است. در این تصویر مشاهده می کنید که کریستال های یخ از برخورد بخار آب با یخ خشک پدید می آیند. مسحور کننده است!
7-12.gif


8- واکنش بریگز روشر
واکنش بریگز روشر نخستین واکنش شیمایی نوسانی بود که در سال 1921 کشف شد. این واکنش شامل افزودن مقدار مناسبی پراکسید هیدروژن و یودات به محلول اسیدی است. کاهش یودات به یودین منجر به تغییر رنگ می شود. واکنش های پی در پی گوناگون منجر به تغییر غلظت ایودین شده و تغیر رنگ پی در پی را ایجاد می کند
8.gif


9- مار
هنگامی که تیوسیانات جیوه II در معرض حرارت قرار می گیرد، به دو ترکیب تجزیه می شود که یکی از آن ها نیترید کربن است. این مواد فضای زیادی را اشغال می کنند و چگالی پایینی دارند. این فرآیند گرمازا است. محصولات این واکنش سمی هستند.
9_d9146.gif


10- واکنش ترمیت
ترمیت می تواند از تعداد زیادی پودرهای فلزی و اکسید فلزی ایجاد شود. اکسید آهن و آلومینیم ترکیبات متعارفی هستند. این واکنش اکسیداسیون - کاهش به شدن گرمازاست. اتم های اکسیژن از یک مولکول به مولکول دیگر می روند و این کار منجر به ایجاد حرارت بسیار می شود به نحوی که فلزات مجاور نیز ذوب می شوند.
10-1.gif

منبع اصلی از ویکی پی جی:
تصاویر متحرک از واکنش های شیمیایی جالب
 
بالا