برگزیده های پرشین تولز

تعریف بازاریابی از فیلیپ کاتلر تا احمد روستا

alijah.sh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 ژوئن 2015
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
4
مقدمه:چندی پیش در نوشته ای تعاریف گردآوری شده در حوزه بازاریابی را خدمتتان ارائه کردیم. در همین راستا آقای مسعود رضایی که دانشجوی رشته بازرگانی و از علاقمندان به مباحث بازاریابی هستند، مطلبی تکمیلی برای ما ارسال کردند که عینا آن را در این وبسایت منتشر خواهم کرد.
مسوولیت صحت مطالب ارائه شده به عهده نویسنده می باشد. امیدوارم این مطلب در حوزه تعریف بازاریابی نیز باعث جلب نظر شما کارشناسان و دانش پژوهان گردد.
علیجاه شهربانویی مدیر عامل آژانس تبلیغاتی سان
عضو هیات علمی و مدرس دپارتمان تبلیغات مدرسه کسب و کار بن ژیوار

تعریف بازاریابی

آدام اسمیت: آدام اسمیت ، فیلسوف معروف اسکاتلندی ، و پدر اقتصاد نوین ، در کتاب مشهور خود – ثروت ملل (۱۷۷۶) – (که در آن تحقیقاتی پیرامون اسباب و دلیل ثروت ملل مختلف انجام داده) ، درباره «نیاز مشتریان» اینگونه گفته است : «نیاز و محصول تولیدکنندگان ، باید فقط با درنظر گرفتن نیاز مصرف کنندگان و رفع نیازهای آنها تعیین شود.»
به جرأت میتوان گفت این نوع نگاه ، که البته با فلسفه تولید و فروش آن روزگار سازگار نبود، اولین جلب توجه و اهمیت دادن به مشتری و نیاز او بود. این تفکر ، در حدود ۲۰۰سال بعد ، پایه و اساس تفکر بازاریابی را شکل داد.

md02.jpg

انجمن بازاریابی امریکا (AMA): این انجمن ، در سال ۱۹۳۷ ، با هدف مطالعه و بررسی علمی تئوری های مختلف بازاریابی تشکیل شد و در حال حاضر بیش از ۳۰,۰۰۰ عضو از متخصصان بازاریابی سراسر دنیا دارد. (لازم به ذکر است ، امریکا به عنوان مرکز بازاریابی جهان شناخته میشود) . انجمن بازاریابی امریکا هرچند سال یکبار ، تعریف بازاریابی را (با توجه به تغییرات علمی و آینده بازارها) به روز میکند. آخرین تعریفی که این انجمن از بازاریابی ارائه داده به سال ۲۰۱۳ برمیگردد که بدین شکل است : « بازاریابی فرایندی است برای ایجاد ، رساندن و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتریان ، مصرف کنندگان و در نهایت جامعه با ارزش است.»
بطور خلاصه : «فرایندِ ایجاد و تبادل پیشنهادات ارزشمند برای مشتری»
فیلیپ کاتلر: پدر علم بازاریابی نوین : کاتلر ، به عنوان پیشگام و پدر علم بازاریابی نوین ، بازاریابی را بدین شکل تعریف میکند : « بازاریابی ، فرایندی مدیریتی- اجتماعی ، که بوسیله آن افراد و گروه ها ، از طریق تولید و مبادله ی ارزش ، به رفع نیاز (و خواسته) خود میپردازند.»
در اینجا کاتلر بر مفهوم ارزش تأکید دارد ، زیرا ارزش ، مفهومی فراتر از کالا یا خدمات دارد.
بطور خلاصه : « فرایندِ رفع نیاز ، از طریق تولید و مبادله ی ارزش »

md.jpg

فیلیپ کاتلر ، به عنوان یکی از مشاهیر بازاریابی تعریف بازاریابی را گاهی دانش و هنر می خواند.

ادامه مطلب تعریف بازاریابی را از لینک منبع مطالعه بفرمایید.
 
بالا