آژانس هواپیماییexchanging

تعمیرات پاور به صورت تصویری

شروع موضوع توسط tactman ‏16 می 2010 در انجمن سخت افزار

  1. tactman

    tactman Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 می 2010
    نوشته ها:
    23
    تشکر شده:
    1
    در اینجا قصد داریم آموزش تعمیرات پاور را با شما آموزش دهم .
    در ابتدا به چند مورد از مشکلات عمومی پاور اشاره می کنیم
    ریسیت ناگهانی سیستم :
    1 – در هنگام بالا آمدن ویندوز
    2 – هنگامی که ویندوز در حال کار است و یا سیستم روشن می باشد .( در بعضی مواقع ممکن است مشکل از هارد یا زم نیز باشد . )
    3 – هنگامی که دگمه جلوی پاور را می زنیم و سیستم یک لحظه روشن و دوباره خاموش می شود
    ایراد های اساسی پاور مورد های اشاره شده نمی باشد چون مشکلات اساسی پاور به این صورت است که اصلا روشن نیم شود
    توضیحاتی مقدماتی در مورد پاور :
    ولتاژ مورد استفاده شده در پاور از 0 تا 30 ولت می باشد . کار پاور به این صورت است که برق کلیه قطعات کامپیوتر شال کارت گرافیک ، مادربورد , مودم و ... را تامین می کند و هرگونه خرابی در آن باعث هنگ کردن سیستم و آسیب به قطعات دیگر می شود . پاور شامل دو بخش ورودی یا خروجی ( cold , hot )
    بخش ورودی ها همان بخش hot می یاشد که 220 ولت برق شهری را وارد پاور کرده و توسط یک یا دوخازن 100 میکرو صاف رگوله می کند قشمت ورودی ه یا همان hot شامل بخش های مختلفی از قبیل خازن ، مقاومت عنصر های نیمه هادی ترانزیستور و ... می باشد .
    در قسمت ورودی این گونه قطعات به عنوان راه انداز پاور و یا استارت آن مورد استفاده قرار می گیرند . .
    هركدام از اين خازنها مي تواند اشكالات متعددی را در روشن كردن تغذيه و يا بد كار كردن آن و يا نويز دار شدن تغذيه بوجود آورد. و در بخش خروجی تغذيه نيز از خازنهاي الكتروليتي زیادی به عنوان صافيهاي متعدد استفاده مي شود كه بیشترین نقطه آسیب پذیر پاور محسوب می شوند . كليه خازنهاي الكتروليتي استفاده شده در منبع تغذیه داراي طول عمر محدودی مي باشند ( خشك شدن خازنها به دليل پوشش نامناسب و جعبه غير استاندارد و نامرغوبي ماده الكتروليت ، تبخير شدن الكتروليت به دليل جنس نامرغوب خازن و يا طراحي بد و يا ولتاژ كار نامناسب و نيز نصب آن در مجاورت را دياتورها سبب گرم شدن و ازدياد حجم پيدا كردن آنها شده و نهايتاً ماده الكتروليت تحت فشار حجمي به مرور و ملكول به ملوكول طي تداوم كار ماهها و سالها به بيرون نشت كرده و موجب كم شدن ظرفيت خازن گشته نهايتاً باعث ایراد در کار کرد پاور و در نتیجه کار کرد سیستم اعم از هنگ کردن خاموش شدن خود بخود و روشن شدن خود بخود سیستم میشود که مجبور به تعويض قطعات معیوب و از کار افتاده هستیم . )
    خرابی خازنهای الکترولیت باعث میشود تا جریان ارسالی به سایر نیمه هادی های منبع تغذیه از ولتاز ورودی مناسبی استفاده نکرده و نهایتا باعث اسیب رسیدن به این قطعات شود
    از دیگر نقاط اسیب پذیر میتوان به فیوز ورودی برق شهری اشاره کرد که علت ان آسیب رسیدن به دیود های ورودی در قسمت Hot یا همان یکسو ساز برق شهری میباشد.
    Fast diod و موسفیت های هیت سینک دار - آی سی های TL494یا ka7500 و ... چندین قطعه دیگر از قسمتهای اساسی و اسیب پذیر پاور میباشد .
    ادامه دارد .
     
    soltan1990 از این نوشته تشکر کرده است.
  2. tactman

    tactman Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 می 2010
    نوشته ها:
    23
    تشکر شده:
    1
    روش تست پاور خارج از سیستم


    قبل از شروع به انجام این کار باید کلیه اتصالات پاور را جدا کرده ( سی دی رام ، هارد ، مادربورد و... )
    [​IMG]

    پاور را روی یک سطح غیر فلزی قرار داده و به وسیله یسنجاق تگرد یا یک سیم مسی مانند شکل دو سیم مشکی و سبز را به هم اتصال داده و پاور را روشن می نماییم . اگر پاور روشن گردید یعنی مشکلی ندارد .
    نکته در بعضی مواقع که سیستم تصویر نمی دهد و پاور نیز روشن می شود اگر از سالم بودن کلیه قطعات سیستم مطمئن باشیم باز مشکل از پاو می باشد به این صورت که کابل خاکستری رنگه که وظیفه مستقیم انتقال جریان به برد را دارد دچار مشکل شده است .

    [​IMG]

    می توانیم پاور را نیز مانند شکل زیر به وسیله یک اهم نیز تست نماییم .

    [​IMG]جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 735x635 می باشد.[​IMG]


    ColorVoltage
    Purple (standby)+5VDC
    Red+5VDC
    Yellow+12VDC
    Orange+3.3VDC
    Blue-12VDC
    White (optional)-5VDC

    ادامه دارد
     
  3. tactman

    tactman Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏13 می 2010
    نوشته ها:
    23
    تشکر شده:
    1
    یکی از عمده ترین ایراد های پاور سوختن فیوز می باشد در این مورد از مشکلات فقط تعویض فیوز مشکل را حل نمی کند . اگر به قسمت شیشه ای فیوز نگاه کنید می بینید که زنگ آن تغییر کرد و سیم نازکی که در داخل آن قرار دارد بر اثر جریان زیاد از بین رفته است و فیوز به این خاطر از بین میرود که به دیگر قطعات برد آسیب نرسد . در بيشترين موارد از اينگونه ايراد ها كاركرد زياد پاور و گرماي بيش از حد ديودها در قسمت پل ركتيفاير عامل اين ايراد ميگردد و با تشخيص و تعويض فيوز و ديود ها با قطعه مشابه مشكل حل شده و پاور به حالت اول باز مي گردد


    [​IMG]


    روش تست فيوز
    با كنترل قسمت شيشه اي آن ميتوان فهميد كه فيوز سالم است يا نه ولي براي اطمينان بيشتر ميتوانيد با اهم متر آنرا تست كنيد كه با گذاشتن رنج اهم متر در حالت اهم و يا بازر ( حالتي كه با زدن دو سيم پروب قرمز و مشكي رنگ اهم متر صداي سوت شنيده مي شود )
    اگر پروب هاي اهم متر ( قمز و مشكي ) به هر يك از پايه هاي فيوز اتصال دهيد اگر سالم باشد بايد صداي سوت شنيده شود و يا عقربه اهم متر تا آخر حركت كند و حالت سيم بودن فيوز را ثابت كند در غير اين دو حالت فيوز خراب و سوخته است

    ابتدا فيوز را با هويه در آورده و با مشخصات دقيق خودش تعويض ميكنيم
    بدون اينكه پاور را به برق وصل كنيد
    پل ديود ركتيفاير را با اهم متر كنترل كنيد ( روش تست دقيقا مثل فيوز ولي سالم وخراب بودن حالت بر عكس )

    اگر در تست ديود با اتصال سيم هاي قرمز و مشكي صداي سوت از اهم متر ( در حالت بازر ) شنيده شود بايستي ديود را با مشخصات دقيق خودش (1
    N4005
    ) تعويض كرد
    پل ديود متشكل از چهار ديود هستش كه بصورت سري بهم وصل شده است و ميتوان انها را اكثرا در قسمت سمت راست كنار خازنهاي بزرگ 330 ميكرو ( 2 عدد ) مشاهده كرد و در شكل زير كاملا مشخص است


    [​IMG]

    تست ديود هاي شكل زير هم يادتون نره مخصوصا فست ديود بزرگ كه تو كل پاور ها قطعه مشخصي است

    [​IMG]
     
  4. LAPD

    LAPD Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏12 سپتامبر 2008
    نوشته ها:
    2,429
    تشکر شده:
    610
    محل سکونت:
    U.S of Iran
    ممنون دوست عزیز
    بعد از مدتها یک تاپیک آموزشی مفید در پی تی ایجاد شد
     
  5. ps_1357

    ps_1357 Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏3 آپریل 2006
    نوشته ها:
    41
    تشکر شده:
    15
    مطالبتون خیلی ارزشمند ، مفید و آموزنده بود .
    واقعا استفاده کردم .
    ممنون از شما دوست عزیز و ارجمند
    پاینده باشید .
     
  6. qaranfil

    qaranfil Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏30 ژانویه 2003
    نوشته ها:
    131
    تشکر شده:
    0
    لطفا ادامه بدین
    درمورد کم کردن صدای فن پاور هم بنویسین
     
  7. appbannerkhuniresbanner
  8. AMD.POWER

    AMD.POWER مدیر بخش سخت افزار مدیر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏26 جولای 2009
    نوشته ها:
    19,032
    تشکر شده:
    22,645
    محل سکونت:
    طهران
    کم کردن صدای فن مربوط به فنی که داخلش نصب شده . شما باید دنبال فن سایلنت ترجیحا کولر مستر باشید . از دوست خوبم هم ممنون بابت مطلب خوبش
     
  9. farhad2067

    farhad2067 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏4 جولای 2010
    نوشته ها:
    15
    تشکر شده:
    0
    ممنون تاز اپیک مفیدتون
     
  10. PersianMohammad

    PersianMohammad Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏24 می 2009
    نوشته ها:
    1,731
    تشکر شده:
    86
    محل سکونت:
    Tehran
    مطالب عالی ای دارید، ممنون. به امید ادامه دار بودن...