برگزیده های پرشین تولز

تفاوت برندسازی و برندینگ

iranmct

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2014
نوشته‌ها
164
لایک‌ها
40
سن
43
تفاوت برندسازی و برندینگ
کسی که به صورت تخصصی فرایند مدیریت استراتژیک برند را انجام داده است ، کاملا آگاه است که برندینگ Branding با برندسازی Brand Building متفاوت است. برندینگ به معنای اقدامات و عملیاتی است که یک سازمان سعی می‌نماید تا برندی خلق شود. اما همه عملیات برندینگ به خلق یک برند ( ساختن برند ) ختم نمی‌شود، گاه موجب تخریب عملیات بازاریابی سازمان است.

Branding-BrandBuilding-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF.jpg


برندسازی حاوی تمام ابعاد و جنبه‌های ایجاد هویت تجاری و فردی است. برندسازی تنها موجب افزایش صدای برند و آگاهی از برند در نزد مشتری نخواهد شد ، بلکه موجب ایجاد هویت و ارزش برند است.

ظهور پلتفرم‌های مشارکتی و تعاملی ، به بسیاری از کسب‌وکارها فرصتی برای افزایش آگاهی از برند و ارزش ویژه برند می‌گردد. اگر به برندسازی فردی و یا برندسازی شرکتی فکر می‌کنید، نکته‌ای را در نظر داشته باشید ، برندسازی یک نیاز به صرف زمان و منابع زیادی خواهد داشت.

برندسازی چیست ؟
برخی متخصصان، برندسازی را در حوزه ایجاد رابطه با مشتری و در معرض دید مشتری قرار دادن برند ، می‌دانند. اما به نظرم این تنها یک جنبه از برندسازی است. به عقیده من ، برندسازی به فرایند خلق ارزش برای مشتری است. تمام چیزی‌هایی که مشتری در خصوص هویت تجاری شما باید بداند، حس و تجربه نماید. اگر قصد تعریف برندسازی را داشته باشیم، باید انواع برند را بشناسیم، اما برندسازی در چند حوزه بسیار پرکاربردتر است :

  1. برند خدمات : این برند به دنبال ایجاد دانش، فرهنگ و تجربه در مواجه خدمات شرکت و یا اشخاص است. مثل قالی‌شویی ، بانک ، بیمه
  2. برند خرده‌فروشی : این برند ، ترکیبی از تجربیات مشتریان محصولات و خدمات است . مثل : پیتزا بوف ، اکبر جوجه
  3. برند محصول : برندی که به دنبال ایجاد تجربه ، پیرامون محصول است. مثل : نایک ، بنز ، سونی
برندسازی به معنای ایجاد و افزایش سطح آگاهی و ترویج و تشویق شرکت به استفاده از استراتژی و تاکتیک‌هاست. به عبارت دیگر، برندسازی به معنای گسترش ارزش ویژه برند با استفاده از کمپین تبلیغاتی و استراتژی‌های ترویجی است.



گامهای اساسی برندسازی
  1. تعریف برند
  2. تمایز و جایگاه یابی برند
  3. پایه گذاری و مواجه با برند
  4. شخصی سازی برند
  5. بررسی و حسابرسی برند


برندینگ چیست ؟
برندینگ بیش از یک نام یا یک سمبل است . برند متاثر از افراد، عناصر بصری ، فرهنگ ، شیوه ، درک ، لغات ، پیام ، روابط عمومی ، نظرات ، اخبار و به ویژه شبکه‌های اجتماعی است. دقیقا شبیه یک بچه که به دنیا می‌آید و برای وی یک نام انتخاب می‌شود، یک برند نیز نیاز به پرستاری ، تغذیه ، حمایت ، توسعه و مراقبت مستمر برای رشد و توسعه دارد.برخی برندها دارای چرخه عمر دارد و به دوران پیری می‌رسند. برخی برندهای بدون زمان هستند و هرگز نمی‌میرند و فقط مجددا به دنیا می‌آیند یا مجددا خلق می‌شوند، گاه برخی برندها ، دارای عمر کوتاه هستند ، اما در مدت حیات خود بسیار قوی و موفق هستند و دارای یک هویت و میراث مانا هستند. برندینگ عبارت است از تجمیع بیانیه ماموریت ، اهداف و مفهوم روح شرکت که از طریق صدای برند و زیبایی شناسی بیان می‌شود.



برندینگ میتواند به دو دسته ” برندینگ جدید ” و ” برندینگ قدیم ” تقسیم گردد
برندینگ قدیم : شرکتهای تبلیغاتی بدون توجه به عدم تمایل مصرف کنندگان ، در خصوص یک برند داد و بیداد میکنند ، بدون توجه به عدم رضایت مصرف کنندگان به شنیدن آن.

برندینگ جدید : مدیر تبلیغات ، پس از توجه به مصرف کننده و چیزی که وی می خواهد ، نظر مصرف کننده را به سازمان منتقل و بر اساس نیاز مصرف کننده ، عمل مینماید. هدف دستیابی به وفاداری به برند و تبلیغات دهان به دهان است.



گامهای اساسی برندینگ
  1. انجام تحقیقات بازاریابی
  2. تمرکز بر یک ارزش منحصربه فرد
  3. انتخاب نام مناسب برای انتقال پیام برند
  4. ایجاد رابطه احساسی برند با مشتری
  5. ایجاد یک رابطه پایدار با مشتری


هدف از برندینگ و برندسازی
هدف از برندسازی خلق ، خلق یک تصویر واحد در خصوص شرکت است.برندینگ ، جنبه حیاتی و ضروری شرکت است ، زیرا که صدای بصری شرکت است .

منبع : تفاوت برندسازی و برندینگ
نویسنده : دکترسیدرضاآقاسیدحسینی
 
بالا