برگزیده های پرشین تولز

تفاوت دامنه com. ، دامنه ir و دامنه .co

wordmsd

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2016
نوشته‌ها
11
لایک‌ها
1
سن
37
محل سکونت
ایران
تفاوت دامنه com. ، دامنه ir و دامنه .co
در این مقاله به بررسی تفاوت ها و مزایا و معایب دامنه com. دامنه ir. و دامنه co. می پردازم و آنها را از نظر سئو با هم مقایسه خواهم کرد. قبل از اینکه به بررسی هر یک از پسوندهای دامنه فوق بپردازم و آنها را از نظر سئو و تاثیری که از نظر سئو خواهند داشت مقایسه کنم هر یک از این انواع دامنه های اینترنتی را معرفی میکنم.


فروش دامنه های رتبه دار و رنک دار

دامنه .com

دامنه های com متداول ترین دامنه های اینترنتی هستند، واژه com مخفف عبارت commercial به معنای تجاری است و وب سایت هایی که می خواهند فعالیت های تجاری انجام دهند به طور معمول باید از این پسوند در دامنه خود استفاده کنند. البته به دلیل استقبال بیش از حد از این نوع دامنه و همچنین متداول بودن آن در حال حاضر اکثر سایت های غیر تجاری نیز از این پسوند دامنه استفاده می شود.

دامنه .ir

علاوه بر پسوندهای دامنه معمول مانند net ، org ، edu و… برخی از دامنه ها مخصوص کشورها و حتی شهرهای خاص تعریف شده اند. به عنوان مثال دامنه .to مخصوص شهر تورنتو در کانادا تعریف شده است و برای کشور خاصی نیست. دامنه .ir نیز برای کشور ایران در نظر گرفته شده و سایت هایی که مرتبط با ایران هستند می توانند از این دامنه استفاده کنند.

اگر شخصی خارج از یک کشور خاص بدون اینکه در آن کشور اقامت داشته باشد بخواهد از دامنه های ملی استفاده کند معمولا دچار مشکل می شود.به عنوان مثال شما به راحتی نمیتوانید دامنه با پسوند iq که مربوط به کشور عراق است را تهیه کنید و از طرف دیگر هزینه ثبت چنین دامنه هایی معمولا بسیار بالاتر از حالت معمول خواهد بود. البته در بین این نوع دامنه ها، دامنه هایی با قیمت ارزان نیز وجود دارد، به عنوان مثال هزینه ثبت دامنه با پسوند in که مربوط به کشور هند است بسیار پایین است و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

نکته دیگری که در مورد دامنه های ملی صادق است این موضوع است که قوانین مربوط به هر دامنه به صورت ملی تعریف میشود و تابع قوانین آن کشور خاص می باشد. به عنوان مثال طبق قوانین بین المللی اگر شما یک دامنه .com را ثبت کنید و سپس ان را تمدید نکنید و شخص دیگری آن را ثبت کند، نهایتا این دامنه متعلق به اولین نفری است که آن را ثبت کرده مگر آنکه آن را فروخته باشد و حق مالکیت دامنه حتی در صورتی که دامنه تمدید نشود برای اولین شخص ثبت کنند محفوظ است اما چنین قانونی نه تنها برای دامنه های ir صدق نمی کند بلکه اگر شما یک دامنه با پسوند ir را ثبت کنید و پس از مدتی یک شخص حقوقی ادعای برند آن دامنه را داشته باشد دامنه از شما گرفته خواهد شد و به آن شخص حقوقی تعلق می گیرد! که البته ایران تنها کشوری در دنیا است که چنین قانونی در مورد مالکیت دامنه دارد.

دامنه .co

چند سالی است که ثبت دامنه با پسوند .co رونق گرفته است، بسیاری از افرادی که دامنه با این پسوند ثبت می کنند از فلسفه و علت نامگذاری این دامنه اطلاعی ندارند. برخلاف تصور این افراد دامنه co مخفف عبارت company نیست! بلکه این دامنه یک دامنه ملی محسوب شده و برای کشور کلمبیا می باشد. بنابراین قوانین مربوط به این دامنه مربوط به کشور کلمبیا است و علت گران بودن این نوع از دامنه ها هم همین موضوع است.




تفاوت دامنه com. ، دامنه ir و دامنه .co

بهتر است دامنه خود را با چه پسوندی ثبت کنیم؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، قطعا هر وب سایتی بسته به اینکه در چه زمینه ای فعالیت می کند بهتر است دامنه مربوط به کار خود را ثبت کند. البته نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به متداول بودن دامنه های com بهتر است حتما در صورت آزاد بودن این دامنه را برای سایت خود ثبت کنید زیرا در صورت بزرگ شدن وب سایت شما در دراز مدت ثبت نکردن این دامنه می تواند برایتان مشکلات زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال اگر میخواهید یک سایت فارسی داشته باشید بهتر است دامنه های ir و com را هم ثبت کنید تا بعد از شما شخص دیگری دامنه با پسوند دیگری را ثبت نکند و این موضوع برایتان مشکل ایجاد نکند.

مقایسه دامنه های .ir و .com

دامنه های فوق از نظر کاربردی تفاوت خاصی باهم ندارند و صرفا بر اساس نوع مخاطب می توانید در مورد انتخاب پسوند خود تصمیم گیری کنید. البته این دامنه ها از نظر سئو یک تفاوت اساسی با هم دارند که در بخش بعد آن را توضیح می دهم. در حالت کلی اگر سایت شما یک سایت تجاری است و مخاطب آن ارتباطی به ایران ندارد لزومی به ثبت دامنه با پسوند ir ندارید و در غیر اینصورت بهتر است هر دو پسوند را ثبت نمایید.

تفاوت دامنه های ir ، com و co از نظر سئو

مهمترین تفاوت این سه نوع از دامنه بر اساس نوع مخاطبی است که دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره تلاش می کنند بهترین پاسخ ممکن را به جستجوی کاربر ارائه دهند و به همین جهت یکی از معیارهای اساسی که دارند انطباق خواسته کاربر با عبارتی است که جستجو کرده است.
 
Last edited:
بالا