برگزیده های پرشین تولز

تفاوت UX و UI چیست؟ قسمت اول

academyIT

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2015
نوشته‌ها
63
لایک‌ها
14
سن
38
دو اصطلاح UX و UI در طراحی سایت و اپلیکیشن‌ها بسیار مطرح و شنیده می‌شوند اما متاسفانه بارها به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند! در این مقاله قصد داریم تا تفاوت UX و UI را برای شما دوستان عزیز آکادمی آی تی بیان کنیم.




تفاوت UX و UI چیست؟
به بیان ساده UI مجموعه‌ای از صفحات و عناصر بصری مانند buttonها و iconها است که کاربر برای ارتباط با سایت یا برنامه مورد نظر از آن‌ها استفاده می‌کند.

1470573188facebook-product-design.png


از طرف دیگر، UX شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از محصول، سامانه یا سرویس خاص است و می‌توان آن را نگاه به عملکرد یک محصول، سامانه یا سرویس از دیدگاه مخاطب در نظر گرفت. با توجه به این‌که برداشت‌های فردی مخاطبان مد نظر قرار می‌گیرد، تجربه کاربری امری ذهنی، نظری و درونی است.

14705732291.jpg


UI چیست؟

در سال 1970 برای استفاده از کامپیوتر باید از رابط‌های دستوری مانند عکس زیر استفاده می‌کردید. در واقع کامپیوتری با رابط گرافیکی، آیکون‌ها، Buttonها یا حتی mouse وجود نداشت! زبان‌های برنامه‌نویسی تنها راه انتقال دستور کاربر به سیستم بودند و در نتیجه افراد زیادی توانایی استفاده از کامپیوتر را نداشتند.

1470573497DEC_VT100_terminal.jpg


در سال 1981 گروهی از مهندسان کامپیوتر با طراحی کامپیوتر شخصی Xerox PARC ، رابط گرافیکی کاربر را به دنیا معرفی کردند که از پنجره‌ها، آیکون‌ها، منوهای radio button ،drop-down و checkboxها استفاده می‌کرد. با استفاده از این ابزار، امکان باز کردن، انتقال و پاک کردن فایل به سادگی برای کاربران ایجاد شد.

1470573547xeror.png


هر چند که این گرافیک قابل مقایسه با گرافیک امروزی نیست اما در آن زمان تحولی بزرگ محسوب می‌شد. این تحول باعث شد افرادی به جز برنامه‌نویسان هم بتوانند از سیستم‌های کامپیوتری استفاده کنند. در سال 1984 تیم Apple اولین کامپیوتر رومیزی Macintosh با رابط کاربری چند پنجره‌ای و دارای قابلیت کلیک موس را منتشر کردند.

1470573595macintosh-1984.jpg


امروزه طراحان UI رابط‌های مختلفی را برای وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل طراحی می‌کنند و عناصر گرافیکی بسیاری به این رابط‌ها اضافه شده است.

UX چیست؟

واژه UX در سال 1990 به وسیله Don Norman از گروه Apple بیان شد. بر طبق توصیف خود او «تجربه کاربری شامل تمام جنبه‌های تعاملی کاربر با شرکت، خدمات و محصولات آن است.».

«این اصطلاح را بیان کردم چون فکر می‌کنم رابط انسانی و قابلیت استفاده، دو مفهوم بسیار نزدیک به هم هستند. می‌خواستم تمام جنبه‌های تجربه شخص از سیستم، شامل گرافیک طراحی صنعتی، رابط کاربری، تعامل فیزیکی و راهنمای کاربر را پوشش دهم.»

«نخستین الزام برای یک تجربه کاربری نمونه، برطرف کردن نیاز مشتری بدون ایجاد زحمت و دردسر برای او است. سپس باید سادگی و ظرافت را در تولید محصول در نظر گرفت تا مشتری لذت داشتن محصول و استفاده از آن را بچشد.»

«تجربه کاربری حقیقی فراتر از فراهم نمودن نیازهای بیان شده و ارائه ویژگی‌های چک لیست مشتری است. برای دستیابی به تجربه کاربری با کیفیت بالا در یک شرکت، باید ادغام بدون مرزی از خدمات متفاوت مانند مهندسی، طراحی صنعتی و گرافیکی، بازاریابی و طراحی رابط وجود داشته باشد.»

14705736946.jpg

در نتیجه UX فقط به جنبه‌های بصری محصول محدود نمی‌شود. مفهوم تجربه کاربری دارای بعدهای بسیاری است و کل تجربه‌های فرد در مسیر استفاده از محصول را در برمی‌گیرد. مانند:
  • روند حرکت مشتری برای آشنایی با محصول شرکت شما
  • دنباله کارهای انجام شده مشتری برای ارتباط با رابط کاربری
  • افکار و احساسات کاربر در روند تلاش برای دستیابی به هدف خود
  • برداشت کلی مخاطب جدا از نحوه تعامل
1470573754UXdiagram.png

طراح UX باید از تحویل محصول یا سرویس مورد نظر، رفع نیازهای مشتری و دستیابی او به نتیجه دلخواهش اطمینان پیدا کند. تجربه احساسی خوب یا بد ما از یک وب سایت می‌تواند تعیین کننده استفاده یا عدم استفاده مجدد ما از آن شود. بدیهی است که اهمیت این موضوع در فروش یک محصول یا افزایش مخاطبان به قدری است که به عنوان ارائه دهنده یک سرویس، حتما باید به آن توجه داشت.

مطالعه مقاله سودمند UX چیست؟

ادامه دارد...!
 
بالا