برگزیده های پرشین تولز

تمام آنچه باید در مورد موج چهارم انقلاب صنعتی بدانید

mimm

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2017
نوشته‌ها
91
لایک‌ها
10
سن
34
اصلا قابل قبول نیست که امروزه مدیر یک کسب‌وکار چیزی در مورد “Industry 4.0” نداند. Industry 4.0 که “مکنزی” آن را فاز بعدی دیجیتالی شدن بخش تولید می‌خواند، می‌تواند صنایع ساخت و تولید را به نحوی دگرگون سازد که حاشیه سود آن‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر کند.

ممکن است عبارت Industry 4.0، برای تمام افرادی که خارج از حوزه تولید فعالیت دارند، ناآشنا باشد اما عبارت “اینترنت اشیا” که برای مدیران کسب‌وکار آشنا است!
چه در انتظار ما است اگر IOT به‌طور کامل اجراشده و دست در دست تکنولوژی‌های نوینی دیگری همچون روبات‌های خودکار و بیگ دیتا بدهد؟ می‌توانید تأثیر آن را بر حال‌وروز دنیا تصور کنید؟

در رابطه با Industry 4.0 باید پاسخ سه سؤال اساسی را بدانید: اینکه این پدیده چیست؟ چه تأثیراتی دارد؟ و چالش‌های پیش رو کدم‌اند؟

Industry 4.0 چیست؟
جرقه اولیه این پدیده سال ۲۰۰۶ و توسط دولت آلمان زده شد. به آن “اینترنت صنعتی” یا “موج چهارم انقلاب صنعتی” نیز گفته می‌شود. هدف از این سرفصل تکنولوژی، دیجیتالی کردن حوزه ساخت و تولید به‌منظور افزایش بهره‌وری است. گفته می‌شود دولت آلمان تا سال ۲۰۲۰ درمجموع، ۴۰ میلیارد یورو در این بخش سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اکنون رویکرد و چشم‌انداز Industry 4.0، در سراسر دنیا به کار بسته شده و بر باقی حوزه‌ها نیز تأثیر گذاشته‌است. درمجموع ۹ تکنولوژی کلیدی پایه‌های موج چهارم انقلاب صنعتی را تشکیل می‌دهند: روبات‌های خودکار، بیگ دیتا، واقعیت افزوده (AR)، تولید افزایشی، رایانش ابری، امنیت سایبری، اینترنت اشیا، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و شبیه‌سازی.

تعامل اینترنت اشیا، محاسبات، شبکه و فرآیندهای فیزیکی، سیستم‌های سایبر فیزیکی‌ای (CPS) را به وجود می‌آورد که به‌طور آنی با یکدیگر و با انسان همکاری می‌کنند. این باعث شده که تولیدکننده‌ها به دنبال “اپراتورهایی برای کارخانه‌های هوشمند” باشند، کسانی که قادرند تجهیزات تمام‌اتومات متصل به شبکه را مدیریت کرده و داده‌های حاصل از سیستم را آنالیز کنند.

Industry 4.0 چه تأثیراتی دارد؟
– فرصت‌های کاری جدید

فرصت‌های کاری جدیدی در بسیاری از بازارهای عمودی مانند صنایع درمانی، ساخت، خریدوفروش، تولید خودرو و ارتباطات، ایجاد خواهد شد. به گزارش اکونومیست، هم‌اکنون شرکت‌های زیادی شروع به دیجیتالی کردن کارخانه‌های خود کرده‌اند، که در میان آن‌ها نام‌های آشنایی همچون زیمنس، BASF، بوش، دایملر، دویچه تلکام، Trumpf و … به چشم می‌خورند. محصولات آن‌ها مدام به سنسورهایی مجهز می‌شوند که به اینترنت متصل شده و خدمات بهتری را در اختیار مشتری می‌گذارد.

– زنجیره ارزش کارآمدتر
وقتی سیستم کاملاً یکپارچه باشد، تجهیزات توسط فرآیندهای اتومات مدیریت می‌شوند. هزینه‌های تولید کاهش و کیفیت نهایی افزایش پیدا خواهد کرد. این روند زنجیره ارزش تحویل محصول به بازار را به‌طور کل تحت تأثیر می‌گذارد. تأثیر مثبت بر زنجیره ارزش، حاشیه سود را تحت تأثیر قرار داده و برای شرکت مزیت رقابتی دارد.

– مدل کسب‌وکار و استراتژی داده-محور
در رایانش ابری و CPS سنسورها، داده‌ها را جمع‌آوری و آنالیز هم‌زمان آن را ممکن می‌سازند. بنابراین تمام موارد به‌سرعت تشخیص داده‌شده و به آن‌ها رسیدگی می‌شود. با تحلیل بیگ دیتا، عملکرد لحظه‌به‌لحظه محصولات بررسی‌شده و به‌علاوه چرخه عمر آن محصول مشخص می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، استراتژی و مدل‌های کسب‌وکار با هدف افزایش درآمد ویرایش می‌شوند.

– نیاز روزافزون به آموزش مهارت
کار در کارخانه‌های هوشمند، مهارت‌های خاصی را می‌طلبد. با جایگزینی روبات به‌جای انسان در کارهای ساده و تکراری، به مرور رویکردهای آموزشی به سمت آموزش مهارت‌های یادشده تغییر می‌کند.

چالش‌های Industry 4.0؟
– ثبات و اعتبار

ازآنجاکه استانداردهای IOT در حال تدوین‌اند، ارائه یک راهکار ماشین به ماشین (M2M) پایدار و قابل‌اعتماد یک چالش اساسی است.

– امنیت
وقتی اشیاء بدون در نظر گرفتن موارد امنیتی به شبکه متصل شوند، آسیب‌پذیر خواهند بود. به‌طور مثال در سال ۲۰۱۵، شرکت خودروسازی “کرایسلر” ۱٫۴ میلیون ماشین را از رده خارج کرد چراکه تحقیقات امنیتی نشان داد می‌توان از راه دور کنترل پدال‌های خودرو را در دست گرفت. این یک چالش اساسی برای اینترنت اشیا است!

– تعهد و توسعه طولانی‌مدت
کار بر روی استانداردها و پروتکل‌ها به‌منظور ارائه راه‌حل‌های سازگار، تلاش و تعهد صنایع را می‌طلبد.

– نیروی کار متخصص
در حال حاضر در آلمان تقاضا برای مهندسان از عرضه پیشی گرفته است.

فقط گذر زمان می‌تواند تحولات ناشی از انقلاب صنعتی چهارم را نمایان کند. آنچه یک مدیر کسب‌وکار باید انجام دهد این است که از دانش و تکنولوژی روز آگاه باشد، همگام با آن پیش رفته و برای تغییرات آماده باشد.



منبع: iott.ir
 
بالا