آژانس هواپیماییexchanging

تنش‌هاي موجود در ساختار فلسفي ذهن خود را پيش از اينکه دير شود، تشخيص دهيد !

شروع موضوع توسط parviz_r ‏10 مارس 2006 در انجمن گفتگوی آزاد

  1. parviz_r

    parviz_r کاربر فعال بخش کار و سرمایه

    تاریخ عضویت:
    ‏23 اکتبر 2005
    نوشته ها:
    2,167
    تشکر شده:
    2,082
  2. barbary629

    barbary629 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏5 جولای 2005
    نوشته ها:
    66
    تشکر شده:
    0
    درجه تنش فلسفي شما : % 33

    ===========
    سوال 10 و 23 : آيا خدايي کاملا قادر و کاملا خيرخواه وجود دارد ؟
    شما پذيرفته‌ايد که :
    خدايي کاملا قادر و کاملا خيرخواه وجود دارد.

    و همچنين قبول داريد که :
    اينکه اجازه بدهيم کودکي بي‌گناه رنج‌ بکشد در حالي که به سادگي مي‌توانيم شکنجه وي را متوقف کنيم، از نظر اخلاقي قابل سرزنش است.

    اين دو اعتقاد شما در کنار يکديگر چيزي را مي‌سازند که به آن «مساله وجود شر» نام نهاده‌اند. مساله ساده است : اگر خدايي کاملا قادر و کاملا خيرخواه وجود دارد مطمئنا هر عملي را که بخواهد مي‌تواند انجام دهد ( قادر مطلق )‌ و چيزي که علاقمند به انجام آن است نيز مطمئنا اخلاقي‌ است (‌ به دليل خير محض بودن خداوند ). برآيند اين دو موضوع اين مي‌شود که خداوند هرگز اجازه نخواهد داد کودکي بيگناه شکنجه شود (‌چرا که خيرمحض است و قادر مطلق). اما مي‌بينيم که هميشه کودکاني وجود دارند که بي‌دليل رنج مي‌کشند. گاهي اين رنج‌ها به دليل افعال انساني‌است ولي بيشتر موارد مربوط به عوارض طبيعي همچون بيماري‌ها، گرسنگي و سيل است. در هر دو حالت خداوند مي‌تواند اين شکنجه را متوقف کند، ولي اين کار را نمي‌کند.

    تلاش‌هايي که براي رهايي از اين تناقض آشکار مي‌شود را الاهيون «نظريه عدل خداوندي» مي‌نامند. بيشتر اين تفاسير مدعي‌اند که خداوند اجازه مي‌دهد ما رنج بکشيم تا به اعتلاي روحي دست بيابيم و يا در آينده وضعيتي بهتر از ديگران داشته باشيم. بحث درباره صحت و کفايت اين تفاسير از شر، هنوز در حال جريان است.
    =====