برگزیده های پرشین تولز

جاده‌هایی ایمن با فناوری اینترنت اشیا و یادگیری ماشینی

mimm

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2017
نوشته‌ها
91
لایک‌ها
10
سن
34
حمل‌ونقل و تردد خودروها چه چیز را در خاطرتان تداعی می‌کند؟ هزینه‌های بالای نگهداری؟ سوانح رانندگی؟ تصادف؟ آسیب‌های جانی و مالی؟ یا از دست رفتن جان افراد؟ سالانه صدها هزار نفر در سراسر دنیا جان خود را براثر تصادف و یا سوانح جاده‌ای از دست می‌دهند. در سال گذشته ۳۸۳۰۰ کشته و ۴٫۴ میلیون مجروح، در آمریکا قربانی سوانح جاده‌ای شده‌اند.

این حجم از آسیب همواره ضررهای مالی هنگفتی نیز در پی دارد. بر همین اساس خسارت‌های وارد به وسایل نقلیه و هزینه‌های درمانی درمجموع ۱۵۲ میلیارد دلار برآورد می‌شوند. جالب اینکه میزان آسیب واردشده به زیرساخت‌های سیستم حمل‌ونقل شهری که سالانه میلیاردها دلار از بودجه عمومی را به خود اختصاص می‌دهد در این رقم آورده نشده است.

خوشبختانه بخش بزرگی از این مشکلات با فناوری‌های نوظهور اینترنت اشیا و یادگیری ماشینی رفع خواهد شد. با به‌کارگیری هوشمندانه تکنولوژی آی او تی، می‌توانیم خطرات، آسیب‌ها و هزینه‌های سیستم حمل‌ونقل را کاهش دهیم. با بهره‌گیری از سنسورهای هوشمند تحت شبکه و ابزارهای تحلیلی با قابلیت یادگیری ماشینی، اطلاعات ضروری را دریافت و بر مبنای آن‌ها پیش‌بینی کرده و تصمیم می‌گیریم و بر این اساس جاده‌هایی ایمن‌تر خواهیم داشت.

2.jpg


بهبود عملکرد رانندگان و کاهش تصادفات

عامل انسانی همچنان اصلی‌ترین دلیل مرگ‌ومیرهای جاده‌ای است. بی‌دقتی، حواس‌پرتی، عدم هوشیاری، سرعت بالا و سایر عادات بد رانندگی احتمال تصادف را افزایش می‌دهند.

در تمام نقاط دنیا قوانین متعددی برای اجبار رانندگان به رعایت آیین‌نامه‌ها تدوین‌شده است. آی او تی اما در مقایسه با شیوه انفعالی اعمال قوانین و جریمه‌ها، در ترویج عادات صحیح رانندگی عملکردی فعال‌تر دارد. اکنون نیاز است که این فاکتور انسانی را تا حد ممکن به‌وسیله تکنولوژی تحت کنترل بگیریم، حداقل تا زمانی که ماشین‌های خودران به‌طور کامل عملیاتی شوند. جمع‌آوری اطلاعات، قدم اول در این مسیر است. با بهره‌گیری از “تلماتیک” می‌توانیم خیلی حقایق را در مورد وسایل نقلیه و نحوه عملکرد رانندگان توجه شویم.

تلماتیک و سیستم تشخیص آنبرد (OBD)، کمک می‌کنند شرکت‌های حمل‌ونقل و سازمان‌های بیمه اطلاعات ارزشمندی را در مورد وسایل نقلیه و رانندگان به دست بیاورند، مواردی مانند سرعت، استفاده از کمربند ایمنی، گردش‌های تند و یا شتاب زیاد. با استفاده از این داده‌ها، شرکت‌ها می‌توانند رانندگان را با اختصاص دادن کارت امتیاز تشویق کنند.

گام دوم، استفاده از این داده‌ها برای هدایت صحیح رانندگان است. ابزارهایی که به رانندگی فرد واکنش نشان می‌دهند می‌توانند سهم مهمی در تغییر عادات رانندگی داشته باشند، ابزارها و مواردی مانند تشخیص خودرو مقابل، سیستم ممانعت از برخورد، دوربین‌ها، ویدئوها، هشدارهای کلامی و اعلام به‌موقع خطرات. این شیوه نه‌تنها جان افراد را حفظ می‌کند، بلکه اطلاعاتی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که بر مبنای آن می‌توانند خطرات را مدیریت کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

با داشتن این اطلاعات و تشخیص علل اصلی تصادفات، سازمان‌های دولتی نیز بودجه خود را در محلی صحیح صرف خواهند کرد.

3.jpg


پیشگیری از حوادث

نگهداری و ترمیم به‌موقع شبکه جاده‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها و… کار بسیار دشواری است و اغلب یک سوء مدیریت سبب بروز یک فاجعه می‌شود. یک گارد ریل کنده‌شده، یک دست‌انداز و یا حفره میان جاده، آب‌گرفتگی، انسداد مسیر و … در بسیاری از موارد به بروز حوادثی ناخوشایند منجر می‌شوند.

فقط تصور کنید چند پل، خیابان، تقاطع، زیرگذر و… در سراسر کشور داریم. مراقبت، نگهداری و ترمیم و رفع نقص به‌موقع آن‌ها چه مدیریت و حجم کاری را مطلبد.

آی او تی اینجا هم می‌تواند مشکل را حل کند. دنیا، دنیای حسگرها است، چرا پس زیرساخت‌های شهری به حسگرهای هوشمند مجهز نباشند؟ سیمان هوشمند یک نمونه از کاربرد آی او تی در شهرسازی است. این سیمان شرایط سازه را تحت بار دینامیکی تحت نظر دارد و نواقص را پیش از بروز فاجعه گزارش می‌کند. این اکوسیستم شاخص‌هایی از قبیل شتاب در سه محور مختصات، فشار و سرعت باد را اندازه‌گیری می‌کند. داده‌های حاصل از این برداشت نه‌تنها در مطالعه و پیش‌بینی رفتار سازه در زلزله، طوفان و … به کار می‌آید، بلکه زمان دقیق تعمیر یا ترمیم را نیز مشخص می‌سازد.

4.jpg


تشخیص وضعیت راه‌ها

وضعیت نامناسب راه‌ها و یا شرایط بد جوی، همواره قربانیان خود را داشته است. هدایت ترافیک و آزادسازی راه‌ها در این شرایط حرف نخست را میزند. لازمه این کار نظارت کامل بر سطوح راه‌ها و شناسایی و تشخیص خطرات است.

سنسورهای جاده‌ای آی او تی، لحظه‌به‌لحظه خطرات را گزارش کرده و وسایل نقلیه را از آن‌ها دور می‌سازند. در توسعه‌های آتی هر سرزمینی این سنسورهای جاده‌ای نقش مهمی را بازی خواهند کرد و قطعاً مسیرهای تردد فردا بدون این‌ها معنا نخواهند داشت. این سنسورها به‌سادگی در بستر راه جاسازی شده و قادرند دما، رطوبت، میزان ترافیک و… را بسنجند. داده‌های به‌دست‌آمده در سرورهایی ذخیره‌شده، آنالیز می‌شوند و بر مبنای آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ می‌گردد.

5.jpg


آینده راه‌ها در دنیای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا همین حالا هم در بسیاری از نقاط جهان، سبب ایمن‌تر شدن راه‌ها شده است. زمانی که وسایل نقلیه خودران همگانی شوند، فاکتور انسانی تقریباً از علل ایجاد تصادف خط ‌زده خواهد شد. خواب‌آلودگی، حرکات مارپیچ و نمایشی، سبقت‌های غیرمجاز، رد شدن از چراغ‌قرمز، نبستن کمربند، سرعت بالا و… در دنیای ماشین‌های خودران معنا ندارد. اما برای اینکه تا آن زمان جان سالم به در ببریم و عمرمان به استفاده از ماشین‌های بدون راننده قد بدهد، نیاز داریم همین حالا هم دست به دامان آی او تی شویم. هنوز راه زیادی باقی است، اما از کجا معلوم؟ شاید روزی برسد که تصادف هم به تاریخ بپیوندد.
 
بالا