برگزیده های پرشین تولز

جاذبه های گردشگری مشهد | منطقه خوش آب و هوای شاندیز

arioparvaz

Registered User
تاریخ عضویت
14 دسامبر 2015
نوشته‌ها
172
لایک‌ها
3
سن
23
شاندیز مشهد
تنها منطقه نمونه بین المللی گردشگری ایران، منطقه ییلاقی شاندیز مشهد می باشد. شهر شاندیز در 37 کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد که جمعیت آن در سال 1385 برابر با 6570 نفر بوده است و 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

منطقه شاندیز با چشم اندازهای زیبا و طبیعی آغوش خود را به روی گردشگران و مسافران گشوده است. دره های مصفا و پرآب، درختان سر به فلک کشیده ی چنار، اشن، ارغوان و ارس، گل های وحشی، آب و هوای معتدل و رودخانه های روانی که از دامنه های شمالی کوه های بینالود سرچشمه می گیرند، از ویژگی های منطقه شاندیز هستند که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و یکی از کانون های عمده گردشگران و طبیعت دوستان در شهر مقدس مشهد است.
shandiz.jpg

میانگین دمای سالانه آن 25 درجه می باشد و در تابستان آب و هوایی خنک و زمستان هایی بسیار سرد دارد. در این منطقه رودخانه‌هایی پر آب وجود دارد که در کنار با غ های انبوه درختان آب و هوایی خوش و مطبوع پدید آورده اند. شاندیز اقلیم متنوعی دارد و گوسفند وحشی، گراز، گرگ، هدهد، توکای سیاه، دم جنبانک از جمله حیوانات و پرندگان این منطقه دلنشین هستند.

همچنین روستای ویرانه بازار اصلی نمایشگاهی و تولیدی مبلمان خراسان واقع در حاشیه جاده مشهد شاندیز که دارای مزار و رباطی کهن است و روستاهای سرآسیاب، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پایین، ابرده بالا و زشک محورهای گردشگری شهر شاندیز هستند و طبیعت سرسبز و زیبا و آب و هوای خوش این مناطق هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

این منطقه از دیرباز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه و استقبال گردشگران و مسافران و ساکنان بومی بوده و در گذشته نیز راه کاروانروی مسیر شاندیز به توس از همین منطقه عبور می کرده است.

از امتداد بلوار وکیل‌آباد می توان به این محور وارد شد. به منطقه شاندیز که وارد می شویم فروشگاه های زیادی به چشم می خورند که صنایع دستی هایی زیبایی را عرضه می دارند. صنایع دستی مثل گلیم و ظروف سنگی به ویژه پوستین دوزی از سوغات شهر شاندیز است.

در منطقه شاندیز رستوران های بسیار زیادی به چشم می خورد. اگر طرفدار غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی هستید، خوردن کباب شیشلیک این منطقه که به بزرگی و لذیذ بودن معروف است و از سری کباب های مخصوص استان خراسان بوده و بر روی زغال آن را کباب می کنند و طرفداران زیادی هم دارد به شما توصیه می شود. شیشلیک در اصل غذایی بین المللی است اما نوع ایرانی آن که از بخش های دنده گوساله و یا گاو جوان و به ویژه در شاندیز از شش تکه گوشت، از راسته گوسفند تهیه می شود و با همان استخوان دنده به سیخ کشیده می شود، واقعا خوشمزه است.

پارک شهر شاندیز نیز جزء گردشگاه های سرسبز و زیبایی است که با فضای مطلوبی خود محلی را برای استراحت موقتی خانواده‌ها به گردشگران فراهم آورده است.

همچنین در شهر شاندیز در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع نخستین پارک ویژه بانوان ساخته شده است که دارای هفت تراس مجزا برای نصب امکانات ورزشی است و در مجاورت با جاده قرار دارد. این پارک سر سبز و زیبا با فراهم آوردن فضای امن و راحتی برای ورزش زنان به نشاط اجتماعی در آنان منجر شده است و بانوان می تواند اوقات خوب و خوشی را در این جا سپری کنند.

اگر به پابوس امام رضا (ع) مشرف می شوید از منطقه سرسبز شاندیز هم دیدن کنید و لذت ببرید.
 
بالا