برگزیده های پرشین تولز

جاذبه های گردشگری

کیش

Registered User
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2018
نوشته‌ها
144
لایک‌ها
0
سن
27
شهر سنت جونز کانادا

سنت جونز، مرکز و بزرگترین شهر در ایالت نیوفنلاند و لابرادور، همچنین، قدیمی ترین شهر انگلیسی تاسیس شده در آمریکای شمالی است. این شهر درنوک شرقی شبه جزیره آوالون در جزیره نیوفنلاند، واقع شده است. با جمعیتی بالغ بر 196,966 در سال 2011، منطقه شهری سنت جونز، طبق سرشماری، در رتبه دوم بزرگترین منطقه شهری در آتلانتیک کانادا، بعد از هالیفاکس و در رتبه بیستم بزرگترین منطقه شهری در کانادا، قرار دارد. اسم آن به روز جشنی از جان باپتیست، وقتی که جان کبوت در سال 1497 با کشتی به سمت بندر سفر کرد،نسبت داده می شود.سینت جانز یکی از قدیمی‌ترین و شرقی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی است که بر زندگی اقتصادی و فرهنگی استان نیوفاندلند و لابرادور تسلط دارد. این بندر مهم مرکز تجاری و صنعتی جزیره نیوفاندلند و قطب ماهیگیری آن است. سینت جانز شرقی‌ترین مقصد خط راه‌ آهن کانادا و بسیاری خطوط هوایی داخلی این کشور است. در ادامه با مجله همگردی تور کیش تابستان 98 همراه شوید.



معمولاً در نقاطی که آب‌وهوای گرم و آفتابی دارند، انتظار می‌رود خانه‌های رنگارنگ و روشن داشته باشند، اما سنت جونز را باید از این قاعده مستثنا دانست. چراکه آب‌وهوای سرد مانع رنگ کردن خانه‌ها توسط مردم محلی نشده است. این شهر همچنین به خاطر داشتن فرهنگ زندگی بانشاط و تعداد زیادی گالری وموزه شهرت دارد. به‌علاوه طبیعت بکر اطراف آن، سرگرمی‌های فضای باز مختلفی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. پیپی پارک (Pippy Park)یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری است که از ویژگی‌های آن می‌توان به پیست‌های مسابقه، اسکی، مسیرهای پیاده‌روی و حیات متنوع گیاهی و جانوری اشاره کرد. از نقاط جالب شهر می‌توان پارک ویکتوریایی بنرمن (Bannerman Park) را نام برد که میزبان یک استخر شنا، یک زمین بیس‌بال و رویدادها و جشنواره‌های مختلف می باشد.



دریاچه پریشان

دریاچه فامور یا پریشان یکی از بزرگترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران و خاورمیانه است .که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته‌ است. این دریاچه به نام‌ های مور ، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌ است در ادامه با مجله همگردی تور کیش تیر 98 همراه شوید.



دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده‌ است فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدودا 4 الی 5 کیلومتر می‌ باشد و از طرف جنوب حدودا 500 متر می‌ باشد. در فاصله بین دریا تا کوه از طرف شمال روستای مالکی (قلات نیلو، دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در سمت جنوب روستای نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان قرار دارد.



این دریاچه از جمله اکوسیستم‌ های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیون‌ ها سال است که شرایط خود را حفظ نموده‌ است و دارای 4 گونه ماهی بومی به نام‌ های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال 1368 به دریاچه وارده شده‌ است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات عدیده‌ای را در تالاب به وجود آورده‌ اند. این دریاچه بر اثر سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطرافش به علت عملیات راهسازی در معرض خطر است. در طی این آتش‌سوزی‌ ها هزاران لاک‌ پشت و پرنده مهاجر از بین رفته‌ اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشکسالی‌ های اخیر خشک شده‌ است.به دلیل حفر چاه‌های مجاز و غیر‌مجاز و همچنین کاهش بارش این‌ دریاچه در تاریخ 1394 خشک‌ شد. پس از خشک شدن مردم منطقه در آن کشت دیم انجام می‌دهند و به زمین کشاورزی تبدیل شده است.

عمارت ارباب رستم گیو

رستم گیو، معروف به ارباب رستم گیو، موسس بنیاد خیریه گیو، رئیس انجمن و نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی و سناتور مجلس سنا بود. ساختن چندین آب انبار، درمانگاه، دبستان، و مجتمع فرهنگی اجتماعی از جمله کارهای گیو است. در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر با مجله همگردی تور کیش مرداد 98 همراه شوید.



بنا و ساختمان تاریخی (ارباب رستم گیو)، متعلق به یکی از افراد صاحب نام دوره پهلوی اول و از چهره های شاخص خیر در افکار عمومی آن دوره است که به دلیل بهره برداری اداری، فرسوده و در معرض تخریب قرار گرفته بود. اما این عمارت هم اکنون توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران مورد مرمت و باسازی قرار گرفته است. عمارت ارباب رستم گیو که در ضلع جنوبی خیابان انقلاب، حدفاصل خیابان فلسطین و خیابان صبا قرار دارد، به همت جهاد دانشگاهی، مرمت و با کاربری فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این ویژگی، این بنا، چهره خیابان انقلاب را که در انبوه ساختمان های تجاری قرار دارد، زیبا و دلنشین کرده است.

منزل مسکونی رستم گيو، ساختماني دو طبقه در خيابان انقلاب، حدفاصل خيابانهای فلسطين و صبا است که با تلفيقی از معماری ايرانی و نئوکلاسيک اروپایی ساخته شده است. همچنين بهره‌گيری از پيمانه‌های ايرانی در تقسيم‌بندی پنجره‌ها و ارسی دار بودن آن‌ها، گچ‌بریهای زيبا که در آن از سمبل‌های مختلف نشان زرتشتی استفاده شده و مقرنس‌های ايرانی اسلامی از ويژگی هايی اين ساختمان است که با حدود 700 مترمربع در زمينی به مساحت 1530 متر مربع احداث شده است. اين ساختمان که دارای 9 اتاق در طبقه همکف و اول و يک باب زيرزمين و آب انبار است که در زمان پهلوی اول و هم دوره‌ی گراند هتل لاله زار ايجاد شده است.

آبشار شوی

آبشار شِوی (shevi) بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار در کوه های بی نظیر زاگرس در روستایی به نام شِوی واقع شده که از توابع دزفول در استان خوزستان می باشد . در ادامه برای دریافت اطلاعات بیشتر با مجله همگردی تور کیش شهریور 98 همراه شوید.



آبشار شوی، پس از بیرون آمدن از غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار 100 متر و عرض آن 40 متر است. آب آن پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و نهایتاً به دریاچه سد دزِ در استان خوزستانمی‌ریزد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، مو،زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده‌است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه‌وشان و سایر گیاهان آب‌دوست روییده‌است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود.

برای رسیدن به این منطقه دو مسیر متداول است. اولی که از گذشته مسیر اصلی بوده و شروع آن ایستگاه راه آهن تله زنگ است که از طریق قطارهای محلی دورود- اندیمشک یا قطار درجه 2 تهران اهواز می توان به آن رسید. ولیکن فقط از ایستگاه تا آبشار شوی پیمایش طولانی 10 کیلومتری در انتظار گردشگران است و برای دیدن دو آبشار بالادست می بایست 2 کیلومتر دیگر طی کرد. با توجه به ساعت نامناسب توقف قطار در ایستگاه برای رفت و برگشت و همچنین مسیر طولانی پیمایش و شیب مسیر معمولاً این سفر بیش از 1 روز به طول می انجامد.

اما مسیر دوم از طریق جاده عشایری است که از سمت دزفول تا بالادست دره می آید و می توان تا 2.5 کیلومتری آبشار شوی را با خودرو طی کرده و با یک پیمایش کوتاه 1 تا 1.5 ساعته لذت بخش از پای ماشین تا آبشار شوی در دره و جنگل بلوط از تمام آبشار های منطقه بازدید کرد.
 
بالا