برگزیده های پرشین تولز

جعبه پلاستیکی مدار | نکات کاربردی هنگام طراحی ،سفارش و تولید

nda.kh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آگوست 2016
نوشته‌ها
16
لایک‌ها
1
محل سکونت
مشهد
EC10-7-vsm-700-N-1024x683.jpg

جعبه پلاستیکی مدار | نکات کاربردی هنگام طراحی ،سفارش و تولید
به اعتقاد بعضی از تولید کنند گان برق و الکترونیک، طراحی PCB و انتخاب قطعات و مونتاژ آن ها، تنها نیمی از فرآیند تولید یک محصول الکترونیکی را به خود اختصاص می دهد. نیمه ی دیگر با انتخاب جعبه و بسته بندی مناسب برای محصولتان آغاز می شود. در این مقاله به نکات مهم و کاربردی هنگام طراحی و سفارش جعبه پلاستیکی مدار می پردازیم.
electronic_enclosure_g410_large.jpg

جنس جعبه
جنس های معمول، انواع فلز مانند آلومینیوم، فولاد ورقه کاری شده و پلاستیک می باشند. جنس جعبه باید بسته به ماهیت محصولتان، تعیین گردد. جعبه پلاستیکی مدار ارزان تر است و راحت تر استفاده می شود. ایجاد سوراخ برای LED ها و سوئیچ ها با درل بر روی آن آسان تر است. در حالی که جعبه ی فلزی، استحکام بیشتری به محصول می بخشد و جذاب تر است. برای ساخت جعبه پلاستیکی مدار، دو روش کلی وجود دارد:

  1. روش تزریق قالبی پلاستیک
  2. استفاده از لیزر و پرینتر 3 بعدی
روش اول برای تولید انبوه و تعداد بالا مناسب است و روش دوم برای تولید لوازم حساس و نیازمند دقت بالا.
injectiondrawing.jpg
رسانایی یا نارسانایی جعبه یکی از پارامتر های مهم در انتخاب جنس جعبه است. بعضی مدارات بایستی از نظر الکتریکی کاملا ایزوله از محیط بیرون باشند. مانند خازن های هوایی متغیر که در میزان کردن(Tuning) آنتن ها کاربرد دارند. استفاده از جعبه های پلاستیکی برای این مدارات توصیه می شود. از طرفی جعبه در بعضی مدارات نقش منفی مشترک را ایفا می کند و باید زمین شود. مثلا تقویت کننده های RF یا بعضی از دستگاه های صوتی و تصویری. استفاده از جعبه های فلزی رسانا برای این محصولات لازم است.
Enclosure-grounding-768x624.jpg
در استفاده از جعبه های فلزی، به یاد داشته باشید که باید از تشکیل حلقه ی زمین ) Ground Loop) جلوگیری شود. حلقه ی زمین هنگامی تشکیل می شود که در دو دستگاه با جعبه های فلزی زمین شده که از طریق کابل شیلد دار به هم متصل شده اند، زمین AC پتانسیل متفاوتی داشته باشد. توضیح این پدیده، خسارت های ناشی و راه های جلوگیری از آن، از حوصله ی این مطلب خارج است. برای اطلاعات بیشتر مقاله ی Ground Loop می تواند مفید باشد.
ادامه مقاله در؛
جعبه پلاستیکی مدار
 
بالا