برگزیده های پرشین تولز

جعل گزارش صندوق بين المللي پول

لوپین

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 جولای 2006
نوشته‌ها
36
لایک‌ها
2
افشاي راز خبرسازي جعلي دفتر رسانه هاي رييس جمهور باعث شد براي جلوگيري از افتضاح افشاي اين راز، محمود احمدي نژاد براي دلجوئي از 57 اقتصادداني که مقامات دولتي به آن ها اتهام ها زده بودند، حاضر به ديدار و مناظره دربسته با آنان شود. رازي که باعث اين عقب گرد شد، پوچ بودن خبري است که به نقل از کارشناسان صندوق بين المللي درباره پيشرفت هاي اقتصادي دولت نهم در روزنامه هاي تهران منتشر شد و خلاصه گفته هاي مقامات ايراني به کارشناسان صندوق است بدون آن که با آمار و ارقام صندوق همخواني داشته و يا آنان تائيدش کرده باشند.

خبري که منبع جعلي آن آشکار شده، دو روز بعد از انتشار نامه 57 استاد دانشگاه از دفتر رسانه اي رييس جمهور براي خبرگزاري فارس فرستاده شد و بلافاصله تيتراول روزنامه هاي کيهان، رسالت، حزب الله، سياست روز و ديگر نشريات هوادار دولت شد. اين خبر ادعا مي کرد که هجده کارشناس صندوق بين المللي پول در پانزده فصل، از موفقيت هاي دولت احمدي نژاد خبر داده اند.

متن خبر که روزهاي 23 خرداد از روزنامه ها گذشت و به بخش هاي خبري صدا و سيما هم منتقل شد. از اين قرار بود:

"هشت اقتصاددان صندوق بين‌المللي پول، رشد اقتصادي بالا، افزايش ذخاير ارزي و صادرات غير نفتي، كاهش بدهي خارجي،آغاز اجراي اصل 44، سياست كاهش تبعيض، كاهش بيكاري و نرخ سود، افزايش اعتبارات بخش خصوصي و ارزش سهام بورس، خصوصي سازي، توسعه بنگاههاي كوچك، تلاش براي حذف يارانه سوخت، ثبات نرخ ريسك سرمايه و مبارزه با پولشويي را 15 عملكرد مثبت دولت نهم ارزيابي كردند.

صندوق بين المللي پول، اخيرا در گزارشي كارشناسي و علمي به تحليل عملكرد و ارزيابي خود از اقتصاد ايران در دولت نهم پرداخت و ضمن نقد كارشناسي عملكرد اقتصادي دولت و اشاره به موفقيتهاي دولت نهم در حوزه اقتصاد به ارائه راه حلهاي خود براي حل مشكلات ساختاري اقتصاد ايران پرداخت." [خبرگزاري فارس و روزنامه هاي 23 خرداد]

بر اساس اين خبر تا سه روز بعد نه مقاله و دو سرمقاله هم در روزنامه هاي هوادار دولت نوشته شد که در يکي از آن ها خطاب به استاددان دانشگاه نوشته شده بود "وقتي کارشناسان بي طرف صندوق بين الملي پول چنين گزارشي را داده اند، اين مدعيان استادي چقدر بايد وطن فروش و سياست زده باشند که همه چيز را سياه نمائي کنند."

کشف حقيقت

يک دانشجوي کارشناسي ارشد اقتصاد به نوشته بازتاب تحريف و گزارش ساختگي دفتر رسانه هاي رييس جمهور را کشف کرده و روزنامه دنياي اقتصاد با احتياط آن را انعکاس داده است. گفتني است که در چند روز گذشته خبر رسيده بود که سخت گيري هائي در مورد استادان دانشگاه علامه طباطبائي معمول گشته و بازرسان اعزامي از وزارت علوم مشغول بررسي دوباره سوابق و مدارک عده اي از آنان شده اند، امري که در نامه آن دانشجوي کارشناسي ارشد [که نامش محفوظ مانده است] آشکار مي شود. به نوشته وي استادان دانشگاه علامه طباطبائي هسته اصلي نامه به رييس جمهور را تشکيل مي دادند که در چهارده بخش خطاهاي سياست هاي اقتصادي دولت احمدي نژاد را به وي تذکر مي دادند.

آن چه کارشناسان اقتصادي را به صرافت پيگيري منبع گزارش منسوب به کارشناسان صندوق بين المللي پول انداخت اين نکته بود که صندوق در گزارش 29 مي 2007 که مصادف با اول خردادست رشد اقتصادي ايران را در جايگاه نوزدهم از ميان بيست و سه کشور منطقه خاورميانه و آسياي مرکزي گزارش کرده بود چطور ممکن مي شود که به فاصله بيست و دو روز چنين گزارش بي سابقه اي درباره نقاط روشن اقتصاد ايران ارائه دهد که قبلا دستگاه تبليغاتي دولت هم موفق به پرداخت آن نشده است. اگر استادان ايراني دانشگاه ها در چهارده فصل اشتباهات دولت را توضيح داده اند، اين گزارش جعلي نشان مي داد که کارشناسان صندوق بين الملي پول در پانزده فصل نقاط تابناک سياست هاي دولت احمدي نژاد را بيان کرده اند.
ولي از آن جا که در سايت صندوق بين‌المللي پول چنين گزارشي وجود ندارد، منقدان نتوانستند به سرعت نشان دهند که اين گزارش جعلي است.

اما سرانجام اشاره اي در روزنامه دنياي اقتصاد جست و جو کنندگان را به مقصود رساند و معلوم شد که گزارش يادشده مربوط است به اسفند سال گذشته و زماني است که رييس بانک مرکزي [ابراهيم شيباني] و وزير اقتصاد و دارائي [دانش جعفري] با نمايندگان صندوق بين المللي پول به گفتگو نشسته اند. و کارشناسان حاضر گزارشي از آن جلسه بر اساس ادعاهاي اين دو مقام و دستيارانشان تهيه کرده اند تا بخش هاي مختلف صندوق به نقادي آن بپردازند. و از جمله نشان دهند چطور دولتي که چنين سياست هاي موفقي دارد در مقام نوزده از بيست و سه کشور منطقه درآمده است. اين گزارش شش ماه قبل يعني چهارده نوامبر تهيه شده و طبيعي است که صندوق بين المللي پول که سه ماه بعد از آن وضعيت اقتصاد ايران را در ميان کشورهاي منطقه مشخص کرده، ادعاهاي مقامات دولتي را نپذيرفته است.

افشاي اين موضوع در روزهائي که به بهانه سالگرد سوم تير بزرگ ترين نمايش تبليغاتي در کشور جريان دارد مي توانست به يک ضد تبليغ بدل شود، از همين رو ظاهرا دفتر رسانه هاي رييس جمهور با ارسال خبر ديدار رييس جمهور با استادان نويسنده نامه کوشيده تا مانع از انعکاس و اثر آن شود.

تبليغات شبه کمونيستي

به گفته کارشناسان آن چه در چند روز گذشته در رسانه هاي کشور جريان يافته يک جنگ رواني بي سابقه است که نحوه تبليغات کشورهاي کمونيستي سابق را به ياد مي آورد، و دولت براي آماده شدن براي انتخابات اسنفد ماه تدارک ديده و قرارست همچنان به کار خود تا برگزاري انتخابات ادامه دهد. يورشي همزمان در روزنامه هاي هوادار دولت و نشرياتي که با هزينه هاي دولتي در وزارت خانه ها چاپ مي شود، و خبرگزاري هائي که از محل بودجه دولت ارتزاق مي کنند. خوراک اين رسانه ها را علاوه بر مرکز توليد وزارت ارشاد، دفتر رسانه اي رياست جمهوري به عهده دارد که به تازگي چند تن از نويسندگان و مبلغان روزنامه کيهان هم به آن پيوسته اند. جعفربهداد و مرتضي قمري وفا از نويسندگان ثابت کيهان و دو تن از سرمقاله نويسان همين روزنامه از جمله کساني هستند که در اين دفتر با بودجه اي کلان به توليد گزارش هائي مشغولند که در نهايت براي رسانه هاي متعدد هوادار دولت فرستاده مي شود.
 

Mahmoud58

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2005
نوشته‌ها
882
لایک‌ها
7
با حال بود ! :happy:
 
بالا