برگزیده های پرشین تولز

حساسیت چشمی ، راه های درمان و پیشگیری

asalprh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 آگوست 2016
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
4

حساسیت چشم

واکنش‌های حساسیتی ممکن است ملتحمه، پوست روی پلک‌ها و یا دور رگ‌ها را گرفتار کند (ملتحمه به بافت شفافی می‌گویند که سفیدی چشم‌ها و داخل پلک‌ها را می‌پوشاند).حساسیت‌های چشمی، در اثر بسیاری از مواد که به‌ وسیله هوا یا دست به چشم‌ها منتقل می‌شوند، به‌وجود آید. موادی که در فصول مشخصی حساسیت ایجاد می‌کنند عبارتند از: گرده درختان و دیگر گیاهان. موادی که در تمام فصل حساسیت‌زا هستند شامل غبار خانگی، پر، قارچ‌ها و شوره حیوانات می‌باشند.

ورم ملتحمه آلرژیک
ورم ملتحمه یا کنژنکتیویت شایع ترین شکل حساسیت چشمی است. این بیماری اغلب در اثر حساسیت به گرده گل ها و گیاهان ایجاد می شود، به همین علت در فصل بهار شایع تر است؛ اما در افرادی که به گرد و خاک خانگی، کپک ها، مو و پر حیوانات یا مواد شیمیایی و داروهای خاص حساسیت دارند ممکن است علائم حساسیت در هر فصلی از سال ایجاد شود. کنژنکتیویت آلرژیک فصلی اغلب با آبریزش از بینی همراه است.

علائم مهم کنژنکتیویت آلرژیک عبارتند از: خارش و سوزش و قرمزی چشم ها، اشک ریزش و ترشحات آبکی و تورم پلک و ملتحمه. از آنجا که اکثر علائم حاد بیماری ناشی از آزاد شدن هیستامین در بافت ملتحمه است، درمان انتخابی این علائم استفاده از قطره های چشمی آنتی هیستامین است. جهت پیشگیری از بروز این علائم می توان از قطره های پایدار کننده ماست سل ها استفاده کرد . همچنین در موارد حساسیت خیلی شدید می توان با نظر چشم پزشک از قطره های استروئیدی برای مدت کوتاهی استفاده کرد.

چشمانتان را نمالید
مالیدن چشمانی که خارش دارند اگر چه ممکن است وسوسه کننده باشد اما می‌تواند مشکل را تشدید کند. مالیدن چشم‌ها ممکن است موجب شود ماست سلها مواد شیمیایی بیشتری آزاد کنند که موجب می‌شود چشمهایتان بیشتر دچار خارش شود. به جای آن در صورتی که لنز دارید آن را در بیاورید، از آرایش چشم خودداری کنید و از کمپرس سرد بر روی چشم استفاده کنید. دستانتان را مرتب بشویید.

درمان حساسیت چشم
در حساسیت چشم ،هر گونه پیشگیری ارزشمندتر از درمان است. اجتناب از محرک های این حساسیت، خود راه اصلی در درمان این آلرژی است. اگر شما بتوانید؛ عوامل خاص ایجاد کننده ی این آلرژی را شناسایی کنید و از آن ها اجتناب کنید؛ علائم این آلرژی به طور چشمگیری بهبود خواهند یافت. برای این که این علائم بیشتر تخفیف یابند؛ نکاتی را در خانه رعایت کنید:

  • از بالش، ملافه، پارچه، و دیگر وسایلی که ایجاد گرد و غبار می کنند؛ دوری نمایید.
  • تمیز نگاه داشتن محیط منزل و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار بسیار مهم است
  • فرش خانه را تا جایی که ممکن است؛ تمیز نگه دارید؛ فرش کثیف می تواند پناهگاه خوبی برای گرد و غبار و جرب ها شود.
  • استفاده از موانع و فیلتر( مخصوصا فیلترهای هوا )
  • جلوگیری از نشت آب، که سبب ایجاد کپک می شود.
  • از فیلترهای هوا در آشپزخانه و تهویه ی مطبوع خانه ی خود استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که فیلترهای آن ها را به طور منظم تغییر می دهید
  • استفاده از لحاف و تشک و بالش نفوذ ناپذیر که نتوانند مواد حساسیت زا را در خود جای دهند.
  • اجتناب از شوره و موی حیوانات خانگی و دیگر مواد محرک در پیشگیری از ابتلا به حساسیت خیلی مهم است.
موارد احتیاط
  • اگر در چشم، چرک یا درد وجود دارد، تقریباً با اطمینان می‌توان گفت که حساسیت نیست.
  • اگر مردمک چشم‌ها گشاد شده‌اند و یا آهستگی به نور پاسخ می‌دهند، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر درمان خانگی ظرف بیست و چهار ساعت مؤثر واقع نشد، یا پزشک تماس بگیرید.
  • اگر بینائی مختل شد، با پزشک تماس بگیرید.
منبع : حساسیت چشمی
 
بالا