برگزیده های پرشین تولز

حفظ تناسب اندام در دوران شيردهی

Maha92

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2018
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
سن
28
محل سکونت
تهران
* ورزش و به خصوص شنا و پیاده روی، یکی از مواردی است که حتی قبل از بارداری(ترجیحا 6 ماه قبل یا بیشتر) باید به طور جدی شروع شود. در این صورت خانم‌ها مطمئن باشند اضافه وزنشان به حدی نمی‌رسد که برگرداندن اندام و فرم سینه به حالت قبل مشکل باشد.

* مورد دیگر بستن سینه بند است، چون اغلب دیده می‌شود که بعضی مادران به دختر خود توصیه می‌کنند مبادا سینه بند ببندی، چون شیرت زیاد نمی‌شود. این مورد هم صحت ندارد. اگر سینه بند خیلی سفت و محکم باشد، شیردهی را دچار اشکال می‌کند، ولی بستن سینه بند در حد معمول(نه خیلی شل و راحت) به حفظ شکل سینه کمک زیادی می‌کند. (همچنین سینه بندهایی مخصوص شیردهی وجود دارد که خانم‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و در عین حال که سینه بند بسته و از مزایای سینه بند همچون بالا نگه داشتن سینه استفاده می‌کنند در شیر دادن به کودک خود نیز راحت‌تر باشند.)

* مورد مهم دیگر، این است که مادر هنگام شیردهی انتهای پستان خود را با دست بگیرد و مانع از کشش بیش از حد سینه توسط کودک شود.

* در پایان دوران شیردهی، مادر سینه را خیلی محکم و در تمامی مدت شبانه روز ببندد(توجه به این نکته خیلی اهمیت دارد).

* پس از پایان شیردهی، هنگام استحمام به طور متناوب از آب ولرم و سرد روی سینه ها استفاده کند.

* پس از پایان شیردهی و گرفتن کامل نوزاد از شیر، از کمپرس یخ در خارج از حمام استفاده کند که چند نوبت در روز می توان این کار را تکرار کرد، البته بستگی به تحمل فرد دارد.

* مورد دیگر که اخیرا بین خانم ها خیلی شایع شده، استفاده از ژل های فرم دهنده سینه است، ولی مطمئن باشند اثر این مواد فقط تا هنگام استفاده است و هرگز برای همیشه تاثیر ندارند.

* اما، نکته مهم و کلید طلایی، ورزشی است که شروع آن حتی قبل از بارداری توصیه می شود:

کف دو دست را طوری در هم قلاب کنید که فاصله ای بین آنها باشد، مثل اینکه بخواهید یک توپ پینگ پنگ را میان دو دست خود فشار دهید. ابتدا دست ها را مقابل صورت خود بگیرید و تا 10 بشمارید. سپس دست ها را به تدریج بالا بیاورید تا حدی که دست ها کاملا کشیده شده و بالای سر قرار گیرند. توجه کنید که هر چه دفعات تکرار این ورزش بیشتر باشد، بهتر نتیجه می گیرید.

چون این ورزش به سفت شدن عضلات نگه دارنده پستان کمک می کند، به همین دلیل شروع آن قبل از بارداری توصیه می شود. در دوران شیردهی اگر وقت کمی دارید، می توانید هنگامی که کنار کودک هستید یا هنگام طبخ غذا، این ورزش را انجام دهید. بهتر است از هر فرصتی استفاده کنید تا این کار به صورت عادت درآید. مطمئن باشید با تکرار این ورزش در دراز مدت به نتیجه مطلوب می رسید(حداقل از 100 شماره در روز شروع کنید تا به 500 شماره برسید).

باز هم تاکید می شود که ممکن است صد در صد فرم سینه به حالت اولیه بر نگردد، ولی طبق آمار معلوم شده، مادرانی که تمامی نکات فوق را با دقت و به طور کامل و مداوم تکرار کرده اند، در 80 تا 90 درصد موارد شکل سینه اشان به حالت اولیه باز گشته است.

نسرین بصیری – کارشناس مامایی
از سایت: پردیبا
 
بالا