برگزیده های پرشین تولز

حق مالكيت در اوپن سورس چجورياست؟

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
بله حتما .
 

phpkar

Registered User
تاریخ عضویت
11 آگوست 2005
نوشته‌ها
387
لایک‌ها
0
سن
42
محل سکونت
Mashhad
به نقل از carp3 :
باز هم میگم شما از اوپن سورس درک درستی ندارید که اینجور حرف میزنید
فکر کنید اگه برنامه های اوپن سورس وجود نداشت شما حتی در 20 سال دیگه هم اپی اچ پی رو خوب ید نمی گرفتید ...

این حرفتو اصلا به عنوان دلیل حمایت از اوپن سورس قبول ندارم ...
مثل اینکه یادت نمیاد 7-8 سال پیش چجوری توی فاکس پرو برنامه مینویشتیم ؟!!
اون موقع نه اوپن سورسی بود نه کد آماده ای نه اینترنتی !!
ولی برنامه های خیلی خوبی هم نوشته میشد ...
اینکه به اوپن سورس به عنوان یک منبع آموزشی نگاه کنی اصلا قابل قبول نیست ...
اوپن سورس اصلا جنبه آموزشی نداره ;)
 

sama_sally

Registered User
تاریخ عضویت
5 آپریل 2005
نوشته‌ها
2,598
لایک‌ها
1
سن
35
محل سکونت
Essen, Deutschland
skh جان :)
من تو مجید آنلاین جوابتونو دادم لطفا بخونید...

mbf جان ممنون که فارسی نیوز رو با واژه جالب "زپرتی" تعریف کردی. حقمه. آره شما درست میگی من 1 روز بیشتر روش ننشستم. خدایا میبینی کارم به جایی رسیده... اینجا همه با من دشمن شدن...

در ضمن . من برنامه م رو مینویسم. ولی هرکاری بکنم تحت opensource باشه و ... یه خری دقیقا مثل خودم میاد به اسم خودش درش میاره (قضیه تاریخ شمسی رو که من کپی رایتشو عوض کردم و به اسم خودم بیرون دادم!)

opensource حرفاش درسته. ما برنامه رو "آزاد" مینویسیم نه مجانی (Free as in Freedom)
ولی اگر هم نرم افزار رایگان باشه بیشتر به قوانین opensource احترام گذاشتیم.
 

Mehdi

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 آگوست 2004
نوشته‌ها
5,602
لایک‌ها
49
محل سکونت
Anywhere
ناراحت نباش
اصلا اين حق توئه اوپن سورس ندي
اصلا حق داريم ورداريم يه برنامه ديگه رو يكم تغيير بديم و يه كلمه بهش اضافه كنيم و به اسم خودمون بفروشيم
هركي هم مخالف هست بره قوانين اوپن سورس رو يه دور بخونه
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
bwcartoon-m.jpg
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
آخه دلتون میاد بچه به این خوبی رو که اینقدر امکانات به ما داده اذیت کنین .
baby-gnu-sm.jpg
 

phpkar

Registered User
تاریخ عضویت
11 آگوست 2005
نوشته‌ها
387
لایک‌ها
0
سن
42
محل سکونت
Mashhad
به نقل از mehdvirus :

ایول
حال وکردم :D
آقایی که هی دم از اوپن سورس میزنی !!
لطفا سورس یکی از اون اوپن سورساتو بزار دانلود کنیم ... ;)
:blink:
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
منظورتون منم ؟
خبر جدید :
در صورت پیوست ایران به WTO پرداخت لایسنس به مایکروسافت اجتناب ناپذیر است


23 دى 1384 - آی تی ایران - مدیرعامل شرکت توسعه ریز کامپیوتر گفت: امنیت ملی و اقتصادی آمریکا در سالهای آینده بدون تردید به ادامه راهبری جهانی این کشور به عرصه ابداع و علوم و فناوری زنجیر شده است و به همین دلیل دولت این کشور بیشترین حق تقدم را به سرمایه گذاری در علوم ، مهندسی و تعلیم و تربیت در سالهای اخیر داده است.

مجید امینی که در سیمنار همایش فناوری اطلاعات در هتل سیمرغ سخن می گفت، افزود: مهمترین مسئله در توسعه و کاربری فناوری اطلاعاتی و ارتباطی ایجاد فرهنگ مدیریت آی تی است.
در ادامه این سمینار عماد دبیر این همایش چهار محور سیستم عامل ملی لینوکس، RFID ، ذخیره سازی انبوه اطلاعات و ERP را مورد توجه قرار داد و گفت: در صورت پیوستن ایران به WTO ( سازمان تجارت جهانی) و رعایت قوانین کپی رایت پرداخت هزینه های لایسنس به شرکت مایکروسافت امری اجتناب ناپذیر است که هزینه های بسیاری را دربر خواهد داشت لذا استفاده و به کارگیری سیستم عامل متن باز باید توسط دستگاه های دولتی مورد توجه خاص واقع شود.
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
فکر کنم اینم اینجا باشه دیگه این مبحث رو به تکمیل باشه . در مورد آزادی . مالکیت حرف زده شد . در مورد رایگان بودن هم بخونید :

منبع: ایلنا

نرم‌‏افزارهاي كد باز رايگان نيستند.
كارشناسان پيش بيني مي‌‏كنند ؛ با روند حاكم بر دنياي فناوري كد باز در آينده‌‏اي نزديك اين دستاورد جديد مخالفان سلطه مايكروسافت بر دنياي رايانه سهم بسيار بالايي از صنعت را به خود اختصاص دهد.
يكي از مهم‌‏ترين جنبه‌‏هاي فناوري كد باز توان و استعداد بالقوه آن است. هر جا كه مغزهاي برتر در يك صنعت گردهم ‌‏آمده و توان خود را روي هدف واحدي متمركز مي‌‏كنند ، استعداد رشد به طول قابل توجهي افزايش مي‏يابد.
در سال‌‏هاي گذشته تمركز تحقيقات و هم‌‏گرايي پژوهشي دانشمندان توانسته تحولاتي را در زمينه‌‏هايي نظير مطالعه بيماري‌‏هاي پيچيده‌‏اي مانند سرطان, پژوهش‌‏هاي قضايي و همين طور تحقيقات اينترنتي و رايانه‌‏اي خلق كند.
امروز اين هم‌‏گرايي در فناوري كدباز نيز مشاهده مي‌‏شود. البته در پشت فناوري كدباز دست‌‏هاي سياسي نيز در كار است كه در رشد آن تاثير بسزايي دارد.

مي‌‏توان گفت ؛ فرايند توسعه فناوري كدباز مشابه فرايند سيستم‌‏هاي باز است كه اواخر 1980 شكل گرفت. هدف از شكل‌‏گيري حركت سيستم‌‏هاي باز كاهش سلطه IBM بر دنياي رايانه و رايانش بود و امروز فناوري كد باز شايد تا حد زيادي ريشه در مبارزه عليه سلطه مايكروسافت بر دنياي نرم افزار را داشته باشد.
مسلما درك حركت كدباز براي مصرف كنندگان دشوار است. منظور از كدباز چيست؟ فرق نرم افزارهاي رايگان و نرم افزارهايي كه محصول يك شركت است ؛ اما در قالب كدباز مجوز داده مي‌‏شود در چيست؟
شمار زيادي از متخصصان IT بر اين باورند كه تمامي روش‌‏هاي كدباز يكسان هستند. بعضي ديگر كدباز را به عنوان نرم افزارهاي رايگان بدون محدوديت مي‌‏دانند. يعني اين‌‏كه كاربر بدون پرداخت هيچ هزينه‌‏اي و بدون هيچ محدوديت كاربري از آن بهره مي‌‏گيرد.
اما حقيقت كاملا متفاوت از چنين تعاريفي است.
ارزش كدباز در فرايند به اندازه نتايج مهم است. سه بخش اصلي چهارچوب يك نرم افزار كدباز كار آمد و موفق را تشكيل مي دهند؛ جامعه طراح برنامه , دسترسي به خدمات و پشتيباني و تجاري سازي.

جامعه طراح برنامه
ممكن است براي طراحي يك نرم افزار كدباز جامعه پيچيده‌‏اي از طراحان حرفه‌‏اي كه شديدا براي اعتبار و ارزش نرم افزار مورد نظر اهميت قائل هستند و براي اين كار حاضر سرمايه‌‏گذاري هستند شكل بگيرد. اين طراحان بخش زيادي از وقت خود را صرف طراحي, پشتيباني و نيز رفع نواقص نرم افزار مي‌‏كنند ؛ به طوري كه محصول آنها مي‌‏تواند به مراتب پيچيده‌‏تر و كارآمدتر از محصولي باشد كه صرفا توسط يك شركت طراحي شده است. اين امر پيچيده‌‏تر از آن چيزي است كه بسياري از كاربران تصور مي‌‏كنند. همه جامعه‌‏هاي طراح برنامه‌‏هاي كدباز شبيه هم نيستند. اولين سوالي كه در مورد يك نرم افزار كدباز بايد پرسيد اين است كه جامعه طراحاني كه در پشت آن قرار دارد تا چه حد پيشرفته است و طراحان تا چه حد به پشتيباني محصول خود اهميت مي‌‏دهند؟ مثلا ممكن است شركتي از عملكرد ضعيف محصول خود در بازار رنج ببرد ، براي رهايي از مشكل آن را به صورت كدباز در آورد. چنين شركتي ممكن است با مشكلات مالي روبرو باشد. احتمالا شمار كمي از طراحان به اين نرم افزار و تبديل آن به يك پديده كدباز اهميت خواهند داد.
در بهترين حالت ؛ يعني هنگامي كه يك نرم افزار كدباز كه از طراحي حرفه‌‏اي و جامعه پشتيبان متخصص و پيشرفته برخوردار است اصولا نرم افزار طراحي شده رشد سريعي خواهد داشت و اين رشد سريع با نوآوري‌‏هاي پي در پي همراه خواهد بود ؛ اما در بدترين حالت پديده كدباز مي‌‏تواند يك زباله دان براي نرم افزارهاي ناموفق باشد.

خدمات و پشتيباني
هنگامي كه يك نرم افزار به جامعه كدباز راه مي‌‏يابد و يك سازمان تمايل به بهره‌‏گرفتن از آن دارد. كار واقعي آغاز مي‌‏شود.
يكي از مهم‌‏ترين جنبه‌‏هاي نرم افزار كدباز دسترسي كاربران به خدمات و پشتيباني كار آمد است. غالبا پيش مي‌‏آيد كه يك طراح نرم افزار بدون درك زير ساخت‌‏هاي خدماتي و بدون توجه به مسايل پشتيباني كاربر روي يك كد نرم افزاري را آغاز مي‌‏كند. اگر قرار باشد يك نرم افزار كد باز به جزيي اساسي در يك محيط بخاري يا يك زمينه كاربري در يكي از فعاليت‌‏هاي كليدي شركت‌‏ها مبدل شود, بايد شبكه‌‏اي از سازمان‌‏هاي پشتيبان و خدمات دهنده براي آن وجود داشته باشد.
يكي از تفاوت‌‏هاي اساسي در بازار نرم افزارهاي كد باز تفاوت بين شهر كدباز رايگان و نسخه‌‏اي است كه به واسطه خدمات و پشتيباني هزينه‌‏اي براي آن اعمال مي‌‏شود ؛ اگر هدف از به كارگيري يك برنامه آزمايشي آن است سازمان‌‏ها بايد از نسخه رايگان استفاده كنند
بسياري از شركت‌‏هاي كوچك از نسخه‌‏هاي رايگان نرم افزار كدباز استفاده مي كنند.
طراحان حرفه‌‏اي كه مي‌‏توانند ريسك حاصل كار خود را پذيرا باشند غالبا براي روياروي با بلاتكليفي‌‏ها و مسايل جانبي آماده‌‏اند, اما براي شركت‌‏ها دانستن اين حقيقت كه آيا طراحان مسووليت پشتيباني نرم افزار را به عهده خواهند گرفت يا نه ، حياتي است.
براي سازمان‌‏هايي كه فعاليت آنها مستلزم ثبات و پاسخگويي در محيط سازمان است استفاده از نرم افزارهاي كدباز نيازمند پشتيباني و خدمات دهي پيوسته همانند نرم افزارهاي قديمي است.

تجاري سازي
يكي از مسايل در حال ظهور در دنياي كدباز مسئله مالكيت معنوي است. اين كه كاربران يك كد داراي مالكيت انحصاري را با يك كدباز اشتباه بگيرند چندان غير عادي نيست ؛ اگر يك كدباز به محصولات تجاري يا حتي به درون يك زيرساخت شركتي راه پيدا كند پيامدهاي حقوقي مهمي به همراه خواهد داشت.
شركت‌‏ها بايد اطمينان حاصل كنند كه نرم افزار كدباز را از سازمان‌‏هايي مي‌‏خرند كه از تماميت محصولي كه ارايه مي‌‏دهند ، دفاع مي‌‏كنند. تركيبي از يك جامعه واقعي كدباز كه بر روي كيفيت تمركز دارد و يك شركت كه مي‌‏داند چگونه يك نرم افزار واقعا تجاري ايجاد كند بهترين شرايط را براي هر دو حوزه فراهم مي‌‏كند.
مواقعي پيش مي‌‏آيد كه پديده كدباز سرويس با ارزش ديگري ارايه مي‌‏دهد. بعضي محصولات نرم افزاري وجود دارد كه مالكان آنها شركت هايي هستند كه تمايل يا توانايي مالي براي تداوم عرضه نرم افزار خود را ندارند. اگر هنوز گروهي از طراحان و مشتريان كه براي چنين نرم افزاري ارزش قائلند وجود داشته باشند, انتقال آن به كدباز مي‌‏تواند آن فناوري را نجات دهد.

نتيجه گيري
مسلما, نهضت كدباز و گردهم آوردن مغزهاي برتر دنياي برنامه نويسي كه براي بهبود راهكارهاي نرم افزاري تلاش مي‌‏كنند از اهميت و ارزش بالايي برخوردار است. نهضت كدباز فشارزيادي را بر قيمت‌‏گذاري و كيفيت نرم افزار وارد مي‌‏كند.
اما مسايل مهم‌‏تري هست كه بايد همواره به ياد داشت.
كدباز به معني نرم افزار رايگان نيست. اگر قرار است نرم افزار كدباز از كيفيت و پشتيباني مورد خواست مشتري برخوردار باشد ، بايد تجاري شود و مهم‌‏تر از همه اينكه همه نرم افزارهاي كدباز يكسان نيستند.
محققان پيش بيني مي‌‏كنند ؛ با توجه به سازمان دهي و كنترلي كه بر نهضت كدباز حاكم است اين نهضت همچنان به طور كارآمد و متمركز از رشد پيوسته و سريع برخوردار باشد.

meditate-tiny.jpg
 

sama_sally

Registered User
تاریخ عضویت
5 آپریل 2005
نوشته‌ها
2,598
لایک‌ها
1
سن
35
محل سکونت
Essen, Deutschland
دیدی!!! خودتم میگی "نرم افزار های کد باز رایگان نیستند"

راستی
من تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از دعوا بی طرفم!

FREE is in FREEDOM NOT FREE
 

carp3

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
1
سن
94
اگه ایران بره تو تجارت جهانی

کدومتون حاضرین واسه میندوز اینهمه پول بدین

همتون لینوکس نصب میکنید
مثل من ....
 

carp3

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
1
سن
94
به نقل از phpkar :
ایول
حال وکردم :D
آقایی که هی دم از اوپن سورس میزنی !!
لطفا سورس یکی از اون اوپن سورساتو بزار دانلود کنیم ... ;)
:blink:
کدو سورس ؟
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
والا منم همین رو گفتم . کدوم سورس ؟
 

carp3

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 آپریل 2005
نوشته‌ها
1,318
لایک‌ها
1
سن
94
اگه توجه کرده باشین شنیدین که ماکروسافت رو سرور های حساسش linux نصب کرده ...


دیگه از این بیشتر چی میخواید ؟
ماکروسافت که هی داره تبلیغ میکنه .. خودش ....
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
به نظر من این واقعیت رو باید در نظر گرفت که همه حق انتخب دارند . یکی کد باز خوشش میاد . یکی نمیاد . باید فقط حقایق اصلی گقته شه و اجازه انتخاب رو به طرف واگذار کرد.
 

Mehdi

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 آگوست 2004
نوشته‌ها
5,602
لایک‌ها
49
محل سکونت
Anywhere
مگه مرض داريم با همين ايكس پي ميسازيم
4.gif

تازه
اگه كپي رايت بياد تو ايران ما هم سود ميكنيم چرا ضرر
71.gif
64.gif

و فقط اين اوپن سورسي ها هستن كه فرقي بهالشون نميكنه
67.gif

من از خدام هست كپي رايت باشه كه بتونم برنامه هام رو راحت بفروشم
ولي كپي رايت فرهنگ ميخواد نه قانون
64.gif

الان اگه كپي رايت رو از خارج بردارن بازم رعايت ميكنن
24.gif
 

skh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 ژانویه 2006
نوشته‌ها
590
لایک‌ها
0
هیچوقت کپی رایت و اینجور چیزا تو ایران جواب نمیده . در ثانی متن باز ها هم خوب کپی رایت دارند .
جی پی ال گنو پر استفاده ترین مجوز پروژه های نرم افزار های آزاد است . نسخه کنونی(۲) در سال ۱۹۹۱ منتشر شده است ولی بنیاد هم اکنون روی نسخه 3 کار می کند . همچنین بنیاد مجوز حد LGPL و GFDL را هم منتشر کرده است.
 
بالا