برگزیده های پرشین تولز

حمل بار و کالا در جاده ها

saribar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 جولای 2017
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
0
سن
24
از زمان های قدیم انسان ها نیازمند جابه جایی بوده اند ولی اوج این نیاز را می توان زمانی دانست که بشر به یک جا نشینی و زندگی اجتماعی روی آورد .


زندگی اجتماعی باعث شد که تعداد بیشتری از انسان ها گرد هم جمع آیند و این تعداد افراد برای آنکه بتوانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند ( مثلا نیاز به غذا مهمترین نیاز این افراد بود) نمی توانستند همه مواد غذایی خود را از آن منطقه ای که در آن ساکن بودند تامین کنند و یا مجبور بودند خیلی از ابزارها و کالاهایی که برای رفاه بیشتر زندگی لازم داشتند را از مکان های دیگر تهیه کنند. در این زمان بود که بشر به اهمیت جاده ها و وسایل نقلیه برای جابه جایی و تامین مایحتاج خود پی برد.
به دلیل ارزانی و در دسترس بودن شیوه حمل و نقل جاده ای ، در کشور ما و در بسیاری از نقاط دنیا مردم بسیاری ترجیح می دهند از این روش استفاده کنند وحتی در روش های دیگر (هوایی ، دریایی و…) به ناچار در اول و آخر مسیر از جابه جایی جاده ای استفاده می شود.
تعاریفی در حمل و نقل جاده ای وجود دارد:
• بارنامه
سندی است که شرکت های حمل بار و کالا می بایست ریز قیمت هایی که برای انجام کاری را که می خواهند انجام دهند را به طور کامل در آن مشخص کنند و در بارنامه ها ، گزارش هایی دقیق به راننده ، شرکت حمل بار و فرستنده ارائه می شود.
• تناژ
واحد و مقیاسی است که برای درک وزن کالا از آن استفاده می کنند و بسیار رایج و معمول است.
• اضافه بار
مقدار باری را گویند که از حد وسیله نقلیه ای که برای جابه جایی انتخاب کرده ایم بسیار بیشتر باشد .هر وسیله نقلیه با توجه به ابعاد و مدلش می تواند مقدار مشخصی از بار را در خود جای دهد وبار بیش از آن غیر مجاز است.
• بارگیر اتاق دار
به وسیله نقلیه ای گویند که برای جابه جایی کالا یا بار در نظر گرفته شده است به شرط آنکه این وسیله محصور باشد و اگر سقف آن هم پوشیده باشد آن را مسقف گویند.
البته با توجه به وزن ، نوع و شکل ظاهری ، بارها را به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند. برای مثال در مبحث وزن بارها ، باید نکات زیر را مورد نظر قرار داد.
همان طور که می دانیم هر وسیله نقلیه ای که بخواهد به عبور و مرور بپردازد می بایست دارای وزن و ابعاد استاندارد و از قبل تعیین شده باشد و نباید از لحاظ ظاهری و…مانع عبور و مرور شود و وزن، طول و عرض و ارتفاعش برای مسیری که قصد عبور از آن را دارد ، باید مجاز باشد.
زیرا هر گونه افزایش طولی و عرضی و ارتفاع وسیله نقلیه می تواند مشکلات زیر را به وجود آورد.
• کاهش دید راننده
• کند شدن سرعت عبور و مرور
• اختلال در انجام سبقت دیگر وسایل ها
• کم شدن کنترل راننده
• امکان برخورد سقف وسیله نقلیه به تونل ها و زیر گذرها و…
wei4_1.jpg


لینک منبع: حمل بار و کالا در جاده ها-سریع بار تهران
 
بالا