در حاشيه حادثه خونين رانندگي جاده فسا
خواب رانندگان، غفلت مسوولان
با گذشت يك شبانه روز از حادثه خونين رانندگي در جاده فسا كه منجر به مرگ 24 مسافر شده بود، يك تصادف ديگر در همان نقطه رخ داد و 2 دستگاه تريلر با هم تصادف كردند.
همانگونه كه نوشته بوديم، ساعت پنج صبح روز چهارشنبه يك اتوبوس مسافربري با بيش از چهل مسافر در جاده داراب فسا با يك تريلي ماك كه از روبرو ميآمد شاخ به شاخ شدند. در اين حادثه خونين 24 نفر كشته و 16 نفر ديگر بشدت زخمي شدند. پليس علت حادثه را انحراف به چپ راننده اتوبوس و خواب آلودگي او اعلام كرد.
رييس شوراي عالي تصادفات نيروي انتظامي نظر داده كه راننده اتوبوس در ساعت 7 بعدازظهر شب قبل از تصادف در پاسگاه پليس بندر عباس ساعت زده و سپس به سوي شيراز راه افتاده بود.
بر اساس قانون، رانندگان بين شهري حداكثر فقط 8 ساعت مجاز به رانندگي هستند و بقيه راه را بايد راننده كمكي پشت فرمان بنشيند.
اما با توجه به اينكه اتوبوس در ساعت پنج بامداد در جاده فسا داراب با تريلر ماك تصادف كرده، در مييابيم كه اين راننده بيش از ده ساعت )آن هم در شب( مشغول رانندگي بوده و كارشناسان راهنمايي و رانندگي هم اذعان دارند كه خواب آلودگي راننده سبب ساز اين حادثه هولناك بوده و از سوي ديگر در بين اجساد كشته شدگان جنازه كمك رانندهيي را هم پيدا نكردهاند.
پرسش عمده اين است كه راننده اتوبوس شبانه، مدت ده ساعت بدون استفاده از كمك راننده، در مسيري طولاني و خسته كننده رانندگي كرده ولي چرا در اين فاصله هيچ پاسگاه و ماموري، اين اتوبوس را متوقف نكرده تا از نظر ساعت كار و بودن يا نبودن كمك راننده كنترلي را اعمال كند؟
سرهنگ ميرزايي تبار، رييس شوراي عالي تصادفات، در بررسي سوابق همين راننده اتوبوس متوجه شده كه وي با 38 سال سن، در سال 74 گواهينامه پايه يك گرفته و در اين مدت چندين بار توسط پليس به علت تخلف با وي برخورد شده و حتي دوبار هم دفترچه ثبت ساعت وي را ضمن جريمه بايگاني كردهاند.
پرسش ديگر اين است كه چرا چنين رانندهيي ، بدون محدوديت زماني عدهيي مسافر بيگناه را به دستش سپردهاند تا شبانه راهي جاده شود. آيا لااقل بخاطر تخلفات چندين موردياش او را به شركت در كلاسهاي آموزشي فرا خوانده بودند؟
اما وقوع حادثه رانندگي ديگر در همان نطقه يي كه باعث مرگ غم انگيز 24 مسافر اتوبوس شده بود، بيش از همه سوال برانگيز است.
به گزارش سرپرست هلال احمر فسا، روز پنجشنبه گذشته زماني كه ميخواستند جاده را پاكسازي كنند و لاشه اتوبوس را با جرثقيل از جاده كنار بكشند يكي از صندليهاي اين اتوبوس به وسط جاده پرتاب ميشود. در همين لحظات يك ولوو )10 چرخ( كه در پشت سر جرثقيل حركت ميكرده با صندلي پرنده برخورد ميكند كه راننده ده چرخ تصميم به ترمز ناگهاني ميگيرد. در همين زمان يك دستگاه تريلر بونكردار ناغافل از پشت ميرسد و با ولوو 10 چرخ بشدت تصادف ميكند كه در اين حادثه دو نفر بشدت زخمي ميشوند.
توجه كنيد اين حادثه زماني اتفاق ميافتد كه بيش از يك شبانه روز از تصادف اتوبوس مسافربري ميگذشت، شگفت اينكه چرا در اين مدت لاشه اتوبوس در جاده باقي مانده بود و تعجب آورتر اينكه چرا زمان جابهجايي لاشه اتوبوس، ماموران اقدام به بستن جاده نكرده بودند تا شاهد تصادف دوم نباشيم؟ خواب رانندگان و غفلت مسوولان آيا باز تكرار خواهد شد؟
خواب رانندگان، غفلت مسوولان
با گذشت يك شبانه روز از حادثه خونين رانندگي در جاده فسا كه منجر به مرگ 24 مسافر شده بود، يك تصادف ديگر در همان نقطه رخ داد و 2 دستگاه تريلر با هم تصادف كردند.
همانگونه كه نوشته بوديم، ساعت پنج صبح روز چهارشنبه يك اتوبوس مسافربري با بيش از چهل مسافر در جاده داراب فسا با يك تريلي ماك كه از روبرو ميآمد شاخ به شاخ شدند. در اين حادثه خونين 24 نفر كشته و 16 نفر ديگر بشدت زخمي شدند. پليس علت حادثه را انحراف به چپ راننده اتوبوس و خواب آلودگي او اعلام كرد.
رييس شوراي عالي تصادفات نيروي انتظامي نظر داده كه راننده اتوبوس در ساعت 7 بعدازظهر شب قبل از تصادف در پاسگاه پليس بندر عباس ساعت زده و سپس به سوي شيراز راه افتاده بود.
بر اساس قانون، رانندگان بين شهري حداكثر فقط 8 ساعت مجاز به رانندگي هستند و بقيه راه را بايد راننده كمكي پشت فرمان بنشيند.
اما با توجه به اينكه اتوبوس در ساعت پنج بامداد در جاده فسا داراب با تريلر ماك تصادف كرده، در مييابيم كه اين راننده بيش از ده ساعت )آن هم در شب( مشغول رانندگي بوده و كارشناسان راهنمايي و رانندگي هم اذعان دارند كه خواب آلودگي راننده سبب ساز اين حادثه هولناك بوده و از سوي ديگر در بين اجساد كشته شدگان جنازه كمك رانندهيي را هم پيدا نكردهاند.
پرسش عمده اين است كه راننده اتوبوس شبانه، مدت ده ساعت بدون استفاده از كمك راننده، در مسيري طولاني و خسته كننده رانندگي كرده ولي چرا در اين فاصله هيچ پاسگاه و ماموري، اين اتوبوس را متوقف نكرده تا از نظر ساعت كار و بودن يا نبودن كمك راننده كنترلي را اعمال كند؟
سرهنگ ميرزايي تبار، رييس شوراي عالي تصادفات، در بررسي سوابق همين راننده اتوبوس متوجه شده كه وي با 38 سال سن، در سال 74 گواهينامه پايه يك گرفته و در اين مدت چندين بار توسط پليس به علت تخلف با وي برخورد شده و حتي دوبار هم دفترچه ثبت ساعت وي را ضمن جريمه بايگاني كردهاند.
پرسش ديگر اين است كه چرا چنين رانندهيي ، بدون محدوديت زماني عدهيي مسافر بيگناه را به دستش سپردهاند تا شبانه راهي جاده شود. آيا لااقل بخاطر تخلفات چندين موردياش او را به شركت در كلاسهاي آموزشي فرا خوانده بودند؟
اما وقوع حادثه رانندگي ديگر در همان نطقه يي كه باعث مرگ غم انگيز 24 مسافر اتوبوس شده بود، بيش از همه سوال برانگيز است.
به گزارش سرپرست هلال احمر فسا، روز پنجشنبه گذشته زماني كه ميخواستند جاده را پاكسازي كنند و لاشه اتوبوس را با جرثقيل از جاده كنار بكشند يكي از صندليهاي اين اتوبوس به وسط جاده پرتاب ميشود. در همين لحظات يك ولوو )10 چرخ( كه در پشت سر جرثقيل حركت ميكرده با صندلي پرنده برخورد ميكند كه راننده ده چرخ تصميم به ترمز ناگهاني ميگيرد. در همين زمان يك دستگاه تريلر بونكردار ناغافل از پشت ميرسد و با ولوو 10 چرخ بشدت تصادف ميكند كه در اين حادثه دو نفر بشدت زخمي ميشوند.
توجه كنيد اين حادثه زماني اتفاق ميافتد كه بيش از يك شبانه روز از تصادف اتوبوس مسافربري ميگذشت، شگفت اينكه چرا در اين مدت لاشه اتوبوس در جاده باقي مانده بود و تعجب آورتر اينكه چرا زمان جابهجايي لاشه اتوبوس، ماموران اقدام به بستن جاده نكرده بودند تا شاهد تصادف دوم نباشيم؟ خواب رانندگان و غفلت مسوولان آيا باز تكرار خواهد شد؟