برگزیده های پرشین تولز

خانه‌های هوشمند، سال ۲۰۱۷ – از خیال تا واقعیت

mimm

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2017
نوشته‌ها
91
لایک‌ها
10
سن
34
باید بدانید هنوز وقت آن نرسیده که یک روبات خدمتکار میان خانه شما گشت بزند و به همه‌چیز رسیدگی کند. فعلاً می‌توانید دستیارهای مجازی‌ای داشته باشید که هم در امور زندگی به شما کمک کرده و هم سرگرمتان می‌کنند.

در میان تمام هیاهوی حال حاضر صنعت فناوری، احتمالاً حوزه‌ای که بزرگ‌ترین شکاف را میان خیال و واقعیت دارد، خانه‌های هوشمند است. آنچه ما در خیال خود انتظار آن را می‌کشیم، خانه‌ای تمام‌اتومات است که خود به امور خود رسیدگی کند – اقلام به اتمام رسیده را خریداری کند، مصرف انرژی را به بهینه‌ترین حالت برساند و کارهای روزمره را انجام دهد – اما تا به امروز بیشترین چیزی که از آن خانه رؤیایی دستمان آمده، کنترل از راه دور است نه اتوماسیون!

حتی اگر فاصله زیادی تا خانه هوشمند رؤیایی‌مان هم داشته باشیم، بی‌شک در سال ۲۰۱۷ چند قدم به خواسته خود نزدیک‌تر خواهیم شد. آنچه در ادامه آمده، فهرستی است از وعده‌هایی که سال آینده محقق می‌شوند و وعده‌هایی که از قلم می‌افتند:

دستگاه‌ها بالاخره شرایط و موقعیت ما را درک خواهند کرد
سال‌ها است که ترموستات‌هایی نظیر نست، با تشخیص موقعیت مکانی ما، حضور یا عدم حضورمان را در خانه متوجه شده و دما را بر مبنای آن تنظیم می‌کنند. این سطح آگاهی از موقعیت در سال جدید گسترده‌تر خواهد شد.
بسیاری از ما از ردیاب‌های ورزشی و ساعت‌های هوشمندی استفاده می‌کنیم که می‌دانند آیا ما بیداریم؟ خوابیم؟ ورزش می‌کنیم؟ و… . این موارد برای تنظیم شرایط محیطی خانه می‌تواند در اختیار ترموستات هوشمند، پنکه سقفی، لامپ، و پرده هوشمند و … نیز قرار بگیرد.
گذشته از این شاهد گسترش سیستم‌های روتر مش مانند eero، Plume و گوگل وای فای خواهیم بود که نقاط اتصال متعددی را به خانه اضافه می‌کنند. به‌طور مثال eero در حال حاضر می‌تواند تشخیص بدهد که گوشی‌تان را کجای خانه گذاشته‌اید. پس دور از ذهن نیست که این سیستم‌ها، تجمع افراد در محیط را تشخیص داده و تجهیزات منزل را بر مبنای حضور تنظیم کنند.

در بخش نرم‌افزاری، سرویس‌هایی مانند IFTTT محصولات و اپلیکیشن های مجزا و جدا از هم را به شیوه‌ای حرفه‌ای‌تر به هم گره میزند. در حال حاضر این سرویس، با هر شرطی که برایش تعریف شود قادر است چند دستور را به انجام رساند. مثلاً می‌تواند به‌محض باز شدن در پارکینگ، هم چراغ‌ها را و هم سیستم گرمایشی منزل را روشن کند. به‌زودی اما این سرویس قادر خواهد بود شرط‌های متعددی را دریافت کرده و با محقق شدن هر ترکیب از شرط‌ها، دستوراتی را به انجام برساند. حالا دیگر اگر کسی خانه باشد چراغ و سیستم گرمایشی را خاموش نمی‌کند.

هوش مصنوعی در همه‌جا
سال ۲۰۱۶ سال اسپیکرهای هوشمندی مانند “آمازون اکو” و “گوگل هوم” بود. سال ۲۰۱۷ اما سال همه‌گیر شدن استفاده از هوش مصنوعی این اسپیکرها در باقی محصولات است. به‌طور مثال آمازون، به باقی سازندگان تجهیزات سخت‌افزاری اجازه داد تا دستیار مجازی “الکسا” را در محصولات خود به کار ببرند و حالا هم کیت‌های اولیه‌ای را برای توسعه ساده‌تر ارائه می‌کند. گوگل و مایکروسافت نیز با رویکردی مشابه سعی دارند دستیارهای هوشمند خود را در دستگاه‌های مختلف بگنجانند. به‌زودی شاهد حضور یک دستیار مجازی در ساعت، لامپ، تلویزیون، یخچال و … خواهیم بود که گوگل کردن یا سفارش اقلام را از هر نقطه خانه ممکن می‌سازند.

فعلاً نمی‌توانند خودشان را نصب کنند
با چند تا از ارائه‌کنندگان تجهیزات خانه‌های هوشمند که صحبت کنید، متوجه خواهید شد نصب تجهیزات، یکی از گرفتاری‌ها و موانع موجود بر سر راه مصرف‌کنندگان عادی است. از نصب دستگاه‌های هابی که برخی از تجهیزات روشنایی به آن‌ها نیاز دارند گرفته تا سنسورها و تنظیم شبکه وای فای؛ هنوز راه‌اندازی یک خانه هوشمند، تخصصی و غیرمعمول به نظر می‌رسد. این را هم در نظر بگیرید که کاربران باید دستگاه‌های موردنظر خود را از میان تعداد بی‌شماری اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند “هوم کیت اپل”، “نست”، “اسمارت تینگز”، “وینک” و … انتخاب کنند.
اگرچه پروتکل‌های نوظهوری مانند Thread سعی بر این دارند تا سازگاری و هماهنگی محصولات هوشمند را بیشتر کنند، اما هنوز بازیکنان اصلی این میدان ازجمله اپل، آمازون و گوگل زیر بار این استاندارد شدن‌ها نرفته‌اند. آن‌طور که پیداست اوضاع تا یک سال آینده هم به همین منوال خواهد بود.

کارهای خانه را هنوز باید خودتان انجام دهید
فعلا آن تصویری که از روبات‌های خدمتکار خانگی داریم محقق نمی‌شود. شاید تا آخر سال آینده روبات‌هایی را ببینیم که لباس‌ها را تا می‌کنند، نظافت می‌کنند، دستی به سر و روی باغچه می‌کشند و …؛ اما بی‌شک این روبات‌ها خیلی با آنچه در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم تفاوت دارند. گذشته از این قیمت آن‌ها بالا و نصبشان دشوار خواهد بود.

به هنگام ضرورت برایتان خرید می‌کنند!
اگرچه تولیدکنندگانی مانند سامسونگ، دوربین‌هایی درون یخچال‌ها تعبیه کرده‌اند که اقلام به اتمام رسیده را شناسایی می‌کند، اما این سازندگان هنوز برای سفارش خواروبار به‌جای شما شیوه مناسبی پیدا نکرده‌اند.

در این میان آمازون با عرضه سرویس Dash کار را برای کاربران خانگی و تأمین‌کنندگان اقلام خانگی ساده‌تر کرده است. سال آینده باید منتظر محصولات تازه‌ای باشیم، ازجمله سطل زباله هوشمندی که اقلام تمام‌شده و دور ریخته شده را تشخیص داده و از نو سفارش می‌دهد.
سؤال اینجا است که آیا آمازون در سال آینده هم بی‌رقیب خواهد ماند یا کم‌کم سروکله محصولات مشابهی پیدا خواهد شد؟

همیشه صحبت از ضرورت نیست! گاهی به دنبال لذت بیشتریم
آمازون اکو به ما یاد داد که محصولات خانه هوشمند برای موفقیت لزوماً نباید کاری را انجام داده یا نیازی را برآورده کنند. گاهی همین‌که ما را سرگرم، مطلع و خوشحال نگه‌دارند کافی است.
گوگل هم با تکیه بر این حقیقت و با عرضه اسپیکرهای “گوگل هوم” پا در این مسیر گذاشته است. این قبیل دستگاه‌ها قرار نیست زندگی ما را زیرورو کنند، اما در رواج پیدا کردن خانه‌های هوشمند از هر قفل و ترموستاتی مؤثرتر و جذاب‌تر خواهند بود.


منبع: iott.ir
 

kalanest

Registered User
تاریخ عضویت
4 فوریه 2017
نوشته‌ها
119
لایک‌ها
23
سن
36
محل سکونت
تهران
BMS هر روز در حال پیشرفت هست منتهی در کشور ما هزینه های راه اندازی اون بسیار بالاست
 
بالا