برگزیده های پرشین تولز

خصوصیات ترجمه مقاله

hezargooyesh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 آپریل 2017
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
0
سن
45
خصوصیات ترجمه مقاله


در مجموع ترجمه به عنوان بازگردان متنی از یک زبان به زبانی دیگر است. در واقع ترجمه دریچه ای است به سوی علم، دانش و فرهنگ ملل مختلف است. مترجمان در واقع ارتباط دهنده اطلاعات بین ملل گوناگون هستند. در قرن دوم هجری، ترجمه مقاله های مذهبی با عنوان نهضتت ترجمه شروع شد و وظیفه آن انتقال مفاهیم دینی و مذهبی اسلام به سایر کشورهای مسلمان و تازهه مسلمان شده به زبان غیر عربی است.

ترجمه مقاله به دو قسمت تقسیم بندی می شود:

  1. ترجمه مقاله شفاهی
  2. ترجمه مقاله کتبی

ترجمه مقاله شفاهی

ترجمه مقاله شفاهی به ترجمه ای می گویند که مترجم سخنان گوینده را همزمان و زنده به زبان خود یا زبان دیگر برمی گرداند. کاربرد این ترجمه در جلسات، کنفرانس ها، مجامع بین المللی، تیم هایی ورزشی، توریسم و ... است و به صورت عبارت به عبارت، جمله به جمله و کلمه به کلمه است. در این نوع از ترجمه مقاله، مترجم باید سرعت و دقت بالایی داشته باشد.

ترجمه مقاله کتبی
ترجمه مقاله کتبی نوعی از ترجمه است که مترجم متن را در اختیار دارد و با دقت و حوصله آن را ترجمه می کند. وی باید با دقتی فراوان به برگرداندن اصطلاحات و عبارات بپردازد. در اینن نوع ترجمه مقاله نیازی نیست که مترجم حافظه و سرعت عمل بالا داشته باشد و مترجم می تواند با استفاده از دیکشنری به ترجمه بپردازد. اگرچه لازم است است که در این نوع ترجمه، مترجم به هر دو زبان مبدا و مقصد به خصوص ساختارها و قواعد گرامری تسلط کامل داشته باشد.

شرایط ترجمه مقاله
  1. تسلط به زبان مبدا: یک مترجم باید به طور کامل مسلط به قواعد زبان مبدا(مادری) خود باشد. زیرا این امر به وی در ترجمه مقاله کمک قابل توجهی می کند.
  2. تسلط به زبان مقصد: هنگام ترجمه مقاله، مترجم باید متن را درک و تسلط کاملی بر لغات، ساختار گرامری و ... متن داشته باشد و به این نتکه باید توجه کند که متن ترجمه شده وی نباید به صورت عامیانه باشد.
  3. آگاهی از موضوع مورد ترجمه مقاله: گاهی اوقات آگاهی از زبان مبدا و مقصد کافی نیست و مترجم باید با لغات تخصصی متن موضوع مورد ترجمه مقاله آشنا باشد.
  4. امانتداری: مترجم باید همواره تلاش کند که محتوای متن را بر اساس نگارش مولف ترجمه کند و نظر و دیدگاه شخصی خود را به هیچ عنوان وارد ترجمه مقاله نکند.
 

فایل های ضمیمه

  • images (10).jpg
    images (10).jpg
    14.1 KB · نمایش ها: 0

73mohamadsaadi

Registered User
تاریخ عضویت
8 آپریل 2015
نوشته‌ها
476
لایک‌ها
221
سن
27
محل سکونت
ایلام
سلام کسی اگه ترجمه عربی هواست در حد یکی دوصفحه من میخوام شروع کنم به کار ترجمه ممنون میشم معرفیم کنید
 
بالا